آئودی

بررسی آئودی S4 TDI، ستاره‌ای کم فروغ

علی صفرپور: عزیزدردانهٔ آئودی درحالی‌که به‌روز شده است معرفی میشود؛ آن هم با یک V6 دیزلی نیمه هیبریدی…

انگارنه‌انگار که پیشترها آئودی S4 از یک موتور ۴.۲ لیتری ۳۴۰ اسب بخاری V8 نیرو میگرفت. در حقیقت آن زمان که تمام خودروهای آئودی با نشان S دارای موتورهایی بودند که طبق استانداردهای امروزی نادرست و حتی احمقانه به نظر می‌رسد خیلی دور نیست! فقط به نسل کهنه شدهٔ C6 آئودی A6 نگاهی بیاندازید: این خودرو یک موتور ۵.۲ لیتری با ۴۳۰ اسب بخار‌ V10 (همانند لامبورگینی‌ها) در دماغه‌اش داشت، بااین‌حال سریع‌ترین و قدرتمندترین نسخه قابل خریداری برای شما نبود.


به‌هرحال، زمانه عوض شده است. این موتورهای جذاب هم‌اکنون به‌صورت گسترده از دستهٔ خودروهای S آئودی پاک شده‌اند؛ حتی برخی از مدلهای خاص RS هم تعدادی سیلندر از دست داده‌اند.


این چیزها گفته شد ولی به‌هرحال کاری نمی‌توان کرد، این راه و رسم دنیاست. حالتها تغییر می‌کنند و اولویتها هم ارتقا می‌یابند. به خاطر همین، زیر کاپوت این S4 سدان یورو ۴ جدید، بجای موتور بنزینی پیشین یک موتور ۳ لیتری V6 دیزل به همراه یک سیستم نیمه هیبریدی ۴۸ ولتی قرار دارد. این همان حرکتی است که می‌بینیم آئودی با سایر خودروهای سدان و کوپهٔ دارای مارک S انجام داده است؛ اما به خاطر متعهد نبودن آئودی استرالیا، این مدل دیزلی به اینجا نخواهد آمد و بجای آن، سال بعد مدل تمام بنزینی S4 را خواهیم داشت.


موتور دیزلی این خودرو می‌تواند تا ۳۴۲ اسب بخار‌ قدرت و مقدار عظیم ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند که در محدودهٔ باریک دور موتورهای ۲۵۰۰ تا ۳۱۰۰ به کاربر تحویل داده می‌شود. محض رضای افرادی که عاشق مقایسه کردن هستند هم باید بگوییم که این همان مقداری است که در مرسدس بنز AMG C63 S کوپه با موتور ۴ لیتری توئین توربوی V8 وجود دارد. با توجه به رسوم آئودی این توان به هر چهارچرخ هدایت و با یک جعبه دندهٔ ۸ سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل با قابلیت قفل خودکار همراه می‌شود که به زور هم که شده ۸۵ درصد از گشتاور را به محور عقب منتقل می‌کند.


درحالی‌که ما شک نداریم که S4 توان به مراتب بیشتر نسبت به ۴.۸ ثانیه شتاب اولیه ادعاشده‌اش دارد، این ادعا را با توجه به نحوه شتاب گرفتنش اعلام می‌کنیم؛ این خودرو سعی دارد تا همواره در حالتی از دنده باشد که تا حد ممکن کاراکتر واقعی‌اش را نمایان سازد.


پای خود را تا زیر ۲۰۰۰ rpm روی پدال گاز فشار دهید، می‌بینید که سرعت به تدریج بالاتر می‌رود، اما بلافاصله با رسیدن عقربه به ۲۵۰۰ دور در دقیقه، همه چیز خیلی خشن‌تر می‌شود. نیرویی که توسط شتاب نشاءت گرفته از موتور دیزل توئین توربو خارج می‌شود، باعث می‌شود تا خودرو با صدایی بم و عضلانی که ناشی از موتور V6 آن است ناگهان به جلو شلیک شود. شاید زودگذر باشد اما برای لحظه‌ای کوتاه واقعاً آن را حس خواهید کرد؛ بی‌شک هیجان‌انگیز است.


همه‌تن‌حریف و کاربردی بودن S4 کاملاً هویدا است. آن را در یک آزادراه بی‌اندازید، درخواهید یافت که موتور به طرزی شگفت‌آور ساکت است، مصرف سوخت (ترکیبی) هم به ازای هر صد کیلومتر ۶.۲ لیتر ادعا شده است؛ این مورد به معنی این است که خودرو باید گسترهٔ مناسبی از مسافت را بپیماید (چیزی بین مسافرت‌ها و سفرهای کوتاه بین‌شهری).


با نشستن در S4 که دارای فنربندی اسپرت است، متوجه می‌شوید که رانندگی‌اش از A4 همزادش خشکتر است، حتی با وجود اینکه دمپرها (میراگرها) در نرمترین حالت خود قرار دارند و خودرو در راحت‌ترین تنظیمات خود است. وضعی هم که خودرو با آن از جاده‌های بی‌کیفیت عبور می‌کند آن‌قدر هم به آن اندازه‌ای که انتظار دارید بد نیست که چهره‌تان را عوض کنید و از مسیری طولانی رنج ببرید. S4 یک خودروی آرام و خوش‌ساخت است.


S4 سرپیچها به‌خوبی چسبندگی خود را حفظ می‌کند. شما می‌توانید با کمی شیطنت و به‌وسیله بازی کردن با پدال گاز، عقب خودرو را کمی از مسیر منحرف کنید.


در حالت دینامیک، فرمان حسی مصنوعی دارد ولی در بیشتر مواقع به شما این اجازه را می‌دهد تا با اطمینان کامل و حالتی مثبت بپیچید و نگران هم نباشید. نرخ پاسخ‌دهی آن با افزایش سرعت شما افزایش می‌یابد که در ابتدا ممکن است کمی ناآرام به نظر برسد ولی طولی نمی‌پاید که اعتماد شما را به خود جلب کند. در ابتدا کمی ناامیدکننده است، ولی رفته‌رفته (در اقدامی قابل پیشبینی) کمی بازخورد از خودرو دریافت می‌کنید تا اینکه کم‌کم یاد می‌گیرید چطور مهارش کنید.


آخرین نسل ب‌ام‌و M340i با فناوری xDrive نظر افراد زیادی را در این ردهٔ خودرویی به خود جلب می‌کند اما در S4 هم چیزهای زیادی برای دوست داشتن وجود دارد، با وجود اینکه الهام‌بخش‌ترین خودرو در بین همرده‌هایش برای رانندگی نیست.


سیستم دیزلی هیبریدی شده باعث شده تا کمی احساس گیج‌بودن در ردهٔ خودروهای کوچک گرانقیمت به این خودرو (که نسخهٔ مخصوص بازار اروپا است) دست دهد، ولی همچنان برای آئودی خودرویی مملو از عملکرد است. این خودرو، هم یک دستگاه برای حرکت متعادل در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و هم خودرویی برای سریع رفتن در جاده‌های دیگر است.


کابینی به‌روز شده همراه با صفحه نمایش ۱۰.۱ اینچی MMI-plus هم به S4 برای ورود دوباره به دنیا تکنولوژی کمک می‌کند، S4 همچنین به صورت استاندارد دارای کاکپیت مجازی (virtual cockpit) است. آئودی می‌گوید که زبان طراحی جدید از خطوط افقی برای تأکید بر پهنتر بودن مدلهای A4 و S4 جدید استفاده کرده است.

ما منتظر می‌مانیم تا ببینیم این S4 فیس‌لیفت شده در برابر نسخهٔ مخصوص استرالیا با موتور TFSI بنزینی با قدرت تقریبی ۳۵۰ اسب بخار‌ و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور (با شتاب اولیهٔ مناسب ۴.۷ ثانیه) چطور دوام می‌آورد.


آنچه دوست داشتیم: گشتاور و شتاب خشن، رانندگی عادی فوق‌العاده، مصرف سوخت، نمای داخلی به‌روز شده
آنچه مورد پسند ما نبود: حس و وزن مصنوعی فرمان، محدودهٔ عملکرد نه‌چندان زیاد

مشخصات فنی «آئودی S4 TDI»:

موتور: ۳ لیتری V6 توربودیزل، ۲۴ سوپاپ DOHC
قدرت: ۳۴۲ اسب بخار‌ در ۳۸۵۰ rpm
گشتاور: ۷۰۰ نیوتن‌متر در ۲۵۰۰ rpm تا ۳۱۰۰ rpm
گیربکس و انتقال نیرو: ۸ سرعته خودکار – چهار چرخ محرکه
شتاب صفر تا صد: ۴.۸ ثانیه (ادعا شده)
وزن و قیمت: ۱۷۸۵ کیلوگرم، ۱۰۵ هزار دلار

منبع: Motor Australia

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    آئودی S4 رقیب خیلی خوبی واسه مرسدس C43 و ب ام و M340 هستش!!!
    آلمان معدن و معیار سدان های لوکس و پرفومنس والبته SUV های لوکس و پرفومنس هستش!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رامتین

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    سری4 آئودی یه زمان وارد کشور شد. در کل خودروی جذابیه گرچه به سری5و6 نمیرسه. همه چی این خودرو در این تصاویر اوکیه جز اسپویلر مه شکن جلو که تقارن نداره….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Car lover

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (688 ديدگاه)

    صد هزار دلاررررررر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هیچ وقت از ماشین های ترکیبی خوشم نیومده
    سدان لوکس پرفورمنس چیز نچسبیه
    پرفورمنس برای کوپس لوکس بودن برا اس یو وی و سدان ترکیب کردنش ی کار وقت گیر هزینه بر هست و اصلا نتیجه مطلوبی نمیده استهلاک بالا رو هم اضافه کنین
    هم استهلاک ی ماشین لوکس هم استهلاک ی اسپرت جمع میشه
    ترکیب اینارو دوس ندارم الکی گرون میشه ترجیح میدم حتی اگه ایودی بخام بخرم ی تی تی اس و ی ا چهار معمولی بخرم ک ب صد تا هم نمیرسه
    البته ک ماشین جذابی از اب درومده ولی دوتا ماشین ک هرکدومشون چیزی کم ندارن بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Car lover

      ۳۰ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (688 ديدگاه)

      خب عزیزان من اشتباه کردم با برگشتن ب متن و خوندن متن متوجه شدم ک خودرو در استرالیا تست شده ک ارزش دلار استرالیا پایین نر از امریکاس ک خوب صد تا دلار استرالیا کمتر درمیاد و همچنین فک میکنم دولت استرالیا از خودروهای ارزون مالیات کمتری میگیره نسبت ب بقیه کشورا ولی خودروهای گرون قیمت زیاد مالیات میگیره بازم میگم فک کنم مطمین نیستم
      اگه خاستید برید اس فور بخرید مشکلی نیس???

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. علي،كيوج

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (173 ديدگاه)

    بابا یه کانال از منبع عقب اگزوز به سمت راست هم میزدید دیگه ،یا اینکه اصلا اون خروجیهای فیک رو نمیزاشتید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامین

    ۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    105 هزار دلار زیاد نیست ؟؟؟ ما که 105 دلارشم نداریم اما واسه اونور آب زیاد منطقی و عقلانی بنظر نمی رسه اونم زمانی که کلی گزینه جذاب زیر 100 هزار دلار هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا