آئودی

معرفی Q3 اسپرت‌بک، کراس‌اوور کوپهٔ جدید آئودی

هرچند آئودی کمی دیر به بازی کراس‌اوورهای کوپه وارد شد اما مردان ارباب حلقه‌ها در حال جبران زمان ازدست‌رفته هستند و با فاصلهٔ کوتاهی بعد از معرفی Q8 حالا دومین کراس‌اوور کوپهٔ خود را با نام Q3 اسپرت‌بک معرفی کرده‌اند. این خودرو بر اساس Q3 استاندارد ساخته شده و در ظاهر خصوصاً در بخش جلویی شباهت زیادی با برادر استاندارد خود دارد اما بااین‌حال با ویژگی‌هایی مثل جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ لانه‌زنبوری، ظاهری اسپرت به خود گرفته است.

استایل اسپرت این کراس‌اوور کوپهٔ جدید آئودی در پروفیل جانبی آن‌هم ادامه پیدا کرده است زیرا طراحان بالای گلگیرهای خودرو خطوط برجسته و در پایین درها تورفتگی عمیق‌تری را ایجاد کرده‌اند؛ اما مطمئناً بزرگ‌ترین تغییر در بخش جانبی این ماشین، سقف شیب‌دار و خط کمری است که در انتها به سمت بالا حرکت کرده است. این ویژگی‌ها، استایل Q3 اسپرت‌بک را پویاتر کرده و به گفتهٔ آئودی موجب شده کشیده‌تر از نسخهٔ استاندارد به نظر برسد.

در بخش عقبی Q3 اسپرت‌بک اما چراغ‌ها با نسخهٔ معمولی یکسان هستند ولی با شیب بیشتر شیشهٔ عقب، نمایی کوپه مانند ایجاد شده است. علاوه بر این، طرح سپر متفاوت با نمایی شیک و یک دیفیوزر یکپارچه نیز بخش عقبی این کراس‌اوور کوپه را از نسخهٔ معمولی متمایز کرده است. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های ظاهری Q3 اسپرت‌بک می‌توان به روکش‌های پلاستیکی بدنه، اسپویلری بالای شیشهٔ عقب و سر اگزوز مخفی اشاره کرد درحالی‌که برای آن چراغ‌های جلوی LED ماتریکس هم قابل سفارش است.

کابین Q3 اسپرت‌بک تقریباً به‌طور کامل با Q3 معمولی یکسان است و در اینجا هم همان طراحی آشنا اما شیک به چشم می‌خورد؛ بنابراین در اینجا هم شاهد همان صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و صفحه‌نمایش ۱۰.۱ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم که با تریم مشکی احاطه شده است درحالی‌که دکمه‌ها و کنترلرها نیز به سمت صندلی راننده زاویه دارند. بااین‌حال با ارائهٔ غربیلک فرمان D شکل و تریم فلزی سعی شده کابین Q3 اسپرت‌بک کمی از نسخهٔ معمولی متمایز گردد.

صندلی‌های عقب Q3 اسپرت‌بک را می‌توان به‌صورت کشویی تا ۱۳ سانتیمتر به سمت جلو یا عقب کشید تا یا فضای صندوق بار بیشتر شود یا فضای پای سرنشینان عقب افزایش یابد. حجم صندوق بار خودرو ۵۳۰ لیتر است ولی با خواباندن صندلی‌های عقب به ۱۴۰۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند. برای این کراس‌اوور کوپه مجموعه‌ای از آپشن‌ها مثل صفحه آمپر دیجیتالی بزرگ‌تر ۱۲.۳ اینچی، صندلی‌های اسپرت با دوخت متضاد و نوارهای رنگی، گرم‌کن صندلی‌ها و نورپردازی داخلی با ۳۰ رنگ مختلف هم قابل سفارش است.

Q3 اسپرت‌بک در ابتدا در اروپا با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه خواهد شد که یکی دیزلی و دیگری بنزینی است. موتور دیزلی که در مدل ۳۵ TDI ارائه می‌شود، از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و خودرو را ظرف ۹.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. Q3 35 TDI همچنین توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت را هم دارد.

مدل بنزینی اما ۴۵ TFSI نام داشته و به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه انتقال پیدا می‌کند اما Q3 45 TFSI از سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو برخوردار است. این مدل به لطف قدرت و چسبندگی بیشتر، ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت را دارد. مدت کوتاهی بعد از عرضهٔ Q3 اسپرت‌بک به بازار، آئودی نسخه‌ای با گیربکس دستی، یک مدل بنزینی پایه و یک موتور دیزلی قوی‌تر را هم برای آن ارائه خواهد کرد.

همانند بسیاری از خودروهای جدید، Q3 اسپرت‌بک هم به‌صورت استاندارد به مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مجهز است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به هشدار تغییر خط و هشدار خروج از خط اشاره کرد. علاوه بر این، امکان سفارش کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمک پارک، هشدار ترافیک عقب و سیستم دید ۳۶۰ درجه هم برای آن وجود دارد.


آئودی هم‌زمان با معرفی Q3 اسپرت‌بک دو نسخهٔ ویژه از آن‌ با نام‌های One Dew Silver و One Mythos Black را هم ارائه کرده است. این نسخه‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، در بیرون به ترتیب به رنگ نقره‌ای و مشکی بوده و به پکیج ظاهری مشکی‌رنگ، چراغ‌های LED ماتریکس، رینگ‌های ۲۰ اینچی و تریم داخلی ویژه مجهز هستند. آئودی Q3 اسپرت‌بک از پاییز آینده در اروپا عرضه خواهد شد درحالی‌که قیمت آن در آلمان برای مدل ۳۵ TDI از ۴۰,۲۰۰ یورو و برای مدل ۴۵ TFSI از ۴۶,۲۰۰ یورو شروع می‌شود.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    زیباست
    .
    و با توجه به فرم کوپه ای
    و شاسی بلندی
    و برند معتبر
    و طراحی لوکس
    و قیمت به نسبت معقول
    حتما خوب خواهد فروخت و حریف سختی است واسه بقیه رقبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      کم کم تمام برنده های خودرو ساز حداقل یه کوپه شاسی بلند به سبد محصولاتشون اضافه میکنن
      ولی شاسی بلند رو به کوپه اش ترجیح میدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ساسان

    ۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1040 ديدگاه)

    استفاده از زبان طراحی زیرمجموعه ها اشتباهیه که آئودی داره چندسالیه تکرارش میکنه و برند زیرمجموعشو از یونیک بودن وخاص بودن خارج میکنه.هر برند باید المان وزبان طراحی خودشو داشته باشه وآئودیم داره نمیدونم چرا به سمت خطوط هندسی و گرافیک چراغهای لامبورگینی میره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MAHDI

    ۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    خیلی خیلی زیباست.از نظر طراحی زیباترین خودروی این کلاسه.وظاهرش چندسر وگردن از ب ام وX2 بهتره.اما این کلاس یکم کوچیکه واسه کوپه بودن.یعنی کاربردی بودنش در حالت عادی هم کم هستش چه برسه به مدل کوپه.یعنی کراس اورهای کوپه حداقل در سایز X4 وGLC کوپه خوبه وبهترینش در سایز X6 وGLE کوپه یا Q8 خوبه!!!!
    اگه من بخوام انتخاب کنم در این رده قیمتی یه X1 رو انخاب میکنم که بهترین عملکرد رو داره ومدل فیس لیفت هم خیلی زیبا شده.
    (اما درکل خیلی زیباتر از X2هستش)

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. mehran (fox)

      ۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (214 ديدگاه)

      صبر کنین و به تماشا بشینین موفقیت این خودروساز کار درست آلمانی رو….

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا