آئودی

چرا دیزل‌گیت آئودی را مجبور به خروج از مسابقات لمانز کرد؟

بی هیچ سؤالی عصر مدرن مشهورترین مسابقه‌ی دنیا یعنی مسابقات ۲۴ ساعته ی لمانز به آئودی تعلق داشته است. این موضوع امسال به پایان خود می‌رسد. این چیزی است که باید صورت پذیرد.

Le Mans 24h Race
چند روز پیش آئودی اعلام کرد که پس از ۱۸ سال حضور پرافتخار در مسابقات لمانز (از جمله ۱۳ پیروزی) از این مسابقات کنار خواهد کشید و به جای آن روی مسابقات فرمول E تمرکز خواهد کرد.

Audi R18
علیرغم این حقیقت که خروج آئودی از مسابقات طی شایعات زیادی مطرح بود، اما کاری که آن‌ها انجام دادند در واقع خبری شوکه کننده بود. این کار شبیه این است که فراری تصمیم بگیرد مسابقات فرمول ۱ را برای شرکت در مسابقات منطقه‌ای در آمریکای جنوبی ترک کند!

2014 Audi R18 E-Tron Quattro
آئودی مسابقات استقامتی مدرن را بازتعریف کرد و قطعاً به خود این اجازه را به خود داده تا با موفقیت‌هایش این عمل را ترتیب دهد. اگر شما یک خودروساز باشید، این یک نقطه‌ی کامل است. پیروزی‌های آئودی در مسابقات یک موفقیت بزرگ برای این برند بوده است. این شرکت اولین پیروزی‌بخش دیزلی‌ها و اولین پیروزی هیبریدی‌ها را کسب کرده است. خودروهای مسابقه‌ای مشکی، نقره‌ای و قرمز حاضر در سرتاسر جهان با لوگوی TDI آئودی در اذهان جای دارند.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro
۲۰۱۴ Audi R18 E-Tron Quattro
اما کمپانی مادر آئودی یعنی فولکس‌واگن به خاطر رسوایی دیزل گیت با هزینه‌کرد چندین میلیارد دلار روبرو بوده است. این موضوع باعث تغییر استراتژی کل گروه و به خصوص آئودی شد. این عمل به معنی کاستن از هزینه‌ها و تمرکز روی حوزه‌های جدید بوده است.
و متأسفانه مسابقات لمانز در حال حاضر جایی در دیدگاه‌های آئودی ندارد.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro
چیزی که آئودی به عنوان آینده در نظر داشته و دارد الکتریسیته است. به منظور پشت سر گذاشتن رسوایی دیزل گیت، آئودی و فولکس‌واگن قماری عظیم روی خودروهای هیبریدی و الکتریکی کرده‌اند و درست به مانند تسلای آلمانی‌ها هستند. گفته می‌شود اولین آئودی کاملاً الکتریکی شاسی‌بلندی با نام e-tron خواهد بود و در سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد.

London Formula E race
اما تغییر جهت به‌سوی تکنولوژی الکتریکی گران‌بها و هزینه‌بر است. این موضوع نیازمند هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه است. تابستان امسال رویترز گزارش داد که آئودی حدود یک‌سوم بودجه‌ی خود در سال ۲۰۱۵ را صرف تحقیق و توسعه در زمینه‌ی الکتریکی شدن کرده است. این موضوع تقریباً همزمان با حل‌وفصل و توافق فولکس با مقامات آمریکا بوده که طی آن ۱۴.۷ میلیارد دلار به مالکان زیان‌دیده پرداخت خواهد شد. این مبلغ تنها بخشی از عواقب رسوایی دیزل گیت بوده است.

به‌عبارت‌دیگر، آئودی نیازمند پول برای ایجاد انقلاب الکتریکی است. در کل برای فولکس‌واگن این عمل به معنی کاستن از هزینه‌های اضافی‌ای است که در زمان رئیس قبلی وجود داشته است.

باور بر این است که آئودی در هر سال بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در برنامه‌ی مسابقات لمانز هزینه می‌کند. البته این میزان هزینه چندان کمکی نمی‌کند چرا که پورشه نیز برای پیروزی در مسابقات هزینه‌های خاص خود را دارد؛ و بنابراین دو تیم با هزینه‌های بالا نیاز نیست مخصوصاً اگر هر دو در برابر هم قرار گیرند.

Audi R18
یکی از بهترین چیزها درباره‌ی مسابقات لمانز نوعی از کمک تکنولوژیک برای خودروسازهای حاضر در مسابقات است. این مسابقات بهترین بهترین‌ها است و پر از تکنولوژی‌هایی بوده که برخی از آن‌ها می‌تواند در خودروهای خیابانی مورد استفاده قرار گیرد.

آئودی یک دهه پیش با خودروی R10 TDI در مسابقات LMP1 شرکت کرد. در آن زمان همه‌ی خودروها دیزلی بودند اما بعدتر خودروهای دیزل-الکتریک شدند. اینجا همان‌جایی بود که می‌توان به دنیا گفت: در این مسابقات قدرتمندترین و قابل‌اعتمادترین و کم‌مصرف‌ترین خودروهای دیزلی حضور دارند.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro
نیازی به گفتن نیست که امروز اوضاع بد است. خودروهای دیزلی گروه فولکس‌واگن در آمریکا احتمالاً برای همیشه مرده‌اند؛ و درحالی‌که دیزلی‌ها بازارهای دیگر را در قبضه دارند، بخش اعظم موفقیت آن‌ها به لطف محو قوانینی که امروزه در اروپا سخت‌گیرانه اجرا می‌شود حاصل شده است.

news-2016-audi-wec-lemans-980x551
دیزلی‌ها در حال خروج از صحنه هستند. خودروهای TDI در لمانز نمایش شگفت‌انگیزی داشته‌اند اما حالا و در پایان سال ۲۰۱۶ آن‌ها به گذشته تعلق گرفته‌اند نه به آینده.

این موارد ما را به سوی مسابقات فرمول E فیا رهنمون ساخته است، سری مسابقات تمام الکتریکی که امسال سه ساله شده است. احتمال اینکه روزی این مسابقات بسیار موردتوجه قرار بگیرند وجود دارد اما هنوز به مراحل ذکر شده نرسیده‌اند: نه در سرعت خودروها، نه از نظر راننده‌ها، نه از نظر تأمین سرمایه و…

Audi-fia-formula-e-2016-2017
اما الکتریکی سازی خود آینده است؛ و صنعت خودرو با تجارت موتوراسپورتی که آن را حمایت می‌کند باید از جایی این را شروع کند.

audi-r8-2016-e-tron-01
آئودی از همان ابتدا با ورزش عجین بوده اما اکثر اوقات به عنوان حامی با تیم ABT عمل کرده است. اوایل امسال جگوار دیگر برند مشهور در تاریخ مسابقات لمانز اعلام کرد که در مسابقات فرمول E نیز حضور خواهد داشت. رنو، ماهیندرا و دیگران در این سری مسابقات حاضر خواهند بود و مرسدس بنز نیز در سال ۲۰۱۸ به آن‌ها ملحق خواهد شد.

راپرت استادلر عضو هیئت‌مدیره‌ی آئودی درباره‌ی حضور این برند در مسابقات می‌گوید:

ما در مسابقاتی که برای آینده‌ی نیروی الکتریکی مهم هستند شرکت خواهیم کرد. ازآنجایی‌که خودروهای تولیدی ما روز به روز الکتریکی‌تر می‌شوند، خودروهای موتوراسپورتمان به عنوان سمبل پیشرفت‌های تکنولوژیکی حتی بهتر خواهند بود.

درحالی‌که بردهای آئودی در مسابقات لمانز برای این برند بسیار خوب بوده اما همیشه ارتباط بین این پیروزی ها و تأثیر آن بر آمار فروش کمپانی زیر سؤال بوده است.

Formula E
هر چه که باشد، خاتمه‌ی حضور آئودی در مسابقات لمانز شاید بزرگ‌ترین سانحه‌ی دیزل گیت باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    خبر خوشحال کننده ای نیست
    ولی باید به سمت آینده حرکت کرد.
    قبل از دیزل گیت آئودی حتی تیم فرمول 1 رو هم تاسیس کرده بود اما حالا … .

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. vahid porsche

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (474 ديدگاه)

      منم جای الیور بلوم بودم همینکارو میکردم.حضور دونماینده از فولکس توی لمانز بنظرم زیادیه تو این مقطع. پورشه هستش دیگه همه قهرمانی هارو درو میکنه?
      ولی امیدوارم بعد از پشت سر گذاشتن دیزل گیت دوباره آئودی برگرده. شاید اینبار در f1
      شخصا خیلی دوست دارم یک نماینده از فولکس تو فرمول یک حضور داشته باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۹ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        دقیقا وحید جان
        با توجه به مشکلات اخیر فولکس واگن
        این شرکت تصمیم به سرمایه گذاری بیشتر روی خودرو های الکتریکی گرفته
        و بر همین اساس آئودی هزینه ی موتوراسپرت خود را در عرصه ی خودروهای الکتریکی ( فرمول E ) هزینه خواهد کرد .
        از طرفی پورشه یکه تاز مسابقات لمانز با ۱۸ مقام قهرمانی پرچم دار آلمانی ها در این رقابت خواهد بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. (ali (CHEVY NOVA

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          تاوان کلاه برداری میشه همین

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Elemento

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          ای خدا باز شروع شد.😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Elemento

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          حرفایی که هیچ خریداری نداره فقط بحث و دعوا و توهین راه میندازه و کلاس و سطح سایت رو پایین میاره خواهش میکنم نزنید.
          همین ها میشه مقدمه ی بحث.
          .
          خواهش میکنم نگو چون یک دوست آلمانی باز گفته ماشین آمریکایی گفته فلان منم میگم ماشین آلمانی فلان که باور کن اصلا خوب نیست.

          بس کنید دیگه.
          این بحث ها کی میخواد ریشه هاش خشک بشه خدا میدونه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Hamid...Audi

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (712 ديدگاه)

          بله تاوان کلاه برداری میشه تبدیل شدن به بزرگترین خودروسازی دنیا… .
          هر اشتباهی یه تاوانی داره و فولکس واگن هم تاوانش رو پرداخت کرد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. ونوم

          ۱۰ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (543 ديدگاه)

          خدایی علی شوی راست میگه اگه فلوکس مثل ادم راست میگفت یه دلار هم مجبور نبود بده

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    حیف شد ائودی خیلی جنگنده بود رقیب جدی برای پورشه واقعا حیف شد
    اخه لمانز کجا و فرمول ایی کجا >>>
    هیچ مسابقه ایی لمانز نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      مجید من شروع نکردم
      داشتم مطالب دیروز رو میخوندم یکی یه حرفی زد که من مجبور شدم جوابش رو اینجا بدم
      اون فرد همینجا هم کامنت گذاشته
      من نمیدونم چرا هرکی به ماشین امریکایی بد میگه نباید جواب داد اما به المانی بد میگن یه سری شاکی میشن
      من چند وقت بود کاری به فردی نداشتم تو سایت و سایت پدال هم شاهده
      اما دیدم دارن یه سری ها باز شروع میکنند و کسی هم چیزی بهشون نمیگه
      پس منم مثل اونا جواب میدم
      کسی که چیزی میگه منتظر جوابم باید باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۹ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        سلام
        اون دوستان هم خیلی اشتباه میکنن.
        من ندیدم.
        وگرنه کار هر دو طرف اشتباهه.
        ولی اشتباه رو با اشتباه جواب نمیدن.
        ،
        ،
        ،
        ،
        ،
        وقتی تو پدال بحث و تیکه انداختن های الکی از هر طرف هست ::
        حسی که شخص تیکه انداز !! فکر میکنه بقیه نسبت به کامنتش دارن : 😎😎😎😎😎😎😎
        حسی که واقعا بقیه ی کاربرا دارن 😷😷😷😷😷😷😷😷😷

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. (ali (CHEVY NOVA

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          مجید داداش من کاری به این حرفها ندارم
          در قسمت المانی ها دارم میگم من کاری به ماشین المانی نداشتم وندارم و نخواهم داشت به شرطی که تو قسمت امریکایی کسی از المانی دوستان بحث الکی نکنه و توهینی هم صورت نگیره
          اگه قبول میکنید که هیچ ولی اگه قبول نمیکنید پس یه سری المانی دوست دارن کل کل رو و از این کارها خوششون میاد دیگه و منم مثل خودشون جواب میدم
          حالا میل خود دوستان
          سایت پدال هم ناظر بیطرف

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          عذر میخوام وسط بحث میام
          منظورتون منم ؟؟؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Elemento

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          در هر صورت حس و حال منم کماکان ??? هست !!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. mehran911

          ۱۰ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (2025 ديدگاه)

          جناب ali
          اینکه بنده جواب شما رو نمی دم
          .
          بخدا دلیلش چیزی نیست جز بی حوصلگی و اینکه دوست ندارم فضای سایت به هم بریزه
          .
          ادعا نمی کنم
          اما ۵ ساله دارم با امثال شما در پدال بحث می کنم و کامنتام هم موجوده .
          .
          بنده علاقه ای به بحث ندارم
          .
          اما اگر قرار به بحث بشه قول شرف میدم حرفی برای گفتن نخواهی داشت تکرار میکنم قول شرف میدم .
          .
          این موضوع رو می تونید از میلاد و زیگما ی عزیز اگر باشون در ارتباط هستید بپرسید و اگر هم با این افراد در ارتباط نیستید از وحید ( vahid porsche ) سوال کنید
          .
          برای من و خیلی از افراد این سایت پاسخ دادن به کامنت های شما راحت ترین کاریه که می تونیم انجام بدیم .
          .
          اگه یادتون باشه من ی کامنت مفصل از فراخوان ها و مشکلات امریکایی ها رو به شما نشون دادم در پست ( فراخوان تویوتا برای ماژول کیسه هوا ) برای من کاری نداره اون کامنت رو در تک تک پست های آمریکایی کپی پیست کنم اما به دلیل اینکه فضای سایت به هم نریزه این کارو نمی کنم و البته از این دست آمار ها بسیااااااااااااار است

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. (ali (CHEVY NOVA

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      جناب حمید ایودی
      یه سوال از شما و بقیه دوستان دارم هرکی مایل بود جواب بده
      فولکس که 1938 تاسیس شده تا الان که 2016 هست که میشه78 سال قدمت
      چند باراول شده تو دنیا و چند سال تونسته اول بودنش رو نگه داره؟؟؟؟
      من چون عشق امریکاییم جی ام رو مثال میزنم که 1908 که تاسیس شد از1930 تا 2007 به مدت 77 سال پشت سر هم اول بود و 2008 تا 2011 تویوتا جاش رو گرفت و 2012 باز جی ام اول شد و الان هم سوم هست برا این حرف من هم سایتهای معتبر موتور ترند و کار اند درایور و 100 سایت دیگه هم منبع حرفم هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ارمان

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    سُمبُل نیست سَنبُل لطفا ادیت کنید
    سمبل نام گُلِ بعد کامت من هم پاک کنید ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ونوم

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    ارمان جان ب و ن پشت هم بیاد م خونده میشه مثل پنبه …. پمبه یا دنبه …. دمبه منظور متن گل نبود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیوان

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوستان …
      symbol یه کلمه انگلیسی هست
      ترجمه ش میشه نماد
      که همون سمبل هم مرسومه و استفاده میشه
      یادش بخیر یه زمانی تو پدال کامنت ها بار علمی شون خیلی بالا بود گاها با خود مطلب برابری میکرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ونوم

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    ببخشید ن و ب م میشه راستی ایکاش پورشه و ایودی و بوگاتی از فلوکس واگن جدا بشن یه گروه لوکس و سوپر اسپرت تشکیل بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      نمیدونم چی بگم. !!!!????

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مجید

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    ارباب حلقه ها حقش نبود که این جوری با مسابقات لمانز خداحافظی کنه!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      ارباب حلقه ها چوب ندونم کاری و زرنگ بازی فولکس رو خورد و این بلا سرش اومد که حالا حالاها هم ادامه داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کار خیلی خوبی کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا