آئودی

خداحافظی آئودی با تمامی دکمه‌های داخل کابین!

پیشرفت‌های تکنولوژیک صورت گرفته در طراحی خودروها اجتناب‌ناپذیر بوده‌اند. خودروسازان بی‌وقفه به دنبال راه‌هایی برای راحت‌تر کردن ویژگی‌های خودرویی هستند. البته این موضوع لزوماً به معنی ایجاد راه‌حل‌هایی بهتر نیست. برای مثال چراغ‌های جلو را در نظر بگیرید. روزهایی که باید مشعل‌ها و یا چراغ‌های نفتی برای روشنایی نیاز بودند دیگر گذشته است. این روزها تکنولوژی لیزری وارد میدان شده است. همین یک قلم نشان می‌دهد که در بحث تکنولوژی خودرویی چقدر پیشرفت حاصل شده است.


از جمله شرکت‌هایی که در بحث خودرو پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته آئودی است. این خودروساز در Q8 RS و برخی دیگر از محصولات مدرن خود از سه صفحه‌نمایش در داشبورد، پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی و سیستم تهویه استفاده کرده و تقریباً از شر دکمه‌ها و سوئیچ‌های گوناگونی که معمولاً در خودروها دیده‌ایم خلاص شده است. البته دکمه تنظیم صدا هنوز وجود دارد!


اما ارباب حلقه‌ها به همین موضوع بسنده نکرده است. گفته می‌شود مارک لیچ مدیر طراحی آئودی اظهار داشته به دنبال حذف کامل دکمه‌های کابین محصولات آتی این برند است. در حقیقت تیم طراحی آئودی می‌خواهد خودروهایی با کابین پر از صفحات نمایش و تکنولوژی واقعیت مجازی ارائه کند.


به این ترتیب محصولات آتی آئودی دارای پشت آمپرهای کوچک‌تری خواهند بود تا اطلاعات کمتری را نمایش داده و راه برای عرضه هدآپ دیسپلی جدید استفاده کننده از واقعیت مجازی باز شود. دو صفحه‌نمایش بزرگ در مرکز داشبورد نیز به یک نمونه لمسی بزرگ تبدیل خواهند شد.


اما لیچ می‌داند که کنترل‌های لمسی انحصاری باب میل همه خریداران نیست و بنابراین راه‌های جایگزین برای تنظیم میزان صدای سیستم صوتی همچنان وجود خواهد داشت اما خب این راه جایگزین استفاده از دکمه فیزیکی مشابه مدل‌های کنونی نخواهد بود.

آئودی E-Tron GT

با این وجود بی‌صبرانه مشتاق دیدن طراحی آتی محصولات آئودی هستیم. مدیر طراحی آئودی می‌گوید تغییرات اعمالی در محصولات آتی این برند بیشتر روند تکاملی خواهد داشت تا از شوکه شدن مشتریان جلوگیری شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Farzad

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    خوبه بیشتر بهش میاد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۲۵ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (222 ديدگاه)

      بشخصه تلفیق دکمه و پنل لمسی رو بیشتر میپسندم . کابین ماشین هایی مثل لامبورگینی که دکمه ها خیلی زیبا جا ساز و طراحی شدن خیلی لذت بخش تره تا این آئودی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. هادی نجفی

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    به نظر من نبود دکمه در میان این همه گزینه دیجیتالی ممکنه حواس راننده رو برای پیدا کردن چیزی که میخواد پرت کنه، البته هرچند الان با وجود رادار های مختلف و رانندگی نیمه خودکار و خودکار اگر راننده حواسش پرت بشه به گزینه های صفحه لمسی ماشین احتمال خطاشو پایین میاره یا دستیار های صوتی که فرامین راننده رو اجرا میکنن و نیازی حتی به انتخواب لمسی و یا نگاه کردن صفحه مانیتور نیست، ولی خود من زیاد با این طرح که هیچ دکمه فیزیکی نباشه واقعا برام دلچسب نبود (نظر شخصی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Sajjad

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    راه انداختن جَو مانیتورهای بزرگ و کابین بدون دکمه زیر سر تسلا بود که تو این یه مورد شدیدا باهاش مخالفم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. پارسا

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    نفهمیدیم چیشد یهو وسط آینده‌ی دنیا فرود اومدیم
    اونم تو شرایطی که هنوز به گذشتشم نرسیدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. net

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3139 ديدگاه)

    در حال حاضر زیباترین و بهترین طراحی داخلی و کابین جهان مربوط به ایودی a8 مدل ۲۰۱۹ هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. datsun

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3480 ديدگاه)

    بالا رفتن هزینه ساخت برای کمپانی
    هزینه نگهداری بالا برای مشتری .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. MAHDI

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    اتفاقا در تست هایی جدیدی که از آئودی A8 و آئودی A6 داشتن نظر شخص بررسی کننده این بود که شاید در حال بدون حرکت بودن سیستم های دیجیتال آئودی سرگرم کننده باشه اما مشکل زمانی شروع میشه که در حال حرکت هستید که نداشتن کنترل های فیزیکی برای ما دردسرساز شده وحتی باعث حواس پرتی راننده میشه.
    نکته جالب اینجاست که در این تست ها رقبا هم حضور داشتن مثل ب ام و سری7 و مرسدس Sکلاس که مجله مورد نظر بهترین عملکرد رو در کابین
    سری7 معرفی میکرد که هم سیستم های دیجیتالی رو داره و هم کنترل های فیزیکی و هم کنترل های حرکتی!!!!
    پس بهترین روش ترکیب دکمه ها وکنترل های فیزیکی و البته دیجیتالی هستش!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سجادی

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (37 ديدگاه)

    عالیه کارش حرف نداره ائودی. خیلی از خودروها که به چندین صفحه نمایشی تا حالا روی اوردند خودشون رو راحت کردند و یک صفحه بزرگ و زشت گذاشتند در کنسول وسط مثلا رنو یا تسلا. اما ائودی با زیرکی تمام و رعایت زیبایی شناختی و برهم نزدن ارگونومی مجموعه داشبورد با اینکه دو تا صفحه نمایش روی همدیگه و یک سانت فاصله داره اما جدا از همه و هر کدوم در زاویه و خطوط جدا و مثل یک پرانتز به مجموعه محل دسته دنده و.. تمام شده
    اگر بخوایم تعصب رو کنار بزاریم و نگیم فقط بنزو بی ام و فلان بنظرم الان قشنگترین مجموعه داشبورد مدرن متعلق به همین ائودی هست. نه اینکه بنز یا بی ام و یا ..خوب نیس.مثلا همین بی ام و ها 2020 مثل x6 m50i رو نگاه کنید فوقالعادست اما نمیدونم چرا سمت راست صفحه نمایش یهو افتاده پایین و کلا جدا افتاده از مابقی مجموعه داشبورد.
    یا بنز gl 63 amg 2021 رو در نت کار نگاه کنید اخه بنز جان چه اصراری داری رو این صفحه نمایش که کلا از پشت امپر صاف مساوی با همون ارتفاع سر خرو گرفتی رفتی! حالا اصلا بگو ویدیو 8k میتونی اونجا ببینی چیه اون اخه.
    مطمنا آئودی با این روند سهم بیشتری از بازار رو به نسبت قبل خواهد گرفت.
    شاید من اشتباه میکنم نظر شما چیست مخصوصا نظرم در مورد داشبورد بنز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Khosrow

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    کم کم دیگه ادمیزاد تو ماشین هم نمیبینیم / خودکفا میشن میرن گردش / کجان اون کلیدها و امپرهای کلاسیک که با برقشون روان رو میریزن بهم / بچه بازیا چیه / تو خونه ها به اندازه کافی از این صفحه ها هست / سرگیجه گرفتیم / کسی هم نمیدونه هزینه زیاد طراحی و تولید انالوگ ها و دکمه ها خیلی بیشتراز تبلت هاست / به اسم پیشرفت و به کام یه عده ای خاص ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. doubt

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (257 ديدگاه)

    این کار اصلا از روی مشتری مداری نیست بلکه مثل خیلی سیاستهای دیگه شرکتهای بزرگ تحمیل خواستشون به مشتریه. آخه چیه یصفحات لمسی بزرگ ک همه کنترلها و امکاناتو بچپونی اون تو. این کار گندو تسلا شروع کرد با اون پیشرو بودن مسخرش. بعضی چیزها هیچوقت پیشرفت نکنن بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا