آئودی

آئودی چگونه با تاخیر توربو مقابله می‌کند؟

در چند سال اخیر موج خروشانی به راه افتاده و آن استفاده از سیستم های پرخوران به ویژه توربو در بین خودروسازان است؛ اما همواره یک موضوع وجود داشته و آن‌هم تاخیر یا لگ توربو پس از فشرده شدن پدال گاز بوده است.


البته توربوهای مدرن امروزی در کنار بهبود پرفورمنس و عملکرد باعث کاهش مصرف سوخت نیز می شوند. توربوهای کنونی همچنین پیشرفته‌تر بوده و در بسیاری از خودروها نیز لگ توربو به تاریخ پیوسته است.


یکی از اولین خودروسازانی که روی کاهش و محو تاخیر توربو کار کرده آئودی و محصول شاخص آن یعنی SQ7 TDI بوده است.
بنا به گزارشی که توسط Engineering Explained منتشر شده، آئودی SQ7 TDI دارای کمپرسور الکتریکی است که همراه با پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو کار می‌کند. این کمپرسور الکتریکی در زمان فشار بر پدال گاز تقریبا بدون تاخیر وارد عمل شده و قدرت زیادی را پیش از فعال شدن توربو ارائه کرده و سپس کار به سیستم پرخوران این شاسی‌بلند واگذار می‌شود.


این کمپرسور قادر است به لطف سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی بکار رفته در SQ7 کار کرده و منجر به شتاب‌گیری تقریبا بدون تاخیر گردد.


دیگر برندهای تراز اول جهانی نیز روش های خاص خود را برای حذف تاخیر توربو دارند. برای مثال ولوو کمپرسور کوچکی را طراحی کرده که هوا را از فیلتر هوا گرفته و در محفظه هوای دو لیتری فشرده می‌کند. این محفظه سپس هوا را به داخل منیفولد اگزوز می‌فرستد تا توربو را حتی در زمانی که پدال گاز فشرده نمی‌شود فعال و چرخان نگه دارد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. emad1990

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    تا اونجایی که اطلاعات ناقص بنده به این موضوع قطع میده ولوو از سوپر شارژ برای از بین بردن بگ توربو استفاده میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. emad1990

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    لگ توربو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. zaros

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (27 ديدگاه)

    سلام
    بسیار عالی خیلی وقت بود از این پست ها نگذاشته بودید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا