آئودی

جشن تولد بیست‌سالگی آئودی A3 با حضور سه نسل

آئودی با مدل A3 اولین شرکتی بود که به بخش خودروهای کامپکت پریمیوم قبل از رقبای خود، مرسدس بنز و ب‌ام‌و وارد شد. این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۶ رونمایی شد. نسل اول آئودی A3 بر روی پلت‌فرم نسل چهارم فولکس‌واگن گلف ساخته شده بود درحالی‌که گلف نسل چهار یک سال بعد در سال ۱۹۹۷ معرفی شد.

audi-a3-family-19

نسل نخست A3 در ابتدا صرفاً به‌صورت هاچ‌بک سه در با چهار پیشرانهٔ بنزینی و دیزل مختلف و در سه تریم گوناگون عرضه شد. سپس یک نسخهٔ مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو نیز در سال ۱۹۹۸ ارائهٔ شد و نسخهٔ پنج‌در هم در ماه مارس ۱۹۹۹ معرفی شد. در همان سال نسخهٔ اسپرت و قدرتمند S3 هم با استفاده از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۲۱۰ اسب بخار قدرت به بازار آمد.

audi-a3-family-21

تولید نسل نخست A3 تا سال ۲۰۰۳ در آلمان ادامه داشت و در این سال نسل دوم معرفی شد. سپس در سال ۲۰۱۳ هم نسل سوم جایگزین نسل دوم شد که تولید آن همچنان ادامه دارد. در طول این سال‌ها آئودی همواره خانوادهٔ A3 را گسترش داده است به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۰۸ نسخهٔ کابریولت به خانوادهٔ A3 اضافه شد و سپس در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار نسخهٔ پرچم‌دار و داغ RS3 نیز معرفی شد.

سپس در نسل سوم، آئودی نسخهٔ سدان A3 را هم ارائه کرد تا مجموع مدل‌های مختلف آن به چهار مدل (هاچ‌بک سه‌در هاچ‌بک پنج‌در، سدان و کابریولت) برسد. مدل RS3 نسل سوم نیز در دسامبر سال ۲۰۱۴ معرفی شد و چندی پیش نسخهٔ سدان RS3 هم در نمایشگاه پاریس رونمایی گردید. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری پنج سیلندر است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشته و قوی‌ترین موتور پنج سیلندر حال حاضر دنیا محسوب می‌شود.

پس از موفقیت آئودی با مدل A3 در بخش خودروهای کامپکت پریمیوم، دو رقیب همیشگی ارباب حلقه‌ها یعنی مرسدس بنز و ب‌ام‌و هم تصمیم گرفتند به این بخش وارد شوند. بدین ترتیب مرسدس بنز با A کلاس و ب‌ام‌و با سری ۱ به رقابت با آئودی پرداختند؛ اما آئودی A3 همچنان توانایی رقابت خود در برابر A کلاس و سری ۱ را حفظ کرده است چراکه سازندهٔ آلمانی همواره آن‌را با ویژگی‌هایی مانند صفحه آمپر مجازی دیجیتالی، گیربکس اتوماتیک دوکلاچه، چراغ‌های جلوی LED ماتریس سفارشی و بسیاری از سیستم‌های کمک‌راننده، بروز نگه‌داشته است.

audi-a3-family-28

حالا این هاچ‌بک محبوب آلمانی بیست‌ساله شده است و آئودی به همین مناسبت جشنی برای آن برگزار کرده است. جشنی که در آن سه نسل مختلف A3 حضور دارند. آئودی در طول این بیست سال از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ موفق به فروش بیش از ۴ میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف A3 شده است که نشان از محبوبیت این خودرو دارد تا جایی که موجب ورود مرسدس بنز و ب‌ام‌و هم به این بخش شد.

جدیدترین نسل آئودی A3 بر روی پلت‌فرم MQB فولکس‌واگن ساخته شده است که با دیگر هاچ‌بک‌های سگمنت C گروه فولکس‌واگن یعنی نسل سوم سئات لئون، نسل سوم اشکودا اکتاویا و نسل هفتم فولکس‌واگن گلف مشترک است. آئودی A3 به‌تازگی برای سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفتی را تجربه کرده و هم‌اکنون در چهار بدنهٔ مختلف هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در، سدان و کابریولت تولید می‌شود. همچنین نسخه‌های اسپرت S3 و RS3 و همین‌طور نمونه‌های الکتریکی و گازسوز E-Tron و G-Tron هم از دیگر اعضای خانوادهٔ آئودی A3 هستند.

audi-a3-family-26

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. امپراتور لامبورگینی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    آئودی A3 واقعا یکی از بهترین ساخته های دست بشره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. <<<<<

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    آئودی شاهکار طراحی و مهندسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحیش میتونست بهتر باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا