آئودیلامبورگینی

دوئل لامبورگینی اوراکان و آئودی R8

در ادامهٔ برگزاری دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها یعنی گروه سوپراسپرت‌ها رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه دو سوپراسپرت آمریکایی یعنی دوج وایپر و شورلت کوروت در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی آن درمجموع تعداد ۱۷۶۶ رأی به ثبت رسیده است. در نظرسنجی سایت، وایپر با اخلافی جزئی جلوتر است اما در تلگرام این کوروت است که با اختلاف بیشتری بالاتر قرار دارد. بدین ترتیب نهایتاً با احتساب آراء هردو نظرسنجی، شورلت کوروت با کسب ۹۰۶ رأی یا ۵۱ درصد از کل آراء و اختلافی جزئی بر دوج وایپر با ۸۶۰ رأی پیروز می‌شود. امروز اما در ششمین دوئل گروه سوپراسپرت‌ها، دو سوپراسپرت هم‌خانواده یعنی لامبورگینی اوراکان و آئودی R8 در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

ب‌ام‌و i8

هوندا NSX

شورلت کوروت

دوج وایپر

؟

شورلت کوروت

آئودی R8

لامبورگینی اوراکان

فراری ۸۱۲

لامبورگینی اونتادور S

؟

لامبورگینی اونتادور S

مک‌لارن ۷۲۰S

فراری ۴۸۸

فراری کالیفرنیا

مک‌لارن ۵۷۰

مک‌لارن ۷۲۰S

فراری کالیفرنیا

نیسان GT-R

فورد GT

مرسدس-آام‌گ GT

پورشه ۹۱۱

؟

مرسدس-آام‌گ GT

آستون‌مارتین ونتیج

جگوار F تایپ

؟

لامبورگینی اوراکان

لامبورگینی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ از جانشین مدل پرفروش گالاردو با نام اوراکان پرده‌برداری کرد. این سوپراسپرت جدید که از سه‌ماههٔ دوم سال ۲۰۱۴ به بازار آمد، با کد LP610-4 شناخته می‌شود که مثل دیگر محصولات لامبورگینی، عدد ۶۱۰ به قدرت و عدد ۴ به چهارچرخ محرک بودن آن اشاره دارد. لامبورگینی در این سوپراسپرت نیز مانند گالاردو از یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی استفاده کرده که با آئودی R8 مشترک است. همان‌طور که از کد اوراکان مشخص است، این موتور ۶۱۰ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که ۵۶۰ نیوتن متر هم گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. اوراکان همانند سلفش در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر تولید می‌شود. همچنین لامبورگینی در سال ۲۰۱۶ مدل دیگری از اوراکان را هم با کد LP580-2 معرفی نمود که از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 استفاده می‌کند اما قدرت آن به ۵۸۰ اسب بخار کاهش یافته و نیروی تولیدی آن فقط به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. همچنین این نسخهٔ ارزان‌تری از اوراکان بشمار می‌رود به‌نحوی‌که با قیمت ۲۰۱ هزار دلار، حدود ۴۰ هزار دلار از مدل LP610-4 ارزان‌تر است. در نمایشگاه ژنو امسال نیز عضو دیگری بنام LP640-4 پرفورمانته به خانوادهٔ اوراکان اضافه شد که وزن کمتر و قدرت بیشتری معادل ۶۴۰ اسب بخار دارد و مدتی هم توانست رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی پیست نوربرگ‌رینگ را بنام خود ثبت کند؛ بنابراین هم‌اکنون اوراکان در پنج نسخهٔ مختلف تولید می‌شود. این سوپراسپرت ایتالیایی همچنین موفق شد عنوان سوپراسپرت سال ۲۰۱۴ مجلهٔ تاپ گیر را به دست آوَرَد.

آئودی R8

آئودی با معرفی کانسپتی بنام لمانز کواترو در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ پیش‌نمایشی از یک سوپراسپرت تولیدی را ارائه نمود. سپس نسخهٔ تولیدی این ماشین با نام R8 در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۶ رونمایی شده و بدین ترتیب آئودی برای اولین بار پای به دنیای سوپراسپرت‌ها گذاشت. نسل اول R8 با دو پیشرانهٔ مختلف شامل یک واحد ۴.۲ لیتری V8 و یک نمونهٔ ۵.۲ لیتری V10 عرضه می‌شد که دومی با لامبورگینی گالاردو مشترک بود. نسل اول این سوپراسپرت آلمانی با تجربهٔ یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی در سال ۲۰۱۲ و همین‌طور عرضهٔ نسخه‌های مختلف تا سال ۲۰۱۵ روی خط تولید بود تا اینکه نوبت به نسل دوم رسید که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد. این نسل اما برخلاف نسل قبلی صرفاً با یک پیشرانه عرضه می‌شود و خبری از موتور هشت سیلندر نیست. همان‌طور که اشاره شد، پیشرانهٔ R8 با لامبورگینی اوراکان مشترک است که این یعنی در سینهٔ آن همان نیروگاه ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی قرار دارد؛ اما این موتور خود در دو نسخهٔ معمولی و پلاس ارائه می‌شود. نسخهٔ اول ۵۴۰ اسب بخار قدرت دارد اما R8 V10 Plus از لحاظ خروجی پیشرانهٔ دقیقاً با اوراکان LP610-4 برابر است و ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو بازهم دقیقاً مشابه اوراکان توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. البته آئودی یک نسخهٔ تمام الکتریکی از R8 را هم تولید کرد که ۴۵۵ اسب بخار قدرت داشت اما چندی پیش تولید آن به دلیل عدم استقبال پایان یافت. این سوپراسپرت آلمانی هم‌اکنون در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر تولید می‌شود.

 

 

مشخصات فنی

 

لامبورگینی اوراکان

آئودی R8 V10 Plus

ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانه ۵.۲ لیتری V10 ۵.۲ لیتری V10
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۶۱۰ اسب بخار ۶۱۰ اسب بخار
گشتاور ۵۶۰ نیوتن متر ۵۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه ۲.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۴ ثانیه ۱۰.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۳ لیتر (ترکیبی) ۱۳ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۵۴۲ کیلوگرم ۱۶۷۱ کیلوگرم
نسبت وزن به قدرت ۲.۵ کیلو بر اسب بخار ۲.۷ کیلو بر اسب بخار
طول ۴.۴۶ متر ۴.۴۲ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۲ متر ۲.۶۵ متر
قیمت پایه ۲۴۱,۹۴۵ دلار ۱۹۲,۴۵۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9879953]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. Farzad

    ۲۴ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    مگه میشه این دوتا لعنتی رو دوست نداشت ؟
    نظرم لامبورگینیه .

    موافقم 2
    مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا