آئودی

مسئولیت کامل آئودی در زمان تصادف خودروهای خودران

آئودی با عرضه اولین خودروی خودران سطح ۳ به بازار حرکت شجاعانه‌ای را انجام داده است؛ اما بهترین خبر برای مصرف‌کنندگان اینکه خودروساز محبوب آلمانی تأیید کرده در زمان وقوع تصادف مسئولیت کامل را بر عهده خواهد گرفت.


نسل جدید آئودی A8 دارای تکنولوژی رانندگی خودکار برای عمل کردن در ترافیک است. این ویژگی به راننده‌ها امکان فعال کردن سیستم، چشم برداشتن از جاده و تمرکز روی کارهای مهم‌تر را می‌دهد.

تکنولوژی خودران سطح ۳ مشکلات قانونی و مسئولیت زیادی را برای خودروسازان در پی داشته و باعث شده آئودی دستورالعمل‌هایی را برای اطمینان از عملکرد بی‌عیب سیستم اتخاذ کند.


رئیس بخش توسعه رانندگی خودکار آئودی گفت که این تکنولوژی هم‌اکنون وارد محصول شرکت شده و آئودی ریسک مسئولیت آن را قبول کرده است.
او گفت:

زمانی که سیستم بکار گرفته شود، اگر راننده سیستم پایلوت را به‌صورت صحیح بکار گیرد و خودرو در زمان تصادف در کنترل باشد، راننده به موسسه بیمه‌ای خود مراجعه کرده و بیمه کارهای مربوطه را انجام داده و سپس ما هزینه آن را به بیمه پرداخت می‌کنیم.


داخل سیستم کنترل خودران A8 یک رکوردر داده‌ای وجود دارد که بی‌وقفه فعال شدن، غیرفعال شدن و داده‌های حسگرها را ضبط می‌کند. این رکوردر همچنین اطمینان حاصل می‌کند که در زمان وقوع تصادف ادعای راننده درست بوده و البته شرکت می‌تواند چنین ادعایی را بررسی کند.


به منظور آشنایی با سطوح مختلف سیستم‌های خودران در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

در سیستم‌های سطح ۱ و ۲ راننده همیشه باید کنترل خودرو را در دست داشته باشد. برخی از سیستم‌ها شامل کروز کنترل راداری، اتوپایلوت تسلا، ترمز نیمه‌خودکار و… در این طیف قرار می‌گیرند.

در سیستم سطح ۳ راننده قادر است کنترل کامل را به دست خودرو بسپارد. راننده همچنین می‌تواند چشمان خود را از جاده برداشته و نیازی به توجه ندارد. خودرو کنترل شرایط رندوم را در اختیار داشته و البته راننده تنها در زمانی مسئولیت خواهد داشت که سیستم نیاز به دخالت راننده را هشدار دهد.

یک پله بالاتر به سطح ۴ می‌رسیم که خودرو قادر است از صفر تا ۱۰۰ رانندگی را انجام دهد.

نهایتاً در سیستم خودران سطح ۵ شاهد خودرویی خواهیم بود که فاقد غربیلک فرمان و پدال‌ها می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. نویدی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (409 ديدگاه)

    به کجا چنین شتابان؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ایلیا

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (731 ديدگاه)

    باید به خودرسازای آلمانی احترام گذاشت.
    از حق نگذریم توی خط مقدم دارن مبارزه میکنن.
    هزینه ای رو که الان شرکتی مثل آیودی داره واسه تحقیق و توسعه ی همچین تکنولوژی هایی انجام میده سرسام آوره چون اولینه و مجبور همش رو خودش انجام بده و همه ی چالش ها و اشتباهات رو بجون بخره، درحالیکه خودروسازهای دیگه چند سال اینده این تکنولژی ها رو ارزون تر و با قابلیت اطمینان بالاتر استفاده میکنن، کار ایودی واقعا ارزشمنده خط شکن بودن راحت نیست.
    اون روزی که میایم سر رتبه های جی دی پاور بحث میکنیم باید اینو هم در نظر بگیریم که هر خودروسازی برای ارائه ی چه سطحی از تکنولوژی در این جایگاه قرار گرفته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. serial winner

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      ;کاملا درسته ، با شما موافقم. به نظر من بهترین کامنت رو شما گذاشتی و چیزی که مدت ها در ذهن من بود رو بیان کردی.

      البته از این هم نگذریم که آئودی با این همه پیچیدگی و تکنولوژِی که روی ماشین هاش نصب میکنه امسال بالاترین رتبه رو در رضایت مشتریان کسب کرد و طبق مطالعات consumer reports رضایت مشتری از محصولات آئودی بالاتر از بنز ، BMW ، پورشه ، لکسوس و … بوده و طبق مطالعات CarMD هم آئودی کمترین خرابی رو در بین برند های لوکس داشته.

      اینه شعار آئودی : Vorsprung durch Technik : پیشگام در استفاده از تکنولوژی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    همین مسئولیت‌پذیری‌‌ها باعث رونق استفاده از خودران‌ها میشه، چیزی که هنوز برطرف نشده و مشکل اصلی خودران‌هاست، ترس راننده و سرنشین از این فناوریه؛ باید اعتمادسازی صورت بگیره، مثلا شما خودتون میتونین با خیال راحت تو جاده چالوس دستتون رو از روی فرمون بردارین و همه چی رو به عهده سیستم خودران بذارید؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mehran911

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2017 ديدگاه)

    عجب حرکتی
    واقعا لذت بردم
    استفاده از جدیدترین تکنولوژی خودران به همراه این مسئولیت پذیری واقعا قابل تحسینه
    .
    آئودی حاضر شده برای استفاده از تکنولوژی در خودروهاش حتی غرامت هم بپردازه !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا