آئودیپورشهتویوتاهفته نامه

رویارویی تویوتا سوپرا با آئودی TT RS و پورشه کیمن S

پس از سال‌ها معرفی کانسپت‌های مختلف و انتشار تیزرها و تصاویر جاسوسی گوناگون، سرانجام چند وقت پیش نسل جدید تویوتا سوپرا رسماً معرفی شد. پیشینهٔ نام سوپرا به خودروهای اسپرت تویوتا طی دهه‌های هفتاد، هشتاد و نود بازمی‌گردد. این خودروها سه ویژگی اصلی داشتند که شخصیت سوپرا را تشکیل داده بودند: استایل قابل‌توجه، پیشرانهٔ بنزینی شش سیلندر خطی و انتقال قدرت محرک عقب. حال نسل جدید نیز از اجداد خود پیروی کرده و از همان ویژگی‌های کلیدی که جزء میراث نام سوپرا هستند برخوردار است؛ اما این کوپهٔ اسپرت تویوتا در بازار با رقبای فوق‌العاده موفقی مواجه است که جنگیدن با آن‌ها کار راحتی نیست.

یکی از این رقبا آئودی TT است که به‌تازگی بروز شده و مانع بزرگی بر سر راه سوپرا محسوب می‌شود. نسخهٔ پرچم‌دار این کوپهٔ آلمانی یعنی TT RS مثل سوپرا از یک پیشرانهٔ خطی استفاده می‌کند اما قدرت بسیار بیشتری دارد و از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برخوردار است. رقیب بعدی پورشه کیمن است. نسل قبلی سوپرا در اواسط دههٔ ۹۰ رقیبی برای محصول پایه‌ای پورشه یعنی مدل ۹۶۸ بود و حالا این نسل جدید هم باید در برابر کوچک‌ترین ساختهٔ این شرکت آلمانی یعنی کیمن S قرار گیرد. در این مقایسه خواهیم فهمید که آیا سوپرا طبق میراث افسانه‌ای خود عمل کرده و بهترین خودروهای اسپرت کوچک بازار را مغلوب کند یا نه.

 

تویوتا سوپرا

هیچ خودروی دیگری در بازار وجود ندارد که مثل نسل جدید سوپرا به نظر برسد زیرا ظاهر زیبا و جسورانهٔ این کوپهٔ ژاپنی آن‌را کاملاً متمایز کرده است. البته سوپرا با قیمت ۵۴ هزار پوند خودروی ارزانی نیست اما کاملاً مجهز شده تا بتواند حریف رقبای قدرتمند خود شود.

 

طراحی و مهندسی

کاپوت کشیدهٔ سوپرا کمی فریبنده است زیرا این کوپهٔ نسبتاً کوچکی است تا جایی که TT و کیمن کشیده‌تر و بلندتر از آن هستند و حتی کوپهٔ تویوتا کوتاه‌ترین فاصلهٔ محوری را در این جمع دارد. این اندازهٔ جمع‌وجور در کنار فاصلهٔ عرضی زیاد محورها اما فاصلهٔ طولی کوتاه از همان ابتدا برای توسعهٔ خودرو مهم بوده است. زیر کاپوت کشیدهٔ سوپرا یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو قرار گرفته که چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد. این طرحی سنتی برای یک خودروی اسپرت بوده و نقطهٔ مقابل پیشرانهٔ عرضی آئودی است. کیمن نیز تنها خودروی موتور وسط این جمع است.

یکی از بحث‌برانگیزترین جنبه‌های توسعهٔ سوپرا این است که بخش‌های زیادی از آن مثل پیشرانه با نسل جدید ب‌ام‌و Z4 مشترک است. این موتور با ۳۴۰ اسب بخار قدرت، کمترین نیرو را در این جمع دارد اما گشتاور ۵۰۰ نیوتن متری آن که از دور ۱۶۰۰ rpm در دسترس است بیشتری از دو رقیب دیگر است. به گفتهٔ تویوتا، تنظیمات تعلیق سوپرا که در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب چند اتصالی است، با کمک‌فنرهای تطبیقی و دیفرانسیل الکترونیکی استاندارد، ارتباط چندانی با ب‌ام‌و Z4 ندارد و بنابراین وجودی که این دو خودرو اشتراکات زیادی دارند اما به‌طور مجزا توسعه یافته و تنظیم شده‌اند.

با توجه به این موضوع، عجیب به نظر می‌رسد که تویوتا تصمیم گرفته برای کابین سوپرا از اکثر دکمه‌ها و تریم ب‌ام‌و استفاده کند. تقریباً هرچه در کابین سوپرا دیده و لمس می‌شود از ب‌ام‌و گرفته شده که کمی ناامیدکننده است زیرا ما خواهان استقلال بیشتری بودیم. بااین‌حال کیفیت داخلی خودرو خوب است و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ب‌ام‌و عالی عمل می‌کند. این سیستم که از طریق یک نمایشگر ۸.۸ اینچی ارائه می‌شود، به‌صورت استاندارد از ناوبری ماهواره‌ای برخوردار است. رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی، کروز کنترل تطبیقی، صندلی‌های چرمی با گرم‌کن، چراغ‌های LED و شارژ بی‌سیم گوشی نیز از دیگر تجهیزات استاندارد مدل Pro هستند.

رانندگی

پیشرانهٔ شش سیلندر خطی سوپرا کمی ساکت به نظر می‌رسد اما بسیار روان است و عملکرد واقعاً چشمگیر و لذت‌بخشی دارد. به لطف این موتور، کوپهٔ تویوتا ظرف ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در رسیدن از سرعت ۵۰ به ۸۰ کیلومتر بر ساعت در دنده‌های سه و چهار (به ترتیب ظرف تنها ۱.۸ و ۲.۲ ثانیه) هم سریع‌ترین خودروی گروه بود. همچنین گیربکس هشت سرعتهٔ سوپرا هم یک دنده بیشتر از دو رقیب دیگر دارد و به همین دلیل در آزمایش رسیدن از سرعت ۸۰ به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم سریع‌تر بود. البته این گیربکس به‌اندازهٔ گیربکس PDK پورشه دلپذیر نیست اما به‌اندازهٔ کافی خوب است و گشتاور فراوان پیشرانه نیز بدین معنا است که می‌توان در دورهای پایین هم سریع بود. بااین‌حال پیشرانه فراتر از ۵ هزار rpm کم‌کم سرحالی خود را از دست می‌دهد.

با فشردن پدال گاز قسمت جلوی خودرو به میزان قابل‌توجهی بلند می‌شود که موقعیت پایین راننده نیز این موضوع را تشدید می‌کند. البته این به خاطر تنظیم نرم‌تر سوپرا است و به همین دلیل از رقبا خودروی قابل‌استفاده‌تری است. سوپرا به‌عنوان راحت‌ترین خودروی این جمع، با ناهمواری‌های مسیر به‌خوبی رفتار می‌کند و در جاده‌های پردست‌انداز نرم و صاف عمل می‌کند؛ اما هرچند سوپرا در کنترل بدنه با TT RS برابری می‌کند، کیمن بدون قربانی کردن کیفیت سواری، هنوز هم کمی بدنه را سفت‌تر کنترل می‌کند و فرمان بسیار پاسخگوتری هم دارد. البته فرمان تویوتا هم سریع است اما حس و بازخورد بسیار کمی دارد و مبهم‌تر احساس می‌شود. البته سوپرا هنوز هم خودروی سرگرم‌کننده‌ای برای رانندگی است زیرا ترکیب کلاسیک موتور جلو، دیفرانسیل عقب آن تعادل خوبی را فراهم کرده و می‌تواند حرکت چرخ‌های عقب در پیچ‌ها را احساس کرد. در حالت رانندگی اسپرت هم شاسی بسیار سرزنده‌تر می‌شود اما خودرو آرامش خودرو را در جاده‌های خشن از دست می‌دهد.

کارایی

صندوق بار ۲۹۰ لیتری سوپرا کمی بزرگ‌تر از محفظهٔ بار ۲۷۵ لیتری کیمن است. همچنین این کوپهٔ ژاپنی تطبیق‌پذیرتر هم هست زیرا پشت صندلی‌های آن فضای بیشتری برای قرار دادن کیف‌ها وجود دارد اما نباید فراموش کرد که کیمن در دماغهٔ خود هم یک محفظهٔ بار ۱۵۰ لیتری دارد و بنابراین درواقع می‌تواند به‌طورکلی چمدان‌های بیشتری را حمل کند. آئودی هم بسیار کاربردی است زیرا از صندلی‌های عقب (هرچند کوچک هستند ولی برای کودکان مناسب‌اند) و یک صندوق بار بزرگ ۳۰۵ لیتری برخوردار است. کابین سوپرا اما دنج بوده و به لطف موقعیت عالی رانندگی، بزرگ‌سالان به‌راحتی می‌توانند در آن بنشینند. همچنین از داخل کابین می‌توان به صندوق بار دسترسی داشت و محفظه‌های اشیاء هم برای چنین کابین کوچکی قابل‌قبول هستند.

آئودی TT

آئودی TT در اوایل سال ۲۰۱۹ مورد به‌روزرسانی قرار گرفت و نسخهٔ RS هم با همان ارتقاءهای جزئی ارائه شده است. این کوپهٔ آلمانی با ۴۰۰ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین خودروی این جمع است و همچنین با قیمت ۵۷,۹۰۵ پوند، گران‌ترین هم هست.

 

طراحی و مهندسی

آئودی اسپرت برای تبدیل این کوپهٔ کوچک به نسخهٔ RS از TT استاندارد استفاده کرده که روی پلت‌فرم همه‌کارهٔ MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است. سیستم تعلیق این ماشین در جلو مک‌فرسون و در عقب چند اتصالی است و کمک‌فنرهای تطبیقی هم برای آن قابل سفارش است. علیرغم اینکه TT RS اشتراکات زیادی با فولکس‌واگن گلف دارد اما در اینجا شانه‌به‌شانهٔ رقبای خود پیش آمد و هیجان بیشتری را نسبت به هر مدل دیگری دراین‌باره ارائه می‌کند.

سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو در نسخهٔ RS به شکل متفاوتی تنظیم شده و می‌تواند در شرایط خاص تا ۱۰۰ درصد نیرو را به چرخ‌های عقب ارسال کند. پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ این خودرو نیز این روزها بسیار نادر است و یکی از بهترین موتورهای آئودی اسپرت محسوب می‌شود. این موتور ۴۰۰ اسب بخار قدرت را در کنار گشتاور قابل‌توجه ۴۸۰ نیوتن متر تولید می‌کند که این نیرو از طریق گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ فرستاده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، TT RS فیس‌لیفتی جزئی را تجربه کرده و همین داستان در داخل آن‌هم وجود دارد. کابین این ماشین یکی از چشمگیرترین کابین‌ها در بین همهٔ خودروهای اسپرت محسوب می‌شود. در اینجا نمایشگر مرکزی وجود ندارد و همه‌چیز در صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی استاندارد کابین مجازی آئودی تعبیه شده است. به همین دلیل داشبورد TT بسیار شسته‌رفته و خلوت به نظر می‌رسد درحالی‌که متریال باکیفیت و کنترلر سیستم تهویه درون دریچه‌های تهویه هم از ویژگی‌های قابل‌توجه آن است. تجهیزات استاندارد TT RS نیز شامل کروز کنترل، ناوبری، چراغ‌های LED و سیستم ورود بدون کلید می‌شود.

رانندگی

در تجربهٔ رانندگی TT RS همه‌چیز در پیشرانه و صدای منحصربه‌فرد آن خلاصه می‌شود. این ویژگی جالب و جذابی است که چه هنگام رانندگی با سرعت پایین و چه در هنگام راندگی تهاجمی وجود دارد. این موتور به هر درخواستی پاسخ درخشانی می‌دهد و توانایی فوق‌العاده‌ای دارد. البته این پیشرانه توربوشارژ است و بنابراین در دورهای پایین کمی تأخیر دارد اما هنگامی‌که موتور دور می‌گیرد، TT RS واقعاً سریع است؛ اما نکتهٔ ناامیدکننده اینکه خودرو ساکت‌تر و کم‌هیجان‌تر از قبل از فیس‌لیفت شده و اضافه شدن فیلتر ذرات مطابق با WLTP هم مزید بر علت شده است. بااین‌حال آئودی در آزمایش‌های شتاب عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و ظرف تنها ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹ کیلومتر بر ساعت رسید. این موضوع به لطف چند عامل است که بدیهی‌ترین آن‌ها پیشرانهٔ قدرتمند است آما TT RS از گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم بهره می‌برد که به‌سرعت دنده‌ها را تعویض می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی این ماشین هم کشش قوی به خاطر سیستم کواترو است.

در دنده‌های پایین نیز TT RS به همین اندازه سریع است به‌گونه‌ای که تنها ۲ ثانیه طول می‌کشد تا در دندهٔ سه از سرعت ۵۰ به ۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد و پورشه را با زمان ۲.۳ ثانیه مغلوب می‌کند. بااین‌حال در دندهٔ چهار کیمن S با زمان ۳.۱ ثانیه TT RS با زمان ۳.۷ ثانیه را مغلوب می‌کند درحالی‌که سوپرا با زمان‌های ۱.۸ و ۲ ثانیه از هردوی آن‌ها سریع‌تر است. فرمان آئودی دقیق است اما احساس و بازخورد بسیار کمی دارد و حتی اگر با تغییر حالت‌های مختلف رانندگی، وزن آن تغییر داده شود، بازهم بهبود پیدا نمی‌کند. آئودی همچنین در پیچ‌ها هم به‌اندازهٔ رقبای خود سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز نیست. هرچند سامانهٔ چهارچرخ محرک کشش زیادی را در هر شرایطی ارائه می‌کند اما سوپرا و کیمن سرگرم‌کننده‌تر هستند. به لطف کمک‌فنرهای تطبیقی و تنظیم آن‌ها در نرم‌ترین حالت، آئودی در مواجهه با دست‌اندازها به‌خوبی رفتار می‌کند اما سواری آن به‌راحتی دو رقیب دیگر نیست. همچنین در سرعت‌های بالا، صدای تایرها زیاد به گوش می‌رسد و صندلی‌ها برای سفرهای طولانی راحت نیستند اما به لطف دید خوب و عملکرد روان گیربکس در ترافیک‌ها، TT RS برای رانندگی‌های شهری مناسب است.

کارایی

TT RS تقریباً کاربردی‌ترین خودروی این جمع محسوب می‌شود زیرا نه‌تنها بزرگ‌ترین صندوق بار را به ۳۰۰ لیتر ظرفیت دارد بلکه از درب صندوق هاچ‌بکی بزرگی هم برخوردار است که موجب سهولت در دسترسی به صندوق می‌شود. همچنین این کوپهٔ اسپرت در عقب هم به دو صندلی کوچک مجهز است که هرچند چندان جادار نیستند و در سفرهای طولانی فقط بچه‌ها می‌توانند در آن‌ها بنشینند اما همین کافی است تا TT RS در بخش کارایی بالاتر از رقبای خود قرار گیرد.

پورشه کیمن S

کیمن با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌شود که شامل یک نمونهٔ ۲ لیتری در مدل استاندارد و یک واحد ۲.۵ لیتری در مدل S که در اینجا حضور دارد. این کوپهٔ موتور وسط برخلاف دو رقیب دیگر با گیربکس دستی هم قابل خریداری است ولی در این مقایسه نسخهٔ دوکلاچهٔ اتوماتیک آن شرکت کرده که ۵۶,۳۶۵ پوند قیمت دارد.

 

طراحی و مهندسی

درحالی‌که سوپرا و TT RS خودروهایی موتور جلو هستند، کیمن کوپه‌ای موتور وسط است و پیشرانهٔ آن پشت کابین دقیقاً جلوتر از چرخ‌های عقب قرار گرفته است. همچنین در پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ کیمن از طراحی غیرمعمول تخت استفاده شده است که یعنی بجای اینکه پیستون‌ها به شکل سنتی به‌صورت خطی به بالا و پایین حرکت کنند، به‌صورت خوابیده روبروی هم قرار گرفته‌اند. این موتور ۲.۵ لیتری ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این گشتاور از دور ۲۱۰۰ rpm در دسترس قرار دارد. همچنین کیمن سبک‌ترین خودروی این جمع است و پرفورمنس بسیار خوبی دارد.

نمونهٔ مورد آزمایش ما به سیستم سفارشی مدیریت فعال تعلیق پورشه مجهز است که ۱۰۱۰ پوند قیمت دارد و ارتفاع خودرو را ۱۰ میلی‌متر کاهش می‌دهد. در اینجا همچنین سیستم کنترل گشتاور بُرداری پورشه هم با قیمت ۹۲۶ پوند وجود دارد که شامل دیفرانسیل لغزش محدود می‌شود. این سیستم به‌صورت مجزا ترمز هر چرخ را فعال می‌کند تا پیچیدن خودرو بهتر صورت گیرد درحالی‌که دیفرانسیل لغزش محدود هم به کشش و چابکی خودرو کمک می‌کند. این دیفرانسیل برخلاف کنترل الکترونیکی دیفرانسیل سوپرا، به‌صورت مکانیکی کنترل می‌شود.

کابین کیمن کمی قدیمی و سالخورده احساس می‌شود اما هنوز هم از متریال باکیفیت فراوانی برخوردار است و بنابراین ارزش برچسب قیمتی خود را دارد. در اینجا موقعیت رانندگی عالی است تا جایی که می‌توان آن‌را در بین همهٔ خودروها یکی از بهترین‌ها دانست. در کابین این ماشین همچنین دکمه‌های زیادی وجود دارد و با اینکه کنسول میانی آن کمی به‌هم‌ریخته به نظر می‌رسد اما استفاده از آن به‌خوبی صورت می‌گیرد. در کیمن S ناوبری ماهواره‌ای، اپل کارپلی و صندلی‌های چرمی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود اما بااین‌حال به‌اندازهٔ رقبا خصوصاً سوپرا مجهز نیست. در پورشه حتی برای تجهیزات اساسی مثل سنسورهای پارک (۳۶۲ پوند)، کروز کنترل (۲۲۸ پوند) و گرم‌کن صندلی‌ها (۲۹۴ پوند) باید هزینه‌های اضافی پرداخت کرد می‌تواند که کیمن S را به خودروی گران‌قیمتی تبدیل کند اما شاسی باورنکردنی پورشه چیزی است که قیمت را توجیه می‌کند.

رانندگی

سیستم تعلیق پورشه بسیار چشمگیر است و با قرار دادن کمک‌فنرهای تطبیقی در نرم‌ترین حالت، خودرو به‌راحتی دست‌اندازها را دفع می‌کند تا جایی که حتی جاده‌های واقعاً خشن هم تعادل آن‌را در پیچ‌ها برهم نمی‌زند. حتی در این حالت نرم هم کمترین بادی رول وجود دارد و اگر تنظیمات را به حالت سفت‌تر تغییر دهیم، خودرو محکم‌تر هم می‌شود که البته این به قیمت کمی کاستن از کیفیت سواری تمام می‌شود. این در حالی است که سوپرا فاقد کنترل بدنهٔ باورنکردنی کیمن بوده و سواری TT RS هم گاهی اوقات تکان دارد. فرمان کیمن عالی است و حس خوبی ارائه می‌کند و بنابراین می‌توان احساس بهتری از میزان باورنکردنی چسبندگی خودرو داشت. به کیمن S می‌توان به‌راحتی پیچ‌ها را پشت سر گذاشت و هرچند سوپرا هم تقریباً به همین اندازه جذاب است اما کوپهٔ موتور وسط پورشه از TT RS سرگرم‌کننده‌تر است.

گیربکس اتوماتیک PDK پورشه مثل دو رقیب دیگر در حالت اتوماتیک روان عمل می‌کند اما در حالت دستی تعویض دنده‌های آن کمی سریع‌تر صورت می‌گیرد؛ اما شاید پیشرانه را بتوان تنها نقطه‌ضعف این کوپهٔ بی‌نقص دانست زیرا موتور چهار سیلندر تخت کیمن برخلاف موتور پنج سیلندر آئودی و شش سیلندر سوپرا که هردو صدای زیباتری دارند، چندان هیجان‌انگیز و خوش‌صدا به نظر نمی‌رسد. البته این پیشرانهٔ چهار سیلندر ارقام پرفورمنسی که انتظار می‌رود را ارائه می‌کند اما این کار را با روش متفاوتی انجام می‌دهد که خیلی خوشایند نیست. به لطف گیربکس خارق‌العادهٔ PDK، لانچ کنترل و کشش عالی، کیمن S ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید. هرچند در شتاب گیری در دنده‌های بالاتر کیمن از سوپرا و TT RS کمی کُندتر است اما چیزی که واقعاً به کیمن برتری می‌دهد، پیام‌هایی است که به راننده منتقل می‌کند و او را درگیر تجربهٔ رانندگی می‌کند.

کارایی

مثل سوپرا، در کابین کیمن هم صندلی فقط برای دو نفر وجود دارد اما صرف‌نظر از این، واقعاً کاربردی است. در عقب صندوقی به حجم ۲۷۵ لیتر وجود دارد که با درب هاچ‌بکی واقعاً قابل‌استفاده است درحالی‌که در زیر کاپوت جلو هم صندوقی به حجم ۱۵۰ لیتر تعبیه شده است. هرچند کیمن به‌اندازهٔ آئودی کاربردی نیست و پشت صندلی‌های آن فضای کمتری نسبت به تویوتا وجود دارد اما از فضای کافی برای چمدان‌ها برخوردار است. پورشه همچنین از باک سوخت ۶۴ لیتری هم برخوردار است که در بین این سه خودرو بزرگ‌ترین است و بُرد قابل‌احترامی را فراهم می‌کند درحالی‌که با وجود ترکیب موتور وسط، دید رو به بیرون آن با TT RS برابری می‌کند.

نتیجه

مقام اول: پورشه کیمن S

نتیجهٔ این رقابت بسیار نزدیک است زیرا پیشرانهٔ کیمن بهترین نیست اما شاسی آن آن‌قدر چشمگیر است که آن‌را به خودروی اسپرت بهتری نسبت به سوپرا و TT RS تبدیل کرده که هردو پیشرانه‌های جذاب‌تری دارند. کیمن خودروی فوق‌العاده چابکی است، فرمانی عالی دارد، شاسی آن به‌خوبی تنظیم شده و پرفورمنس قدرتمندی را ارائه می‌کند. این بهترین خودرو برای راننده است یعنی موضوعی که در این آزمایش بیش از هر چیزی اهمیت دارد.

مقام دوم: تویوتا سوپرا

نسل جدید سوپرا هرگز ناامیدکننده نیست و یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار محسوب می‌شود. البته شاسی سوپرا آن‌قدر فوق‌العاده نیست که بتواند کیمن را مغلوب کند اما دلایل مختلفی وجود دارد که تویوتا را بر پورشه ترجیح دهیم: پیشرانهٔ آن جذابیت بیشتر و صدای بهتری دارد و درعین‌حال کاملاً مجهز و نسبتاً کارآمد هم هست اما بااین‌وجود هنوز هم نمی‌تواند با توانایی‌های باورنکردنی کیمن S مطابقت داشته باشد.

مقام سوم: آئودی TT RS

آئودی TT RS به‌عنوان یک خودروی اسپرت در این آزمایش از رقبای خود عقب می‌ماند زیرا سواری آن بیش‌ازحد سفت است، موقعیت رانندگی آن بیشتر به یک هاچ‌بک داغ شبیه است تا یک خودروی اسپرت واقعی و فرمان آن فاقد احساس است؛ اما هرچند پیشرانهٔ TT TS ساکت‌تر از قبل شده، همچنان جذابیت‌های خاص خود را دارد چراکه پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.

مشخصات فنی

پورشه کیمن S

تویوتا GR سوپرا

آئودی TT RS

قیمت پایه ۵۶,۳۶۵ پوند ۵۴,۰۰۰ پوند ۵۷,۹۰۵ پوند
قیمت تست‌شده ۵۶,۳۶۵ پوند ۵۴,۷۱۰ پوند ۶۷,۱۲۰ پوند
پیشرانه ۲.۵ لیتری H4 توربو ۳ لیتری I6 توربو ۲.۵ لیتری I5 توربو
قدرت ۳۵۰ اسب بخار ۳۴۰ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر ۵۰۰ نیوتن متر ۴۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب چهارچرخ
طول ۴,۳۷۹ میلی‌متر ۴,۳۷۹ میلی‌متر ۴,۲۰۱ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۷۵ میلی‌متر ۲,۴۷۰ میلی‌متر ۲,۵۰۵ میلی‌متر
وزن ۱۳۸۵ کیلوگرم ۱۴۹۵ کیلوگرم ۱۴۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۱۵۰+۲۷۵ لیتر ۲۹۰ لیتر ۳۰۵ لیتر
ظرفیت باک ۶۴ لیتر ۵۲ لیتر ۵۵ لیتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۹ ثانیه ۴.۱ ثانیه ۴.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
ترمز از ۹۶ کیلومتر ۳۲.۹ متر ۳۲.۰ متر ۳۰.۴ متر
مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر ترکیبی ۱۰.۲ لیتر ترکیبی ۱۰.۸ لیتر ترکیبی
بُرد ۵۵۷ کیلومتر ۵۰۸ کیلومتر ۵۱۰ کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. مک وال

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (217 ديدگاه)

    به نظر میرسه بهتر باشه نظراتی که جدیدتر داده میشه، بالاتر نشون داده بشه تا افراد در مراجعات بعدی راحتتر از نظرات جدید بهره مند شوند.
    لطفا سایت پدال اعمال نماید.
    موافقان = لایک

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (10183 ديدگاه)

      من به عنوان یه تویوتا باز دو‌آتیشه میگم پورشه یه چیز دیگست اما باید این را در نظر گرفت که سوپرا با مهندسی آلمانی ساخته شده در دل یک ژاپنی تمام عیار که ساخته شده برای تیونینگ و بازی کردن تیونرها .
      آئودی TT خیلی وقته با حاشیه رفته ، دیگه اون هیجان گذشته را نداره و بیشتر به در کسانی میخوره که عاشق برند آئودی هستند .

      تا حالا به قوس گلگیرهای عقب سوپرا زیر نور در شب توجه کردید چه جالب چشم‌نوازی میکنه .

      اما جداً هیچ شرکتی مثل پورشه تنوع رنگ قابل دسترس و ارزانتری نسبت به بقیه را نداره و میشه تنوع و کیفیت رنگ پورشه‌ها رو با شرکتهای عظیم ایتالیایی سوپر اسپرت ساز مقایسه کرد .

      وای که وقتی اولین پورشه باکستر آبی آسمانی رنگ را در عباس‌آباد دیدم با قیمت ۵۷۰ میلیون سال ۹۷ میخکوب شدم از کیفیت بالاش ، ظاهرش که خشونت اَخم مانندی در چراغهای جلو نداره ولی روح داره که انگاری زندست و چراغهای زیبای عقب ، سقف کروک ، همه چیزش ساخته شده برای یه لذت ناب رانندگی در جاده‌های کوهستانی همچون چالوس .
      آقا من یه خاطره جالبی از نمایندگی جاده مخصوص پورشه که داشت افتتاح میشد دارم که بعداً براتون تعریف میکنم ، تقریباً طولانیه و از حوصله امروزم خارجه .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. مک وال

        ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (217 ديدگاه)

        می‌بینید؟! وقتی نظرات جدیدتر، دیرتر نمایش داده میشه بعضی دوستان نظر اول رو ریپلای میکنند!
        لطفا سایت پدال اعمال نماید

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. پارسا

          ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (141 ديدگاه)

          اون موقع هم نظرای آخرو ریپلای میکنن خب :)))

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. Muty

        ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (1841 ديدگاه)

        این را در نظر گرفت که سوپرا با مهندسی آلمانی ساخته شده در دل یک ژاپنی تمام عیار که ساخته شده برای تیونینگ و بازی کردن ؟!؟!!
        اصن اصل خرید یه ژاپنی برای موتور و گیربکس کم اصطحلاکشه…
        دیگه سوپرا وضعیت اش مشخصه …
        :-)

        موافقم 1
        مخالفم 0
      3. Nikzad

        ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (67 ديدگاه)

        دوست عزیز تو ایران اصلا نمیشه حس واقعی ماشین رو حس کرد. به دلیل کیفیت جاده ها و … اصلا آیرودینامیک خودرو جواب نمی دهد و همچنین به دلیل راندن اکثر راننده ها در دور موتور پایین نمیشه فهمید که واقعا ماشین چه چیزهای شگفت انگیزی دارد

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. رزیتا

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (418 ديدگاه)

      ماشینای ژاپنی ماشینای خوبو با کیفیتی هستن ولی هنوز خیلی مونده به پای ماشینای آلمانی برسن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (10183 ديدگاه)

        رزیتا همونی بود که ماشینهای کره‌ای را زیرکانه میچسبوند به آلمانیها و حالا داره در مورد ژاپن و رسیدن به پای آلمانها صحبت میکنه .
        رزیتا ، ما نمک پرورده‌ایم زیاد تلاش نکن .
        قبلاً گفتم باز هم میگم ، ۸۰ میلیون ایرانی هستیم یا ۸۰ میلیون سیاستمدار ? .
        در دنیای خودرو هر کشوری جایگاه خودش را تثبیت کرده و اون هم از خریداران در بازارهای آزاد پیداست ، خودتو خسته نکن موشکافانه بری جلو .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. رزیتا

          ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (418 ديدگاه)

          آقا نوید ، آدم اگه مثل من یه ذره تیزبین باشه خیلی راحت میتونه زوایای پنهان شخصیت بقیه رو از رو رفتارای جزئیو ساده مثل طرز نوشتارو کامنت گذاشتن تشخیص بده ، پس به همین خاطره که باید طرز کردارو رفتارو نوشتار یه شخص چه تو دنیای واقعی و چه تو دنیای مجازی منطقیو معقول باشه ، پس آقا نوید هرچی که به ذهنت میاد به دستتم نیاد تایپ کن !!!! در ضمن اون زمانی که آلمانو انگلیسو آمریکا صنعت خودرو سازی داشتن ژاپنیها مشغول میل کردن برنجو تربچه به شیوه سریال اوشین بودن !!!!!! بازم میگم ماشینای ژاپنیو کره ای ماشینای خوبی هستن ولی هنوز خیلی مونده به پای بزرگایی مثل پورشه و آئودی و تویوتا که تو این خبر مقایسه شدن که به نظر من اغراق آمیز هستش

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (10183 ديدگاه)

          رزیتا عزیز
          نگران نباش ، با کلمات هم بازی نکنید ، گفتم که ۸۰ میلیون جمعیتیم یا ۸۰ میلیون سیاستمدار .

          آره رفیق ، مگر اینکه دوستانه ساده لوح را مجاب کنید با بقیه که مار خوردن افعی شدن چه میکنی .
          ما تو همون سیستم آموزشی‌ای که درس خوندی ، درس خوندیم ، بلاخره چهار‌کلاس سواد داریم بدونیم کی به کیه چی به چیه .

          باشه اصلاً کره‌ای که میپرستی خوبه ، فقط با مردم دنیا و آمریکا چه میکنی که تویوتا خوردتشون ، با لکسوس چه میکنی که خود آلمانها اون رو رقیب قدر میدونند .

          گفتم که ، این زیرک بازی‌ها خیلی وقته جواب نمیده ، خدا روزیتو جای دیگه حواله کنه .
          همه خیلی خوب میدونند کره‌ای یه لِوِل بالاتر از چین در حال حرکته که احتمالاً چین با این پیشرفت کره هم پشت سر میگذاره و شما در حال بازیگوشی باش .

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. رزیتا

          ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (418 ديدگاه)

          آقا نوید باید خدمتون عرض کنم که سرو کله‌ زدن با یه نفر که بی جهت لجباز هستش و بخاطر لجبازیو یه دندگیش چونه زدن باهاش واسه اینکه اشتباهشو بپذیره کار فرسایشیو سختو خسته کننده‌ ای هستش و فرقیم نمی‌کنه که این آدم تو دنیای واقعی مثل دانشگاه یا محل کار باشه یا تو دنیای مجازی !!! به نظر من یکی از دلایل لجبازی اینجور آدما این هستش که متنفرن از اینکه کسی اشتباهشونو بهشون گوشزد کنه چون فکر می‌کنن شیوه‌ ی درست انجام هر کاریو و جواب هر سوالی رو فقط خودشون میدونن !!!! و به محض اینکه اشتباهشونو بهشون گوشزد میکنی فورا” حس میکنن به شخصیتشون حمله شده !!!! آخه شما رو چه حسابی ماشینای بی کیفیتو بنجل چینی رو با ماشینای ژاپنی و کره ای مقایسه میکنین ؟؟؟ معلوم نیستش تو طول شبانه روز چند ساعتشو مثل بچه ها به جاهای خیالی سفر میکنینو تو ذهنتون خیال پردازیو رویا پردازی میکنین !!! چون همین کار ظاهرا” ساده میتونه تاثیر خیلی بدی رو ذهنتون داشته باشه تا جایی که واقعیتایی رو که جلو چشمتونه نبینین

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. datsun

          ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (3478 ديدگاه)

          عمویی صنعت خودرسازی ژاپن از ۱۹۰۴ شروع شده ها. کمپانی های ژاپنی وجود داره که از کمپانی های آلمانی هم قدیمی ترن یا با هم شروع کردن.

          پس باید خودرو های آلمانی رو با ماشینهای فرا زمینی مقایسه کرد؟ که شما میگی نباید مقایسه بشن‌ با ماشین های دیگه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. رزیتا

          ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (418 ديدگاه)

          @datsun
          شما اگر کامنتای منو با دقت بخونین متوجه میشین که من منکر کیفیت خوب ژاپنیا و کره ای ها نیستم فقط حرفم اینه که هنوز در حدو اندازه های برندای بزرگ اروپایی نیستن ، یه مثال میزنم : فرض کنین یه پورشه و یه تویوتا سوپرا گذاشتن جلوتون و بهتون بگن یکیشو اتخاب کنین واسه خودتون ، خداییش کدومشو انتخاب میکنین ؟

          موافقم 1
          مخالفم 0
        6. رزیتا

          ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (418 ديدگاه)

          @datsun
          شخصی به اسم کارل بنز آلمانی سال ۱۸۶۸میلادی موفق به طراحی موتور شد و همین شخص سال ۱۸۷۸ میلادی کارشو روی اولین موتور ۲ زمانه شروع کرد و سال ۱۸۸۳ کمپانی (بنز و سی) رو تاسیس کرد و در سال ۱۸۸۵ میلادی اولین ماشین بنزینی جهان رو با سه چرخ که یه موتور تک سیلندر چهار زمانه داشت ساخت ، اون موقع ژاپن کجا بوده !!؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. علیx76

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      میشه یه امکان اضافه کرد که کامنت ها بر اساس زمان ، تعداد لایک و چیزهای دیگه به صورت نزولی و صعودی سورت بشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      با نظر مک وال کاملا موافقم؛ بهتره که چیدمان کامنت‌ها برعکس بشه:
      _آمار کامنت‌ها زیاد میشه، چون همه میخوان کامنتشون بالاتر قرار‌ بگیره.
      _دیگه کسی کامنت‌ اول رو ریپلای نمی‌کنه تا خودش دیده شه.
      _ دائما کامنت‌های تکراری به چشم نمیخورن و آپدیت میشن.
      _نظرات افرادی که دیرتر مطلب رو مطالعه کردن هم به چشم میان.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. GERMANY

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (946 ديدگاه)

      با 718 و سوپرا بیشتر حال می کنم
      با احترام به ارباب حلقه ها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. car lover

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (688 ديدگاه)

    ی زمان سوپرا رقیب مستقیم 911 بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      پورشه استاد این کلاس هست و بدعت گذار
      یادمه کمپانی جگوار در مورد f peace اینطور گفت میخواستیم خودرویی بسازیم که بهترین باشه برای همین رفتیم بهترین اون کلاس رو اوردیم و با دقت رصد کردیم تا بتونیم در تمام موارد ازش بهتر باشیم اون بهترین ماکان بوده جگوار هیچ ابایی نداشت که بگه f peace در واقع ماکانی هست که جگوار میخواسته تو برخی جنبه ها بهتر باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علی"P.F"

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (204 ديدگاه)

    خوب نتیجه قابل انتظار بود سوپرا هر چقد هم عالی کار کرده باشه که شخصا هم دوسش دارم ولی خوب پورشه طبیعتا انتخاب بهتریه هرچی باشه داری پورشه میخری نه تویوتا . پورشه اصن کارش ساخت ماشینای اسپرته :))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Dna

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (290 ديدگاه)

    سلیقه ی من ک تو این محدوده قیمت بیشتر با آلپاین a110 میخونه تا اینا حتی اگر پرفورمنس پائین تری داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ♤Angus_812♤

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    بهترین ارزش در برابر مبلغ پرداختی=تویوتا سوپرا
    بهترین طراحی کابین و بدنه =آئودی tt rs
    بهترین حد پرفورمنس و پرستیژ =پورشه کیمن s
    من خودم سوپرا چون از بچگی دوسش داشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Khosrow

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    { حقیقت دروغیه که بارها تکرار شده } / همین سوپرا رو میگه ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمید

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (107 ديدگاه)

    سوپرا یه چیز دیگست
    من انتخابم سوپرا هست
    به قول نویسنده خودروی جذاب و دلربا و طراحی متمایز با دیگر خودروها رو داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Hadi

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    با کمال احترام به سوپرا و تی تی اما از بین این سه تا پورشه کیمن s انتخاب منه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. OMID

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    منم مثل بیشتر دوستان کیمن و ترجیح میدم به بقیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علیرضا

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (425 ديدگاه)

    چه انتخاب سختی . رخ سوپرا خیلی وحشی و جذابه ولی کیمن چیزیه که عقل میگه انتخابش کن تا خیالت از همه چی راحت باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علیx76

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    شتاب این ماشینا رو ببینید
    چند سال قبل شتاب زیر ۴ ثانیه در انحصار خودروهایی مثل گالاردو بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. سعید(تهران)

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (496 ديدگاه)

    تشکر از سایت پدال و آقای دهقان عزیز لطفاً از این دست مقالات مقایسه ای مفصل و با جزئیات زیاد بیشتر بزارید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ShoMpeT

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (271 ديدگاه)

    قیمت ها مقداری تفاوت دارن با چیزی که توی بازار میبینیم! مخصوصا سوپرا که خیلی ارزون تر از ۲ مدل دیگه است. ارزونترین سوپرا که الان من چک کردم از ارزونترین TT RS بیشتر از ۲۰ هزار دلار ارزونتر هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا