مقایسه مرسدس CLA شوتینگ بریک و کیا پروسید

آیا اگر مرسدس قبلاً اولین نسل CLA شوتینگ بریک را نمی‌ساخت حالا کیا پروسید جدید وجود داشت؟ ما فکر می‌کنیم این یک سؤال منصفانه است هرچند شاید رسیدن به پاسخی سرراست خیلی سخت باشد.


هر دو خودرو به این دلیل تولید شده‌اند که مشتریان بی‌وقفه به دنبال استیشن‌هایی جذاب‌تر هستند. البته این به معنی عدم تولید خودروهایی با فضای داخلی و بار زیاد نیست. برای مثال اولین نسل مرسدس CLA شوتینگ بریک را در نظر بگیرید که تولید آن در نمایشگاه لس‌آنجلس 2014 به عنوان نسخه‌ی جادارتر CLA سدان اعلام شد. این خودرو دارای فضای سر بیشتر برای سرنشینان در عقب بوده و صندوق جادارتری دارد.


بنابراین اگرچه نسل جدید CLA شوتینگ بریک و کیا پروسید به دنبال جذب خریدارانی هستند که اهمیت زیادی به طراحی ظاهری می‌دهند اما می‌توانید این دو خودرو را گزینه‌هایی جذاب برای خانواده‌ها هم بدانید؛ اما قبل از آنکه نگاهی به اعداد بیندازیم بهتر است طراحی بدنه و کابین را مقایسه کنیم.


پروسید در مرکز طراحی اروپایی کیا در فرانکفورت به وجود آمده و مدیر طراحی کیا در این مرکز یعنی گرگوری گیلام هدایت پروژه را بر عهده داشته است. گیلام خواهان تولید خودرویی بوده که از نظر احساسی گیراتر باشد.

کیا در مقایسه با CLA شوتینگ بریک از زوایای تیزتر و خط شانه‌ی افقی‌تری برخوردار است. مرسدس در محصول جدید خود از فلسفه‌ی طراحی خلوص جسمانی استفاده کرده و در بدنه‌ی CLA شوتینگ بریک می‌توانیم کاپوتی طویل‌تر، خط شانه‌ی محوتر و انحناهای نرم‌تری را ببینیم. البته که استفاده از روش‌های متفاوت در طراحی باعث نمی‌شود تا هدف اصلی دو شرکت گم شود ولی قطعاً یکی از این دو خودرو به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر است.


اما بیایید نگاهی هم به اعداد بیندازیم. طول/عرض/ارتفاع مرسدس به ترتیب برابر با 4688/1830/1442 میلی‌متر بوده و فاصله‌ی بین محوری آن نیز 2729 میلی‌متر است. فضای بار این خودرو نیز 505 لیتر اعلام شده است.


اما ابعاد کیا پروسید نیز برابر با 4605/1800/1422 میلی‌متر و فاصله‌ی بین محوری آن نیز 2650 میلی‌متر است. فضای بار 594 لیتری پروسید بیشتر از مرسدس می‌باشد.

مرسدس کمی بزرگ‌تر بوده اما خب نمی‌توان وسایل بیشتری را در صندوق آن جای داد که این به معنی پیروزی واضح کیا در بحث فضای بار می‌باشد. البته افراد تنها خاطر فضای بیشتر صندوق اقدام به خرید چنین خودروهایی نمی‌کنند.


اگر تلاش می‌کنید که برتری کیا را با فاکتورهایی همچون قیمت یا استایل طراحی بیان کنید بهتر است بدانید که CLA شوتینگ بریک از نظر تکنولوژی‌های بکار رفته پیروز خواهد بود. شما در کیا شاهد صفحه لمسی 8 اینچی، ناوبری ماهواره‌ای، سیستم صوتی پریمیوم JBL، ارتباط بلوتوث، شیشه‌ی جلوی گرم شونده، شارژ بی‌سیم گوشی، صندلی‌های جلو و عقب گرم و سرد شونده خواهید بود. سیستم‌های ایمنی همچون نوربالای خودکار، هشدار توجه راننده، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار برخورد جلو و… نیز در پروسید دیده می‌شوند.


کیا از این نظر خیلی خوب عمل کرده اما مرسدس با دست پر وارد میدان شده و در CLA شوتینگ بریک تجهیزاتی همچون صفحه‌نمایش عریض، نرم‌افزار MBUX با دستیار صوتی، نورپردازی داخلی، سیستم‌های ایمنی متنوع بکار رفته در S کلاس همچون عملکرد نیمه خودران، دستیار توقف اضطراری فعال، دستیار تعویض خطوط فعال، ترمز فعال و… را بکار گرفته است.

نهایتاً به پیشرانه‌ها می‌رسیم. کیا پروسید با پیشرانه‌ی 1 لیتری بنزینی 120 اسبی و 1.4 لیتری 140 اسب بخاری و نسخه‌ی دیزلی 1.6 لیتری 136 اسب بخاری عرضه می‌شود. مدل پرچم‌دار پروسید GT همچنین دارای پیشرانه‌ی بنزینی 1.6 لیتری است که قدرت آن به 204 اسب بخار و گشتاورش هم به 265 نیوتون متر می‌رسد.


اگر بخواهید مقایسه‌ی منصفانه با پروسید GT داشته باشید باید مرسدس CLA 250 شوتینگ بریک را انتخاب کنید که در بطن خود پیشرانه‌ی 4 سیلندر 225 اسبی و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه را جای داده است. دیگر نسخه‌های این خودرو عبارت‌اند از CLA 180 با قدرت 136 اسب بخار، CLA 180d با قدرت 116 اسب بخار، CLA 200 با خروجی 163 اسبی و نهایتاً CLA 220 با قدرت 190 اسب.

کیا پروسید منحصراً در اروپا عرضه خواهد شد درحالی‌که مرسدس CLA شوتینگ بریک خودرویی جهانی خواهد بود.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. Amir,la
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    از زیبایی واقعا مرسدس یه چیز دیگست

    پاسخ
    1. Seyed.AMG
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      پروسید خیلی ناموزون و نامتناسب ، از تو عکس فرم بدنه خیلی زمختش داره بیداد میکنه حالا چه برسه از نزدیک ببینیمش مخصوصا وقتی از سه رخ عقب به ماشین نگاه میکنی
      عرض پروسید خیلی کم و با طراحی اجزای خودرو هماهنگی نداره ، شیب شیشه عقب زیاد

      در عوض cla شوتینگ بریک طراحی خیلی اسپرت تر و روان تری داره ، طراحی پنجره های جانبی با فرم بدنه هماهنگ و جذابیت بصری خیلی بیشتری داره

      پاسخ
  2. ali a
    سوابق: (517 دیدگاه) ,

    اختلاف قیمتشون که مشخصه… کیا طراحی بیرون رو خیلی خوب کار کرده…طراحی داخلی بنز هم که غیر قابل مقایسه هست … به جیبت فکر کنی انتخاب کیا منطقیه…

    پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مگه قابل مقایسه هم هستند اینا ؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  4. مهزیار
    سوابق: (240 دیدگاه) ,

    اصا حیف وقت که بذاری طراحی بنز رو نقد کنی

    پاسخ
  5. srezahf
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    در مورد عقب کیا همونی که من فکر میکنم شمام فکر میکنید؟؟؟ :))))

    دیگه هیوندای-کیا توی اسکی غوغایین برای خودشون جدیدا!!!!

    پاسخ
  6. The best or nothung
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    خدا واگنرو لعنت کنه .. دیگه ب جایی رسیدیم که طراحی کیا با بنز مقایسه میشه …

    پاسخ
    1. emad1990
      سوابق: (999 دیدگاه) ,

      دوست عزیز اونموقع که بنز کلاس شوتینگ بریک رو به سبد محصولاتش اضافه کرد اصلا کیا و هیوندایی تشکیل نشده بود.اینم هدفش صرفا یه مقایسه س نه چیز دیگه

      پاسخ
  7. amin
    سوابق: (999 دیدگاه) ,

    کیا هیوندای جدیدا دارن تو طراحی کم میارن و برگ برنده هاشون داره از دست میره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.