آئودیپورشه

دوئل آئودی Q5 و پورشه ماکان

امروز به ایستگاه ششم از دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیده‌ایم که به گروه کراس‌اوورهای کامپکت لوکس اختصاص دارد. در دوئل پنجم این گروه که بین اینفینیتی QX50 و دی‌اس ۷ برگزار شد، مجموعاً تعداد ۱۷۲۷ رأی به ثبت رسیده است که دی‌اس موفق شد با دریافت ۱۰۴۸ عدد از آن‌ها و کسب ۶۰ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که اینفینیتی با ۶۷۹ رأی از دور رقابت‌ها حذف شد. حال امروز در ششمین دوئل گروه کراس‌اوورهای کامپکت لوکس، دو هم‌وطن و هم‌خانوادهٔ آلمانی یعنی پورشه ماکان و آئودی Q5 رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

ب‌ام‌و X3

لکسس NX

مرسدس بنز GLC

لندروور دیسکاوری اسپرت

لکسس NX

مرسدس بنز GLC

دی‌اس ۵

اینفینیتی QX50

جگوار F-Pace

آلفارومئو استلویو

دی‌اس ۷

جگوار F-Pace

آکورا RDX

کادیلاک XT4

لینکلن MKC

ولوو XC60

؟

ولوو XC60

آئودی Q5

پورشه ماکان

مرسدس بنز GLC کوپه

ب‌ام‌و X4

؟

؟

آئودی Q5

آئودی برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۰۸ کراس‌اوور کامپکتی بنام Q5 را رونمایی کرد که پس از Q7 دومین کراس‌اوور این شرکت محسوب می‌شد. البته حدود یک سال قبل از آن، یعنی در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۰۷ آئودی با رونمایی از کانسپت Cross Cabriolet، پیش‌نمایشی از Q5 را در قالب یک کراس‌اوور کابریولت دودر ارائه کرده بود. نسل اول این کراس‌اوور آلمانی روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده بود که با تعداد زیادی از محصولات آئودی مانند A4 و A5 مشترک بود. چند سال بعد پورشه ماکان هم روی همین پلت‌فرم ساخته شد. نسل نخست Q5 تا امسال تولید می‌شد اما چند وقتی است که جای خود را به نسل دوم داده است که برای اولین بار رسماً در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ رونمایی شد. نسل دوم Q5 طبق زبان طراحی جدید آئودی شکل گرفته و از این لحاظ دنباله‌روی برادر بزرگ‌ترش Q7 است. همچنین در این نسل Q5، از نسخهٔ بروز شدهٔ همان پلت‌فرم MLB با نام MLB evo استفاده شده است یعنی پلت‌فرمی که در لامبورگینی اوروس هم بکار رفته است. این کراس‌اوور کامپکت لوکس در نسخه‌های معمولی تنها با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌شود که یکی دیزلی و دیگری بنزینی است. موتور دیزلی از نوع ۳ لیتری V6 توربو و پیشرانهٔ بنزینی از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است ولی ما برای این رقابت قوی‌ترین نسخهٔ Q5 یعنی مدل اسپرت SQ5 را انتخاب کرده‌ایم. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند. تمامی مدل‌های Q5 به‌صورت استاندارد مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو هستند. آئودی Q5 تا پایان ماه نوامبر در ایالات‌متحده بیش از ۵۰ هزار دستگاه فروش داشته است.

پورشه ماکان

پورشه که با معرفی مدل کاین به‌عنوان اولین کراس‌اوور خود به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کرده بود، در اوایل دههٔ دوم قرن بیست و یکم تصمیم گرفت خانوادهٔ کراس‌اوورهای خود را گسترش داده و این بار شانس خود را در یک کلاس پایین‌تر یعنی سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت لوکس هم امتحان کند. بدین ترتیب نهایتاً دومین کراس‌اوور تاریخ پورشه برای اولین بار در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۳ با نام ماکان رونمایی شده و سپس فروش آن از بهار ۲۰۱۴ در اروپا و ایالات‌متحده آغاز گردید. همان‌طور که در بالا اشاره شد، ماکان بر روی پلت‌فرم مشترکی با آئودی Q5 ساخته شده و بنابراین پایه و اساس دو خودروی این دوئل یکسان است. ولی ماکان برخلاف Q5 با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های گوناگون بنزینی و دیزل و در مدل‌های مختلفی شامل پایه، S، S دیزل، GTS و توربو به بازارهای جهانی عرضه می‌گردد. لیست پیشرانه‌ها هم از ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو در مدل پایه آغاز شده و نهایتاً به ۳.۶ لیتری V6 توئین توربو در قوی‌ترین مدل یعنی ماکان توربو می‌رسد. این مدل خود در دو نسخهٔ استاندارد و Performance Package عرضه می‌شود که اولی ۴۰۰ اسب بخار و دومی ۴۴۰ اسب بخار قدرت داشته و قوی‌ترین عضو خانوادهٔ ماکان محسوب می‌شود. ولی ما در این دوئل ماکان S را انتخاب کرده‌ایم که نزدیک‌ترین مدل به آئودی SQ5 محسوب می‌شود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در تمامی مدل‌های ماکان توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه PDK صورت گرفته و همهٔ مدل‌ها به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. پورشه ماکان در یازده ماه سپری شده از سال جاری در بازار ایالات‌متحده حدود ۱۹ هزار دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی

آئودی SQ5

پورشه ماکان S

پیشرانه ۳ لیتری V6 ۳ لیتری V6
تنفس توربوشارژ توئین توربو
قدرت ۳۵۵ اسب بخار ۳۴۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر ۴۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵.۱ ثانیه ۵.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۷ ثانیه ۱۳.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر (ترکیبی) ۱۲.۳ لیتر (ترکیبی)
وزن ۲۰۱۰ کیلوگرم ۱۹۹۰ کیلوگرم
طول ۴.۶۷ متر ۴.۶۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۸۲ متر ۲.۸۰ متر
حجم صندوق بار ۷۶۵ لیتر ۵۱۰ لیتر
قیمت پایه ۵۵,۲۷۵ دلار ۵۵,۴۵۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9897604]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    همیشه وقتی یک طرف دوئل صحبت از پورشه باشه قطعا انتخابم پورشه هست
    چراغای عقب ماکان فوقالعادست
    فقط کافیه یه بار نگاش کنید عاشقش میشید

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Hamid.Hellcat

      ۲۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      از هر نظر آئودی سر تره.

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. Ali

      ۲۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (128 ديدگاه)

      به این میگن دویل واقعا نمیشه انتخاب کرد❤️

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. شاهين

      ۲۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      من به پورشه رای دادم ولی خدایی آئودی هم خیلی خیلی شاخه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    4. امیر

      ۲۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (164 ديدگاه)

      از همه لحاظ audi بهتره واقعا دیگه گه تعصب رو تو قوطی کردین شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. بهرام

      ۲۴ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (112 ديدگاه)

      مگه میشه تو این دوئل از ماکان دل و کند و به Q5 رای داد … با تمام احترامی که به آئودی و پیشرفت و موفقیت هاش دارم ، به ماکان رای دادم اصلا ابهت از سر و روش میباره ???

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. مرصاد

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (96 ديدگاه)

    مهندسی یعنی ارباب حلقه ها ❤♥
    و دیگر هیچ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KING 918 (محمدرضا)

      ۲۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      با اینکه ائودی رو خیلی دوست دارم ولی تعصب نمیذاره انتخابش کنم پس پورشه…………….

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Hamid...Audi

        ۲۳ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (712 ديدگاه)

        دقیقا منم همینجوریم.
        ولی بر عکسش :-))))

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. shirko.mercedesbenz

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (38 ديدگاه)

    پورش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۴ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (87 ديدگاه)

      به چه دلیل خب پورشه؟
      از لحاظ قدرت که ائودی سر تره
      از لحاظ گشتاور هم همین طور
      از لحاظ شتاب با وجود اینکه وزن بیشتری داره با هم برابرن
      از لحاظ ظرفیت صندوق بار هم که ائودی خیلی بزرگتره
      مصرف سوختشم کمتره
      قیمت هاشون هم برابره
      کیفیت هرجفتشون هم خوبه و هر جفتشون کهنه کارن
      چی باعث میشه اون وقت بیاید بگید پورش؟ تعصب دیگه خیلی بیجا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Amir

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    خیلی انتخاب سختیه
    با این حال انتخاب من ماکان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    داشبورد و کنسول ماکان چقدر متقارن و منظمه،انگار همه چیز سر جای خودشه.اما داخل آئودی یه خورده قروقاطیه، ب ام و هم همینطوره.انتخاب منم ماکانه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. عرفان

      ۲۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (480 ديدگاه)

      من تجربه هر دوتاشو داشتم
      ماکان از هر لحاظ بهتره..(موتور، گیربکس، راحتی، جلوه و…)
      نسل جدید Q5 قدیمی میزنه..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    انتخاب من ائودی به خاطر ظرافت طراحی داخلی و قیمت مناسب و از همه مهم تر هزینه های تحمیلی کمتر به صاحب ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. M3csl

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (126 ديدگاه)

    من شدیدا متحیر شدم!!! نمی‌دونم ما خیلی پورشه ندیده و کج سلیقه ایم ،یا آمریکاییا خیلی پورشه دیده و بد سلیقن،،اخه چه جوری میشه ک با اختلاف قیمت ۱۷۵ دلاری(حدود ۷۰۰ هزار تومان) آئودی ۳۱ هزار تا بیشتر بفروشه!!! قیمتا ک تقریبا برابره،،چرا پورشه نمیخرن؟؟!! نکنه خرن.!!!؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehran911

      ۲۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (2027 ديدگاه)

      هر سال که از تولید یک نسخه از یک خودرو میگذره فروشش نسبت به سال قبل افت میکنه
      همین ماکان در سال اول و عرضه محبوبترین کراس اوور آمریکا شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. ارش

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (75 ديدگاه)

    پورشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کارل شلبی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    پدال!!!!شورولت کوروت Zr1هنسی معرفی شده خبرشو بزار دیگه چرا اینقدر دیر اخباره میزارید!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. نویدی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (409 ديدگاه)

    به هر کدومش رای بدم در حق اون یکی اجحاف کردم!انتخاب فقط برمیگرده به سلیقه وگرنه نمیشه گفت کدومش بهتره.
    هر دو رو دوست دارم ولی به اندازه سر سوزن تمایلم به پورشه ماکان بیشتره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. حمید

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    با احترام برا آ بو دی انتخاب من ماکان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امیر

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (730 ديدگاه)

    عجب دوئلی عجب دوئلی!!واقعا آدم کیف می کنه با این شاهکارهای خودروسازی!با اینکه آرزوی داشتن ماکان رو دارم اما آئودی کمی بهتره و بهش رای دادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. هادی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فینال زودرس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (254 ديدگاه)

    دوستان،
    به نظرتون اون شکاف های اگزوز های آئودی دکوری و فیک هستند ؟
    اگه جواب بله هست…
    نمیدونم واقعا این چه کاریه میکنن کمپانی ها
    حتی اونهایی که کارشون درسته….!؟
    آخه چه اصراریه مما و دکور اگزوز را ایجاد کردن…!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. sunmartin

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    پورشه و آئودی … بهترین های جهان ازینها بهتر مگه داریم مگه ساخته شده؟
    من انتخابم ارباب حلقه هاست آنچه خوبان همه دارند …آئودی تریم داخلی فوق العاده مرقوب و به کیفیت زیبا و یونیکی داره طراحان آئودی از پیار شرایر گرامی تا طراحان حال آئودی سنگ بنای این شرکت با ساخته های مرغوب و متفاوتی بنا کردند
    از طرفی پورشه با هر خودرویی در میوفته ولو با یک رده از خود و کلاس بالاتر و یا حتی قویتر بشدت برنده میشه پورشه پورشه است و با هیچ ساخته بشری قابل قیاس نیست من بلحاظ طراحی آئودی انتخاب کردم و الا پورشه بالاترین برند جهانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۲۴ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      دمت گرم
      اصن :
      ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. Saied

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    اخه ماشینی هست که با پورشه قابل مقایسه بشه.
    کسی که عاشق پورشه باشه ماشینش رو با طلا هم عوض نمیکنه چه برسه به مقایسه کردن با ماشینه دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ابولفضل نصیری

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (161 ديدگاه)

    در هیچ فاکتوری ماکان برتری به q5 نداره و واقعا برنده این دوئل آئودیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. mazaher

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (111 ديدگاه)

    بهترین خودروهای تولیدی جهان برای آلمانه اما من بیشتر پورشه رو می پسندم چون برای ادعای خود سنددارد و ان هم محبوبیت کیفی در جهان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. M.us

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    آیودی انتخاب منه چون نه تنها با اختلاف جزیی بهتر از پورش بلکه واقعا ارزش خرید بیشتری داره تو ماشینای پورشه فقط پانامرا توربو s و کاین و دوست دارم خیلی رویایی ان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. کیوان

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    پورشه عالیه اما کاین نه ماکان Q5 انتخابمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. good mood

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    به لحاظ سواری و فنی هردو یکی هستن و بهترین کیفیت ارایه میدن و تنها تفاوت ممکنه خروجی صدای اگزوز باشه
    در نگاه اول پورشه زیباتر به نظر میاد و خطوط نرم تری داره اما تکراری شده
    Q5 بیشتر به دلم میشینه :)
    ولی بعد گذشت 10 سال به دلیل همون خطوط نرم طراحی ماکان چشم نواز تر خواهد بود و ارزش خودشو حفظ خواهد کرد
    ضمن اینکه در بحث هزینه ها AUDI کم هزینه تره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا