آئودی

معرفی آئودی E-Tron اسپرت‌بک، مخلوطی از کوپه و کراس‌اوور الکتریکی!

کراس‌اوورهای الکتریکی در حال تبدیل شد به پای ثابت نمایشگاه‌های خودرو هستند و حالا آئودی هم از نمایشگاه لس‌آنجلس برای معرفی مدل جدید E-Tron اسپرت‌بک استفاده کرده است. البته این خودرو اساساً نسخهٔ کوپهٔ کراس‌اوور الکتریکی E-Tron محسوب می‌شود. قسمت جلویی این خودرو تا حد زیادی با E-Tron معمولی یکسان است و با جلوپنجرهٔ برجستهٔ چندضلعی آئودی با رنگ خاکستری پلاتینوم، فوراً قابل‌تشخیص است؛ اما در طرفین دماغهٔ E-Tron اسپرت‌بک ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و اسپرتی به چشم می‌خورند که آن‌را از برادر استانداردش متمایز کرده‌اند.

برای چراغ‌های جلوی این خودرو نیز نمونه‌های LED ماتریکس دیجیتالی قابل سفارش است که نور پرتابی آن‌ها توسط پیکسل‌های کوچکی شکسته می‌شود که امکان کنترل آن‌ها با دقتی استثنایی وجود دارد. این برای اولین بار است که چنین چراغ‌هایی در خودرویی تولید انبوه ارائه می‌شوند. به گفتهٔ آئودی، در هرکدام از چراغ‌های جلوی این خودرو یک میکرو آینهٔ چرخشی تعبیه شده که می‌توانند تا ۵ هزار با در ثانیه بچرخند. این ویژگی امکان روشن کردن مناطقی را با دقت شگفت‌انگیزی فراهم می‌کند. ویژگی جالب‌تر اینکه این چراغ‌ها می‌توانند انیمیشن‌هایی را روی دیوار یا زمین طراحی کنند و فضای جلوی خودرو را به یک استیج روشن تبدیل کنند.

اما برجسته‌ترین ویژگی E-Tron اسپرت‌بک طراحی کوپه مانند آن است؛ بنابراین درحالی‌که نسخهٔ استاندارد این خودرو کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد، این نسخه قطعاً این‌طور نیست زیرا اسپرت‌بک از سقف شیب‌دار و استایل اسپرتی برخوردار است و درب صندوق بار اسپرت با اسپویلر یکپارچه نیز این ترتیب را جذاب‌تر کرده است. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های ظاهری قابل‌توجه E-Tron اسپرت‌بک نیز می‌توان به چراغ‌های عقب باریک، گلگیرهای عقب عضلانی و دیفیوزری ساده و فاقد سر اگزوز اشاره کرد.

این کراس‌اوور کوپه به‌صورت استاندارد با روکش‌های بدنه‌ای به رنگ ذغال سنگ عرضه می‌شود اما خریداران می‌توانند روکش‌های خاکستری یا همرنگ بدنه را هم سفارش دهند. به همین ترتیب، درحالی‌که رینگ‌های استاندارد خودرو از نوع ۱۹ اینچی هستند، امکان نمونه‌های بزرگ‌تر تا ۲۲ اینچی هم وجود دارد. علاوه بر این، نسخهٔ S Line هم برای این خودرو قابل انتخاب است که با ارائهٔ سپر جلوی اسپرت‌تر، اسپویلر عقب و رینگ‌های ۲۰ اینچی، نمای تهاجمی‌تری به E-Tron اسپرت‌بک می‌بخشد.

این پکیج همچنین سیستم تعلیق بادی با تنظیم اسپرت و پارکابی‌های چراغ‌دار با لوگوی S را هم به همراه دارد. استایل کوپه و همین‌طور آینه‌های جانبی دیجیتالی موجب کاهش ضریب آئرودینامیک نسخهٔ S Line این خودرو به ۰.۲۵ شده است. البته این فقط یک عدد بی‌معنی نیست زیرا بهبود آئرودینامیک باعث شده E-Tron اسپرت‌بک بتواند با هر بار شارژ باطری‌ها ۱۰ کیلومتر مسافت بیشتری نسبت به نسخهٔ معمولی طی کند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، در E-Tron اسپرت‌بک به خاطر فرم کوپه، مقداری از فضای کابین قربانی شده است. مشهودترین قربانی این موضوع فضای سر عقب است که ۲۰ میلی‌متر کاهش یافته است. علاوه بر این، حجم صندوق بار خودرو هم کمتر شده و حالا در صورت خواباندن صندلی‌های عقب تنها ۱۶۵۵ لیتر فضای بار را ارائه می‌کند؛ اما خبر خوش اینکه صندوق باری به حجم ۶۰ لیتر هم در جلوی خودرو وجود دارد.

هرچند فضای داخلی E-Tron اسپرت‌بک نسبت به نسخهٔ استاندارد کاهش یافته اما کابین آن فوراً به‌عنوان یک E-Tron قابل‌تشخیص است زیرا در اینجا هم مثل نسخهٔ معمولی شاهد فضایی با تکنولوژی بالا هستیم که به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، صفحه‌نمایش ۱۲.۱ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و نمایشگر پایینی ۸.۶ اینچی هستیم که دسترسی به کنترل سیستم تهویه و تنظیمات ویژگی‌های رفاهی را فراهم می‌کند. علاوه بر این، مجموعه‌ای از آپشن‌ها مثل گرم‌کن، تهویه و ماساژور صندلی‌های جلو، نورپردازی داخلی و سیستم صوتی پریمیوم Bang & Olufsen هم قابل سفارش هستند. خریداران همچنین می‌توانند سیستم‌های کمک‌راننده‌ای مثل کروز کنترل تطبیقی، دستیار پارک، دستیار دید در شب و سیستم دید اطراف را هم سفارش دهند.

E-Tron اسپرت‌بک در دو نسخهٔ مختلف ارائه می‌شود که مدل بالا رده ۵۵ نام دارد. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۳۶۰ اسب بخار قدرت ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند و انرژی آن‌ها توسط یک پکیج باطری ۹۵ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود. E-Tron اسپرت‌بک ۵۵ ظرف ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد، توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد و با هر بار شارژ کامل باطری‌ها تا ۴۶۶ کیلومتر را طی می‌کند. البته در این مدل حالتی بنام S هم تعبیه شده است که در صورت استفاده از آن، به مدت هشت ثانیه خروجی موتورها به ۴۰۸ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا می‌کند. به لطف این نیروی بیشتر، شتاب صفرتاصد خودرو به ۵.۷ ثانیه می‌رسد.

اما کسانی که به دنبال صرفه‌جویی در دلارهای خود هستند می‌توانند سراغ مدل ضعیف‌تر E-Tron اسپرت‌بک ۵۰ بروند که موتورهای الکتریکی آن ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور دارند و توسط باطری‌های ۷۱ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شوند. این نسخه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۶.۸ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که با هر بار شارژ کامل باطری‌ها می‌تواند فقط ۳۴۷ کیلومتر را طی کند.

هرچند آئودی به خاطر سامانهٔ چهارچرخ محرک کواتروی خود شهرت دارد اما E-Tron اسپرت‌بک اکثر اوقات خودرویی دیفرانسیل عقب است که این ویژگی به بهبود کارایی و راندمان آن کمک می‌کند اما در صورت لزوم می‌توان سامانهٔ چهارچرخ محرک را فوراً فعال کرد. همچنین درصورتی‌که خودرو شرایط یخ، پیچیدن‌های سریع و کم‌فرمانی یا بیش‌فرمانی را تشخیص دهد، به‌طور خودکار سامانهٔ چهارچرخ محرک را فعال می‌کند.

زمانی که شارژ خودرو به اتمام برسد، مالکین می‌توانند با استفاده از شارژرهای سریع ۱۲۰ کیلوواتی در مدل اسپرت‌بک ۵۰ و ۱۵۰ کیلوواتی در مدل اسپرت‌بک ۵۵ تا ۸۰ درصد از باطری‌ها را در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ کنند؛ اما چون عمدتاً شارژ خودروها در خانه صورت می‌گیرد، E-Tron اسپرت‌بک به‌صورت استاندارد با شارژری ارائه می‌شود که با برق ۲۳۰ ولت کار می‌کند.

از اواخر همین ماه امکان سفارش آئودی E-Tron اسپرت‌بک وجود خواهد داشت اما عرضهٔ آن در بازارهای اروپایی در بهار آینده صورت می‌گیرد. قیمت این کراس‌اوور کوپهٔ الکتریکی در آلمان از ۷۱,۳۵۰ یورو آغاز می‌شود. آئودی همچنین برای این خودرو نسخه‌ای بنام Edition One را هم ارائه کرده است که از رنگ بیرونی آبی پلاسما، آینه‌های جانبی دوربینی و رینگ‌های منحصربه‌فرد ۲۱ اینچی، سیستم صوتی Bang & Olufsen، سانروف شیشه‌ای پانورامیک و تودوزی چرمی والکونا برخوردار است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (222 ديدگاه)

    من خودم عاشق آئودی هستم حداقل بزار مدل های دیگه که معرفی شدن جا بیفته بعد رونمایی کن صبح که از خواب بیدار میشی میبینی یه مدل جدید معرفی کرده بیشترشونم شبیه هم هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علی

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (27 ديدگاه)

    چقدر این چند روز طراحی های منحصر به فرد میبینیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Khosrow

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    طراحی ناب المانی / مسیر درست این روزهای ائودی برخلاف اون 2 تا غول ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. M3csl

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (76 ديدگاه)

    طراحی نمای جلوی محصولات آئودی بیش از ده ساله همین طوریه،،
    دیگه خیلی تکراری و رادیکال شده،،
    یکی بیاد آئودی رو از زیر رادیکال بیرون بکشه،،
    بیشتر شبیه دنا کراسه تا آئودی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Shirko

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (248 ديدگاه)

    این شد رقیب x6 و Gle نه q8

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ایلیا

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (731 ديدگاه)

    ساده و شیک
    هیج چیز جای سادگی و سنگینی رو نمیگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا