آئودیبی ام ومرسدس بنز

مقایسهٔ کراس‌اوورهای الکتریکی آلمانی، ب‌ام‌و iX3، مرسدس EQC، آئودی E-Tron

با توجه به اینکه به‌تازگی ب‌ام‌و کراس‌اوور الکتریکی iX3 خود را معرفی کرده است، هم‌اکنون از باواریا، اشتوتگارت و انگولشتات کراس‌اوورهای کامپکت لوکس تمام الکتریکی داریم. البته گزینه‌های دیگری مثل تسلا مدل Y و جگوار I-Pace هم در این بخش حضور دارند اما در حال حاضر ب‌ام‌و iX3 منحصراً با رقبای مستقیم آئودی و مرسدس مقایسه می‌شود. البته این سه خودرو هرچند از لحاظ ابعاد مشابه هستند ولی در قدرت موتور، بُرد و قیمت باهم تفاوت دارند که در ادامهٔ این مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

ب‌ام‌و iX3

از همین ابتدا بگوییم که iX3 در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود و این یعنی آمریکایی‌هایی که خواهان یک کراس‌اوور الکتریکی لوکس آلمانی هستند فقط می‌توانند از بین مرسدس EQC و آئودی E-Tron انتخاب کنند. از این موضوع که بگذریم، اولین چیزی که در iX3 جلب‌توجه می‌کند شباهت زیاد آن به X3 معمولی است. این در حالی است که دو کراس‌اوور دیگر مدل‌های مستقلی هستند و بر اساس مدل‌های درون‌سوز ساخته نشده‌اند. قوای محرکهٔ iX3 از یک موتور الکتریکی با ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور و یک پکیج باطری ۸۰ کیلووات ساعتی تشکیل شده که نیروی آن صرفاً به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. کراس‌اوور الکتریکی ب‌ام‌و برای اینکه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد به ۶.۸ ثانیه زمان نیاز دارد که این یعنی به‌طور قابل‌توجهی کُندتر از دو رقیب خود است؛ اما خوشبختانه iX3 با هر بار شارژ کامل باطری‌ها بُردی ۴۶۰ کیلومتری را ارائه می‌کند که بهتر از EQC و E-Tron است. برای شارژ باطری‌ها هم با استفاده از شارژرهای سریع ۱۵۰ کیلوواتی می‌توان از صفر تا ۸۰ درصد از باطری‌ها را ظرف تنها ۳۴ دقیقه شارژر کرد.

آئودی E-Tron

خانوادهٔ آئودی E-Tron بسیار متنوع‌تر از دو رقیب دیگر است زیرا نه‌تنها نسخهٔ اسپرت‌بک (کوپه) آن ارائه می‌شود بلکه نسخه‌های مختلف قوای محرکه شامل E-Tron 50، E-Tron 55 و E-Tron S هم برای این کراس‌اوور قابل انتخاب است. در حال حاضر در ایالات‌متحده تنها نسخهٔ E-Tron 55 عرضه می‌شود که قیمت آن از ۷۴,۸۰۰ دلار آغاز می‌شود. این مدل به دو موتور الکتریکی با ۴۰۸ اسب بخار قدرت به همراه پکیج باطری ۹۵ کیلووات ساعتی مجهز است. E-Tron 55 ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که از iX3 با قدرت کمتر سریع‌تر است اما از مرسدس EQC با قدرت یکسان کُندتر است. در همین حال، مدل پایهٔ E-Tron 50 هم به دو موتور الکتریکی و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است اما ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد و ظرف ۶.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که با ب‌ام‌و برابر است. مدل پرچم‌دار E-Tron S هم با ۵۰۳ اسب بخار قدرت برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر به تنها ۴.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. بُرد نسخهٔ پایهٔ این کراس‌اوور الکتریکی ۳۰۰ کیلومتر اعلام شده درحالی‌که نسخهٔ E-Tron 55 می‌تواند با هر بار شارژ تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند. با استفاده از شارژرهای سریع ۱۵۰ کیلوواتی هم می‌توان ۸۰ درصد از باطری‌ها را ظرف تنها ۳۰ دقیقه شارژ کرد.

مرسدس بنز EQC

مرسدس بنز EQC فعلاً فقط در یک نسخه بنام EQC400 عرضه می‌شود که قیمت پایهٔ آن از ۶۷,۹۰۰ دلار شروع می‌شود. این یعنی کراس‌اوور الکتریکی مرسدس با وجود برخورداری از شتاب بهتر و بُرد بیشتر، از آئودی E-Tron 55 ارزان‌تر است. EQC هم مثل آئودی به دو موتور الکتریکی مجهز است که با ۴۰۸ اسب بخار قدرت و ۷۶۵ نیوتن متر گشتاور، خودرو را ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. انرژی موردنیاز این موتورها هم توسط یک پکیج باطری ۸۰ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با هر بار شارژ کامل طبق معیارهای WLTP امکان پیمودن ۴۲۰ کیلومتر را فراهم می‌کنند. در صورت استفاده از شارژرهای سریع ۱۱۰ کیلوواتی هم می‌توان ۸۰ درصد از این باطری‌ها را در حدود ۴۰ دقیقه شارژ کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد کراس‌اوور مرسدس با مشخصات یکسانی نسبت به آئودی، ارزش بیشتری دارد درحالی‌که ب‌ام‌و iX3 در پرفورمنس حرفی برای گفتن در برابر دو رقیب هم‌وطن خود ندارد.

مشخصات فنی

آئودی E-Tron 55

مرسدس EQC400

ب‌ام‌و iX3

پیشرانه ۲ موتور الکتریکی ۲ موتور الکتریکی ۱ موتور الکتریکی
قدرت ۴۰۸ اسب بخار ۴۰۸ اسب بخار ۲۸۲ اسب بخار
گشتاور ۶۶۵ نیوتن متر ۷۶۵ نیوتن متر ۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ عقب
شتاب صفرتاصد ۵.۷ ثانیه ۵.۱ ثانیه ۶.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر/ساعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت
باطری ۹۵ کیلووات ساعت ۸۰ کیلووات ساعت ۸۰ کیلووات ساعت
بُرد ۴۰۰ کیلومتر ۴۲۰ کیلومتر ۴۶۰ کیلومتر
قیمت ۷۴,۸۰۰ دلار ۶۷,۹۰۰ دلار حدود ۷۷,۰۰۰ دلار

با توجه به موادی که در این مطلب بیان شد، کدام‌یک از این سه کراس‌اوور کامپکت لوکس الکتریکی آلمانی را ترجیح می‌دهید؟

[polldaddy poll=10581929]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (10061 ديدگاه)

    خوبی این ماشین برقیا میدونید چیه ، اینه که لااقل نمیخواد فکر سرویس و تعویض مایعاتش باشیم از روغن موتور گیربکس ترمز گرفته تا آب رادیات .

    دنیای آینده همه چیز دو حالت داره ، یا قطعه برقی عمرش به پایان میرسه و با جنس جدید نوش میکنید یا خراب که بشه دیگه تعمیر نمیشه و قطعه‌ها آکبند تعویض میشه .
    با اینکه بنزینی‌ها رو دوست دارم ، اما اگر مشکل کارایی و پیمایش برقی‌ها بر طرف بشه ، بهترین انتخاب اینه که یه برقی بخری و دیگه تو تعمیرگاه‌ها نباشی و مثلاً میری قطعاتش را از ماکروسافت یا اَپل میخریم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رضا

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (66 ديدگاه)

    چرا خودرو های برقی این قدر رینگاشون زایعست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرین

      ۳۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (90 ديدگاه)

      بخاطر پایین اووردن ضریب آیرودینامیک….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهراد

      ۳۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (753 ديدگاه)

      چون تو بردشون تاثیر داره.رینگ کوچیکتر ماشینو دوربردتر می کنه مخصوصا قالپاق تسلا با بهبود ایرودینامیک مصرف انرژیشو کمتر می کنه.

      فقط اینجا دیگه موتور بنزینی نداریم که هدرز و توربو شو دستکاری کنن، همه چیز بر میگرده به دو سه تا قطعه های تک و الکتروموتور

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امیر

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (18 ديدگاه)

    BMW هر روز داره ضعیف تر و یکنواخت تر میشه و دیگه با دیدن طراحی هاش شگفت زده نمیشم مرسدس هم اگر توجه نکنه ممکن سرنوشتش مثل بی ام دبلیو بشه به هر حال امیدوارم که جفتشون یه تکونی بدن به خودشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. meysam

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    تویوتا راو4 پرایم شتابش 5.7 ثانیست و با مصرف زیر 2.5 و قیمت کمتر و برد بیشتر و تو تستها هم همه میگن سکوت کابین و راحتیش بالاتر از کلاس کاریشه
    منتظرم لکسوسهای پلاگین بیان به بازار با طراحی جدید همه رو درو کنن.
    بین این 3 تا بنز خوبه ولی خدایی اون بی ام و چی فکر کرده با خودش واسه اون انقدرم پول میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی موتورز

      ۳۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1195 ديدگاه)

      پلاک این هیبرید یعنی برقی بنشینی که میشه باتریشو شارژ کرد؟اره درست میگم؟
      یعنی بنزین شارژ ش نمیکنه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. meysam

        ۳۰ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (3524 ديدگاه)

        پلاگین هیبرید یعنی همون هیبرید + سوکت شارژ
        یعنی میتونی باتریشو با برق شارژ کنی ولی وقتی حرکت کردی و باتریهاش رو به اتمام بود مواقعی که موتور بنزینی وارد مدار میشه باتریهاش شارژ میشه
        باتریهای پلاگینها بزرگتر از هیبریدیهای معمولیه و مسافت بیشتری هم میرن و وقتی روی مد برق خالص باشن میتونن با سرعت بالاتری هم حرکت کنن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. ♤ANGUS_812♤

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    من هر چی خودرو برقی دیدم برام جذاب نبود
    ولی وقتی این سه تا پرچمدار آلمانو دیدم امیدوار شدم
    مگر اینا ماشین برقی جذاب بزنن از بقیه بخاری بلند نمیشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. مهرداد كمال

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1801 ديدگاه)

    بی ام و چرا این قد گرونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بنیامین

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (202 ديدگاه)

    نیسان اریا ی سر و گردن از اینا بالاتره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. مک وال

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (217 ديدگاه)

    انصافا بین این سه تا، طراحی ظاهری آئودی خیلی جذابتر و گیراتر است. ولی نمیدونم چرا قیمتش رو از بنز بالاتر برده؟!
    بی ام و هم که اینجا اصلا حرفی برای گفتن نداره! طراحی ظاهری ، پرفورمنس و قیمت ، همه اینها شکست این بی ام و رو قطعی میکنه.
    ولی رقابت بین آئودی و بنز پایاپای خواهد بود و فعلا پیش فروش آئودی بیشتر بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ارشیاsvj

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    ائودی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Bilbo

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (516 ديدگاه)

    واقعا فک کردن یه نفر باید آئودی رو با اون مشخصات و طراحی و قیمت ول می کنه، 3 هزار پول بیشتر بده و ix3 رو بخره؟ ? مگه غیر از یه متعصب کسی میتونه این کار رو بکنه؟ آقای ب‌ام‌و اینجا خیلی خراب کردی… ببینیم تو i4 و iNext چیکار میکنی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Hadi

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    E Tron رو ترجیح میدم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. آریا ماشین

    ۳۱ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    انتخابم بدون شک eqc
    قدرت و گشتاور از همه بیشتر
    شتاب از همه بهتر
    قیمت از همه کمتر
    برد از آئودی بیشتر و فقط ۴۰ تا از بی ام و کمتر
    Eqc انتخاب درسته و تو نظرسنجی هم مشخصه از همه بیشتر رای اورده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا