آئودیپورشههفته نامه

جنگ سوپراستیشن‌ها، آئودی RS6 در برابر پانامرا اسپرت توریسمو توربو

هرچند این روزها شاسی‌بلندهای پرفورمنس نظر خریداران را به خود جلب کرده‌اند اما این استیشن‌های سریع بودند که الگویی برای ترکیب پرفورمنس و کارایی را ارائه کردند. در اجرای این فرمول آئودی همیشه یکی از بهترین‌ها بوده و در طول سال‌ها، محصولاتی مثل RS2، RS4 و RS6 از این شرکت قابلیت استفاده را با پرفورمنسی در حد خودروهای اسپرت ترکیب کرده‌اند. حال جدیدترین نسل RS6 این ترکیب را به سطح جدیدی ارتقاء داده است زیرا با برخورداری از ۶۰۰ اسب بخار، سرعت و قدرتی در سطح سوپراسپرت‌ها را ارائه می‌کند.

اما در کنار این، سوپراستیشن آئودی باید هندلینگ چشمگیری را هم ارائه کند. برای سنجیدن این موضوع، در اینجا RS6 را در برابر یکی از سریع‌ترین، خوش‌هندلینگ‌ترین و لوکس‌ترین استیشن‌های پرفورمنس بازار یعنی پورشه پانامرا توربو اسپرت توریسمو قرار داده‌ایم. هردوی این خودروها در بالاترین سطح قیمتی بازار قرار دارند اما درعین‌حال تکنولوژی‌های پیشرفته، قابلیت استفادهٔ همه‌جانبه، استایل جذاب و پرفورمنس فوق‌العاده را هم ارائه می‌کنند. پس بیایید ببینیم کدام‌یک از این استیشن‌های داغ به بهترین شکل همهٔ عناصر موردنیاز را باهم ترکیب کرده‌اند.

آئودی RS6

RS6 یکی از نمادهای آئودی اسپرت است. این استیشن سریع هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد اما فرمول آن کاملاً بدون تغییر باقیمانده است. این RS6 با جدیدترین فناوری‌ها و با قیمت ۱۰۹,۲۵۰ پوند پای به این نبرد دشوار گذاشته است.

 

طراحی و مهندسی

آئودی RS6 بر اساس A6 آوانت معمولی ساخته شده که این یعنی روی پلت‌فرم MLB evo قرار گرفته است؛ بنابراین سیستم تعلیق جلو و عقب آن از نوع چند اتصالی است که با سیستم تعلیق بادی استاندارد و کمک‌فنرهای تطبیقی همراه شده است. زیر کاپوت RS6 جدید یک نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو با تکنولوژی ۴۸ ولت هیبریدی خفیف قرار گرفته که موجب بهبود مصرف سوخت می‌شود. به لطف این سیستم، پیشرانه می‌تواند بین سرعت‌های ۵۵ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خاموش شود. در این ماشین همچنین تکنولوژی غیرفعال‌سازی سیلندرها هم وجود دارد که در زمان پیمایش با گاز سبک نیمی از سیلندرهای V8 را خاموش می‌کند.

با وجود این‌همه تمرکز روی مصرف سوخت، اعداد خروجی این پیشرانه هنوز هم بسیار چشمگیر هستند زیرا از دل موتور هشت سیلندر آئودی ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور بیرون می‌آید. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ کواترو (که به‌منظور بهبود چابکی، به‌صورت استاندارد به دیفرانسیل عقب اسپرت مجهز است) به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. در این ماشین همچنین برای تقویت صدای V8 یک سیستم اگزوز اسپرت هم وجود دارد درحالی‌که نمونهٔ مورد آزمایش ما به ترمزهای سرامیکی بزرگ اما گران‌قیمت (۹۷۰۰ پوند) هم مجهز است.

همان‌طور که از هر آئودی RS انتظار می‌رود، RS6 هم خودروی کاملاً مجهزی بوده و از تجهیزاتی مثل رینگ‌های آلیاژی ۲۲ اینچی، سقف پانوراما، صندلی‌های اسپرت چرمی با گرم‌کن، دوربین دید عقب، طیف گسترده‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده و چراغ‌های جلوی LED ماتریکس برخوردار است. RS6 حاضر در این آزمایش از نوع بالاترین سطح تجهیزاتی بنام Vorsprung بوده و بنابراین قیمت آن تا حد ممکن به پانامرا توربو اسپرت توریسمو نزدیک شده اما هنوز هم ۱۲,۶۸۵ پوند به نفع آئودی است.

رانندگی

RS6 تعادلی دوست‌داشتنی دارد. کشش فوق‌العاده است، قدرت و گشتاور عالی است و پیشرانه بسیار انعطاف‌پذیر است. اعداد در پیست آزمایش ما نیز این موضوع را نشان می‌دهند زیرا RS6 ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و برای اینکه با دندهٔ هفت از سرعت ۸۰ به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت برسد تنها ۵.۵ ثانیه طول کشید. پیشرانهٔ خودرو نیز از لحاظ فنی کاملاً توانمند است و نیازی نیست برای رسیدن چنین پرفورمنسی سخت کار کند. یکی از مشکلات RS6 اما فرمان آن است زیرا برای یک خودروی پرفورمنس، در حالت رانندگی راحت سبک است و در حالت رانندگی پویا هم وزن مصنوعی و احساس خلسه دارد. این فرمان همچنین بازخورد زیادی هم ارائه نمی‌کند اما خودرو هنوز هم از چسبندگی و کشش زیادی برخوردار است و در پیچ‌ها کاملاً می‌توان اثر دیفرانسیل اسپرت را حس کرد که به چرخیدن خودرو کمک می‌کند.

بااین‌حال همچنان می‌توان سفت شدن فرمان به خاطر شافت‌های انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را احساس کرد اما بااین‌حال امنیتی که سیستم چهارچرخ محرک کواترو فراهم می‌آورد ارزش آن‌را دارد. سیستم تعلیق مدل Vorsprung به فنرهای فولادی و کمک‌های تطبیقی مجهز است که بهتر از سیستم تعلیق بادی استاندارد به نظر می‌رسد زیرا قابل‌ پیش‌بینی‌تر بوده و بهتر تنظیم شده است. این کمک‌فنرها موجب کیفیت سواری بهتر در هر سرعتی و همین‌طور کنترل بدنهٔ بهتر می‌شوند. درنهایت، این RS6 مثل پیشینیان خود هنوز خودروی داغی احساس می‌شود و در خط مستقیم بسیار سریع است اما پورشه در چابکی و هندلینگ هنوز هم برتری دارد.

کارایی

این خودروها برای بسیاری از خریداران خودروهای روزمره هستند و بنابراین غیر از پرفورمنس، ویژگی‌های دیگری هم برای آن‌ها اهمیت دارد. RS6 با ۵۶۵ لیتر حجم صندوق بار، ۴۵ لیتر فضای بار بیشتری نسبت به پورشه دارد. آئودی همچنین در عقب از فضای پای بیشتری برخوردار است و ارتفاع بلندتر و سقفی با شیب کمتر هم فضای سر کمی بیشتری را ایجاد کرده است. RS6 اما با پنج متر طول، خودروی بزرگی است و مانور دهی با آن همیشه آسان نیست اما سیستم فرمان گیری چهارچرخ آن موجب شده دایرهٔ چرخش RS6 برای خودرویی به این بزرگی به میزان چشمگیری کوچک باشد. البته بدنهٔ بزرگ و عضلانی این ماشین ۸۰ میلی‌متر عریض‌تر از A6 است که این می‌تواند در پارکینگ‌ها مشکل‌ساز باشد.

پورشه پانامرا توربو اسپرت توریسمو

همان‌طور که مشخصات نشان می‌دهد، پانامرا توربو اسپرت توریسمو رقیبی طبیعی برای آئودی RS6 است اما همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، خودروی گران‌تری است. پس آیا پورشه ارزش پرداخت مبلغ اضافی را دارد؟ در ادامه می‌فهمیم.

 

طراحی و مهندسی

پانامرا توربو هم از همان پایهٔ پیشرانهٔ RS6 استفاده می‌کند. این موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو توسط بسیاری از برندهای گروه فولکس‌واگن استفاده می‌شود اما در پانامرا هیچ سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی در کنار آن نیست. این موتور در اینجا ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که یعنی ۵۰ اسب بخار و ۳۰ نیوتن متر از آئودی ضعیف‌تر است اما پورشه کمی سبک‌تر است و بنابراین پرفورمنس آن باید سریع باشد. همچنین در اینجا انتقال نیرو برخلاف گیربکس اتوماتیک معمولی آئودی توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه صورت می‌گیرد درحالی‌که سامانهٔ چهارچرخ محرک در اینجا هم وجود دارد. سیستم تعلیق پانامرا در جلو دو جناقی و در عقب چند اتصالی است.

برخلاف RS6 که از پلت‌فرم MLB evo استفاده می‌کند، پانامرا روی پلت‌فرم MSB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است و بازهم برخلاف آئودی، در اینجا دیفرانسیل عقب فعال هوشمند به‌عنوان بخشی از پکیجی ۳۵۲۷ پوندی ارائه می‌شود که کنترل فعال بادی رول را هم به همراه دارد. در پانامرا توربو سیستم تعلیق بادی تطبیقی هم استاندارد است. همچنین پورشه مثل آئودی به سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها مجهز است و از آئرودینامیک فعال هم سود می‌برد؛ بنابراین پانامرا توربو از تسلیحات لازم برای رقابت با RS6 برخوردار است اما تعدادی از آن‌ها سفارشی هستند مثل سیستم اگزوز اسپرت با قیمت ۲۳۱۳ پوند و یا ترمزهای سرامیکی که ۶۷۰۷ پوند قیمت دارند.

داخل پانامرا نسبت به آئودی احساس ویژه‌تری دارد و کیفیت آن کمی بالاتر است. همچنین پورشه در داخل اسپرت‌تر احساس می‌شود زیرا سرنشینان در ارتفاع کمتری می‌نشینند. در همین حال، درحالی‌که RS6 در کابین با نسخه‌های ارزان‌تر A6 مشترک است، پانامرا خودروی منحصربه‌فردتری است و احساس متمایزتر و خاص‌تری دارد. متریال داخلی پانامرا توربو دوست‌داشتنی هستند و نسخهٔ پایهٔ آن با تجهیزاتی مثل صفحه آمپر دیجیتالی، صندلی‌های چرمی جلو و عقب با گرم‌کن، سنسورهای پارک جلو و عقب، کروز کنترل، کنترل تهویه، چراغ‌های LED و رینگ‌های ۲۰ اینچی آلیاژی، با بالاترین تیپ RS6 برابری می‌کند.

رانندگی

علیرغم قدرت و گشتاور کمتر، پرفورمنس پانامرا توربو هنوز هم استثنایی است. لانچ کنترل و کشش باورنکردنی چهارچرخ محرک باعث می‌شود خودرو ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این یعنی با یک استیشن خانوادگی بسیار سریع و عالی طرف هستیم. شتاب گیری در دنده‌های بالاتر با پانامرا توربو نیز به همان اندازه چشمگیر بود و آزمایش رسیدن از سرعت ۸۰ به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت را با دندهٔ هفت (گیربکس این کار را با دندهٔ هشت انجام نمی‌داد) ظرف ۹.۵ ثانیه انجام شد. به دلیل تفاوت دنده، پورشه در این آزمایش کُندتر از آئودی بود اما هردو خودرو به لطف پیشرانه‌های خود از انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

پاسخ پدال گاز بسیار درخشان است و هیچ‌کدام از خودروها تأخیر توربوی زیادی ندارند اما پورشه کمی تیزتر احساس می‌شود. گیربکس PDK این خودرو نیز دنده‌ها را روان‌تر از آئودی تعویض می‌کند اما در هنگام شتاب گیری‌های سخت یا حالت دستی، دنده‌ها کمی سریع‌تر تعویض می‌شوند. پورشه اما در هنگام حرکت احساس سفت‌تری دارد و با اینکه سواری آن طبق هر استاندارد دیگری واقعاً دلپذیر است اما بازهم کاملاً همسان با آئودی نیست. همچنین کنترل بدنهٔ پورشه نیز در هر حالت رانندگی به میزان چشمگیری سفت‌تر است و در حالت‌های اسپرت یا اسپرت پلاس سطح چابکی و چسبندگی مشابه خودروهای اسپرت واقعی را ارائه می‌کند. فرمان پورشه بسیار طبیعی‌تر بوده و پاسخ و بازخورد بهتری نسبت به درخواست‌های راننده دارد.

کارایی

پانامرا اسپرت توریسمو به‌عنوان یک استیشن، خودروی چندان تطبیق‌پذیری نیست. صندوق بار ۵۲۰ لیتری آن ۴۵ لیتر کوچک‌تر از صندوق RS6 است اما سقف شیب‌دار آن تأثیری بر فضای سر صندلی‌های عقب نداشته است. بااین‌حال فضای پای پانامرا به اندازهٔ RS6 خوب نیست. چیزی که بیشتر به جنبهٔ کاربردی پانامرا اسپرت توریسمو لطمه میزند این است که پورشه آن‌را خودرویی ۱+۴ می‌داند که صندلی وسط عقب آن چندان کاربردی نیست اما آئودی یک خودروی پنج‌نفرهٔ تمام‌عیار است. همچنین برای داشتن سیستم فرمان گیری چهارچرخ که در آئودی استاندارد است، در پورشه باید ۱۵۳۶ پوند پرداخت کرد که مبلغ زیادی است. در پانامرا حتی دوربین دید عقب هم به‌عنوان یک آپشن ۵۰۹ پوندی ارائه می‌شود.

نتیجه

مقام اول: آئودی RS6

در برد RS6 در این رقابت قیمت عامل مهمی بود. البته شاید قیمت در این سطح از بازار اهمیت زیادی نداشته باشد اما فاصلهٔ قیمتی بین دو خودرو آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. پرفورمنس و کارایی آئودی بسیار عالی است و هرچند هردو خودرو قیمت گران و هزینه‌های نگهداری بالایی دارند اما RS6 تکنولوژی‌های بیشتری را به‌صورت استاندارد ارائه می‌کند و حتی اگر برای رانندگی به جذابی پورشه نباشد اما خودروی جادارتری است.

مقام دوم: پورشه پانامرا توربو اسپرت توریسمو

پانامرا توربو اسپرت توریسمو هنوز هم خودروی جذاب‌تری برای رانندگی است اما در دیگر قسمت‌ها در برابر RS6 نمی‌تواند بهتر باشد و به همین دلیل در جایگاه دوم قرار گرفته است. پانامرا گیربکس بهتر، شاسی دقیق‌تر و فرمان مناسب‌تری دارد اما به اندازهٔ آئودی راحت نیست، به اندازهٔ آن تجهیزات ندارد (که شامل تجهیزات ایمنی هم می‌شود) و درعین‌حال گران‌تر است. البته با همهٔ این‌ها، پانامرا توربو اسپرت توریسمو هنوز هم یک استیشن پرفورمنس عالی است.

 

مشخصات فنی

آئودی RS6

پورشه پانامرا توربو

قیمت پایه ۱۰۹,۲۵۰ پوند ۱۲۱,۹۳۵ پوند
قیمت تست‌شده ۱۰۹,۲۵۰ پوند ۱۲۱,۹۳۵ پوند
پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو ۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۰۰ اسب بخار ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ۷۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول ۴,۹۹۵ میلی‌متر ۵,۰۴۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۹۳۰ میلی‌متر ۲,۹۵۰ میلی‌متر
وزن ۲۱۵۰ کیلوگرم ۲۰۳۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۶۵ لیتر ۵۲۰ لیتر
ظرفیت باک ۷۳ لیتر ۹۰ لیتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۹ ثانیه ۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت
ترمز از ۹۶ کیلومتر ۳۳.۲ متر ۲۹.۱ متر
مصرف سوخت ۱۲.۲ لیتر ترکیبی ۱۰.۱ لیتر ترکیبی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. GERMANY

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    چقدر خوبه این rs6…

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    آئودی RS6 لایک
    پورشه پانامرا توربو دیس لایک

    موافقم 2
    مخالفم 2
  3. Rayan

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (25 ديدگاه)

    ائودی توی استیشن حرف اول رو میزنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (10201 ديدگاه)

    هردو این خودروها عملاً سوپراسپرتهایی هستند در لباس یک خودرو شهری با پرفورمنس بالا .
    بیشتر به درد آدمهایی میخوره که عاشق سوپراسپرت هستند اما بخاطر تو چشم بودن ظاهر آنها به سمت این دو خودرو کشیده میشوند تا قدرت و کشش بالا را در باطن داشته باشند و نه مثل لامبورگینی یا فراری همش تو چشم مخاطب باشی .
    اما بنظرم آئودی بیشتر بهش میاد استیشن باشه تا پورشه که به نظرم فست بک بیشتر جذابترش میکنه .
    ولی داخل پورشه عملاً کاکپیت هواپیماست با این تفاوت که روی زمین در حرکتی .

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. MAHDI

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    رقابت بین آئودی RS6 و مرسدس E63S استیشن رو هم اینبار مجله AUTO ZEITUNG انجام داده که اونجا هم آئودی RS6 پیروز رقابت معرفی شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Hadi

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    پانامرا اسپورت توریسمو گزینه بهتری هستش ارزش هزینه اضافه رو داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ارش

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    فقط پورشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علیرضا

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (425 ديدگاه)

    سلطان این کلاس rs6 هستش ولی گاهی آدم طرفدار قهرمانان میشه تا پادشاهان . به نظرم پورشه مجال فکر کردن از تورو میگیره . انتخابم پورشه ولی نهایت احترام رو به rs6 دارم بخاطر هویت و اعتباری که به این کلاس بخشیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامتین

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3046 ديدگاه)

    اگر برای کسی هزینه مهم نباشه طبق همین مقاله مشخصه که پورشه بهتره. آپشن یا جاداری برای یک خانواده مثلا 2-3 نفری زیاد معنایی نداره. مهم از نظر من پرفورمنس و عملکرد و کلا مسائل فنی خودروست که شامل تعلیق، فرمان، شاسی، ترمز و… میشه. همه اینها در پورشه بهتر بوده. اینو مقاله مذکور میگه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سارا

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عالی بهتر از آئودی مگه ماشین داریم:)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فقط پورشه

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    به نظرم پورشه ارزش ۱۰ هزار پوند گرون تر بودن رو داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا