آئودی

بررسی تخصصی آئودی RS3 اسپرت‌بک جدید

پس از وقفه‌ای کوتاه آئودی RS3 بازگشته است. استانداردهای جدید WLTP به این معناست که فروش این خودرو باید متوقف می‌شد تا هماهنگی‌های لازم با استانداردهای یاد شده به دست می‌آمد؛ اما پس از اندکی اصلاحات صورت گرفته، هاچبک داغ ارباب حلقه‌ها آماده‌ی رخ‌نمایی شده است.


خبر خوب اینکه بازنگری‌های ضروری برای همگام شدن با استانداردهای زیست‌محیطی جدید انجام شده که مهم‌ترین آن‌ها نصب فیلتر ذرات اگزوز است. البته این فیلتر تأثیری روی خروجی پیشرانه نداشته و پیشرانه‌ی ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری توربوی RS3 همچنان قدرت ۳۹۵ اسب بخاری و گشتاور ۴۸۰ نیوتون متری تولید می‌کند. این قدرت و گشتاور بالاتر از دیگر خودروهای پرفورمنس ۵ درب است. البته زمانی که مرسدس-ای ام جی A45 جدید اواخر سال جاری ظاهر شود این عنوان دست به دست خواهد شد.


به عنوان نتیجه، پرفورمنس گیرایی را مشاهده می‌کنیم. با درگیر کردن سیستم لانچ کنترل شاهد ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر RS3 در عرض ۴.۱ ثانیه خواهیم بود. این رکورد شش‌دهم ثانیه سریع‌تر از فولکس گلف R و حتی یک‌دهم ثانیه بهتر از A45 نسل قبلی است. حداکثر سرعت این خودرو نیز همچون اکثر محصولات آلمانی به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده هرچند با سفارش یک پکیج می‌توان حداکثر سرعت را بهبود بخشید.


اما نقطه قوت اصلی این خودرو صدایی است که متمایز از رقبا بوده و گوش‌ها را نوازش می‌دهد. قطعاً پیشرانه‌های ۴ سیلندر مرسدس و فولکس صدای خشن خوبی دارند اما هیچ‌یک به گردپای پیشرانه‌ی آئودی نمی‌رسند. این پیشرانه صدایی شگفت‌انگیز و جذاب داشته و هرچه دور آن بالا می‌رود صدای بهتری تولید می‌شود. به نوعی می‌توان صدای آن را در محدوده‌ی R8 دانست.

این خودرو در تریم جدید اسپرت ادیشن واقعاً می‌درخشد. از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به اگزوز اسپرت RS اشاره کرد که صدای تولیدی آن مثال‌زدنی است. در سرعت‌های بالا صدایی عصبی تولید شده و در صداهای پایین هم طنین گیرا و خوفناکی به گوش می‌رسد؛ به عبارت دیگر صدای این خودرو خاص‌تر از دیگر مدل‌ها می‌باشد.


علیرغم شتاب چشمگیری که خودرو دارد، پرفورمنس آن در جاده اصلاً شما را نخواهد ترساند. حداکثر گشتاور تولیدی پیشرانه از دور ۱۵۰ در دسترس بوده و این میزان گشتاور تا دور ۵۸۵۰ نیز ارائه می‌شود. شتاب گیری نرم اما وحشیانه‌ی RS3 به این معنی است که در زمان خروج از پیچ‌ها لبخند رضایت بر لبان شما نقش خواهد بست. البته همواره باید نیم‌نگاهی به کیلومتر شمار خودرو داشته باشید چراکه اندک اشاره‌ای به پدال گاز می‌تواند سرعت را به بالاتر از حد مجاز جاده‌ها برساند.


البته سیستم چهار چرخ محرک نیز به پایداری هرچه بیشتر خودرو کمک می‌کند. حتی در جاده‌های خیس و لغزنده نیز RS3 کشش قابل‌توجهی داشته و پیچ‌ها را با اعتمادبه‌نفس کامل پشت سر می‌گذارد.


نصب فیلتر ذرات باعث شده وزن خودرو ۲۵ کیلوگرم افزایش یابد اما این موضوع تأثیری روی سواری RS3 نداشته و این چیز خوبی است. توازن زیادی بین شاسی و پدال گاز وجود داشته و با آن‌ها می‌توان بازی کرد. بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گشتاور تولیدی پیشرانه را می‌توان به اکسل عقب فرستاد که این به معنی احساس کشیده شدن به عقب در زمان شتاب گیری‌های سنگین است. البته RS3 به‌اندازه‌ی ب‌ام‌و M2 کامپتیشن هیجان‌انگیز و درگیر کننده نیست و از طرف دیگر بیش فرمانی جذاب هوندا سیویک تایپ R را ندارد اما لذت‌بخش‌تر از فولکس گلف R آزمایشگاهی به نظر می‌رسد. فرمان خودرو وزن مناسبی داشته و اگرچه از نظر حس منتقل شده خیلی خوب ارزیابی نمی‌شود اما دقیق و قابل پیش‌بینی است.


تغییرات سیستم اگزوز باعث شده‌اند RS3 با جدیدترین استانداردهای آلایندگی همخوانی داشته باشد و به همین خاطر در هر کیلومتر ۱۹۵ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

آئودی RS3 اسپرت بک همچنان خودرویی جذاب بوده و مدل اسپرت ادیشن آن برخی بهبودها را نشان می‌دهد. از جمله ویژگی‌های متمایز این نسخ می‌توان به جلوپنجره، تریم شیشه‌ها، دیفیوزر عقب و رینگ‌های ۱۹ اینچی همگی به رنگ مشکی اشاره کرد. این نسخه به‌صورت استاندارد از چراغ‌های LED سود می‌برد.


کابین نیز با صندلی‌های اسپرت، تریم فیبر کربنی و سانروف پانورامیک آراسته شده است. طراحی داشبورد بی‌نقص A3 حتی پس از گذشت چندین سال زیبا به نظر می‌رسد اما صفحه‌نمایش ۷ اینچی آن سن بالایش را نشان می‌دهد.


قیمت این خودرو از ۴۳۲۸۵ پوند آغاز می‌شود. انتخاب مدل اسپرت ادیشن به معنی پرداخت ۵۰۲۸۵ پوند خواهد بود و مدل سدان نیز هزار پوند گران‌تر است. شاید قیمت این خودرو گران به نظر برسد اما ارزشش را دارد.

جدای از تغییرات صورت گرفته برای هماهنگی با استانداردهای WLTP، آئودی RS3 اسپرت بک همان هاچبک تندوتیزی است که همیشه بوده و اگر شما به پرفورمنس خودرو بیشترین اهمیت را می‌دهید RS3 گزینه‌ی مناسب شماست. رقبایی همچون ب‌ام‌و M2 کامپتیشن و هوندا سیویک تایپ R از نظر هیجان رانندگی در رتبه بالاتری قرار دارند اما RS3 همچنان خنده را روی لب‌های راننده جاری می‌کند. اگر بتوانید مدل اسپرت ادیشن را بخرید از صدای جذاب‌تر پیشرانه و صندلی‌هایی گیرا لذت خواهید برد.

مشخصات آئودی RS3 اسپرت بک اسپرت ادیشن

  • قیمت: ۵۰۲۸۵ پوند
  • پیشرانه: ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۳۹۵ اسب بخار/۴۸۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۹.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    کانال THROTTLE HOUSE که همون کانالی هستش که هفته گذشته پدال رقابت بین M2 وهوندا سویک تایپR رو برامون مطلبش رو گذاشت ازاین کانال. و در یه رقابت دیگه اما فقط مسابقه درگ برگزار کردن بین M2 وتسلا 3پرفومنس که تسلا پیروز میشه اما رقیب بعدی تسلا3 پرفومنس برای مسابقه درگ آئودی RS3 هستش که در این رقابت آئودی RS3 با اختلاف قابل توجهی پیروز میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      البته چندروز پیش هم مجلهcarwow رقابتی بین M3 وRS4 وتسلا 3 پرفومنس رو انجام دادکه نتیجه این رقابت که مثل همیشه 3بخشه یعنی مسابقه درگ ومسابقه درگ رولینگ وتست ترمزگیری هستش رو احتمالا پدال توهمین چندروزه مطلبش رو میذاره.
      اما کانال TFL CAR که بیشتر مواقع رقابت بین خودروهای آمریکایی رو انجام میده دیروز جدیدترین رقابتش بین BMW M2 وBMW M850 و تسلا 3 پرفومنس هستش که به نوبت باهم بینشون رقابت درگ رو انجام میدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. MAHDI

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    قطعا خودروی خیلی جذابی هستش.البته مدل سدانش طراحی جذاب تری داره چون خیلی جمع وجوره.اونRS3 در رقابت با تسلا3 هم مدل سدان هستش.
    واقعا اگه مانیتور بزرگ تری واسش انتخاب بشه هنوزم کابین جذاب ودوست داشتنی هستش و هیچ حس ازمدافتاده بودنی درش دیده نمیشه. درمورد کیفیت کابین هم هیچ کمبودی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MAHDI

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    حسن آقا شما در پست خبر لکسوسRX گفتید که خودروسازان آلمانی بیشترین استحلاک رو دارن حتی در قسمت موتور!!!
    اما قابل اعتمادترین وکم استحلاک ترین خودروسازان جی دی پاور2019 به این شکل بوده
    1_لکسوس
    2_تویوتا
    3_پورشه
    4_آئودی
    5_BMW
    چی شد!!! آلمانی ها که پراستهلاک بودن!!! حرف شمادرسته یا جی دی پاور!!!!
    حتی سال 2018 هم باهم پوشانی نظر سنجی های JD POWER وکانسومر ریپورتز قابل اعتمادترین SUVها که یه لیست 10تایی بود 6تاش آلمانی بودن که به این شکله

    10_پورشه ماکان
    9_لکسوس RX
    8_لکسسNX
    7_بیوک آنکور
    6_ب ام وX5
    5_ب ام وX3
    4_ب ام وX1
    3_ آئودی Q5
    2_آیودیQ3
    1_ آکوراRDX

    درضمن حسن آقا شما از استحلاک بالای موتورهای ساخت خودروسازان آلمانی هم گفتید اما امتیازات JD POWER در بخش قابل اعتمادترین خودروسازان ودر بخش((( فنی وپیشرانه)) امتیازات خودروسازان آلمانی وآمریکایی به شکل زیربوده. بیشترین امتیاز 10 هستش که من امتیاز چندخودروساز رودر این بخش مینویسم. امتیاز فنی وپیشرانه!!!
    پورشه= 9 امتیاز
    تویوتا=10امتیاز
    ب ام و= 10 امتیاز
    لکسوس=10امتیاز
    آئودی = 9امتیاز
    مرسدس= 9امتیاز
    شورولت= 8امتیاز
    کرایسلر= 7امتیاز
    فورد= 8امتیاز
    لینکن= 8امتیاز
    مینی= 10امتیاز
    جی ام سی=7امتیاز
    دوج =6امتیاز
    کادیلاک= 6امتیاز
    رم= 7امتیاز
    فولکس واگن=8امتیاز

    (بله خودروسازان آلمان امتیاز قابلیت اطمینان واستهلاک پایین در بخش فنی وپیشرانه در سال2019 ازJD POWER کمتر از 8امتیاز ندارن وجز فولکس الباقی امتیاز 9ویا 10 رو گرفته ان)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نوید جهرمی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3684 ديدگاه)

    اگر در این سگمنت هاچ بک داغی رو بخوایم، خاصترین کاراکتر دست آئودیه. از A کلاس بنز متمتایزه و روحیه اسپورت تری داره. با انجین 5 سیلندری که چندین سال جایزه ها رو درو کرد. طراحی جوانپسند و با وقار، بدور از شلوغی که با وجور قدیمی شدن، تکراری یا زننده نشده. کابین آئودی هم که همیشه مورد مثاله. یه چن تا کلیپش رو دیدم توی اتوبان آلمان دلمو برد. رانندگی پرهیجان و کاملا مسلط. اون موقع است که تفاوتش با سیویک تایپ آر و امثال شرقی ها میفهمی.
    اگر سدان در این کلاس بخوام انتخاب کنم M2 و اگر هاچ بک بخوام انتخاب کنم RS3 رو انتخاب میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mcl_SennA

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از کی تاحالا آئودی تیز و بز شده و گلف R آزمایشگاهی به نظر میرسه؟!
    مسلما این ماشین حرفای زیادی برا گفتن داره مثل موتورش که عالی ترین نمونه پنج سیلندر هست، ولی این برند هیچ وقت اون حس وحشیگری و خشن بودن رو نداشته. حتی با این پرفورمنس عالی بازم کسی لذت رانندگی این بچه خوشگل بالاشهری رو به سیویک دیفرانسیل جلو یا m2 ترجیح نمیده! همون بهتره آئودی تمرکزش رو بزاره روی محصولات لوکس و قابل اعتماد.. کاری که توش مهارت داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا