آئودی

بررسی آئودی SQ5 جدید

نسل اول شاسی‌بلند آئودی Q5 یک موفقیت بزرگ برای این برند بود. بیش از ۶۰ هزار دستگاه از این خودرو بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ در بریتانیا به فروش رفتند اما شاید موضوع سورپرایز کننده این باشد که از زمان عرضه در سال ۲۰۱۳ تاکنون، از هر ۵ دستگاه خودروی فروخته شده یکی از آن‌ها از نوع SQ5 بوده است؛ و این اتفاق در حالی رقم خورده که SQ5 قیمت و هزینه‌های مالکیت بالایی داشته است.


هم‌اکنون آئودی نسل دوم این خودرو را به میدان فرستاده و با استفاده از پیشرانه‌ی بنزینی توربو بجای نسخه‌ی دیزلی سرها را به سوی خود برگردانده است. نسخه‌ی TDI اواخر سال جاری عرضه خواهد شد. ما مدل TFSI با قدرت ۳۴۹ اسب بخاری را برای اولین بار آزموده‌ایم.


از نمای بیرونی، برخی ویژگی‌ها وجود دارند که به شما می‌گویند با یک Q5 معمولی طرف نیستید. از جمله شاخصه‌های مخصوص مدل S می‌توان به ورودی‌های هوای بازنگری شده، دیفیوزر ویژه و جلوپنجره‌ی شانه عسلی اشاره کرد. نشان‌های V6 T نیز نشان می‌دهند که این شاسی‌بلند یک خودروی با استعداد است.


داخل کابین همانند هر خودروی آئودی شیک بوده و مواد نرم زیادی در آن بکار رفته و کیفیت ساخت دقیقی را شاهد هستیم که در رقبای جگوار و حتی مرسدس نمی‌توان مشابه آن را یافت. تمامی خودروها از صندلی‌های اسپورت با پوشش ناپا، سیستم تهویه مطبوع ۳ ناحیه‌ای، سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو و کاکپیت مجازی برند سود می‌برند. همچنین صفحه‌نمایش ۸.۳ اینچی با سیستم ناوبری در کابین دیده می‌شوند.


اما به همان میزان که زیبایی خودرو و کیفیت ساخت عالی کابین اهمیت دارد مالکیت یک آئودی مدرن نیز مهم است. سواری خودرو برای بسیاری از خریداران SQ5 اهمیت داشته اما آیا استفاده از پیشرانه‌ی بنزینی برای این سوپر شاسی‌بلند جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند؟


اگر بخواهیم در یک کلمه پاسخ دهیم باید بگوییم بله. SQ5 TDI قدیمی به گشتاور بی‌پایان و مداوم خود باعث ایجاد شوک در ما شد اما برای کسب همان عملکرد در نسل جدید باید فشار بیشتری به پیشرانه بنزینی وارد کرد. اگر کنترل سواری را به دینامیک تغییر دهید دور پیشرانه بالاتر رفته و پیشرانه پاسخگوتر می‌شود؛ اما فاصله‌ی بیشتر بین تعویض دنده‌ها به این معنی است که باید تا حدی چشمتان را روی سبقت‌گیری سریع یا عبور سریع از یک پیچ ببندید.


۵.۴ ثانیه طول می‌کشد این شاسی‌بلند از زمین کنده شده و به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و همانند مدل‌های S آئودی، فول ترین مدل Q5 نیز سقف سرعت محدود شده‌ی ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی دارد. نسل قبلی نیز همین محدودیت را داشت اما از نظر شتاب سه‌دهم ثانیه سریع‌تر بود. آن خودرو از نظر اقتصادی نیز بهتر عمل می‌کرد.

اما این مقایسه‌ی سیب با پرتقال است مخصوصاً وقتی این را در نظر بگیرید که نسخه‌ی توانای TDI نیز برای دوستداران پیشرانه‌های دیزلی در راه است.


کنترل بدنه برای یک شاسی‌بلند خوب است که بخشی از آن به لطف ارتفاع سواری کمتر به دست آمده است. ارتفاع خودرو نسبت به مدل استاندارد ۳۰ میلی‌متر کاهش یافته است. SQ5 همانند ماکان نمی‌تواند قوانین فیزیک را به چالش بکشد و البته شخصیت یک AMG را نیز ندارد اما سیستم کواترو چسبندگی زیادی را ایجاد کرده و دیفرانسیل اسپورت موجود در خودروی تست نیز کنترل فوق‌العاده‌تری را در پیچ‌ها ایجاد می‌کرد.

فرمان سفارشی دینامیک احساس زیادی ندارد. در حقیقت حتی مدل پایه‌ی ۴ سیلندر جگوار اف پیس در راه‌های پرپیچ‌وخم لذت سواری بیشتری دارد؛ اما حدس می‌زنیم زیبایی آئودی SQ5 جدید در ماه‌های زمستانی عیان شود زیرا در این شرایط است که سیستم کواترو خودش را نشان می‌دهد.


این خودرو تأکید زیادی روی سرعت‌های بزرگراهی دارد. درست همانند Q5، نسخه‌ی قدرتمندتر نیز بسیار آرام بوده و حتی در سرعت‌های بالای ۱۹۰ کیلومتر در اتوبان‌های آلمان، اندکی صدای غرغر پیشرانه به گوش می‌رسید. صدای بسیار کمی از باد در اطراف آینه‌های جانبی وجود داشته اما این میزان صدا نمی‌تواند آرامش کابین را به هم بزند. ما آرزو داشتیم آپشن ایجاد صدای بیشتر پیشرانه و اگزوز وجود داشت زیرا در اسپورت ترین تنظیمات نیز صدای زیادی تولید نمی‌شود.


البته که SQ5 نیز از همان کابین جادار و کاربردی برادر استاندارد سود می‌برد. محفظه بار ۶۱۰ لیتری آن با تا شدن کامل صندلی‌ها به ۱۵۵۰ لیتر می‌رسد. این صندلی‌ها فضای کافی و راحت برای سرنشینان بالغ را دارد.

زیبایی شاسی‌بلند مزین به نشان S آئودی این است که فواصل زیاد را در سرعت‌های بالا و در هر شرایط آب و هوایی پوشش می‌دهد. اولین تجربه سواری ما با آئودی SQ5 باعث نشد که عرق شرم بر پیشانی پورشه ماکان و جگوار اف پیس بنشیند اما در ماه‌های آینده انتظار داریم SQ5 لیاقت‌های خود در زمینه تجربه جذاب رانندگی را نشان دهد. این خودرو بسیار آرام و مجلل بوده و سرعت کاف دارد و کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ی کابین نشان می دهد خودرو یک سر و گردن بالاتر از هر خودروی دیگر در این محدوده قیمتی است. این خودرو جذاب‌ترین نمونه‌ی کلاس خود نیست اما به عنوان خودرویی روزمره حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مشخصات آئودی SQ5 3.0 V6 TFSI quattro

قیمت: ۵۱۲۰۰ پوند
پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: ۳۴۹ اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۵.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    بنظرم این دیگه اند طراحی یه ماشینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. CNA

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (235 ديدگاه)

      اتفاقاً طراحیش با اون اگزوزای تقلبیش ناامیدکنندس

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Bavaria

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (581 ديدگاه)

        واقعا از آئودی انتظار نمیرفت

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. CNA

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (235 ديدگاه)

        یه سوال : مگه اگزوزاش تقلبی نیستن؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (4524 ديدگاه)

          سلام
          بله فیک هستش اما قضاوت یه محصول فقط از روی خروجی اگزوزش هست؟
          محصولات زیادی هستن که خروجی فیک دارن اما خب بستگی داره ما طرفدار کدوم برند باشیم و میزان تعصبمون چقدر باشه.
          کلا اگه چیزی به نفعمون باشه بدجوری ازش دفاع می کنیم اما اگه خلاف چیزی باشه که دوست داریم یه جوری زیر سبیلی ردش می کنیم.
          اصلا بحث ماشین هم نیستا؛ کلا تو همه چیز منظورم بود…

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. AmiR8

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (74 ديدگاه)

        نه دوست عزیز
        فقط یک نمونه رو که میخواستن برای نمایشگاه آماده کنن وقت نشد اگزوز ها رو با اون ظرافتی که میخواستن داخل سپرجاسازی کنن.
        SQ5 حدود 60/000 دلار قیمتشه نه 60/000 تومن. روی هیچ ماشین 60/000 دلاری اگزوز تقلبی نمیذارن.
        اگزوز های تقلبی رو فقط روی ماشین های چینی میشه دید. اونم نه همشون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. رضا

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (172 ديدگاه)

        حالا که آئودیه تقلبی شد ولی ماشین دیگه باشه چه میدونم مثلا لینکلن کانتیننتال که سدان لوکس سایز متوسط حساب میشه و قیمتش بالای 70000 دلاره تقلبی یا نیس یا خیلی ماشینای دیگه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. 4x

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (101 ديدگاه)

    وقتی رنجرور ولار هست چرا این!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hamid...Audi

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (712 ديدگاه)

      وقتی این هست چرا ماشین دیگه؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرامرز

        ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        فولکس تیگوان تو واقعیت هم از این شیکتره و هم ارزونتر با کیفیت و مشخصات فنی برابر. این با نسل قبلش خیلی فرق نکرده و میشه یه دست دو خیلی تمیزش رو (تو خارج از ایران) به نصف قیمت این خرید. ضمناْ متاسفانه اگزوز تقلبی جدیداْ مد شده و من خودم رو یه سری محصولات مرسدس دیدم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. arash66

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (433 ديدگاه)

    دوست عزیزی که میگی اگزوز تقلبی !
    یک خودرو مگر فقط سراگزوز هست ؟
    طرح ساختگی (نه تقلبی این تقلب نیست ماشین بازان پر مدعا) سر اگزوز ها یک روند جدید هست که بسیاری از برندها در حال حاظر دارن ازش استفاده میکنن.
    استفاده از این روند هم دلایل خودش رو داره که مطمئنا اطلاعات مهندسان آلمانی از ما بیشتر است !
    AmiR8 عزیز اینطور که من بررسی کردم Q5 استاندارد با سراگزوز استاندارد قابل سفارش هست ولی Sq5 فکر نمیکنم. اینطور نیست که شما میفرمایید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AmiR8

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (74 ديدگاه)

      بله ، شما درست میگی

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا