آئودی

تجربهٔ رانندگی با آئودی آلرود 2016

هنگامی‌که آئودی A4 آلرود در سال ۲۰۰۹ معرفی شد ازلحاظ موقعیت در بین محصولات آئودی بین A4 استیشن کواترو و Q5 قرار می‌گرفت. تفاوت ارتفاع میان A4 آلرود و A4 استاندارد کاملاً مشهود بود چراکه آلرود درواقع ۳۷ میلی‌متر ارتفاع بیشتری داشت؛ اما A4 آلرود برخلاف برادر بزرگ‌ترش A6 آلرود فاقد تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع که توانایی‌های آفرود خودرو را اضافه می‌کرد بود و فقط به روکش‌های پلاستیکی اطراف گلگیرها و محافظ زیر خودرو بسنده کرده بود.

audi-a4-allraod-1-037

بااین‌حال حداقل سرمایه‌گذاریِ آئودی روی A4 آلرود به‌سرعت کاملاً بازگشته و حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از آن بفروش رسید. به همین دلیل آئودی به‌تازگی نسل جدید A4 آلرود را معرفی کرده و هرچند تغییرات آشکاری در آن انجام‌گرفته اما همچنان از همان فرمول موفق قبلی استفاده کرده است. ارتفاع نسل جدید به ۲۳ میلی‌متر (در مقایسه با A4 استیشن) کاهش‌یافته که ممکن است باعث نگرانی خریداران جهت پیمودن زمین‌های ناهموار و زاویهٔ ورود و خروج آن شود اما آئودی با افزایش اندازهٔ تایرها و اضافه کردن یک حالت بیابانی به حالات گوناگون رانندگی، این مورد را جبران کرده است.

audi-a4-allraod-1-038

شاسی A4 جدید از نو طراحی‌شده اما هنوز هم از تعلیق بادی خبری نیست. بااین‌وجود حداقل در نسل جدید آپشن دامپرهای تطبیقی ارائه‌شده است. بعلاوه باوجودی که ابعاد نسل جدید آلرود رشد داشته اما به‌طور قابل‌توجهی سبک‌تر از سلف خود شده است به‌گونه‌ای که وزن خودرو ۹۰ کیلوگرم کمتر از گذشته است. این کاهش وزن به همراه ارائهٔ یک موتور جدید موجب بهبود بهره‌وری و کاهش مصرف سوخت شده است. سیستم چهارچرخ محرک کواترو به‌صورت استاندارد در تمامی تیپ‌ها و با همهٔ موتورهای A4 آلرود جدید شامل ۲ لیتری دیزل ۱۹۰ اسب بخاری، ۳ لیتری دیزل با دو سطح قدرت ۲۱۵ و ۲۷۰ اسب بخاری و ۲ لیتری بنزینی ۲۵۰ اسب بخاری ارائه می‌گردد. خودروی مورد آزمون ما نیز مجهز به موتور ۲ لیتری TFSI است.

audi-a4-allraod-1-040

سیستم کواتروی پیشرفته با استفاده از یک دیفرانسیل مرکزی و یک کلاچ الکترونیکی که در پشت گیربکس اتوماتیک دوکلاچه نصب‌شده و میل‌گاردان را خلاص می‌کند، هنگامی‌که سیستم‌های کنترلی و نرم‌افزارها با بررسی پارامترهای مختلف مناسب تشخیص دهند، نیرو را صرفاً به چرخ‌های جلو می‌فرستد. نتیجهٔ این سیستم پیشرفته رسیدن مصرف سوخت موتور بنزینی ۲ لیتری به ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی است درحالی‌که ظرف ۶.۱ ثانیه نیز ماشین را از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

audi-a4-allraod-1-036

آئودی A4 آلرود در داخل کاملاً لذت‌بخش احساس شده و امکانات فراوانی دارد. کابین جذاب آن کاملاً شبیه به A4 است و این یعنی کمی به کابین A6 هم شباهت دارد. موتور بنزینی TFSI در سرعت‌ها و دورهای پایین کاملاً بی‌صدا است به‌نحوی‌که وجود آن‌را فقط با نگاه به سرعت‌سنج متوجه می‌شوید. این موتور به سبک موتورهای ۶ سیلندر گشتاور ۳۷۰ نیوتن متری خود را از دور ۱۶۰۰ rpm ارائه می‌کند درحالی‌که این توان به‌خوبی توسط گیربکس ۷ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها می‌رسد.

اگر دامپرهای تطبیقی و رینگ‌های ۱۸ اینچی را برای آلرود سفارش دهید، ارتفاع خودرو بیشتر شده و حداقل در حالت رانندگی کامفورت کاملاً نرم عمل می‌کند و به‌طور کامل با ناهمواری تقابل می‌کند. این مورد برای رانندگانی که صرفاً به نرمی و راحتی خودرو اهمیت می‌دهند بسیار مفید است اما هندلینگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این خودرو با تعلیق پویای خود در هر جاده‌ای کاملاً قابل‌استفاده است و همواره راننده را به سریع‌تر رفتن وسوسه می‌کند. بعلاوه با تنظیم عالی سیستم کواترو، چسبندگی جانبی خودرو تحت هر شرایطی مناسب است. البته همان‌طور که گفته شد در برخی اوقات قدرت فقط به چرخ‌های جلو انتقال میابد اما همواره سیستم آمادگی درگیر کردن محور عقب را دارد.

audi-a4-allraod-1-039

موتور بنزینی ۲ لیتری خودرو کاملاً مناسب است اما کسانی که به مصرف سوخت کمتر اهمیت می‌دهند سراغ نمونهٔ ۲ لیتری دیزل با ۱۵۰ اسب بخار قدرت می‌روند که البته همهٔ موتورهای دیزل آلرود سطح راحتی رانندگی مشابه موتور بنزینی را ارائه می‌کنند؛ اما بااینکه A4 آلرود سابقهٔ نسبتاً زیادی پیداکرده است اما همچنان A6 آلرود با ارتفاع قابل تنظیم، رانندگی پویا و استثنائی و موتور ۳ لیتری V6 دیزل بای‌توربو یک انتخاب بسیار عالی در کل محصولات آئودی بشمار می‌رود. آلرود A4 اما درحالی‌که به‌طور گسترده‌ای بهتر از قبل شده، همچنان یک محصول فرعیِ دوست‌داشتنی از A4 استیشن محسوب می‌شود که البته هنوز هم با ۲ هزار پوند قیمت کمتر نسبت به بالاترین تیپ A4 استیشن یعنی مدل اسپرت S-Line کواترو، مثل همیشه گزینهٔ وسوسه کننده‌ای به‌حساب می‌آید.

 

مشخصات فنی

Audi A4 Allroad 2016
قیمت ۴۰,۲۶۰ پوند
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو
ض ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک
وزن خالص ۱۶۵۵ کیلوگرم
شتاب صفرتا صد ۶.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۶.۴ لیتر (ترکیبی)

 

منبع: Autocar

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. سیدعلیرضا

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    .
    از طراحی داخلیش خوشم نیومد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهزیار

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (441 ديدگاه)

    چقدررررر خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی"mf"

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    نمایه پشتش جذاب نیس انگار گرفتی تو دستات مچاله کردی :\

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در کل خوبه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. audi sq7

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    کاشکی که ارتفاعش کم نمی شد .به هر حال هرکی الرود بهتری بخواد A6 هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمدرضا خواجه زاده

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    عالیه فوق العادس لامصب

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا