آئودی

مقایسهٔ آئودی E-Tron با Q8

آئودی به‌تازگی کراس‌اوور تمام الکتریکی خود بنام E-Tron را معرفی کرده و وارد بخش رو به رشدی شده است که در آن خودروهایی مثل جگوار I-Pace، مرسدس بنز EQC و تسلا مدل X حضور دارند؛ اما هیچ‌کدام از این خودروها اندازهٔ مشابهی ندارند و چیزی که آن‌ها را به رقیب یکدیگر تبدیل کرده است، برخورداری از قوای محرکهٔ تمام الکتریکی است؛ اما بااین‌حال بازار خودرو هنوز هم تحت سلطهٔ خودروهای بنزینی است و الکتریکی‌ها برای غلبه بر همتایان بنزینی خود راه سختی را پیش رو دارند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب یک کراس‌اوور الکتریکی را در برابر یک نمونهٔ بنزینی قرار دهیم تا ببینیم آیا خودروهای الکتریکی در حال حاضر توانایی رقابت با نمونه‌های بنزینی را دارند یا نه. این دو خودرو، آئودی E-Tron و Q8 هستند که هردو با تفاوت‌هایی جزئی، تقریباً از زبان طراحی یکسانی استفاده می‌کنند و طراحی داخلی و تکنولوژی آن‌ها نیز مشابه است.

کدام‌یک زیباتر است؟

در بررسی طراحی ظاهری خودروها بهتر است قوای محرکهٔ آن‌ها را کنار گذاشته و صرفاً روی استایل آن‌ها تمرکز کنیم. در وهلهٔ اول باید گفت که E-Tron از Q8 کوچک‌تر است. این کراس‌اوور الکتریکی با ۴.۹۰ متر طول، ۱.۹۳ متر عرض و ۱.۶۶ متر ارتفاع، تقریباً هم‌اندازهٔ رنجروور ولار است که این یعنی در خانوادهٔ کراس‌اوورهای آئودی بین مدل کامپکت Q5 و مدل میان سایز Q7 قرار می‌گیرد؛ بنابراین آئودی در حرکتی هوشمندانه، با کراس‌اوور تمام الکتریکی خود یک زیر سگمنت جدید هم ایجاد کرده است که این کار احتمال خرید آن‌را بالاتر می‌برد. این در حالی است که مرسدس بنز رویهٔ مخالفی را در پیش گرفته زیرا EQC کراس‌اووری کامپکت است و اندازه‌ای مشابه مدل GLC دارد.

با اینکه E-Tron کراس‌اوور بزرگی محسوب می‌شود ولی برای کسانی که خواهان فضای زیاد هستند هنوز هم Q8 با ۴.۹۸ متر طول، ۱.۹۹ متر عرض و ۱.۷۰ متر ارتفاع، انتخاب بهتری است. علاوه بر این، Q8 استایل پویاتر، چراغ‌های جلوی شیک‌تر و بخش عقبی فست‌بک مانندی دارد. همچنین حتی باوجوداینکه ارتفاع Q8 بیشتر است، سقف آن شیب بیشتری دارد.

کابین کدام‌یک بهتر است؟

ازآنجایی‌که Q8 در یک کلاس بالاتر قرار دارد، باید گفت کابین آن کمی جذاب‌تر از E-Tron به نظر می‌رسد. البته این موضوع ممکن است در نگاه اول خود را نشان ندهد اما با نگاه دقیق‌تر، تفاوت‌هایی در طراحی کلی و همچنین متریالی با کیفیت بهتر در بخش بالایی داشبورد و کنسول مرکزی Q8 قابل‌تشخیص خواهد بود. علاوه بر این، کابین Q8 بزرگ‌تر بوده و مطمئناً راحتی و ایمنی بیشتری را هم به همراه خواهد داشت؛ اما چیزی که Q8 از آن محروم است، سیستم آینهٔ مجازی E-Tron است. در این سیستم، آینه‌های جانبی سنتی با دوربین‌های کوچکی جایگزین شده‌اند که تصاویر زنده را به نمایشگرهایی که روی رو دری‌ها نصب شده‌اند ارسال می‌کنند. علاوه بر این، صفحه‌نمایش کنسول مرکزی E-Tron نیز کمی به سمت راننده زاویه دارد.

حکم منطقی چیست؟

برخلاف مقایسهٔ مرسدس بنز EQC با GLC، انتخاب آئودی E-Tron بجای Q8 واقعاً می‌تواند منطقی باشد زیرا این خودرو چندان کوچک‌تر از Q8 نیست، تقریباً به‌اندازهٔ آن لوکس است و از همه مهم‌تر، قوای محرکهٔ تمام الکتریکی دارد. همچنین آئودی اعلام کرده که قیمت E-Tron در ایالات‌متحده از ۷۴,۸۰۰ دلار آغاز می‌شود که این یعنی قیمت E-Tron هم تقریباً نزدیک به Q8 خواهد بود؛ بنابراین کراس‌اوور تمام الکتریکی آئودی نباید از مرسدس بنز GLE و ب‌ام‌و X5 گران‌تر باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. mahdy

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    ,نمیتونم از Q8 بگذرم
    واقعا هیجان انگیز تره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا