آئودیبنتلیبوگاتیرولز رویسسایر خودروهای اروپاییکادیلاک

غول های 16 سیلندر دنیای خودرو

در دنیای اتومبیل، قانونی وجود داشت که خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت باید با موتورهای قوی و سیلندرهای بیشتری تولید و عرضه شوند. این کار علاوه بر ارزش خودرو باعث نشان دادن توانایی شرکت سازنده در تولید موتورهای حجیم با تعداد سیلندر بالا می‌شد.
به خاطر همین مسئله، خودروسازها تلاش می‌کردند تا خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت خود را به موتورهایی که حداقل ۱۲ سیلندر و در بعضی موارد، بدون سیستم های سوپر شارژر و توربو شارژر، مجهز کنند. اما امروزه به خاطر قیمت بالای سوخت، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و هزینه های سر سام آور این پیشرانه ها، کمتر خودروسازی از این موتورها استفاده می‌کند و سراغ آنها می‌رود.

Bugatti Veyron Engine
Bugatti Veyron Engine

با این وجود هنوز هم یک موتور v12 نماد شکوه و قدرت و اصالت یک خودرو ساز است. حالا می‌خواهیم شما را با خودروهایی که طی چند سال اخیر با موتورهای v16 تولید شدند، آشنا کنیم:

  • چیزتا V16T

مطمئناً کمتر کسی نام این خودرو را شنیده است. خودرویی که در دهه ی ۹۰ میلادی به یک موتور ۱۶v با حجم ۶۰۰۰ سی سی، ۵۴۰ اسب بخار قدرت داشت. هدف این شرکت ایتالیایی از طراحی و تولید این سوپر اسپرت متفاوت در آن زمان، رقابت و نشان دادن برتری این اتومبیل بر رقبای بازار آن دوران بود. طراحی این خودرو توسط آقای مارچلو گاندینی که یکی از طراحان شرکت لامبورگینی بود، انجام گرفت به همین خاطر شاهد شباهت هایی میان این اتومبیل و لامبورگینی دیابلو هستیم. موتور این سوپر اسپرت هم دست پرورده ی مهندسان سابق شرکت لامبورگینی می‌باشد. آنها دو موتور ۸ سیلندر v شکل را با یکدیگر ترکیب کرده و یک موتور v16 را پدید آوردند. این موتور که در قسمت عقب ماشین، به صورت عرضی نصب شده بود، قادر بود با گیربکس تعریف شده سرعتی معادل ۳۳۰ کیلومتر در ساعت را بپیماید.

Cizeta v16t 1991
Cizeta v16t 1991

اما دیری نپایید که به علت سیاست غلط در قیمت گذاری این خودرو نسبت به رقبای مطرح بازار آن زمان، از میدان رقابت کنار رفت.

لازم به ذکر است که قیمت این خودرو در اوایل دهه ی ۹۰ میلادی بیش از ۳۰۰ هزار دلار بود.

  • کادیلاک V16

کادیلاک در سال ۲۰۰۳ برای بازگشتن به دوران اوج و رقابت با خودروهای لوکس، چند مدل مفهومی را در نمایشگاه دیترویت معرفی کرد، تا پایه ای برای تولید محصولات جدید این شرکت باشد. در میان این خودروهای مفهومی، یک خودروی چهار درب غول پیکر و هیجان انگیز خودنمایی می‌کرد. این خودرو با موتور v16 به حجم ۶۱۳۰ سی سی، می‌توانست ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

Cadillac Sixteen
Cadillac Sixteen

مهندسان شرکت کادیلاک برای کاهش مصرف سوخت این موتور، سیستمی را تعبیه کرده بودند که در زمان توقف یا حرکت در سرعت های پایین ۸ سیلندر آن از کار می افتادند. هرچند که این کادیلاک یک نمونه ی مفهومی بود ولی از امکانات چیزی کم نداشت. حتی اگر تولید می‌شد و به رقابت با بزرگان می‌پرداخت.

اما این ماشین به خاطر هزینه های بالا هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید و به موزه ی کادیلاک فرستاده شد تا جزو کارهای خارق العاده ی کادیلاک محسوب شود.

  • رولزرویس V16

همان‌طور که میدانید شرکت رولزرویس، خودروساز لوکس انگلستان، تحت مالکیت ب ام و است. تلاش شرکت رولزرویس همیشه در لوکس بودن و دوام و کیفیت بوده و تا به الآن هم موفق شده است.
اما در سال ۲۰۰۴ شرکت ب ام و اولین خودرو مفهومی رولزرویس را با مدل ای ایکس ۱۰۰ تولید کرد. این نسخه ی مفهومی که به مناسبت یکصدمین سال روز آشنایی و ملاقات چارلز رویس با هنری رویس بود ساخته شد. موتور این رولزرویس که ب ام و برای ان تدارک دید، یک موتور v16 با حجم ۹۰۰۰ سی سی بود که می‌توانست ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۵۰ نیوتن متر گشتارور را در اختیار راننده بگذارد.

Rolls-Royce 100EX Centenary
Rolls-Royce 100EX Centenary

رولزرویس دیگری که ب ام و برای ان موتور v16 گذاشت، یک رولزرویس فانتوم بود. این رولزرویس در فیلم جانی انگلیش حضور داشت که به سفارش بازیگر انگلیسی، روان اتکینسون (مستر بین) از مدیران شرکت ب ام و، این موتور بر روی آن نصب شد.

علت پایین بودن قدرت این موتور نسبت به همتایان خود، عدم استفاده از توربو شارژر و سوپر شارژر بوده و کمتر پیش آمده که رولزرویس وارد جنگ قدرت موتور و گشتاور بشود.

  • بنتلی hunaudieres

کمپانی بنتلی هم یک خودروساز انگلیسی است که از سال ۱۹۹۸ تحت مالکیت شرکت فولکس واگن در آمده است. یکی از عواملی که باعث شد شهرت بنتلی فراگیر شود، تولید خودروهای لوکس و دست ساز و خاص بود. البته در سوابق این شرکت نمونه های اسپرت هم وجود دارد. زمانی که بنتلی به طور کامل زیر نظر فولکس واگن در امد، فولکس واگن تولید یک مدل سوپر اسپورت را در برنامه ی خود قرار داد که با نشان بنتلی باشد. فولکس با این تصمیم هوشمندانه دو هدف را نشانه گرفت:
۱_ ارتقای اعتبار برند بنتلی
۲_ به نمایش گذاشتن موتور w16 که ساخته ی خود فولکس واگن بود.
همان موتور آشنایی که بعد ها با ایجاد تغییرات و تقویت آن وارد جسم بوگاتی شد. این موتور با حجم ۸۰۰۰ سی سی و بدون استفاده از سیستم پرخوران، قادر بود ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. سرنوشت این خودرو هم شبیه کادیلاک ۱۶ بود و هیچ گاه به تولید انبوه نرسید.

bentley sportscar concept
Bentley Sportscar Concept

البته این کار فولکس نه تنها لطمه ای به برند بنتلی نزد، بلکه به موضوع شماره یک نشریات جهان تبدیل شد.

  • آئودی rosemeyer

کمپانی آئودی هم یکی از زیر مجموعه های فولکس واگن است. فولکس واگن این بار هم قصد داشت تا بازخورد مردم را نسبت به یک خودروی گران قیمت با موتور w16 بسنجد. به همین خاطر یک سال بعد از بنتلی hunaudiers موتور w 16 را روی یک آئودی مفهومی قرار داد. با تغییرات و بهینه سازی هایی که روی این موتور انجام داده بود، خروجی موتور به ۷۸۰ اسب بخار و حداکثر سرعت آن به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده بود.

این خودرو از طراحی نا معلومی پیروی می‌کرد، به همین دلیل تولید این ماشین با طراحی عجیب و لوگوی آئودی بسیار بعید بود و همان‌طور هم شد و این اتومبیل رنگ خیابان ها را هم به خود ندید. اما باز فولکس واگن علاوه بر افزودن اعتبار به برند آئودی، قدرت خودش را در تولید موتورهای ۱۶ سیلندر به رخ دیگر کمپانی ها کشید. این کار باعث خلق خودرویی خاص به نام آئودی ار ۸ با لوگوی آئودی شد.

  • بوگاتی های w18

کمپانی بوگاتی هم که در اصل یک سوپر اسپرت ساز فرانسوی بود، که چند سالی است که تحت مالکیت فولکس واگن قرار دارد. زمانی که تصمیم فولکس واگن برای تولید بوگاتی جدی شد، یک موتور w18 برای ان در نظر گرفت. این موتور غول پیکر از تشکیل سه موتور ۶ سیلندر خطی تشکیل می‌شد که با یک میل لنگ مشترک به حرکت در می آمدند. حجم این پیشرانه ۳.۶ لیتر بود که ۵۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت. به همین خاطر فولکس واگن ۳ الی ۴ طرح مفهومی را معرفی کرد که همگی موتور یکسانی داشتند. طراحی یکی از این مفهومی ها بر عهده ی شرکت ایتال دیزاین بود. این شرکت یک مدل چهار در هم در سال ۱۹۹۹ برای فولکس طراحی کرده بود که قرار بود از همین موتور w18 استفاده کند. اما باز هم هیچ یک از این مفهومی به تولید نرسید و موتور ۱۸ سیلندر هم در حد نمونه باقی ماند.

زمانی که مهندسان فولکس واگن از کارایی و توان موتور ۱۸ سیلندر نا امید شدند ، ترجیح دادند که با یکسری اصلاحات انقلابی موتوری قوی‌تر از نمونه ۱۸ سیلندر را طراحی کنند. مدیران ارشد فولکس واگن که به نوعی مالک برند بوگاتی بودند، درخواست طراحی مجدد یک موتور قویتر و بهتر از نمونه ی ۱۸ سیلندر را از مهندسان فنی این شرکت خواستار شدند.
مهندسان هم بدون فوت وقت و با استفاده از تجربیات گذشته و مهندسی بی عیب و نقص المانی، یک موتور ۱۶ سیلندر با حجم ۸۰۰۰ سی سی و با قدرت ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتن متر طراحی کردند. قدرت بالای این موتور مدیون ۴ توربوشارژر بسیار قوی بود. این موتور از بلوک ۴ موتور ۴ سیلندر خطی تشکیل می‌شد.

Bugatti Veyron 2005
Bugatti Veyron 2005

قطعاً این بوگاتی به موتور مجهز نبود، بلکه به یک نیروگاه مجهز شده بود. برای خنک کاری این نیروگاه از سه رادیاتور بزرگ، کمک گرفته می‌شد. حداکثر سرعت این بوگاتی ۴۰۷ کیلومتر در ساعت اعلام شد.

این بوگاتی برای چندین سال عنوان سریع‌ترین خودروی دنیا را با خود یدک می‌کشید ، تا اینکه رقیبانی از دیگر کشور ها پدید آمدند. فولکس واگن هم بیکار ننشست و یک نمونه ی قوی‌تر را تولید کرد. این بوگاتی ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. حداکثر سرعت این بوگاتی با تست های انجام شده ۴۳۱ کیلومتر اعلام شد و بار دیگر رکورد سریعترین خودروی جهان را از آن خود کرد. این خودرو تنها سوپر اسپرت ۱۶ سیلندر تولیدی دنیاست و به نوعی میتوان گفت که تاج پادشاهی سوپر اسپرت ها را بر سر دارد. بدون شک معروف ترین و جنجالی ترین سوپر اسپرت دنیا همین بوگاتی ویرون است که برای سال های متمادی خبر ساز ترین خودرو در شبکه ها و نشریات جهان بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

میلاد ساسانی. دیپلم مکانیک خودرو. عاشق دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۱۰۲ دیدگاه‌ها

  1. REZA.Z7

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    میلاد جان دستت دردانه منکه عاشق اون کادیلاک شدم من فک میکردم سیستم خاموش کردن سیلندرهای اضافی اختراع نشده(که به فکر اختراعش بودم)تازه فهمیدم چقدر ازدنیا عقبم!;-)

    موافقم 20
    مخالفم 2
    1. Amir mahdi

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (20 ديدگاه)

      کاملاٌ موافقم.

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. سیاوش

      ۱۲ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (86 ديدگاه)

      دمت گرم بابا….مخترع….

      موافقم 7
      مخالفم 2
    3. Javad

      ۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (32 ديدگاه)

      منم دوسال پیش فهمیدم که قبل از من اختراع کردن خخ

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. توفیقی

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    درسته بوگاتی بهتر از همه هست ولی رولزرویس یه چیز دیگست و من رویس جون رو بیشتر می پسندم

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. meysam

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه پیشنهاد
      کادیلاکو دوباره ببین

      موافقم 7
      مخالفم 0
  3. توفیقی

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    مسخره بازی درنیارید.رولزرویس رو تو خواب هم نمی بینن اون وقت دیس لایک میدن.رولز رویس چیزی از بوگاتی زیاد نداشته باشه کمم نداره.حتی من میگم بیشتر هم داره.یه خودرو سوپرلوکس و تجملاتی تمام دست ساز و مرغوبترین اجناس توش به کار رفته چه چوب و چه چرم و چه رنگ و آلیاژ…دیگه چی میخوای.
    من که واقعا از قیافش خوشم میاد یه ماشین واقعی.تو این لیست فقط رولزرویس شبیه ماشینه بقیه شبیه اسباب بازین.

    موافقم 4
    مخالفم 14
    1. شایان

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      چه فایده که زشت و بد ترکیبه در ضمن دیگه با بوگاتی مقایسش نکن باشه

      موافقم 6
      مخالفم 6
    2. علی

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حاج توفیق
      الان یه جوری داری از رولز رویس تعریف میکنی که انگار دوسه تا تو حیات خونه ت داری🙂
      یا جوری میگی بقیه اسباب بازی ان که انگار چی سوار میشی🖐️
      بعد از 8 سال یکی پیدا شد اینو بهت بگه آخرش
      ای کاش اسم ساقیتو میگفتی تا مام یه فیضی ببریم
      یا حق

      موافقم 12
      مخالفم 1
  4. محمد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    به نظر من بوگاتی فقط قدرت و سرعتش زیاده دیگه از زیبایی و طراحی و تکنولوژی خبری نیست.

    موافقم 4
    مخالفم 11
    1. MPS

      ۸ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (76 ديدگاه)

      شما اول تکنولو‍ژی رو تعریف کن نصف مشکل مملکت حل میشه!

      موافقم 6
      مخالفم 0
  5. amin

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به نظرم موتور بوگاتی16.4 هستش.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. احمد.ف

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    اون کادیلاک موتورش ۱۶ لیتریه نه ۶ لیتری! توربو هم نداره. یک سرچ کنید دستتون میاد.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. میلاد

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (221 ديدگاه)

      کدیلاک حجم موتورش 13.6 لیتر هست.

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. احمد.ف

        ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (447 ديدگاه)

        شما راست می گی من از حافظه گفتم 16 لیتر اشتباه بود

        موافقم 1
        مخالفم 0
  7. جلال

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (585 ديدگاه)

    سلام
    از همون سال 2003 که کادیلاک معرفی شد عاشقش بودم
    شاید باورتون نشه ولی شبها خابشو میدیدم :D

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. امین .ن

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من رولزرویس وکادیلاک درعرصه ی تجملاتی وفخر فروشی صاحبانشون قدیمی تر وموفق تراند.وقوی سبقتو از دیگر رقبا ربودهاند وبه دردسرمایه داران بزرگ میانسال میخورن که صاحب چندین شرکت بزرگ وچند ملیتی هستن اما چیز تا وبوگاتی وبنتلی به درد سرمایه داران جوان یا تازه به دوران رسیده ها یا همون اقا زاده هامیخوره که من رولزرویس وکادیلاک روبیشتر می پسندم.

    موافقم 0
    مخالفم 3
  9. مصطفی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    خوب بود.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. 7

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من هم کادیلایک خوبه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. سعید

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بچه ها یادی از موستانگ هم بکنید .

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. امیر

      ۲۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2956 ديدگاه)

      عزیزم موستانگ درحد اینا و قابل قیاس نیس.اصلا چیزی از خودرو سازی میدونی؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
  12. amirAli Parsa

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین باید تو این سبکا باشه

    رولزرویس V16

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. mohammad

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط ایتالیا فقط ویرون وپاگانی زوندا و هوآیرای وحشی

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. حمیدرضا فقط آئودی

      ۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (712 ديدگاه)

      بوگاتی یه سوپراسپرت ساز فرانسویه که تحت مالکیت یه شرکت آلمانیه چه ربطی به ایتالیا داشت الان؟!!!!!!!!

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. کورش

        ۱۵ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        تحت مالکیت فولکس هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. محمد

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        بوگاتی شرکت فرانسویه
        اما بنیان گذارش آقای بوگاتی از ایتالیا بودن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. علیرضا

    ۱۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بوگاتی رو خیلی دوست دارم ولی عاشق صدای اونتادور و گالاردو هستم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. LMF

    ۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه یه طرف شورلت کامارو هم یه طرف

    موافقم 1
    مخالفم 3
  16. Sajjad

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. rezai

    ۱۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سالار تمام شرکت های خودروسازی فقط فولکس واگن اکثر این غول ها تحت حمایت فولکس هستن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      جنرال موتورز چی پس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. morteza

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کسی maybach exelero دیده ؟
    پس یه نگاه بندازید بعد دوباره نظر بدید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. alisid

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان برند های اسم برده همه خوبن ولی دقت کنید که فولکس واگن خودرو سازی ملی المان و حیلی از نام های تجاری رو خرید و رشد داده سیاست خودرو و سرعت و دریف همه رو یه تنه کنترل میکنه نباشه رو دست المانی ها

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. رضا مکانیک

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لطفا در مورد چلنجر و جگوار 12 سیلندر هم مطلب بزار
    من ی جگوار 6 سیلندر دارم ک فقط حجمشو میدونم 4200سی سی ه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حسین

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خداوکیلی همه این ها درست و عالی
    بیایید یادی کنیم از اون غول عظیم الجثه ۱۸ سیلندر مرسدس بنز ک هیچ وقت پا به جاد نزاشت چون خودرو هایی با پیشرانه کوچیک حرفی برا گفتن نداشتن!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا