تویوتاجیپچشم اندازکیانیسان

مقایسه چهار SUV مطرح جهان

لس آنجلس یک شهر در حال حرکت است که هر سال نزدیک به یک اینچ به سمت شمال‌غربى جابه‌جا مى‌شود. یک روزنامه نگار شوخ طبع به نام « آرت بوچواد » در مورد این شهر گفته است: زمانى که در لس آنجلس به سمت منزل خود حرکت مى کنید ممکن است خانه شما درمیانه راه به ملاقاتتان بیاید!

مستند سازى و نشان دادن گسل هاى صنعت خودروسازى نیز بخشى از نتیجه مقایسه‌هاى فنى بین خودروهاست به همین دلیل براى این آزمایش گروهى ما چهار خودرو بیابانى چهارچرخ متحرک با قیمتى در محدوده قیمتی ۴۰ هزار دلار را به منطقه زلزله خیزى در شمال غرب لس آنجلس بردیم . . .

Toyota vs. Nissan vs. Jeep vs Kia

جیپ گرند چروکى ۲۰۱۱ ، جدیدترین خودروى گروه به حساب مى آید که براى این آزمایش در کامل‌ترین سطح تجهیزاتى انتخاب شده است. قیمت مدل مورد آزمایش برابر با ۴۵,۲۴۰ دلار بود که پکیج آفرود آن با نام  AdventureII شامل صفحات ضدلغزش، لاستیک‌هاى بیابانى و رینگ هاى ۱۸ اینچى، تنها ۲۷۵ دلار از این رقم را به خود اختصاص مى‌دهند!

jeep grand cherokee overland4x4

دیگر خودروى گروه، کیا موهاوى (بورگو) است که از یک نژاد درحال انقضا به حساب مى‌آید. خودرویى بزرگ، با قالبى مردانه و قیمتى کم که از یک پیشرانه V8 بهره مى برد.  قیمت کیا موهاوی که ارزان‌ترین خودروى گروه است، بدون هیچ تجهیزات سفارشى که البته نیاز چندانى نیز به آن ندارد، برابر با ۴۰,۷۹۰ دلار است.

kia borrego limited 4WD

 نیسان پث‌فایندر سال‌خورده نیز دیگر عضو این آزمایش است که اخیرا با یک پیشرانه V8 عرضه مى‌شود اما براى این آزمایش مدل LE  آن که از یک پیشرانه چهار لیترى V6 بهره مى‌برد انتخاب شده تا با برچسب قیمت ۴۳,۶۵۵ دلارى اجازه حضور در تست را داشته باشد.

Nissan Pathfinder LE 4x4

آخرین عضو گروه که لقب سمبلیک براى تغییرات در خودروهاى شاسى بلند را نیز به خود اختصاص داده است، تویوتا فوررانر است. برای این آزمایش مدل Trail آن انتخاب شده که قابلیت‌های آفرودسواری آن بسیار بیشتر از فوررانرهای استاندرد است. قیمت پایه‌ای این خودرو برابر با ۴۰,۹۵۷ دلار است که خودروى مورد آزمایش دارای  ۱,۷۵۰ دلار تجهیزات سفارشی بود.

Toyota 4runner Trail 4x4

***  مقـام چهـارم : کیـا مـوهـاوی (بورگو) لیمیتد ؛ مـدل ۲۰۰۹  ***

گسل بورگو در نزدیکى مکزیکالى در مکزیک با یک لرزه ۷,۲ ریشترى در ماه آوریل ۲۰۱۰ همگان را شگفت‌زده ساخت و باعث شد تا برج هاى سان‌دیگو مانند شقایق هاى دریایى تکان بخورند! به دور از این گسل، کیا موهاوی (بورگو) نیز آنقدر لرزش‌هاى فنى و ساختارى دارد که به مقامی بهتر از چهارمی دست نیافت.

Kia Mohave (borrego) Llimited 4WD

کیا، موهاوی را به هندلینگى شبیه خودروهاى سدان، فرمانى تند و تیز و سیستم تعلیقى مقاوم مجهز کرده که البته براى دست‌یابى به مورد آخر کیا تا سر حدمرگ تعلیق را سفت و خشک کرده است.

پیشرانه ۴.۶ لیتری V8 موهاوی در مقایسه با پیشرانه V8 گرندچروکی مصرف بالاترى دارد اما شتاب بهترى را نسبت به پیشرانه V6 تویوتا فراهم می‌کند. پدال گاز خودرو عکس العمل چندان سریعى را از خود نشان نمى دهد و در شرایطى که حتى آن را تا انتها فشار دهید، پیشرانه V8 کیا حتى آرام‌تر از یک نوجوان در صبح روز جمعه از خواب برمى‌خیزد!

Kia Mohave (borrego) Llimited 4WD

با وجود اینکه چهارسال از حضور موهاوى در بازار مى‌گذرد، طراحى داخلى آن قدیمى به نظر می‌رسد. مجموعه‌اى از پلاستیک مشکى و تزیینات شبه فلزى که کارایى خوبى دارد اما هیچ هیجانى را ایجاد نمى‌کنند.

Kia Mohave (borrego) Llimited 4WD

با این وجود صندلى هاى جلو و عقب موهاوى به دلیل کیفیت و راحتى بالایى که دارند و همچنین جادار بودن کابین در کنار قیمت پایین و قابلیت کشش حدود ۳,۴۰۰ کیلوگرم، از جمله برجسته ترین نکات این خودرو به حساب مى‌آیند.

Kia Mohave (borrego) Llimited 4WD

از نکات جالب در مورد سیستم خنک کننده این خودرو بدنیست اشاره کنیم که هنگامى که در صحراى شنى و عارى از درخت توقف کرده و به دنبال سایه‌اى از درختان بودیم تا مقدارى از گرماى ۴۶ درجه‌اى بیابان در امان باشیم، راهنماى همرامان اشاره کرد که حتى سایه درختان نیز کارساز نبوده  و خزندگان این منطقه براى خنک شدن به بالاى درختان مى‌روند تا به کمترین دما دست یابند. در همین حین بود که متوجه شدیم سیستم تهویه مطبوع موهاوى از کار افتاده! و تا پایان روز که مشغول عبور از تپه‌هاى شنى و صخره‌ها به کمک سیستم چهارچرخ متحرک (AWD) چند حالته و همچنین سیستم الکترونیکى کنترل کننده پایین آمدن از تپه بودیم نیز به کار نیفتاد.

در مجموع باید گفت کیا موهاوى بیش از آن که یک خودروى بیابانی باشد یک شاسی‌بلند خانوادگی است که با ابعاد بزرگش بیشتر مختص سفرهاى درون جاده‌اى مناسب و مفید است.

Kia Mohave (borrego) Llimited 4WD

***  مقـام سـوم: نیسـان پث‌فــاینـدر LE ؛ مـدل ۲۰۱۰  ***

نیسان پث‌فاییندر ارتفاع کمترى نسبت به سطح زمین در مقایسه با سایر خودروهاى گروه دارد اما از سیستم الکترونیکى ارتقا دهنده قابلیت‌هاى تپه‌نوردى سایر رقبایش بهره نمى‌برد؛ با این حال اورهنگ‌هاى خودرو (فاصله محورها تا سپر) مناسب و دید از صندلى راننده فوق‌العاده است.

یک سوییچ گردان در داشبورد خودرو وظیفه انجام بیشتر کارها را برعهده دارد. تنها ردپایى از تزیینات چوبى تیره در بین پلاستیک مشکى رنگ داشبورد دیده مى‌شود که به نوعى از لوکس بودن آن حکایت مى کند.

Nissan Pathfinder LE 4x4

صندلى هاى نیسان پث‌فایندر نسبتا سفت هستند و پوشش چرمى آنها به نوعى یادآور پوشش هاى پورشه است. همچنین پدال هاى تنظیم شونده برقى جاى خالى فرمان تلسکوپى را در این خودرو پر کرده‌اند.

همانند کیا موهاوى، نیسان پث‌فایندر نیز داراى ردیف سوم صندلى‌هاست که البته این ویژگى به سبب ازبین بردن جاى پا سرنشینان ردیف دوم حاصل شده و باعث شده تا کابین پث‌فایندر، سلول زندان این گروه نامیده شود.

Nissan Pathfinder LE 4x4

در این خودرو حتى بدون دیفرانسیل قفل شونده نیز کشش خودرو در سطح قابل قبولى بوده و ترمزهاى ABS با بیشترین توان خود براى از بین بردن هرزگردى چرخ‌ها عمل مى‌کنند. پدال گاز پث‌فایندر که در جهت ایجاد واکنش هاى ملایم کالیبره شده، به شما این اجازه را می‌دهد تا پث فایندر را به سادگى بر روى صخره ها و تپه ها حرکت دهید.

Nissan Pathfinder LE 4x4

فرمان قدرتمند و زوزه کشیدن هاى تایرها در سر دورها سرعت خودرو را پایین نگه مى دارد و زمانى که پدال خودرو را تا انتها فشار دهید مى توانید از حالت سکون در ۷,۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ برسید.

در مجموع باید گفت نیسان پث‌فایندر مدت زیادى است که در یک سطح از بازار باقى مانده و اگر نیسان قصد تغییرات اساسى در آنرا نداشته باشد، مرگ نزدیکى خواهد داشت. لازم به ذکر است که درسال ۲۰۱۰ نیسان تنها دست به بهینه سازى و ارتقاى نسل فعلى این مدل زد.

Nissan Pathfinder LE 4x4

***  مقـام دوم: تـویـوتـا فـوررانر تـریل ؛ مـدل ۲۰۱۰ ***

تویوتا فوررانر  براى اولین بار در سال ۱۹۸۴ روانه بازار شد. بهینه سازى انجام شده در آخرین نسل این خودرو که در سال ۲۰۱۰  صورت گرفت، بسیارى از سنت‌هاى پیشین آنرا همچنان حفظ کرد که از جمله مى‌توان به اکسل عقب پویا و نحوه  تعویض انتقال نیروی آن اشاره کرد که تنها خودرویى است که این کار در آن از طریق اهرم‌هاى دستى قدیمی انجام  مى‌شود.

Toyota 4runner Trail 4x4

از جمله امکانات سری Trail فوررانر می‌توان به دیفرانسیل عقب قفل شونده، سیستم مولتی ترین (Multi Terrain) که یک اهرم چهار حالته است که به راننده این امکان را مى‌دهد تا وضعیت کشش و گاز خودرو را براى سطوح مختلف – از صخره‌ها گرفته تا گل و لاى و مسیرهای شنی – انتخاب کند، سیستم فعال کنترل هرزگردى و سیستم کنترلی کرول (Crawl) که نوعى کروزکنترل بیابانى است، اشاره کرد.

در این خودرو بیشتر نوآورى‌ها و تکنولوژى‌هاى جدید را مى‌توان مشاهده کرد اما بیابانی کردن یک خودروی جاده‌ای به نظر مى‌رسد که هیجان و جذابیت آنرا از بین برده است؛ مساله‌اى که بزرگ ترین مشکل تویوتا فوررانر به حساب می‌آید.

Toyota 4runner Trail 4x4

مشکل دیگر در مورد این خودرو این است که با وجود پرداخت رقمى بالغ بر ۴۰ هزار دلار، صندلى‌هاى آن همچنان از پوشش پارچه‌اى بهره مى‌برند و کنسول خودرو از جنس پلاستیک سیاه رنگى است که توسط ورقه‌هاى نقره‌اى تزیین شده است.

Toyota 4runner Trail 4x4

بدون شک فضاى داخلى خودرو بخصوص در مورد صندلى هاى عقب که در موقعیتى بالاتر از صندلى هاى جلو قرار گرفته اند، بسیار کارآمد، مدرن، جذاب و جادار است اما با وجود آن فضاى مذکور هیچ رنگى از گران قیمتى و لوکس بودن را به نمایش نمی‌گذارد.

Toyota 4runner Trail 4x4

تویوتا فوررانر در تمامى شرایط – از حرکت نرم و بى صدا با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در آزادراه گرفته تا بالارفتن از خرده سنگ هاى رسوب کرده- مستحکم و قدرتمند است. سیستم تعلیق این خودرو که توسط لاستیک هاى دیواره بلند تکمیل شده، فضاى داخلى آنرا به خوبى از صداها و لرزش‌هاى ایجاد شده در هنگام عبور از مسیرهاى صعب العبور ایزوله مى‌سازد.

Toyota 4runner Trail 4x4

از دیگر نکات منفى نیز مى‌توان به پایین آمدن خودرو در سراشیبى اشاره کرد که نوعى لغزندگى در آن حس شده و نگهداشتن آن در خط مستقیم دشوار است.

در مجموع اعضاى گروه همگى معتقد بودند که تویوتا فوررانر تریل در صورت داشتن قیمت کمتر اولین انتخاب آنها براى عبور از مسیرهای آفرود بود.

Toyota 4runner Trail 4x4

***  مقـام اول: جیپ گرنـدچـروکی اوورلنـد ؛ مـدل ۲۰۱۱ ***

بیابان سن‌آندراس با طولى بیش از ۱,۲۸۷ کیلومتر، که در برخى مناطق، پر پیچ و خم و زیبا و در بعضى مناطق تا چشم کار مى‌کند مستقیم و هراس آور است، مکانى مناسب براى محک زدن جدى این خودروهاى بیابانى به خصوص برنده آنهاست.

جیپ گرندچروکى چه در حال عبور از بیابان سن‌آندراس باشد یا چه در حال حرکت بر روى بزرگراه، شخصیت جذاب و رفتار سرد و پرابهت یک سدان لوکس که گویى با عصایى در زیربغل حرکت مى کند را به نمایش مى‌گذارد.

Jeep Grand Cherokee Overland 4x4

فضاى داخلى این خودرو سرشار از پوشش‌هاى چرمى و تزیینات گران قیمت چوبى است که با تعداد بسیار زیاد دکمه هاى موجود در کنسول آن، به نوعى شیکى و زیبایى آنرا در مقایسه با سایر خودروهاى بیابانى برجسته‌تر است و جلوه خاص‌تری دارد.

Jeep Grand Cherokee Overland 4x4

با توجه به این اوصاف، طرح یک سوال جدى به نظر می‌رسد و آن اینکه آیا واقعا این خودرو تنها ۱,۵۸۵ دلار گران‌تر از نیسان پث‌فایندر است؟؟؟ بدون شک به لحاظ ظاهری اینگونه نیست و گرندچروکى شاید بیش از ۲۰ هزار دلار با ارزش‌تر و جذاب‌تر از نیسان پث‌فایندر خودنمایی می‌کند.

Jeep Grand Cherokee Overland 4x4

در واقع برای گرندچروکی (که بیش از ۲۵۶ کیلوگرم وزن بیشترى از نیسان دارد) در قبال مبلغ اضافه‌اى که نسبت به پث‌فایندر پرداخت مى‌کنید، علاوه بر بهره‌مندى از ظاهرى به‌روزتر، از امکاناتى چون درب برقی صندوق، سنسور پارک، فرمان تلسکوپى برقى و سیستم کروزکنترل هوشمند نیز سود خواهید برد.

Jeep Grand Cherokee Overland 4x4

همچنین گرندچروکى مجهز به سیستم چهارچرخ محرکی با نام Quadra-Trac II  با سیستم ضدلغزش در دیفرانسیل عقب و سیستم Select-Terrain است که همانند تویوتا فوررانر  سیستم هاى الکترونیکى خودرو را براى سطوح مختلف جاده‌ای تنظیم مى‌کند.

سیستم تعلیق گرندچروکی از نوع بادى است که ارتفاع از سطح زمین آنرا برابر با ۲۷ سانتی‌متر مى‌سازد. پیشرانه V8 آن نیز برخلاف پیشرانه کیا موهاوى مصرفى نزدیک به پیشرانه‌های V6 دارد.

Jeep Grand Cherokee Overland 4x4

در خاتمه تمامى اعضاى گروه اعتراف کردند که جیپ همچنان خودروى بیابانى مورد علاقه آنهاست و همواره آنرا به عنوان یک شاسی‌بلند روزمره با قابلیت‌هاى بیابانى مناسب به عنوان برنده این آزمون انتخاب می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

هفته نامه ایران خودرو

نشریه ایران خودرو به صاحب امتیازی گروه صنعتی ایران خودرو، با موضوع خودرو، وسایل نقلیه و اخبار و تحلیلها و بررسی های مربوطه، بصورت هفتگی منتشر می گردد.

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. دانیال

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اول که بگم مخترع اولین ماشین دو دیفرانسیل جیپ بوده اون موقع تویوتا جنین هم نبوده که بخاد حرف بزنه البته همین الانم که هست بازم رقمی نیست تو you tubeمقایسه یا جنگ بین گرند چروکی با تویوتا رو سرچ کن. ببین از خجالت اب میشی هتمام مدل ها رو مقایسه کرده .اون کسی که دلیلش استفاده سازمان ملل از تویوتاس. بدونه د

    موافقم 2
    مخالفم 1
  2. دانیال

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اون کسی که دلیلش استفاده سازمان ملل بعضی اوقات از تویوتا استفاده میکنه بدونه که خوبی تویوتا دلیلش نیست. بلکه تسهیلات. خیلی زیاد تویوتاس یعنی وام بزرگ یه مقداریش هم به عنوان کمک واثبات. فعالیت در حقوق بشره. که رایگان به عنوان هدیه از کشورش به سازمان ملل داده میشه بازم بگم ?تمام حرفها هم با سند مثل یو تیوب

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. امیر

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مگه پت فایندر کراس اور نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. عباس کمری

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ماشینای امریکایی فقط برای چند سال که نو هستن خوبن ولی تویوتا مرگ نداره یه چرخش به امریکاییها میارزه

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. رضا

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (71 ديدگاه)

      اون زمان که امریکایی ها شورلت دنده اتومات تولید میکردن ژاپنی ها مزدا 1000 وانت تولید میکردن دیگه فکرش رو بکن که چه قدر امریکایی ها از ژاپنی ها جلوتر هستن! اول المان بعد امریکا بعد کره و بعد ژاپن

      موافقم 3
      مخالفم 3
  5. سعیدسانتافه

    ۱ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین شاسی بلند فقط سانتافه چه از نظر افرود انرود شتاب مسافرت داخل شهر (بزنیدبه تخته)

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. امیر

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (332 ديدگاه)

      سانتافه هم شد ماشین؟ خجالت نمیکشی بین 4 تا suv میای حرف یه کراس اوور و میزنی؟!

      موافقم 4
      مخالفم 1
  6. amir.t.

    ۲۲ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (542 ديدگاه)

    اول تویوتا بعد جیپ و…

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. حامد

      ۱۶ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فکر کنم اقایون هنوز نمیدونن به چی میگن ماشین suvیا همون شاسی بلند وقتی سوار رنجرور یا لندرور دیسکاوری شدید بعد بیایین نظر بدین ببینم به چی میگن suv اره داداش برو سوار شو تا بدونی من خودم تو دبی یه لندرور دیسکاوری 3 hseدارم که میگم وقتی دیدی پیشرفته ترین امکانات افرود روش سواره رو خیابون هم که اومدی دیدی ترمزهای برمبو وسبیستم ضد واژگونی روش سواره فکر کنم نظرت بر گرده البته فقط خلاصش گفتم

      موافقم 1
      مخالفم 2
  7. مرتضی پارسا

    ۲۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام …
    من تا حالا هیچ کسو ندیدم که بلیزرشو بفروشه تویوتا بخره …

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. arash1354

    ۸ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (121 ديدگاه)

    فقط لندرور

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. مرتضي

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    من که بین این چهارتا مهاوی رو بیشتر از همه می پسندم(ماشین خاصیه).

    موافقم 2
    مخالفم 3
  10. mahdi

    ۱۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من که هیچکدوم شون رو نه دیدم نه سوار شدم ولی من خودم بز اساس قیمت و اصالت و البته کیفیت خانواده jeep رو انتخاب می کنم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. رامین

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قبول دارم که جیپ بهترین ماشینهای شاسی بلندو میزنه ولی خدایی تویوتا حقش هست که دومی باشه.من یه تویوتا لندکروز 91 دارم که تو آفرود این جوجه کره ایهارو له میکنه.خداییش هم راننده نیستم ماشینم ماشینه.قبلشم موقع بی پولیا یه جیپ km 65 داشتم که درسته راحت نبود ولی این کره ایهارو شرط میبندم نابود میکرد.البته بدنیست یادی هم بکنیم از G550 مرسدس بنز که رهبر آفرود هست و آلمانیها همیشه حرفی برای گفتن دارن.تو ارمنستان امتحانش کردم واقعا بهترینه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. reza

    ۱۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان بحث نکنید.ائودی Q7هم هستااااااا.حالا کدومش؟

    موافقم 0
    مخالفم 3
  13. شاسي

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (104 ديدگاه)

    جیپ مسلما بهترین آفرود رو داره ولی تعجب میکنم چرا کره و ژاپن اینقدر عقب هستن. همین تویوتا میتونه پیشرفت داشته باشه ولی افتاده به سودجویی حتی آلمان هم موقعیت خوبی داره ولی خیلی دنبال ماشین آفرود درست کردن نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سهیل toyota

    ۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تویتا الان از همه کشور ها جلوتره تو کیفیت . از آلمان ک بنز میزد بیرون زده جلو تمام ارگان نظامی جهان حتی امریکا ب اون گستردگیش از ژاپن درخواست تویتا میکنه الان در حال حاضر ژاپن برتره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. حامد

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایراد جدی تعلیق پرادو که همه از ان بی خبرند و‌ منجر‌به چپ شدن ان می‌شود

    https://www.assayyarat.com/forums/t295809.html

    موافقم 0
    مخالفم 1
  16. مجتبی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شاید جیپ کمی از نظر افرود از تویوتا بهتر باشه ولی سخت جونی تویوتا خیلی بیشتره و استهلاکش خیلی کمه.برای همین ارتش کشورها یا مردم عادی تویوتا رو بیشتر ترجیح میدهند.ولی جیپ افرودش یک کم به نظر من بهتره.فقط یه کما

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. عباس

    ۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا چه فکری کردین کیا رو باجیپ گذاشتین یه جا ومقایسه کردین اصلا کار خوبی نبود

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا