آئودی

خداحافظی با آئودی‌های دنده دستی در بازار آمریکا

گیربکس دستی کم‌کم با ما وداع می‌کند و گیربکس‌های اتوماتیک و دوکلاچه تقریباً جای این نوع گیربکس‌ها را گرفته‌اند. جدیدترین خودروسازی که می‌خواهد مرگ گیربکس‌های دستی را سرعت بخشد ارباب حلقه‌ها یعنی آئودی می‌باشد.


بنا به گزارش پدال و به نقل از کار اند درایور، این خودروساز آلمانی دیگر در بازار آمریکا محصولاتی با گیربکس دستی عرضه نمی‌کند. این خودروها که به‌طور ویژه شامل مدل‌های A4 و A5 هستند در مدل سال ۲۰۱۹ خود تنها با گیربکس‌های اتوماتیک عرضه خواهند شد.


البته آئودی به دلخواه و میل خود این کار را انجام نداده است. همان‌گونه که حدس می‌زنید عدم ارائه گیربکس‌های دستی به تقاضای مشتریان مربوط بوده و ظاهراً مشتریان زیادی از محصولات آئودی با گیربکس‌های دستی در آمریکا استقبال نکرده‌اند. کار اند درایور می‌گوید تنها ۵ درصد خریداران آمریکایی آئودی A4 این خودرو را با گیربکس دستی سفارش داده‌اند.


البته که آئودی تنها خودروسازی نیست با گیربکس‌های دستی وداع می‌کند. برند خواهد آئودی یعنی لامبورگینی نیز از نسل پیش گالاردو با گیربکس‌های دستی خداحافظی کرده و جانشین آن یعنی اوراکان را هرگز با این نوع گیربکس عرضه نکرده است. این داستان درباره آونتادور و اوروس نیز صادق است. بنتلی و بوگاتی نیز هیچ خودروی مجهز به گیربکس دستی را عرضه نمی‌کنند اما پورشه گفته حتی در حال توسعه گیربکس ۷ سرعته دستی جدیدی برای مدل ۹۱۱ می‌باشد؛ و البته فولکس‌واگن هم نسخه‌های دستی گلف و جتا را عرضه می‌کند.


رقیب آئودی یعنی مرسدس بنز اساساً چندین سال پیش با گیربکس دستی در آمریکا خداحافظی کرده است. البته ب‌ام‌و همچنان گیربکس دستی را روی برخی مدل‌های سری ۲، ۳، ۴ و ۶ ارائه می‌کند. جگوار اف تایپ، برخی مدل‌های کادیلاک ATS و جنسیس G70 نیز با گیربکس دستی قابل سفارش می‌باشند. البته این خودروها جزو استثناها هستند مخصوصاً اینکه مشتریان خودروهای لوکس دیگر علاقه چندانی به تعویض کردن دنده‌ها ندارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. saeed

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (349 ديدگاه)

    دیگه واقعا فکر کنم جز موارد استثنایی ، با وجود این همه تکنولوژی و پیشرفت و تنوع تو ساخت گیربکسهای اتومات ، تولید دنده دستی شوخی باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (688 ديدگاه)

      در بریتانیا لذت تعویض دنده در جایگاهی بالا قرار دارد.
      و برای40 درصد از انها هنوز جدی میباشد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. saeed

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (349 ديدگاه)

        والا درصدی که شما گفتیدو من جایی نشنیدم اما احتمالا مطمئنید یا خودتون نفر به نفر پرسیدید و چک کردید که میگید.اما در کل به جهت بحث ترافیک ، شلوغی ، راحتی و ارائه انواع گیربکسهای اتومات دیگه جایگاه گیربکس دنده خیلی وقته تنزل کرده درخواستش. حالا تو یه منطقه جغرافیایی خاص دلیلی نمیشه بحث کلی هست.در کل 2 قشر علاقمند به دنده دستی هستند به نظرم که یکی اوناییکه تو خارج هستندو علاقمند که کمپانیها با ارائه گیربکسهای هوشمند مشکل تاخیر و تعویض دنده رو حل کردند تا جاییکه تو بعضی موارد حتی تو ماشینهای اسپرت و مسابقه ای هم سرعت تعویض تو اتوماتا بیشتر و تاخیر کمتره.میمونه داخل ایران که خوب اون درسته زمان زیاد میبره چون فکر کنم یه قشری هنور تجربه رانندگی با گیربکس اتوماتو مزایاشو ندارن و درسته چون هنوز همه گیر نشده.و البته هنوز تصورشون از گیربکس اتومات ، دنده اتوماتهای پیکانهای قدیمی هست و گناهی هم ندارن و زمان بره تغییر نظرشون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. محمد

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (688 ديدگاه)

      از نظر 40 درصد مردم بریتانیا هنوزم مساله جدی است

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. PlymouthBarracuda

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (130 ديدگاه)

    اینم دق امشبمون…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Madjidiano Rolambo

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    عوض کردن دنده تو ترافیک ؛ واقعاً بدبختیه
    هی کلاچ رو ول کن هی گاز بده
    واسه ماشین های سنگین با موتور ضعیف که خیلی بدتره ، ماشین های سبک راحت کلاچ رو میاری بالا شروع به حرکت میکنه اما ماشینای سنگین با شل کردن کلاچ عقربه ی دورشمار موتور میاد پایین ،ماشین به تکان تکان میفته و مجبوری واسه اینکه خاموش نشه دوباره کلاچ رو فشار بدی ، تنها راهش اینه که از اول پرگاز شروع به حرکت کنی که این تنظیم‌ گاز که ماشین در نره ، موتور بعد از چند بار توقف و شروع به حرکت داغ نکنه ، خاموش نشه ، تکان های الکی نخوره و … هم خودش مصیبته. البته با تجربه همه چی درست میشه اما خیلی وقتا مجبوری واسه اولین بار پشت یه ماشین غریبه بشینی. تو ترافیک که همش باید کلاچ رو بگیری و ول کنی زانو‌ی آدم هم داغون میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا