آئودیتجربه و آزمایش

تمساحی از اینگولشتات! اولین تجربهٔ رانندگی با آئودی RS5 مدل 2018

آئودی سرانجام چندی پیش پرچم‌دار خانوادهٔ A5 خود یعنی نسخهٔ اسپرت و قدرتمند RS5 را رونمایی کرد. حال این شانس را پیدا کردیم که برای اولین بار رانندگی با این تمساح آلمانی را تجربه کنیم. آئودی برای نسل جدید RS5 طی یک جراحی پیوند قلب، از پیشرانهٔ نسل جدید پورشه پانامرا ۴S استفاده کرده است. این یک واحد ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو است که جایگزین موتور ۴.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی قبلی شده است. قدرت این موتور شش سیلندر توربو با موتور قبلی یکسان و معادل ۴۵۰ اسب بخار است اما گشتاور آن از ۴۳۰ نیوتن متر قبل به ۶۰۰ نیوتن متر رسیده است.

همان‌قدر که پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی قبلی را دوست داریم، به این گشتاور بیشتر موتور V6 توربو هم علاقه داریم. این گشتاور بالا موجب شده که حتی در مکان‌های شلوغ هم RS5 شتاب گیری وحشیانه‌ای داشته باشد تا جایی که آئودی می‌گوید این ماشین ظرف تنها ۳.۹ ثانیه از صرف به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد که موجب می‌شود RS5 مانند یک سوپراسپرت روزمره به نظر برسد.

علاوه بر این، تیم طراحی آئودی اقدامات شایسته‌ای انجام داده تا استایل RS5 هم با آنچه در زیر کاپوتش قرار دارد هماهنگ باشد. بدین منظور، طراحی نسبتاً ساده و معمولی نسل قبلی با ظاهری کاملاً تهاجمی جایگزین شده است. رینگ‌های با افزایش سایز جزئی به ۲۰ اینچ رسیده‌اند و در قسمت پایینی پروفیل جانبی هم طرح زیبایی کار شده است. علاوه بر این، این قسمت با خط شانهٔ برجسته زیباتر به نظر می‌رسد. جلو و عقب RS5 نیز با جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ و دیفیوزر با سر اگزوزهای بزرگ دایره شکل، کاملاً اسپرت است. البته RS5 به جذابیت R8 نیست اما هنوز هم کاملاً ظاهر یک خودروی عملکردی را دارد.

در داخل نیز داستان مشابه است. بسیاری از کنترل‌کننده‌ها و عناصر ظاهری از کابین باکیفیت مدل‌های A4 یا Q7 گرفته شده است؛ اما بااین‌حال عناصری در کابین RS5 وجود دارند که یادآوری می‌کنند این ماشین دست‌پروردهٔ بخش آئودی اسپرت است. ازجملهٔ این موارد می‌توان به صندلی‌های گود اسپرت، غربیلک فرمان D شکل، تریم آلکانترا و یک پردازشگر گرافیکی ویژهٔ RS در نمایشگر سربالا.

اما این فرمانْ، کاربردی بسیار بیشتر از تزئین فضای داخلی دارد چراکه راننده را به ماشین متصل می‌کند و به‌راحتی می‌توان با آن به شکار پیچ‌ها رفت. خصوصاً با نمونهٔ مورد آزمایش ما که مجهز به دیفرانسیل اسپرت عقب سفارشی است، RS5 به سرعت وارد پیچ‌ها شده و به‌طور مؤثر قدرت خود را برای خروج سریع از آن بکار می‌برد. همچنین ما خوش‌شانس بودیم که در هنگام آزمایش RS5 با روزی بارانی مواجه شدیم که اجازه داد بفهمیم سامانهٔ کواتروی آئودی در مسیرهای خیس نیز کاملاً کار می‌کند.

بااین‌حال کوپهٔ جدید آئودی از نظر ارتباطات چندان با گذشته متفاوت نیست. تلاش فرمان خوب و قابل‌توجه است اما فاقد بازخورد مناسب است. البته از طرف دیگر به چسبندگی تایرها اعتماد دارم و متوجه می‌شوم که ماشین مسیر موردنظر من را ادامه می‌دهد اما در این هنگام احساس چندان مناسبی نداشتم و این فقدان احساس مناسب می‌تواند موجب تردید در هنگام رانندگی گردد. این در حالی است که RS5 مورد آزمایش ما مجهز به تعلیق اسپرت سفارشی RS بود که در کنار سیستم کنترل پویایی سواری قرار گرفته و تغییر در تنظیمات آن بهترین کنترل سواری و راحتی را فراهم می‌کند.

این سیستم هنگام حرکت با سرعت بالا در بزرگراه، در حالت راحت، RS5 را آرام و راحت نگه می‌دارد درحالی‌که با انتخاب حالت پویا، واکنش‌های خودرو سریع‌تر می‌شود؛ اما بااین‌حال شخصیت دوگانهٔ این کوپهٔ اسپرت تا حدودی کم به نظر می‌رسد. به‌عنوان‌مثال اگر خواهان رانندگی آرامی باشید، RS5 این امکان را حتی با رینگ‌های ۲۰ اینچی فراهم می‌کند و در بزرگراه کاملاً مانند یک سدانْ راحت احساس می‌شود؛ اما وقتی به‌قصد رانندگی تهاجمی پدال گاز را فشار می‌دهم، کمی به خاطر عدم خشونت کافی خودرو ناامید می‌شوم. از سوی دیگر، هرچند در هنگام حرکت با حداکثر سرعت، صدای خوبی از پیشرانهٔ V6 از طریق اگزوزها پخش می‌شود اما بازهم کم‌صداتر از چیزی است که من انتظار داشتم. البته این مورد محصول تغییر تقاضای خریداران است که موجب ایجاد عصر طلایی موتورهای توربو شده و رقبای آئودی هم همین رویه را در پیش گرفته‌اند.

درهرحال اگر آئودی RS5 را خودروی درخشانی بدانیم، به این دلیل است که باید چنین باشد زیرا در این کلاس رقابتی سخت متشکل از کوپه‌های لوکس سریع و اسپرت در جریان است. ب‌ام‌و، کادیلاک و مرسدس بنز همگی خودروهای خود را برای مبارزه آماده کرده‌اند و همهٔ آن‌ها مجهز به پیشرانه‌های بای‌توربو با قدرتی بیش از ۴۰۰ اسب بخار هستند. آن‌ها همچنین استایل خوبی دارند، از هندلینگی عالی برخوردارند و در سطوح مختلف کاملاً سریع هستند. مرسدس بنز C63 AMG با پیشرانهٔ V8 با ۴۷۰ اسب بخار قدرت احتمالاً یکی از بهترین گزینه‌ها است اما کسانی که خواهان خودرویی چهارچرخ محرک هستند باید سراغ مدل ضعیف‌تر C43 بروند. از طرف دیگر اگر امکان پرداخت مبلغ بیشتری وجود داشته باشد، ممکن است بتوان آلفارومئو جولیا کوادروفولیو را هم گزینهٔ مناسبی بشمار آورد حتی با اینکه گران‌تر بوده و دو در هم بیشتر دارد.

بااین‌حال قیمت آئودی RS5 به‌طور مستقیم با رقبای آلمانی‌اش همخوانی دارد. قیمت مرسدس C63 AMG از ۶۷ هزار دلار و ب‌ام‌و M4 از ۶۶,۲۰۰ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که قیمت RS5 هنوز برای بازار ایالات‌متحده اعلام نشده است اما انتظار می‌رود این کوپهٔ چهارچرخ محرک قیمتی بیش از ۶۰ هزار و کمتر از ۷۰ هزار دلار داشته باشد. البته همان‌طور که برای خودروهایی از این برندها معمول است، قیمت پایه را باید صرفاً به‌عنوان یک نقطهٔ شروع در نظر گرفت نه هدف نهایی چراکه قیمت هریک از این خودرو به‌راحتی می‌تواند به بیش از ۸۰ هزار دلار افزایش پیدا کند.

 

مشخصات فنی

Audi RS5 2018
پیشرانه ۲.۹ لیتری V6 بای‌توربو
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۸.۷ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۷۳۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۴ نفر
حجم صندوق بار ۴۶۵ لیتر
قیمت حدود ۷۰ هزار دلار

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. بنزما

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (505 ديدگاه)

    غول کش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۷ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      با ظاهر عظلانی خیلی زیبا شده طراحیه عقبش و دوست دارم اما هدف از اون هواکش بغل چراغش و نمی دونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. arash66

        ۷ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (433 ديدگاه)

        این طرح برگرفته از مدل های مسابقاتی آئودی مخصوصا مدل Audi 90 imsa gto
        می باشد، لذت ببرید.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Kamran

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    بیشک شتابش کمتر از این خواهد بود

    3.3 براش مثل اب خوردنه ولی باز من
    در نظر دارم بهتر از این خواهد بود ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی 911

      ۷ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (459 ديدگاه)

      من میگم 3/5 رو میزنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. mehran911

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    چقدر طراحی قشنگی داشت
    واقعا جذبش شدم
    همه چیز این ماشین دوست داشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. abdolnaser

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    بسی زیبا و دلربا و خواستنی است.
    ولی حیف که دست ما فقط به تولیدات داخلی میرسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Ali qanavati

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (124 ديدگاه)

    چقدر خوبه این ماشین خدایی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    گروه فولکس این روزا غوغا میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. #ali.m#

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    چه رخی ،چه رنگی معرکه ای?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. اشکان

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    جلوش یکم شبیه به انفینیتی شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Aria

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (63 ديدگاه)

    این لامصب چرا انقد شیک و خوشگله؟ قرمزش منو روانی میکنه . قدرت در حد کامیون مصرف در حد پراید . ایییی خداااااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. رامکال

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    از طراحی و مشخصات اغوا کننده ایی بهره میبرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ASTON

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (213 ديدگاه)

    چطور اوودی میتونه از اینهمه سادگی ، نهایت وقار و عظمت و مسلما زیبایی رو تولید کنه خدایی
    چه رنگی داره محشره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. علی

    ۲۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا