آئودی

به‌روزرسانی سیستم کواتروی آئودی

آئودی در حال ارائه یک نسخه جدید از سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک است که حداقل ۵ درصد، راندمان خودرو را در بزرگراه افزایش می‌دهد. این سیستم که منحصراً در پلتفرم ماژولار طولی گروه فولکس‌واگن مورد استفاده قرار خواهد گرفت، «کواترو الترا» نام دارد و در مواقع غیرضروری، محور عقب را آزاد می‌کند. در نتیجه، قطعات متحرک کمتر موجب کاهش اصطکاک می‌شوند.

2017 Audi A4 Allroad
۲۰۱۷ Audi A4 Allroad
این موضوع از آن جهت برای آئودی اهمیت دارد که ۴۳ درصد از محصولات این کمپانی در سطح جهان به صورت دو دیفرانسیل هستند. سیستم جدید کواترو اُلترا ابتدا در مدل آینده مبتنی بر A4، یعنی آلرود مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ مدلی که قرار است که در تابستان ۲۰۱۶ در بازار حاضر شود.

Audi quattro ultra 2WD
Audi quattro ultra 2WD
عملکرد این سیستم به این گونه است که نرم‌افزار مرتبط با آن، تصمیم می‌گیرد که شرایط به صورت دیفرانسیل جلو بهینه است و در نتیجه، به صورت الکترومکانیک، یک کلاچ چند صفحه‌ای را که در پشت گیربکس قرار گرفته، آزاد می‌کند. همچنین یک کلاچ در دیفرانسیل عقب از اتصال خارج می‌شود تا از چرخاندن میل‌گاردان جلوگیری کرده و میزان اصطکاک و اتلاف انرژی کاهش یابد. عکس این فرآیند و درگیر شدن دوباره محور عقب، حداکثر به اندازه ۲۵۰ میلی‌ثانیه زمان خواهد برد.

Audi quattro ultra
Audi quattro ultra
با وجود این سرعت در تعویض سیستم دیفرانسیل، آئودی نمی‌خواهد که این سیستم صرفاً ‌به شرایط جاده واکنش نشان دهد. در واقع، این واکنش، در شرایط حدَی و به‌ندرت اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، وقتی خودرو در یک جاده خشک حرکت می‌کند و ناگهان با یک مانع لغزنده روبرو می‌شود، ممکن است چنین تغییری در سیستم کواترو الترا رخ دهد. در بسیاری از مواقع، حالت تمام‌چرخ متحرک به دلیل تصمیم‌های پیشگیرانه سیستم، فعال خواهد بود. مثلاً این سیستم می‌داند که در یک سرعت مشخص در یک پیچ، افت چسبندگی خواهد داشت و این موضوع را از نیم ثانیه قبل تشخیص می‌دهد. همچنین در آینده، داده‌های سیستم راهبری و ارتباطات بین‌خودرویی نیاز به واکنش در این سیستم را به حداقل خواهند رساند.

Audi quattro with ultra technology
Audi quattro with ultra technology
در مرحله پیش‌بینی، پارامتر‌های زیادی وجود دارند که هر ۱۰ میلی‌ثانیه، یک بار اندازه‌گیری می‌شوند. آئودی در هنگامی که سسیتم کنترل پایداری فعال است، محور عقب را درگیر می‌کند؛ چه در زمانی که سیستم کنترل پایداری در حالت «اسپورت» قرار دارد و چه در مواقعی مانند دورهای بالای موتور، حالت رانندگی تخت‌گاز و در پیچ‌های تند که سیستم کنترل پایداری مداخله می‌کند. این در حالی است که آستانه درگیر شدن سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، هنگامی که خودرو تشخیص دهد که با یک راننده «داینامیک» روبروست، کاهش می‌یابد. اگر هم به «دریفت» علاقه‌مند باشید، این سیستم می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند و هنگامی که راننده می‌خواهد فرمان خودرو را با چرخ‌های عقب کنترل کند، گشتاور مناسبی را به این چرخ‌ها منتقل می‌کند. همچنین، در مواقع نیاز، حالت تمام‌چرخ متحرک می‌تواند تا سقف سرعت خودرو درگیر باشد؛ قابلیتی که بسیاری از رقبا از آن برخوردار نیستند.

Capture-audi-quattro-video
هدف آئودی این است که راننده‌های مدل‌های مجهز به سیستم «کواترو الترا» احساس یک خودروی تمام‌چرخ متحرک پیوسته را داشته باشند. کواترو الترا با همکاری «مگنا» توسعه داده شده و زمان آماده‌سازی آن برای مرحله تولید در آئودی، ۵ سال طول کشیده است. این سیستم قرار است که تقریباً‌ در تمام مدل‌های مبتنی بر پلتفرم MLB با موتورهای چهار سیلندر و برخی نسخه‌های با سطح قدرت پایین‌تر شش سیلندر به کار گرفته شود. مدل A4 و همین‌طور نسل بعدی A5، Q5، A6 و A7 از جمله محتمل‌ترین گزینه‌های برای این منظور هستند. در حال حاضر، این سیستم نمی‌تواند گتشاور مدل‌های با سطح عملکرد بالا را مدیریت کند و احتمالاً نمی‌تواند در این نوع مدل‌ها استفاده شود. همچنین سیستم کواترو الترا با دیفرانسیل‌های عقب اسپورت آئودی هماهنگی ندارد.


این سیستم که به همراه هر دو نوع گیربکس دستی و دو کلاچه اتوماتیک ارائه می‌شود، به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه هزینه اضافی در بر نخواهد داشت. کواترو الترا هیچ‌گونه افزایش قیمتی ایجاد نخواهد کرد و تقریباً ۴/۵ کیلوگرم نسبت به سیستم قدیمی «تورسن» سبک‌تر است. در حال حاضر، یک سیستم مشابه که توسط GKN توسعه داده شده، در رنج‌روور اووک عرضه می‌شود، ولی از نظر راحتی و عملکردهای پیش‌بینی، با سیستم آئودی فاصله دارد. [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (72 ديدگاه)

    هر روز یه نو اوری جدید.افرین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ويكي

    ۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (145 ديدگاه)

    AUDI خوب داره رو به جلو پیشرفت میکنه….. این یکی دو سالم ماشین هاش دارن خوب فروش میکنن.. من که به شخصه یکی از طرفدار های آئودیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یاسین

    ۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    درود.آره الکی نیستش که بهش میگن ارباب حلقه ها!اربابی لیاقت می خواد!که با مدیریت لامبورگینی هایی که راه به راه آتیش می گرفتن به همه ثابتش کرده!در حالی که هیچ شرکتی جرئت ریسک ساختِ این گاوهای وحشی اسپانیایی رو نداشت!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امین آریامن

    ۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    “کواترو الترا هیچ‌گونه افزایش قیمتی ایجاد نخواهد کرد و تقریباً ۴/۵ کیلوگرم نسبت به سیستم قدیمی «تورسن» سبک‌تر است”.
    نصب چنین سیستم پیشرفته ای بدون افزایش قیمت…
    مقایسه کنید بالگن سازای خودمون ک چراغ عوض میکنن دوملیون میکشن رو قیمت..
    آدم میمونه چی بگه واقعا..فقط میشه گفت درود به شرافتشون ک انقدر واسه مشتری ارزش قائلن و همیشه در تکاپو واسه ارائه محصولات بهتر هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Masoud

      ۵ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (72 ديدگاه)

      البته به نظر من یک نکته که همیشه مغفوله رقابته.
      انحصار باعث نابودی و عدم پیشرفت هست
      همین آئودی هم اگه بازار آلمان انحصاری دستش بود پدر مردمو در میاورد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علیرضا

        ۵ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (337 ديدگاه)

        داداش ارزشهای انسانیشون بهشون این اجازه رو نمیده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یوسف

          ۵ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (742 ديدگاه)

          من کاملا با نظر مسعود موافقم، رقابت مهمترین عامل پیشرفت و مشتری مداری محسوب میشه. تو یه بازار رقابتی و فشرده کمترین خطا باعث سقوط میشه و هیچ استثنایی وجود نداره.
          در مورد ارزش های انسانی آلمانی ها هم اجازه بده یه مثال تاریخی برات بزنم. آلمان در دوران جنگ سرد تقسیم شده بود و آلمان شرقی یه سیستم کمونیستی با یه اقتصاد کاملا دولتی داشت مثل سایر کشورهای بلوک شرق. تو آلمان شرقی خبری از مدل های متنوع و جدید مرسدس، بی ام و، آئودی و … نبود. خودروی اصلی و متداول در آلمان شرقی خودرویی بود به نام trabant که میتونید در موردش سرچ کنید ولی در همین حد بگم که خودرویی بود خیلی ساده، بی کیفیت، بدون هیچ فناوری، خیلی آلاینده، با خرابی زیاد و … که بیش از سی سال با کمترین تغییرات تولید شد و تنها سقوط دیوار برلین و بلوک شرق باعث توقف ساختش شد. جالبه جایی خوندم که مشتریان ترابانت گاهی برای تحویل ماشینشون چند سال تو صف میموندن و قیمت کار کرده این ماشین بیشتر از صفرش بوده !
          این شرایط شما رو یاد جایی نمیندازه؟
          در بازار انحصاری و اقتصاد سیاسی و رانتی خبری از ارزش های انسانی نیست رفیق.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. احسان

    ۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    عاشق طراحی ساده و زیبا و ماندگار ایودی هستم.وهمینطور طراحی کم نظر داشبورد و تریم داخلش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. moein

    ۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    ببین دیگه مثل میخ رو جاده می مونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    آدم حال میکنه، حتی ده درصد، حتی پنج درصد بازدهی بهتر، براشون مهم هست، همین قدمهای کوچک و بزرگ باعث پیشرفتهای بسیار می شوند، واقعا آفرین.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا