آئودی

تولید 8 میلیون دستگاه آئودی مجهز به سیستم کواترو

به منظور پوشش بهتر بازار خودروی آمریکا، آئودی پس از سرمایه‌گذاری بیش از ۱ میلیارد یورویی برای ساخت و نصب زیرساخت‌های لازم کارخانه‌ی جدیدی را در مکزیک افتتاح کرده است. سایت تولیدی آئودی در سن خوزه چیاپا مساحت ۴۰۰ هکتاری داشته و در آن ۴۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند تا اولین خودرو برای بازار جهانی را که در مکانی بیرون از قاره اروپا واقع شده تولید کنند.

2017-audi-q5-03
ما درباره‌ی نسل دوم آئودی Q5 حرف می‌زنیم. خودرویی که در سال ۲۰۱۶ و در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد و حالا پذیرای هشت میلیونمین سیستم چهار چرخ محرک آئودی موسوم به “کواترو” است. این خودرو رنگ‌آمیزی قرمز Garnet داشته و از سیستمی سود می‌برد که برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ و روی خودروی افسانه‌ای Ur-quattro معرفی شده است. این تکنولوژی در طول سالیان گذشته تکامل پیدا کرده و حالا بر روی بیش از ۱۰۰ نسخه در دسترس است.

2017-audi-q5-04
سیستم کواترو به‌صورت استاندارد در تمامی مدل‌های S،RS و Allroad و همچنین در شاسی‌بلند Q7، سدان پرچم‌دار A8 و سوپرکار R8 عرضه می‌شود. آئودی می‌گوید همه‌ی مدل‌های دیگر نیز به‌صورت سفارشی از سیستم کواترو بسته به نوع آن بهره‌مند هستند. برای نمونه در خودروهای کامپکت که پیشرانه‌ای از نوع عرضی دارند، یک کلاچ چند صفحه‌ی هیدرولیکی وجود داشته که به‌صورت الکترونیکی کنترل شده و روی اکسل عقب نصب شده درحالی‌که در R8 پیشرانه وسط این سیستم روی اکسل جلو نشسته است.

[دانلود ویدئو] در خودروهایی که پیشرانه به‌صورت طولی نصب شده است یک دیفرانسیل قفل مرکزی وجود دارد. این دیفرانسیل معمولاً گشتاور را به‌صورت ۶۰/۴۰ بین اکسل‌های عقب/جلو توزیع می‌کند.

audi-quattro-web17th-922
آئودی همچنین دیفرانسیل اسپورتی را برای برخی از مدل‌های سطح بالای خود مهندسی کرده است. این دیفرانسیل روی اکسل عقب قرار گرفته و به‌صورت فعال گشتاور را بین دو چرخ عقب توزیع می‌کند. اگر ضروری باشد سخت‌افزار یاد شده می‌تواند تقریباً همه‌ی گشتاور در دسترس را به تنها یک چرخ منتقل کند.

audi-q7-e-tron-quattro-tdi-26
جدیدترین نسخه ی کواترو از تکنولوژی فوق‌العاده‌ای بهره‌مند است و در خودروهایی که پیشرانه به‌صورت طولی نصب شده بکار می‌رود. زمانی که این سیستم تشخیص دهد حالت چهار چرخ محرک نیاز نیست، نیرو تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.

در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۴ درصد تمامی خودروهای فروخته شده توسط آئودی در سراسر دنیا مجهز به سیستم کواترو بوده‌اند و Q5 با فروش ۲۶۲ هزار دستگاهی از همه‌ی مدل‌های مجهز به این سیستم محبوب‌تر بوده است.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Parker

    ۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    سیستم Quattro حقیقت جادوی ارباب حلقه هاست.
    یکی از بی نقص ترین سیستم های مدیریت گشتاور و قدرت.
    هر ماشینی این سیستم رو داشته باشه ارزشش صد برابر میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. فقط انگلستان

    ۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    کواترو آئودی همکاری خیلی زیادی با شرکت سوئدی Haldex داره چند جا هم شنیدم سیستم کواترو ائودی توسط همین شرکت سوئدی تامین می شه
    دیفرانسیل بوگاتی ویرون هم ساخته همین شرکت سوئدی هستش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. FERRUCCIO LAMBORGHINI

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    آئودی اسطوره ای…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا