آئودی

استیشن 100 کواترو Duo، اولین خودروی پلاگین‌هیبریدی آئودی

این روزها آئودی طیف گسترده‌ای از محصولات پلاگین‌هیبریدی مثل A6، A7، A8 و Q7 را با نشان TFSI e تولید می‌کند اما آیا می‌دانستید که برند لوکس فولکس‌واگن اولین خودروی پلاگین‌هیبریدی خود را بیش از سی سال پیش تولید کرد؟ این خودرو که ۱۰۰ Avant Quattro Duo نام داشت، خودرویی آزمایشی بود که در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۹۰ معرفی شد. این ماشین که بر اساس آئودی ۱۰۰ آوانت معمولی ساخته شده بود (سلف A6)، به یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری پنج سیلندر مجهز بود که ۱۳۶ اسب بخار قدرت را به چرخ‌های جلو ارسال می‌کرد درحالی‌که چرخ‌های عقب از یک موتور الکتریکی زیمنس با ۱۳ اسب بخار قدرت نیرو می‌گرفتند.

انرژی موردنیاز موتور الکتریکی توسط باطری‌های نیکل-کادمیوم تأمین می‌شد که زیر کف صندوق بار خودرو نصب شده بودند. برای قرار دادن Dou در حالت تمام الکتریکی، راننده باید گیربکس را در حالت خلاص قرار داده و دکمهٔ E روی داشبورد را فشار می‌داد. این استیشن پلاگین‌هیبریدی در حالت تمام الکتریکی یا EV می‌توانست تا ۴۰ کیلومتر را طی کرده و به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو همچنین با وجودی که سه دهه پیش ساخته شد اما به سیستم احیای انرژی ترمز هم مجهز بود.

از ۱۰۰ آوانت کواترو Duo فقط ۱۰ دستگاه ساخته شد که در برنامه‌های آزمایشی مختلف مثل تاکسی در مرکز تاریخی انگولشتات مورد آزمایش قرار گرفتند. هرچند در آن زمان جهان برای خودروهای پلاگین‌هیبریدی آماده نبود اما بااین‌حال در سال ۱۹۹۱ آئودی نسخهٔ دوم Dou را بر اساس ۱۰۰ آوانت تولید کرد. سپس شش سال بعد، این شرکت مدل تولید محدود A4 آوانت Duo را به بازار عرضه کرد و به اولین خودروساز اروپایی تبدیل شد که خودرویی پلاگین‌هیبریدی را وارد خط تولید کرد. این اولین محصول پلاگین‌هیبریدی تولیدی آئودی محسوب می‌شد.

A4 آوانت هیبریدی به یک پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری توربودیزل با ۹۰ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی آب خنک با ۳۰ اسب بخار قدرت مجهز شده بود که هردوی آن‌ها چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آوردند. این ماشین در حالت الکتریکی می‌توانست به حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند اما وقتی موتور دیزلی هم وارد عمل می‌شد این عدد به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می‌کرد. A4 Avant Dou همچنین مثل سلف خود به سیستم احیای انرژی ترمزها هم مجهز بود و مجموعاً ۹۰ دستگاه از آن تولید شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. آریا ماشین

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    هیبرید فقط A6 مدل پرچمدار یعنی آئودی A6 55 TFSI E
    از این ماشین مناسب تر برای رانندگی روزانه پیدا نمیشه ، لوکس ، راحت ، کم مصرف و ساکت به طوری که میتونه ۵۳ کیلومتر تو حالت الکتریکی بره
    و البته رقیباش یعنی بی ام و 530e و مرسدس بنز e کلاس هیبرید هم فوق العادن
    ❤AUDI A6 55 TFSI E❤

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا