آئودیتجربه و آزمایش

قدم نورسیده مبارک! اولین تجربهٔ رانندگی با آئودی Q8

Q8 به‌عنوان پرچم‌دار جدید کراس‌اوورهای آئودی معرفی شده است، اما این کراس‌اوور نورسیده در جاده چه عملکردی دارد؟ در ادامه خواهیم فهمید.

آیا دنیا به کراس‌اوور کوپهٔ دیگری نیاز دارد؟ اگر این سؤال را از آئودی بپرسید جواب قطعاً مثبت است. هم‌اکنون کراس‌اوور پنج‌نفرۀ جدید Q8 به کراس‌اوور پرچم‌دار کنونی آئودی یعنی مدل هفت‌نفرهٔ Q7 پیوسته که با عرض بیشتر، ارتفاع کمتر و استایل پویاتر، به‌طور مستقیم با ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه به رقابت خواهد پرداخت. ابعاد متفاوت و استایل جدید قطعاً به Q8 کمک می‌کند که راه خود را از Q7 جدا کند به‌گونه‌ای که هنگامی‌که این دو کراس‌اوور در کنار هم قرار می‌گیرند هیچ شباهتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. Q8 با برخورداری جلوپنجرهٔ بسیار عریض‌تر که در ارتفاع پایین‌تری قرار گرفته، از نمای جلویی تفاوت‌های خود را با Q7 نشان می‌دهد. قسمت پایینی این جلوپنجره نیز با ورودی‌های هوای بزرگی احاطه شده و درست زیر لبهٔ کاپوت هم چراغ‌های LED جلو قرار گرفته‌اند.

این تفاوت‌ها در قسمت جانبی هم با وجود گلگیرهای برجسته دیده می‌شود درحالی‌که رینگ‌های بزرگ ۲۱ اینچی (در مدل S-Line)، زیبایی این قسمت را تکمیل کرده‌اند. در اینجا همچنین سقف شیب‌دار که به اسپویلر عقب ختم می‌شود، بر هویت کوپهٔ Q8 تأکید داشته و آن‌را کاملاً از Q7 متمایز کرده است. در نمای عقبی هم چراغ‌هایی متصل‌به‌هم که به‌طور کامل در عرض خودرو کشیده شده‌اند، جلب‌توجه می‌کنند. به‌طورکلی درحالی‌که Q8 از برخی زوایا شباهت‌هایی با لامبورگینی اوروس دارد اما کاملاً همانند یک آئودی واقعی به نظر می‌رسد.

در داخل Q8 اما ویژگی‌های دیگر پرچم‌دار آئودی یعنی سدان A8 کاملاً انعکاس پیدا کرده است. داشبورد خودرو به دو قسمت تقسیم شده است که در بخش بالایی آن نمایشگر بزرگ‌تر ۱۰.۱ اینچی قرار گرفته و در بخش پایینی نمونهٔ کوچک‌تر ۸.۶ اینچی جا خوش کرده است. در بالای داشبورد هم دریچه‌های تهویه به‌صورت افقی تعبیه شده‌اند؛ اما در کابین Q8 نمایشگر سومی هم وجود دارد که آن سیستم کابین مجازی آئودی یا همان صفحه آمپر دیجیتالی است و به‌صورت استاندارد ارائه می‌گردد.

با وجود سقف شیب‌دار، سرنشینان عقبی مشکل کمبود فضا نداشته و حتی درصورتی‌که در جلو بزرگ‌سالان قدبلندی هم نشسته باشند، فضای سر و پای خوبی در عقب وجود خواهد داشت. این در حالی است که در پشت سر سرنشینان عقب هم صندوق بار بزرگی با ظرفیت ۶۰۵ لیتر قرار دارد که ۲۵ لیتر بزرگ‌تر از صندوق ب‌ام‌و X6 است. راحتی صندلی‌های جلو نیز عالی است و تنظیمات زیادی برای صندلی‌ها و غربیلک فرمان وجود دارد. کیفیت متریال داخلی هم طبق استانداردهای معمول سطح بالای آئودی، بسیار خوب است. به‌طورکلی هرچند روی کاغذ Q8 کوتاه‌تر از Q7 است اما این خودرو هنوز هم کراس‌اووری با طولی نزدیک به پنج متر بوده و فضای زیادی را هم در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد.

Q8 فعلاً تنها در دو تیپ عرضه می‌شود که S-Line و Vorsprung نام دارند. در تیپ دومی، رینگ‌های ۲۱ اینچی به نمونه‌های ۲۲ اینچی تبدیل می‌شوند، صندلی‌های اسپرت آلکانترا با صندلی‌های چرمی Valcona جایگزین می‌شوند و سیستم فرمان گیری چهارچرخ، نمایشگر سربالا، سقف پانورامیک و سیستم صوتی Bang & Olufsen هم به خودرو اضافه می‌گردد. این تیپ همچنین به پکیج Tour Pack آئودی هم مجهز است که شامل کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و سیستم‌های دیگری می‌شود. قیمت‌های رسمی آئودی Q8 اما هنگام آغاز فروش آن در تابستان اعلام خواهند شد.

لیست موتورهای Q8 نیز فعلاً بسیار ساده است چراکه شامل همان دو موتور ۳ لیتری V6 توربوی بنزینی و دیزلی می‌شود که به سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت مجهز بوده و در مدل‌های A6، A7 و A8 هم ارائه شده است. Q8 در ابتدا تنها با پیشرانهٔ دیزلی عرضه خواهد شد که در مدل ۵۰ TDI ارائه می‌شود و به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک آئودی یعنی کواترو هم مجهز است. از سال ۲۰۱۹ نیز مدل ۵۵ TFSI با موتور ۳ لیتری بنزینی به همراه یک مدل دیزلی دیگر بنام ۴۵ TDI به بازار خواهد آمد درحالی‌که ساخت مدل‌های اسپرت SQ8 و RSQ8 هم در برنامهٔ کار آئودی قرار دارد.

اما هرچند فعلاً از مدل‌های اسپرت Q8 خبری نیست، این کراس‌اوور کوپه در مدل ۵۰ TDI خود نیز عملکرد قدرتمندی را به نمایش می‌گذارد به‌گونه‌ای که ظرف حدود ۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت را هم دارد. فعلاً اطلاعات مربوط به مصرف سوخت و تولید آلایندگی Q8 منتشر نشده است اما با توجه به اینکه سدان A8 با همین موتور و با کمی وزن کمتر مصرف سوختی در حدود ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارد، انتظار می‌رود مدل سنگین‌تر Q8 مصرفی زیر ۷ لیتر در هر صد کیلومتر داشته باشد.

در اولین آزمایش رانندگی با آئودی Q8 ما پشت فرمان مدل دیزلی ۵۰ TDI قرار گرفتیم. محل آزمایش سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع داشت و به همین دلیل هوا در آنجا رقیق بود که این وضعیت به‌خوبی می‌توانست توانایی‌های Q8 را به چالش بکشد اما این کراس‌اوور جدید آلمانی حتی در شرایط دشوار نیز شتاب و سرعت بالای خود را حفظ کرد. این ماشین همچنین از کابین آکوستیکی برخوردار است که این به معنای صدای کم باد در داخل است حتی با وجود پنجره‌های بدون قاب که اغلب هنگام حرکت با سرعت‌های بالا سروصدا تولید می‌کنند. درواقع Q8 یکی از ساکت‌ترین محصولات آئودی است که با توجه به استانداردهای بالا در مدل‌های A6، A7 و A8، این یک شاهکار قابل‌توجه محسوب می‌شود.

گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تیپ‌ترونیک خودرو نیز دنده‌ها را کاملاً روان و بدون تکان تعویض کرده و به‌خوبی به فشردن پدال‌های تعویض دندهٔ پشت غربیلک فرمان پاسخ می‌دهد. البته باوجوداینکه Q8 احتمالاً یکی از گران‌ترین محصولات آئودی خواهد بود، برای رانندگی هرگز سرگرم‌کننده‌تر از دیگر ساخته‌های جدید این شرکت نیست چراکه Q8 همانند Q7 بیشتر از رانندگی هیجان‌انگیز، به سکوت و راحتی اهمیت داده است. همچنین عملکرد فرمان Q8 نیز بی‌حس بوده و به‌کُندی به درخواست‌های راننده پاسخ می‌دهد که این نقیصه موجب شده رانندگی با این کراس‌اوور بزرگ ارباب حلقه‌ها، جذابیت رانندگی ب‌ام‌و X6 را نداشته باشد؛ اما بااین‌حال سواری Q8 خوب است و تعلیق بادی آن دست‌اندازهای جاده را بدون شناور شدن روی ناهمواری‌های بزرگ جذب می‌کند.

نتیجه

آئودی Q8 جدید خودروی ارزانی نیست اما از لحاظ استایل ظاهری، پالایش و محیط داخلی کاملاً توانایی رقابت با کراس‌اوورهای کوپهٔ رقیب را دارد. این کراس‌اوور آلمانی اسپرت‌ترین خودرو در کلاس خود نیست اما رانندگی خوبی داشته و در این آزمایش نیز عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشت. البته نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع مخصوص بازار آلمان بود که تعلیقی معمولی دارد درحالی‌که نمونه‌های مخصوص بازار بریتانیا به تعلیق بادی اسپرت مجهز هستند که ممکن است راحتی سرنشینان را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ بنابراین پیش از آنکه قضاوت نهایی را در مورد راحتی سواری Q8 انجام دهیم، باید منتظر عرضهٔ نسخهٔ بریتانیایی مانده و با آن‌هم به آزمایش رانندگی بپردازیم.

 

امتیاز کلی: ۴ از ۵

 

مشخصات فنی

Audi Q8 2019

مدل ۵۰ TDI S-Line
قیمت ۶۵ هزار پوند (حدودی)
پیشرانه ۳ لیتری V6 توربودیزل
قدرت ۲۸۵ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۶.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۲ لیتر (حدودی)
تولید آلایندگی ۱۵۵ گرم/کیلومتر (حدودی)

 

 

منبع: Auto Experss

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. سام

    ۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    آئودی Q8 زیباترین کراس اوور تاریخ آئودی است.قیمت 65 هزار پوندی آن نیز برای چنین کراس اوور قدری مناسب است.(به پول خودمان می شود بالای 650 میلیون تومان)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. #ali.m#

      ۴ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      اون پرفسور هایی که میگفتن جلو پنجره لکسس چون بزرگه با یه تصادف کوچیک نابود میشه .الان نظرشون در مورد جلو پنجره ائودی چیه؟

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. ایلیا

        ۴ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (731 ديدگاه)

        جلو پنجره ی آئودی هم واقعا بزرگه ولی جلو پنجره ی لکسسوس محدبه و از کروم ساخته شده و تا پایین ترین قسمت سپر کشیده شده، اون بمراتب از آئودی آسیب پذیرتره ودر تصادف بشدت آسیب میبینه.
        پ.ن: منظوراز تصادف برخورد آروم در هنگام پارک خودرو هست

        موافقم 2
        مخالفم 0
  2. نظری

    ۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/سایپا/رونمایی-پیشرانه-سه-سیلندر-سایپا/
    این مقاله ی بالا رو بخونید
    برا این موتور سیصد و بیست میلیون دلار پول گرفت سایپا از دولت
    سیصد و بیست میلیون دلار
    تو دنیای امروز یک کشور با سیصد و بیست میلیون دلار میتونه از صفر صنعت خودروسازی ایجاد کنه ولی تو این مملکت با این پول تنها یه موتور سه سیلندر ساخته میشه. تازه اینام به شرکتای اتریشی و المانی یک میلیون دلار پول دادن تا بسازن.
    اینو بدونین موتورای فرمول فوقش سی چهل میلیون دلار هزینه ش میشه. تازه شرکتایی که تو فرمول یک هستن با این سی چهل میلیون دلار هم موتور رو از صفر طراحی میکنن هم تولید میکنن. ولی سایپا با سیصد و بیست میلیون دلار تنها و تنها طراحی کرده
    با دو سه تا پروتوتایپ که اصلا معلوم نیست کی استفاده بشه. پولشم طبق معمول دولت میده

    تو این اوضاع شما واقعا دلتون خوشه که میگین پراید ارزون میشه. من پراید پنجاه میلیونی رو میبینم شمام دلتون خوش باشه پراید به بیست میلیون برسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مرصاد

      ۴ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (96 ديدگاه)

      مطمئن باش حتی 1 میلیون دلار ش هم خرج همون موتور نکردند
      به هر حال زندگی خرج داره
      آقایون پول لازم اند?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مهدی

    ۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    امروز کلیپ رقابت bmw x6mوبنزgle63 کوپه رومیدیدم که موتور ترند انجام داده.درمسابقه شتاب x6mبافاصله چندماشین جلوتر بود.درمسابقه دورپیست توسط یه راننده این نتیجه اش بود
    1:32.36 زمانx6m
    1:36.00 زمان gleکوپه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    Q8 واقعا جذابه ولی چندتا ضعف داره.یکی سراگزوزهای تقلبی که فقط طرحه باکروم.یکی هم جلوش زیادی شبیه یه کانسپته.یه کم ساده تربود مثل Q7جذاب ترمیشد.ولی بازم عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    آئودی ها عالی هستن .ولی امان ازbmw.ساخته های bmwشاید در بعضی مدل ها زرق وبرق آئودی هارانداشته باشن ولی واقعا مهندسی ولذت رانندگی دوچندانی دارن.دقیق ومهندسی طراحی شدن.بیشترین آرگونومیک طراحی بین همه خودروسازان متعلق به bmw هست وهمینطورسنگ محک ومعیار اکثرکلاس ها ساخته های bmw هستن.مثل پورشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رامتین

    ۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    خودروی لوکس و زیبایی هست. اما من حس میکنم فولکس توراگ جذابتر و با ابهت تره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. shirko

    ۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    بی نهایت زیباست ، ولی انتخاب من اول x6 بعدا gle بعدا q8

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. AventadorSVJ

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (69 ديدگاه)

    خیلی زیباست و از شاهکار های طراحی آئودی محسوب میشه ولی موتور دیزلی برای رقابت با رقبا کافی نیست (ولی گشتاور منحصر به فردی داره)
    من از آئودی انتظار دارم که موتور بنزینی این ماشین حداقل 500 اسب قدرت داشته باشه که بتونه با رقبایی مثل ب ام و ، آلفارومئو وغیره رقابت بکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مرتضی اکبری

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (196 ديدگاه)

    کربن دی اکسید تولیدی این خودرو از پارس 1.8L بیشتره
    پارس صد و نود و خورده ای گرم کربن دی اکسید تولید می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا