آئودی

مقایسهٔ شانه‌به‌شانهٔ نسل جدید و قدیم آئودی A1

آئودی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ مدل کوچک A1 را به بازار عرضه کرد تا بخش رو به رشد خودروهای کوچک پریمیوم در اروپا را اشغال کند. حال اما به‌تازگی نسل دوم این هاچ‌بک کوچک آلمانی معرفی شده که نقاط قوت خود را حفظ نموده و آن‌ها را با استایل بیرونی شیک و کابین با تکنولوژی بالا ترکیب کرده است. حال قصد داریم در این مطلب نگاه دقیق‌تری داشته باشیم به تغییرات نسل جدید A1 تا مطمئن شویم که این نسل همچنان بر پایهٔ موفقیت نسل قبلی شکل گرفته است.

ابعاد

آئودی در ابعاد نسل دوم A1 تغییراتی جزئی را اعمال کرده است به‌گونه‌ای که طول آن با شش سانتیمتر افزایش از ۳.۹۷ متر به ۴.۰۳ متر رسیده درحالی‌که عرض نسل دوم تغییری نداشته و مثل گذشته برابر با ۱.۷۴ متر است. این در حالی است که ارتفاع A1 جدید نیز تنها یک سانتیمتر کاهش داشته است. این تغییرات جزئی ابعاد موجب شده که نسل جدید A1 از لحاظ اندازه با خودروهای فولکس‌واگن پولو و سئات ایبیزا تطابق پیدا کند یعنی هاچ‌بک‌هایی که روی پلت‌فرم MQB A0 مشترک با نسل دوم آئودی A1 ساخته شده‌اند.

نمای جلویی

استایل بیرونی نسل قبلی A1 زاویه‌دار و خوش‌تیپ بود اما در نسل جدید، طراحان آئودی برای ایجاد نمایی تهاجمی‌تر، طراحی مردانه‌ای را ارائه کرده‌اند. ازجملهٔ ویژگی‌های برجستهٔ نمای جلویی A1 جدید می‌توان به چراغ‌های LED، نماد همیشگی آئودی یعنی جلوپنجرهٔ شش‌گوشه و ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در قسمت پایینی اشاره کرد. در نسخه‌های S-Line نیز دریچه‌هایی به لبهٔ کاپوت اضافه می‌شود که از مدل اسپرت کواترو سال ۱۹۸۴ الهام گرفته و ظاهر خشن‌تری را به خودرو می‌بخشند.

نمای جانبی

تغییرات طراحی نسل جدید A1 در پروفیل جانبی آن بیشتر نمایان می‌شوند. در اینجا طراحان آئودی با استفاده از ستون C ضخیم‌تر، سنگینی بصری بیشتری را به قسمت عقبی بخشیده‌اند. این ویژگی هم یکی دیگر از عناصری است که به‌منظور ادای احترام به مدل اسپرت کواترو در A1 اعمال شده است. در نسل جدید این ماشین همچنین خط شانه نیز به سه قسمت تقسیم شده که دو قسمت آن روی گلگیرها بوده و سومی روی درها کار شده است. این ویژگی، نمای پویایی به پروفیل جانبی A1 بخشیده است.

نمای عقبی

در قسمت عقبی A1 جدید نیز طراحان آئودی همانند دیگر قسمت‌ها، از همان عناصر منحصربه‌فرد نسل قبلی استفاده کرده‌اند اما درعین‌حال به‌آرامی لبه‌های نرم را تیزتر کرده‌اند. این تغییر بیشتر در فرم شارپ چراغ‌های عقب و قسمت پایینی سپر دیده می‌شود. با باز شدن درب صندوق بار نیز شگفتی دیگری پدیدار می‌شود چراکه در A1 جدید حجم صندوق بار با ۶۵ لیتر افزایش به ۳۳۵ لیتر رسیده است. همچنین با خواباندن صندلی‌های عقب این عدد به ۱۰۹۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند که رشد قابل‌توجهی را نسبت به فضای ۹۲۰ لیتری نسل قبلی نشان می‌دهد.

نمای داخلی

هرچند A1 خودروی کوچکی است اما حتی برخی تجهیزاتی که در سدان پرچم‌دار A8 وجود دارند، در این هاچ‌بک کوچک هم دیده می‌شوند. یکی از این تجهیزات، سیستم مجازی آئودی یا همان صفحه آمپر دیجیتالی کابین است. علاوه بر این نمایشگر، یک صفحه‌نمایش ۸.۸ اینچی هم به‌صورت استاندارد برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته شده که البته امکان ارتقاء آن به نمونهٔ ۱۰.۱ اینچی نیز وجود دارد. همچنین تریم‌های رنگی مختلفی هم برای کابین A1 جدید قابل سفارش است و بنابراین خریداران می‌توانند رنگی را انتخاب کنند که متناسب با سلیقهٔ شخصی آن‌ها است.

زیر کاپوت

با توجه به روند اخیر پیشرانه‌های خودروها در اروپا، آئودی هم فعلاً در ابتدا برخلاف نسل قبلی صرفاً پیشرانه‌های بنزینی را برای A1 ارائه کرده و خبری از نمونه‌های دیزلی نیست. این پیشرانه‌ها شامل نمونه‌های ۱ لیتری سه سیلندر و ۱.۵ لیتری یا ۲ لیتری چهار سیلندر می‌شود که قدرتی بین ۹۰ تا ۲۰۰ اسب بخار دارند. این در حالی است که قوی‌ترین موتور نسل قبلی (غیر از مدل اسپرت S1) یک نمونهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت بود.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. 917

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (310 ديدگاه)

    عجب لذتی داره که هر روز این داشبرد جلو چشات باشه
    خیلی کاربردی و زیبا طراحی شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    از هرنظرنسل جدید پیشرفت کرده.ولی تنها قسمتی که بدشده قسمت اگزوزهستش.آئودی های جدید همشون سراگزوز قلابی دارن که خیلی خیلی بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (172 ديدگاه)

      داداش این که الان سر اگزوز نداره هیچ. اگه عکسای نسخه هایی که داشتن تستش میکردن رو ببینی سر اگزوزاش واقعیه تو عکسای رسمیشم بعضیا سر اگزوز دارن بعضیا ندارن احتمالا دو نوع دیفیوزر براش در نظر گرفتن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مهدی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    بهترین سراگزوز ها بین خودروسازان آلمان متعلق به bmwوپورشه است.سراگزوزهای بنزوآئودی درمدل های معمولیشون تقلبیه که اصلا جالب نیست وفقط باکروم یه طرح اگزوز طراحی میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. arash66

      ۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (433 ديدگاه)

      داداش تقبلی چیه مگه داری جنس ایرانی یا چینی میخری
      به این میگن سر اگزوز های فیک یا غیر واقعی نه تقلبی !!
      مهندس های ائودی بنز اشتباه میکنن شما درست میگی ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Pooriya:::BMW:::GERMANY

    ۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (584 ديدگاه)

    جلو پنجره اش شده مثل جلو پنجره هیوندای؟؟!!

    اگه آرم آئودی روش نباشه قطعا یه هیوندای محسوب میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا