آئودیتسلا

مقایسه آئودی E-Tron GT و تسلا مدل S

نبرد سدان های اسپورت الکتریکی!

آئودی E-Tron GT شاید به عنوان پیام هشدار در دنیای سدان های اسپورت و الکتریکی تلقی شود. البته این دنیا خیلی بزرگ نیست و خودروهایی همچون تسلا مدل S، فیسکر E موشن و پورشه تایکان در آن جای می‌گیرند. شایان ذکر است پلتفرم آئودی E-Tron GT و پورشه تایکان با یکدیگر مشترک می‌باشد. از آنجایی که تنها تسلا مدل S در حال تولید است و از ابعاد و تناسبات به شدت مشابهی سود می‌برد بنابراین ما را آن را با کانسپت جدید آئودی مقایسه کرده‌ایم.

آئودی E-Tron GT
این دو خودرو برخی از ویژگی‌های مشترک را به همراه دارند: چهار درب، دو پیشرانه و سیستم چهار چرخ محرک و البته پرفورمنس قابل‌توجه؛ اما تفاوت‌های چشمگیری هم به چشم می‌خورد. آئودی تأکید ویژه‌ای روی سدان اسپورت داشته درحالی‌که تسلا به جنبه‌ی کاربردی آن توجه کرده است. برای مقایسه‌ای دقیق‌تر ما تسلا مدل S 75D را انتخاب کرده‌ایم.


در آغاز بیایید نگاهی به محدوده‌ی حرکتی دو خودرو بیندازیم. آئودی از مجموعه باتری ۹۰ کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد و با سیکل WLTP برد ۴۰۰ کیلومتری خواهد داشت. مدل S دارای مجموعه باتری ۷۵ کیلووات ساعتی بوده و برد آن با سیستم EPA برابر با ۴۱۶.۸ کیلومتر می‌باشد. EPA روش واقع‌بینانه‌تری در مقایسه با استانداردهای اروپایی دارد؛ بنابراین تسلا از نظر محدوده حرکتی مزیت خوبی دارد.


زمان شارژ باتری‌ها یک فاکتور کلیدی دیگر برای خودروهای الکتریکی است. برای شارژ سریع DC، اکثر مردم شارژ خودرو در خارج از خانه را ترجیح خواهند داد اما تسلا اشاره‌ای به مشخصات دقیق نداشته و تنها گفته ۲۷۳ کیلومتر از برد مدل S را می‌توان در نیم ساعت شارژ کرد. متأسفانه این عدد هم برای مدل S P100D اعلام شده است.

۲۰۱۵ Tesla Model-S P85D
خریداران مدل S جدید همچنان می‌تواند به‌صورت رایگان از شارژ سریع تسلا بهره‌مند شود. البته این شارژ رایگان برای مدت ۶ ماه بوده و پس از آن باید مبلغی پرداخت شود.

آئودی E-Tron GT
دیگر موردی که باید مورد توجه قرار گیرد زمان تحویل آئودی E-Tron GT است که در اوایل سال ۲۰۲۱ صورت خواهد گرفت. شاید تا آن زمان باتری‌ها و شبکه سوپرشارژر تسلا مدل S بهبود یابند.

آئودی E-Tron GT
گفته شده در ۲۰ دقیقه می‌توان ۸۰ درصد باتری آئودی E-Tron GT را شارژ نمود. البته زمان شارژ خودرو پس از پر شدن ۸۰ درصدی ظرفیت باتری اعلام نشده است. یک موضوع مثبت اینکه شبکه‌های شارژ برای خودروهای غیر از تسلا در دو سال آینده توسعه‌ی بیشتری خواهند یافت چراکه تلاش‌هایی در اروپا و آمریکا برای گسترش این شبکه صورت می‌گیرد.


اما از نظر شارژ خانگی این دو خودرو کاملاً نزدیک به هم هستند اما تفاوت‌های جالبی هم وجود دارد. تسلا با شارژر ۱۱.۵ کیلووات ساعتی AC عرضه می‌شود. آئودی هم دارای شارژ بی‌سیم ۱۱ کیلووات ساعتی است که کاملاً جذاب نشان می‌دهد چراکه فقط کافی است روی پد شارژ خودرو را پارک کنید و عملیات شارژ شروع شود.

2015 Tesla Model S P90D
خب حالا به اصل مطلب یعنی پرفورمنس می‌رسیم. E-Tron GT در این بخش برتری محسوسی دارد. گفته شده شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو تنها در عرض ۳.۵ ثانیه ثبت می‌شود و حداکثر سرعت آن نیز ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد؛ اما تسلا در ۴.۲ ثانیه شتاب خود را ثبت کرده و حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعتی دارد.

آئودی همچنین ادعا می‌کند پرفورمنس محصول جدیدش افت نمی‌کند. این اشاره‌ای صریح به تسلا دارد جایی که سدان فول سایز آن پس از استفاده‌ای پرفشار با افت قدرت مواجه می‌شود تا از خودرو محافظت شود. این‌یک مزیت برای آئودی است.

از نظر هندلینگ نمی‌توانیم قضاوت دقیقی داشته باشیم اما مجبوریم آئودی را بهتر بدانیم. تسلا در جاده‌های پرپیچ‌وخم کاملاً توانا ظاهر شده اما E-Tron GT دارای سیستم‌های هدایت گشتاوری و سیستم فرمان پذیری چهار چرخ خواهد بود. ما فکر می‌کنیم این سیستم‌ها به عملکرد قابل‌توجه آئودی در پیچ‌ها و سریع‌تر بودن آن در پیست کمک خواهند کرد.


اما بخشی که تسلا مدل S برتری واضح خود را نشان می‌دهد ظرفیت صندلی‌ها است. این خودرو فضای کافی و راحت برای ۵ نفر را داشته و یک جفت صندلی سفارشی هم در عقب برای کودکان دارد. از نظر فضای بار هم تسلا برتر است. اگرچه بخش بار جلوی این دو خودرو ابعاد مشابهی دارند اما مدل S درب پشتی‌ای دارد که با باز شدن فضا برای جا دادن اشیای بزرگ فراهم می‌شود.


از طرف دیگر شاید E-Tron فضای راحت برای ۴ نفر را در سفرهای طولانی داشته باشد اما فعلاً باید منتظر بررسی این خودرو از نزدیک باشیم تا نظر قطعی درباره‌ی صندلی‌های عقب را بدهیم. اگرچه صندوق‌عقب سنتی این خودرو می‌تواند برای اکثر نیازها کافی باشد اما در برابر تسلا کم می‌آورد.


از نظر انتخاب خودروی برتر، نیازها و سلایق مشتریان تعیین کننده خواهند بود. تسلا مدل S استایل کلاسیک را با قابلیت استفاده‌ی فوق‌العاده ترکیب کرده است. این خودرو بی‌وقفه از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری بهبود یافته است. این خودرو همچنین از اتوپایلوت پیشرفته‌ای بهره‌مند است.


آئودی E-Tron GT تأکید زیادی روی پرفورمنس دارد. اگرچه نسخه‌ی تولیدی می‌تواند تفاوت‌هایی با این مدل داشته باشید اما شکی وجود ندارد که E-Tron GT تولیدی هم خودرویی پرفورمنس خواهد بود. این خودرو برای راننده بوده و پس از سبز شدن چراغ راهنمایی دیگران را پشت سر خواهد گذاشت.

فعلاً از تولید یک سدان الکتریکی دیگر خرسندیم. رقابت برای هر دو شرکت خوب بوده و برنده‌ی این رقابت هم مشتریان هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    تسلا مرحله تولید رو پشت سر گذاشته
    مقایسه این ماشین با ماشینی که قراره چند سال دیگه تولید بشه یکم جالب به نظر نمیاد.
    از نظر طراحی که من طراحی هردو رو دوست دارم.
    چراغ های جلوی تسلا برام جذابه
    و
    از طرفی داخلی ائودی هم زیباست.
    رقابت سازنده ای قراره در سال های اینده صورت بگیره که نتیجش هوایی با آلودگی کمتره
    بهتره از این رقابت ها لذت ببریم تا اینکه دنبال بحث و دعوا باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۱۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      بلی درسته تسلا تا اومدن رقیبش به بازار فکر کنم ماشینی با مشخصات بهتر میده بیرون یه جورایی 5 الی 6 سال جلو تر از رقیب هاش هست

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. مصطفی

      ۱۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (100 ديدگاه)

      ماشین فقط موتور نیست، قطعا به غیر از موتور و باتری،در بقیه موارد تسلا از آئودی عقب تره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Omid

        ۱۳ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        به جز فضای بار و کابین و طراحی و باتری و موتور و برد مدت شارژ دیگه چی میمونه ؟
        تجربه تسلا بیشتر هم هست

        موافقم 0
        مخالفم 1
  2. مهزیار

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (441 ديدگاه)

    تسلا را بیشتر دوست میداریم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. David

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (55 ديدگاه)

    با احترام به تسلا آئودی خیلی جذابتره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. آrمaن

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (88 ديدگاه)

    واقعا طراحی آئودی فوق العاده هست،خیلی جذابه این ماشین
    طراحی لوکس واقعا مال آلمان هست اول( البته انگلیس هم عالیه) طراحی های داخلی اس کلاس،سری٧ و پانامرا و آئودی واقعا حرف ندارن و یک به یک عالی تر

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    هیچوقت یه المانی رو قیاس نکنین ..

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. Elmiraj

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    خودروی سه سال آینده فولکس و آئودی هنوز در بسیاری موارد از نوع ارزان قیمت Model S تسلا که شش ساله در بازار حضور داره کم میاره…….!!!! اونوقت استارتاپ های چینی با یه ماه سابقه می خوان است شون کنار تسلا نوشته بشه …!!!

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. کوروش

      ۱۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      شک نکن چینی ها با همین روند پیشرفت در کمتر از یک دهه آینده اسمی از صنعت امریکا و المان و …. باقی نخواهند گذاشت تلاش فوقالعاده و بهبود در خودرو های چینی واقعا روزانه شده داستان رقیبان سنتی چیز دیگری هست اما چینی ها واقعا با تمام کپی کاری و سرقت صنعتی و …. تا الان خودشان را بسیار جدی و با هوش نشان دادند که شخصا خیلی دوست دارم این رقابت را قبل از این بسیاری از کشور ها اجازه درست شدن رقیب را نمی دادند امروز تنها راه رقابت با سیل صنعت چین فقط نوآوری یا حذف فیزیکی است مثلا یک شرکت چینی را خریداری کنند و کنترل از بیرون داشته باشند وگرنه آینده بسیار جالب خواهد بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱۵ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (1326 ديدگاه)

        اینطوری هم که شما میگید نیست فاصله تکنولوژی غرب و شرق به این راحتی پر نمیشه مخصوصا سیستم مدریتی حاکم بر غرب بر ارزش های کومونیستی چینی برتری داره و توجه بع منابع انسانی باعث شده فاصله حفظ و حتی بیشتر هم بشه البته قدرت های نوظهورمثل هند برزیل و شرق اروپا اینده خیلی مطمینی برای چین باقی نمیزاره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. Amin

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    خوبه که خودروهای الکتریکی آئودی زودتربیان تا خودروهای الکتریکی با کیفیت هم وارد بازار بشن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. mohammad

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (421 ديدگاه)

    توی خودروهای برقی تسلا یه چیز دیگست هیچ شرکتی با تسلا قابل مقایسه نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ehsangt3

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (164 ديدگاه)

    باسلام
    وقتی به عکسا نگاه می کنم آئودی فوق العاده زیباست تسلا هم زیباست
    ولی باهمه این حرفا پورشه تایکان بیشتر به دلم میشنیه جگوار آی پیس هم زیباس
    خودروسازان بزرگ دست به کار بشید خودرو های الکتریکی زیبا بسازیدهنر رو به خودروهای الکتریکی بیارید مخصوصا ایتالیایی ها
    زیباترین خودروی اکتریکی که دیدم و قلبم رو تسخیر کردلامبورگینی ترزو المینو هست وقتی معرفی شد به یکی از دوستان هنرمند که سیاه قلم کار می کنه وچهره می کشه درباره ماشین گفتم گفت کشیدن عکس ماشین راحته عکس ترزو رو براش فرستادم هنگ کرد کم آورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10061 ديدگاه)

    از منظر تکنولوژی و فنی ، من به تسلا به دلیل تخصصش در این اُمور ، رای میدم .
    اما از نظر طراحی داخلی و خارجی ، آئودی واقعاً دست بالا رو داره و بینظیره .

    موافقم 0
    مخالفم 1
  11. الهی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (612 ديدگاه)

    آئودی مخصوصا طرح داخلیش بهتره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. emad1990

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    تسلا طراحی خیلی بهتری داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. iman

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (65 ديدگاه)

    تو این مقاله میشه به قدرت فناوری این غول هایتک آمریکایی پی برد، وقتی که یک مدل کانسپت از شرکت قدری مثل آئودی با ساده ترین تیپ تسلا که شش سال قبل به بازار اومده مقایسه میشه و باز هم از لحاظ فنی نمیتونه مثل تسلا عمل کنه علم و تکنولوژی بکار رفته در تسلا رو نشون میده.
    تسلا با باتری ۷۵ کیلوواتی در سیکل اروپایی بیشتر از ۴۵۰ کیلومتر برد داره و آئودی تو همین سیکل و با وجود باتری های بزرگتر ۹۰ کیلوواتی فقط ۴۰۰ کیلومتر.
    اگه تسلا p100d تو این مقایسه میومد شتاب زیر ۲.۵ ثانیه و برد بالای۵۵۰ کیلومتر سیکل اروپایی میزان فاصله تکنولوژی رو خیلی بهتر نشون می داد.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا