معرفی کراس اوور کیا e نیرو، خودرویی سبز برای قاره‌ای سبز!

درحالی‌که کراس اوور الکتریکی کیا در آمریکا به سادگی نیرو نامیده می‌شود اما این خودرو در قاره‌ی اروپا با نام و نشان e نیرو وارد بازار خواهد شد. گفته شده فروش این خودروی بدون آلایندگی از اواخر سال جاری کلید خواهد خورد. البته تنها تفاوت بین نیروی اروپایی و آمریکایی به نام آن محدود نمی‌شود.


این خودروساز کره‌ای می‌گوید e نیرو با یک‌بار شارژ مسافتی 485 کیلومتری را طی خواهد کرد. این عملکرد به‌طور قابل‌توجهی بهتر از برد 380 کیلومتری مدل آمریکایی است. این دو خودرو از همان باتری لیتیم-پلیمری 64 کیلووات ساعتی استفاده می‌کنند.


تفاوت بین این عملکرد به روش تست آن‌ها مربوط می‌شود. محدوده‌ی حرکتی کیا e نیرو با استفاده از روش WLTP محاسبه شده درحالی‌که برد نیروی الکتریکی در آمریکا با روش‌های EPA اندازه‌گیری می‌شود.


اما کیا e نیرو اوایل ماه آینده در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی خواهد شد. اگرچه برد این خودرو کاملاً قابل‌توجه است اما عملکرد آن در تست شهری WLTP حتی بهتر هم هست به گونه‌ای که با یک‌بار شارژ مسافت 615 کیلومتری را طی می‌کند و این عملکرد بهتر از اکثر خودروهای بنزینی می‌باشد.


سریع‌ترین راه برای شارژ باتری این خودرو استفاده از شارژر سریع 100 کیلوواتی است که باعث می‌شود 80 درصد ظرفیت باتری در 54 دقیقه شارژ شود.

البته این مشخصات مخصوص باتری 64 کیلووات ساعتی سفارشی هستند. e نیرو با باتری ارزان‌تر 39.2 کیلووات ساعتی نیز عرضه می‌شود که عملکرد آن‌هم بد نیست به گونه‌ای با یک‌بار شارژ در سیکل ترکیبی مسافت 312 کیلومتری را طی می‌کند.

از نظر پرفورمنس، مدل‌های مجهز به باتری بزرگ‌تر قدرت 204 اسب بخاری و گشتاور 395 نیوتون متری دارند. این مدل‌ها در 7.8 ثانیه از سکون به تندی 100 کیلومتر در ساعت می‌رسند.


اما مدل دارای باتری کوچک‌تر 39.2 کیلووات ساعتی خروجی 136 اسبی داشته و گشتاور آن نیز با برادر قوی‌تر مشابه است. این خودرو نیز شتاب قابل‌احترام 9.8 ثانیه‌ای را ثبت می‌کند. این مدل‌ها نیز همانند برادران هیبریدی و پلاگین هیبریدی از نوع دیفرانسیل جلو هستند.


نهایتاً باید گفت کیا e نیرو با چندین تکنولوژی به‌روز برای بهبود راندمان باتری و محدوده الکتریکی عرضه شده است. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به ترمز احیا شونده، کنترل هدایت CGC و کنترل انرژی پیش‌بینی شونده PEC اشاره کرد. دو سیستم آخری به سیستم ناوبری متصل بوده و زمانی که شرایط ذخیره انرژی فراهم باشد به راننده اطلاع می‌دهند.


گارانتی 7 ساله/160 هزار کیلومتر کیا نیز به‌صورت استاندارد عرضه شده و مجموعه باتری و پیشرانه الکتریکی را نیز پوشش می‌دهد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

4 دیدگاه

  1. حمید
    سوابق: (1366 دیدگاه) ,

    شاید یکی پیدا بشه بگه اینکه خودرو برقی واقعی نیست
    خخخخخخ

    پاسخ
  2. حمیدرضا
    سوابق: (1880 دیدگاه) ,

    چقدر داره کیا شبیه به برندهای المانی میشه از نظر ظاهر میگم
    بردش خیلی عالیه هزینه های جانبیش هم خیلی باید کمتر از بنزینی باشه چون نه مالیاتی در کاره نه هزینه آلایندگی بالا مدل ضعیف ترش هم باز به نظرمن قدرتمنده چون گشتاور بالایی تولید میکنه برای حرکت در مسیرهای سخت به مشکلی برنمیخوره

    پاسخ
  3. عباس
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    چرا خودرو تمام الکتریکی وارد کشور نمیشه؟با این برد طولانی احتیاجی به ایستگاه شارژ نیست با برق 220v منازل هم در مدت کوتاهی شارژ میشه.

    پاسخ
  4. علی رضا
    سوابق: (113 دیدگاه) ,

    نمای جلو خیلی خوبه ، شبیه به یه پرنده شکاریه
    اما نمای عقب افتضاح

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.