کیا سورنتو GT-Line مدل 2017: پهلوانی از خاوران

و اما نوبت به کیا سورنتو 2017 رسیده تا درست و حسابی ورانداز شود. تا اینجا هرچه گفتند که کره‌ای‌ها اِل هستند و بل و غیره ما هم به حرف‌هایشان گوش دادیم، هرچه ما گفتیم فلانی‌ها (اصلاً مشخص نیست که منظورم خودروهای ژاپنی است) دیگر باید راه را برای سبقت کره‌ای‌ها باز بگذراند، گفتند: «زرشک، شاگرد را چه وقت، یارای هماوردی استاد بود/ورنه فوت (همان فوت کوزه‌گری) ندانسته چه کس شایسته نام استاد بود. [ضمن عذرخواهی بابت جور نبودن قافیه و وزن و آرایه و…]
البته به نظر می‌آید هر دو گروه بیراه نمی‌گویند، هم کره‌ای‌ها بسیار پیشرفت کرده‌اند و هم ژاپنی‌ها بیکار ننشسته‌اند تا سایر رقبا بیایند و گوی سبقت را از آنها بربایند. در هر صورت به هواداران هر دو گروه توصیه می‌شود تا در مورد اختلاف خود، بیرون از مدرسه و به‌ویژه بعد از به صدا درآمدن زنگ آخر، به بحث و گفتگوی منطقی با ارائه ادله کافی بپردازند.


لطفاً همه کتاب پدال را روی میز بگذارید و حواستان پای تخته باشد، آخر کلاس! سروصدای اضافی ممنوع. درس امروز را شروع می‌کنیم:

بررسی کیا سورنتو GT-Line 2017

اجازه بدهید قبل از این‌که بحث را شروع کنیم یک خاطره بی‌مزه برایتان تعریف کنم. درون یکی از خیابان‌های اصلی یکی از شهرهای بزرگ کشور در حال سواری گرفتن از یکی از خاص‌ترین خودروهای موجود در کشور بنام پراید بودیم که یک خودروی شاسی‌بلند سفید از فاصله دور تیری به‌سوی قلبم پرتاب نموده و مرا شیفته خود ساخت. اول نشناختمش اما اندکی که به‌سویش روان شدیم او را فرزند خلف سورنتوی نسل پیش و از تبار خاندان کیا یافتم که در همین لحظه راننده شیک‌پوش و جنتلمن آن درب جلو را به جهت پیاده شدن به طرزی بی‌مهابا و ناگهانی باز نموده و نزدیک بود تا بر خودروی مجلل ما آسیب وارد نماید. به هر روی این اولین تجربه آشنایی بنده با سورنتوی 2016 بود که از همان زمان مرا مجذوب خود ساخت و امروز می‌خواهیم به بررسی مدل سال کیا سورنتو البته نسخه GT-Line آن بپردازیم.


نسل فعلی کیا سورنتو در سال 2014 رونمایی و از سال 2015 به بازار عرضه شد تا طلایه‌دار پیشبرد اهداف کمپانی کیا به‌سوی موفقیت در بازار شاسی‌بلندهای کراس‌اوور سایز متوسط باشد و با ابعادی به طول 4780mm و عرض 2780mm بایستی خود را برای جنگ با رقبایی از دیار شکوفه‌های گیلاس همچون مزدا CX-9 و تویوتا هایلندر آماده سازد.


سورنتو 2017 به همراه به‌روزرسانی متوسط شامل یک top-shelf جدید، پسوند GT-Line و سیستم ترمز خودکار در مواقع اضطراری (AEB) با مشخصات بهینه‌شده پا به عرصه رقابت نهاده است.
در کشور کانگوروها این خودرو با برچسب قیمتی معادل 58,490 دلار استرالیا (AUD) عرضه شده است که چندان هم در قیاس با اتومبیل‌های نسبتاً لوکسی نظیر مرسدس GLC، ب‌ام‌و ایکس 3 و لکسوس NX و البته بدون صندلی‌های ردیف سوم، ارزان نیست.
همان‌طوری که همه اطلاع دارند، پول مانند علف خرس به‌صورت هرز رشد نمی‌کند که ندانسته آن را خرج این ماشین نماییم، پس بیایید ببینیم بابت این‌همه پول زبان‌بسته که می‌دهیم چه به دست می‌آوریم. با مراجعه به صفحه مرتبط با امکانات استاندارد دفترچه راهنمای کلیه مدل‌های سورنتو 2017، با موارد ذیل برخورد خواهید کرد:
رینگ‌های آلیاژی، چراغ‌های جلو خودکار بعلاوه چراغ‌های گوشه‌بین ایستایی، مه شکن، دیلایت LED، پاور ویندوز یک بار لمسی، 3 عدد پریز 12 ولتی، دو عدد پورت USB، سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز به صفحه نمایشگر 7 اینچی، ناوبری ماهواره‌ای و سیستم تنظیم دوگانه دمای کابین به همراه دریچه‌های هواکش مجزا برای سرنشینان ردیف‌های دوم و سوم. همچنین کیا سورنتو به فکر ایمنی سرنشینان خود نیز هست و بدین منظور از امکاناتی به شرح زیر بهره می‌برد:
ایربگهای جلو، جانبی و پرده‌ای، ترمز ABS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم مدیریت پایداری وسیله نقلیه، سیستم کمکی شروع به حرکت از روی تپه، چراغ هشدار نبستن کمربند ایمنی برای تمام صندلی‌ها، حسگرهای پارک در قسمت جلو و عقب خودرو، دوربین دید عقب و قفل اتوماتیک درب‌ها بر مبنای حسگر سرعت.

روزی معلم از دانش‌آموز پرسید: آب چند بخش است؟ دانش‌آموز جواب داد: یک بخش. آفرین حالا صداش چیه؟ دانش‌آموز: شرشر!(ببخشید، یکی از دانش‌آموزان ته کلاس فکر می‌کند که نمکدان است)
همچنین نسخه GT-Line سورنتو از امکانات گسترده‌تری بهره‌مند است که ازجمله می‌توان به این موارد اشاره نمود: چراغ‌های مه شکن چهارتایی LED یخی-مکعبی، نمایشگر نقاط کور، هشدار ترافیک پشت سر، هشدار انحراف از مسیر، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، ترمز خودکار (AEB)، سانروف پانوراما، رینگ‌های 19 اینچی از جنس آلیاژ کروم، صفحه کیلومترشمار هفت اینچی TFT، آفتاب‌گیر شیشه‌های عقب، سیستم گرمایش و تهویه برای صندلی‌های جلو، صندلی‌های عقب گرم شونده، تریم چرمی قرمزرنگ مزین به الگویی الماس شکل، رکاب‌های جانبی از جنس فولاد ضدزنگ، کالیبر ترمز قرمز رنگ، پدل شیفتر پشت فرمان و نشان برجسته GT-Line در داخل و خارج اتاق.


باوجود امکانات گسترده بکار گرفته شده در سورنتوی GT-Line، در مقایسه با نسخه‌های پرچم‌دار مزدا CX-9 و تویوتا kluger علیرغم فضای کمتر، از حدود 5 تا 10 هزار دلار (AUD) بهای پایین‌تری برخوردار است.


این اتومبیل توانمندی خود را مدیون پیشرانه 2.2 لیتری توربودیزل چهار سیلندر است که در کلیه سورنتوهای چهارچرخ محرک AWD مشترک است. توان خروجی این موتور برابر 197 اسب بخار و گشتاور آن 441Nm بوده که در دور موتورهای 1750 تا 2750 پدید می‌آید. اگر مایل به دانستن میزان تشنگی این خودرو به ازای طی مسیر صد کیلومتری هستید، بایستی بدانید که به 7.8 لیتر سوخت برای پیمودن مسیر 100 کیلومتری توسط این خودرو نیاز دارید.


مثل‌اینکه یکی از دوستان سؤال دارند؛ بپرسید جانم.
آقا ببخشید می‌شود بفرمایید که در داخل کابین چه چیزی بیشتر ما را به وجد می‌آورد؟
سؤال بجایی بود، در مورد بحث ظاهر بیرونی خودرو به نظر میاد نکاتی مانند مه شکن چهارتایی، کالیپر قرمز رنگ و رکاب فولادی موارد جذابی باشند، درعین‌حال با ورود به کابین استفاده از تزیینات چرمی قرمزرنگ، تریم براق مشکی رنگ به‌کاررفته در قسمت‌هایی از داشبورد و همچنین ازدیاد بهره‌گیری از قطعات پلاستیکی نرم و باکیفیت در فضای کابین موجبات نشاط و رضایت خاطر مالکان سورنتوی جدید را فراهم خواهد آورد.


صندلی‌های جلو خوش‌فرم و راحت هستند و کلیه کلیدها و ابزار موردنیاز راننده به‌راحتی در دسترس است. صفحه نمایشگر 7 اینچی در وسط داشبورد کمی کوچک به نظر می‌رسد و عدم ارائه اپل کارپلی و اندرویداتو نیز قوز بالای قوز است؛ با این وجود کار با آن حتی در حین حرکت نیز سهل و دلپذیر است. غربیلک فرمان پوشیده از چرم و به همراه پلاستیک براق مشکی رنگ در قسمت بالایی آن، دکمه‌های کروز کنترل، تنظیم صدای سیستم صوتی و غیره را به‌درستی در خود جای داده است.
پدل شیفترهای پلاستیکی تعویض دنده واقع شده پشت فرمان با روکش آلومینیومی حسی مشابه احساس سباستین فتل پشت فرمان خودروی فرمول یک فراری را به انسان منتقل می‌نماید.


ردیف دوم برای افراد قدبلند، فضای مناسبی چه در قسمت پاها و چه سر ارائه می‌دهد و وجود آفتاب‌گیرها، محل قرار دادن نقشه، دریچه هواکش و سوکت 12 ولت کودکانتان را مدتی سرگرم می‌کند. در ردیف سوم نیز جای کافی برای حمل بار و یا جای دادن کودکانتان خواهید داشت به‌طوری‌که باهم دچار مشکل نشوند. در ضمن سورنتو 6 نگه‌دارنده فنجان، 4 نگه‌دارنده بطری و همچنین یک نگه‌دارنده عینک آفتابی را نیز در کابین خود جای داده است.
حجم محفظه حمل بار سورنتو با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و سوم به 1662 لیتر می‌رسد.
آقا! آگه خوابشون نیومد چی؟(همان دانش‌آموز نمکدان صفت). دو تا دیازپام بخورن حل میشه در ضمن شما فردا به همراه ولی تشریف میارید مدرسه خدمت آقای مدیر. بله ادامه می‌دهیم، اگر نیازی به خواباندن صندلی‌های ردیف دوم نباشد فضای بار به عدد 605 لیتر کاهش می‌یابد که با قرار دادن ردیف سوم در سر جای خود این رقم به 142 لیتر تقلیل خواهد یافت.


پیشرانه 2.2 لیتری وظیفه خود را از همان ابتدای استارت به‌خوبی انجام می‌دهد اما آثاری مختصر از وقفه‌های کوتاه توربو در سرعت‌های پایین نیز قابل مشاهده است. اگرچه خبری از صدای ناخوشایند این گونه موتورهای دیزلی در سورنتو نیست اما این مهم مانع تنبلی قابل توجه آن نمی‌شود. سیستم فرمان کیا سورنتو نیز به حد کافی نرم و دقیق عمل می‌کند به‌طوری‌که اگرچه این خودرو یک اتومبیل اسپورت نیست اما به‌خوبی وظیفه دور زدن را انجام می‌دهد و به‌هیچ‌وجه سنگینی سایر رقبا را ندارد. سیستم تعلیق تقویت شده سواری نرم و بی‌صدایی را به سرنشینان ارائه می‌دهد که در معیت عایق‌کاری خوب کابین، این سکوت لذت‌بخش‌تر می‌شود. تجهیزات ایمنی اگرچه به‌خوبی انجام وظیفه می‌کنند اما بوق‌های نابجای سیستم هشدار انحراف از مسیر و نمایشگر نقاط کور کمی آزاردهنده جلوه می‌کنند. همچنین عملکرد ناگهانی و نامطمئن ترمزها تا حدی که راننده دچار تشویش بشود را بایستی جزء نقاط ضعیف سورنتو GT-Line دانست.


در نهایت بایستی به اطلاع شما عزیزان برسانم که این نسخه از سورنتو نسبت به نسل قبلی چه از نظر کیفیت کابین، سطح تکنولوژی و یا میزان کاربردی بودن، پیشرفت زیادی داشته اما مواردی نظیر عملکرد نسبتاً ناخوشایند ترمزها، صندلی‌های کوچک ردیف سوم و فقدان اپل کارپلی و اندرویداتو می‌توانند به‌مثابه نقاطی سیاه در کارنامه سفید این خودرو ثبت گردند. همچنین اگر به‌طور منظم از هر هفت صندلی خودرو استفاده می‌نمایید، مزدا CX-9 و تویوتا هایلندر (در بازار استرالیا Kluger ) گزینه‌های مناسب‌تری خواهند بود.
با تشکر، پایان درس امروز. تا درودی دیگر، بدرود.


منبع: caradvice

درباره نویسنده

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

31 دیدگاه

  1. سامان اذری
    سوابق: (2269 دیدگاه) ,

    ماشین خیلی عالیی هست فراتر از کره ای ها هست
    ولی تو این سگمنت هایلندر هم واقعا خوبه

    پاسخ
    1. TOYOTA
      سوابق: (105 دیدگاه) ,

      موافقم باهاتون.
      سورنتو به نسبت قیمتش خودروی باارزشیه.
      کلا نمیدونم چرا کیا رو بیشتر از هیواندای قبول دارم .

      پاسخ
  2. امره Emrah
    سوابق: (99 دیدگاه) ,

    لامصب سربالایی حالیش نمیشه شتابگیریش تو سربالایی با کفی فرقی نمیکنه راحت میتونم بگم با هر سدانی راحت میتونه کورس بندازه تو سربالایی با شیب زیاد
    خلاصه درگ کردن با هر ماشینی رو با کیا سورنتو تو سربالایی پیشنهاد نمی کنم بهتون چون ممکنه مثل من ضایه بشید
    قیافه عالی، موتور قوی، هفت نفره، و لیستی از آپشنای لوکس و کاربردی من که بدجوری تو کف اونم

    پاسخ
    1. M
      سوابق: (144 دیدگاه) ,

      آخه 240 nm گشتاور چقدر زیاده که میتونی همچین حرفی بزنی ! احتمالا ماشینی که شما رانندش بودی موتور xu7 زغالی پژو رو زیر کاپوتش داشته ! … بیخیال داداش مگه وایپره که میگی باهاش درگ نکنید !!

      پاسخ
      1. امره Emrah
        سوابق: (99 دیدگاه) ,

        پرفسور وایپر دقت نمیکنی ولی قضاوت میکنی
        گفتم تو سربالایی باهاش درگ نکنید
        ضمنا با GT86 کورس گذاشتیم که البته تو کفی راحت جلو میوفتاد

        پاسخ
        1. M
          سوابق: (144 دیدگاه) ,

          پس شما یه لطفی بکن از این به بعد نزدیکه ماکسیما، مورانو ، تیانا، سانتافه 6سیلندر ، آزرا , کمری ، آریون ، rx350 و … نشو چون اگه این سورنتو با این مشخصات فنی ضایت کرده اونا لهت میکنن …
          اون gt86 رو هم بگذار در کوزه…

        2. M
          سوابق: (144 دیدگاه) ,

          راستی یادم رفت اگه جنسیس کوپه دیدی وانمود کن که سواره یه رنو pk هستی ، حتی نگاه هم بهش نکن ….

  3. Hamid
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا خوش ساخته
    طراحیش هم خوبه
    مبارک هر کی داره

    پاسخ
  4. 👹Challenger👹
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    رنو کولئوس 2017 =👍
    کیا سورنتو 2017=👎
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
        1. datsun
          سوابق: (806 دیدگاه) ,

          منظور دوستمون اینه که موتور و گیربکس کولئوس متعلق به کمپانی نیسانه حتی پلتفرمش هم از نیسان ایکس تریل قرض گرفته شده

        2. شایان
          سوابق: (146 دیدگاه) ,

          برادر من رنو تا هزار سال دیگه هم نمیتونست این ماشینا رو بسازه رنو در حد همون رنو 5 و 21 آشغال بود تا با نیسان یکی شد فقط برند رنو میخوره جلو ماشیناش همش نیسانه تمام تکنولوژی برای نیسانه رنو کولئوسم همون نیسان ایکس تریله

      1. Hossein
        سوابق: (133 دیدگاه) ,

        @شایان
        طراحیش هم که یچیز پیش پا افتادس به چینیا هم میدادی به همین زیبایی یا بهتر انجامش میدادن نه؟؟

        پاسخ
        1. شایان
          سوابق: (146 دیدگاه) ,

          من مگه گفتم پایینه خودم طرفدارشم اما شما رنو کولئوس نسل قبلو دیده باشی متوجه میشی چه خبر شده انقلاب شده ولی نه توسط رنو بلکه نیسان

    1. سامان اذری
      سوابق: (2269 دیدگاه) ,

      رنو کولئوس با اسپورتیج و توسان تو یه کلاسه
      در حالی که سورنتو با سانتافه و هایلندر تو یه خانواده هست

      پاسخ
      1. شایان
        سوابق: (146 دیدگاه) ,

        نه رنو کولئوس دقیقا با سورنتو و سانتافه و نیسان ایکس تریل توی یه کلاسه

        پاسخ
  5. محمدرضا
    سوابق: (54 دیدگاه) ,

    نسبت به میتسوبیشی اوتلندر وضعش چه جوریه؟

    پاسخ
      1. Hossein
        سوابق: (133 دیدگاه) ,

        به ماشین جسارت نکردا فقط سوال کرد ناراحت نشو.اگه میخواست بچرخه تو خیابونا آمار بگیره که اینجا سوال نمیکرد.

        پاسخ
        1. شایان
          سوابق: (146 دیدگاه) ,

          حقیقتا نه ظاهر نه باطن نه بازار فروش توی داخل و خارج نه هیچی اوتلندر در حد سورنتو نیست

  6. #ali.m#
    سوابق: (1076 دیدگاه) ,

    مثل همیشه متن بسیار جذابی بود ولی
    از تیکه اول متن میشد فهمید نویسنده یه ذره عصبانی بوده .(شوخی)و انگار همه منتظرن یکی بیاد موفقیت های ژاپن رو متوفق کنه!به قول خود نویسنده “زرشک”
    ولی در کل سورنتو یکی از ماشین های مورد علاقمه .
    مخصوصا رنگ قهوه ایش ک عاشقشم .

    پاسخ
  7. امیرحسین
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    با سلام به عنوان یک علاقه مند جدی خودرو و کسی که سابقه کار در ایران خودرو را دارم و البته تعداد زیادی وبسایت تخصصی انگلیسی زبان و فارسی و مجلات فارسی خودرو را هر روز مطالعه می کنم عرض می کنم که: در این سگمنت قیمتی در ایران، رنو کولیوس برترین انتخاب است بعد از آن میتسوبیشی اوت لندر بعد از آن دی اس ۶ بعد سورنتو و در انتها سانتافه. البته اعتراف می کنم که خودم خریدار رنو کولیوس هستم.

    پاسخ
    1. Amir
      سوابق: (10095 دیدگاه) ,

      .
      دوست عزیز
      دوز تعصب در نظرت بالاست ، به شدت.
      یه دوستی هست به اسم سان مارتین ایشون هم دقیقا مثل شما صحبت از مطالعه ی منابع خارجی ، تست ماشین ها و … میکنه …
      اگر میخواست رده بندی شما رو ایشون بنویسه دقیقا از آخر لیست شما (سورنتو و سانتافه) شروع میکرد به نوشتن تا برسه به کولئوس !

      پاسخ
  8. امید
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    طراحی سورنتو خیلی خشک و بی روحه.سانتافه خیلی ازش قشنگتره.جذابیتی برای خرید به این قیمتها نداره.البته میدونم که ظاهر سلیقه ایه.بیشتر شبیه ماشینهای آمریکایی زده احتمالا باب سلیقه آمریکایی ها

    پاسخ
  9. Omid622
    سوابق: (283 دیدگاه) ,

    با ابنکه سورنتو رو خیلی بیشتر از سانتافه قبول دارم اما وقتی پای ژاپنی به رقابت باز میشه قطعا من هایلندر و بعدش مزداcx9 رو انتخاب میکنم

    پاسخ
  10. فیصل
    سوابق: (353 دیدگاه) ,

    همه تو ایران از سورنتو تعریف میکنند بدون اینکه سوارش شده باشند. شتاب 0-100 هم که تو اینستاگرام هم هست 13 ثانیه هست و این گشتاور و قدرت به شاسی بلند 7نفره نمیخوره.
    نظر شخصیم راجب کابین اینه که اگه این ماشین مال تویوتا بود همه دوستان کنسول وسط و داشبوردش رو مسخره می کردند. بدون شک اولین کامنت دوستان مسخره کردن طراحی داخلیش و کنسول وسط و دریچه های کولرش بود.

    پاسخ
  11. مهندس مسعود تیموری
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    دو سه تا نکته هست که باید دوستانی که حداقل به خودرو علاقه دارند مد نظر بگیرند البته بعنوان کسایی که با مردم عامی فرق دارند تا تونینن قضاوت درستی داشته باشید.
    1.سورنتو مورد نظر در اینجا دیزلی هستش و با نسخه بنزینی که در ایران وجود داره بسیار متفاوته…گشتاور این موتور دیزلی 441 نیوتن متر هستش که در مقابل موتور 2400 سی سی جی دی آی با گشتاور 241 اصلا در یک کتگوری نیستن….بطوریکه وقتی پشت این مدل میشینید شتاب ثانویه و قدرت بسیار خوبی رو زیر پای خودتون حس می کنید که باعث میشه اعتماد به نفستون در جاده و با تخفیف در جاده های خاکی خیلی بیشتر بشه…
    2.دوستی در بالا گفتن رنو کولئوس اشغاله و باید بهش گفت نیسان کولئوس….
    در جواب باید به این دوستمون بگم که اتحاد رنو و نیسان امسال در شش ماهه اول سال پرفروش ترین برند جهان بوده و قطعا استفاده از پلت فرم ماژولار بین تمام خودروسازان امروزه یک نیاز هستش تا هم از هزینه بکاهند و هم بتونن کیفیت و تکنولوژی رو ارتقا بدن…دلیل دیگه همین نیسان ایکس تریل در سگمنت خودش پرفروش ترین خودروی جهان هستش و یکی از بهترین هاس پس کولئوس هم طبعا دارای کیفیت ممتازی هستش اما بحث طراحی و استایل یک امر سیقه ای هستش و نمیشه نظر کلی داد….اما اگه یکم سرچ کنید به این نکته میرسید که در طراحی کولئوس به خاطر استفاده زیاد از خطوط تیز و عظلانی و همچنین عرض زیاد خودرو حتی نسبت به سورنتو بیشتر منتقدهای خودرویی این طراحی رو خوب و جذاب توصیف کردند.
    موفق و پیروز باشید

    پاسخ
  12. امىرحسىن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    شتاب سورنتو 13!!!!
    والا تا اونجا کھ بندھ مشاھدھ کردم شتابش 9.8(10)بود نھ 13

    پاسخ
  13. M3csl
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    آقا اجازه!عرضشو نوشتین۲۷۸,,دوستان داریم؟!داریم واقعا؟!!آقا اجازه دقت کنین.اقا اجازه ممنون از معرفی کامل سورنتو.برای یه ماشین معمولی اینهمه توضیح و تشریح اصرافه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x