آئودیپورشه

مقایسهٔ پورشه تایکان و آئودی E-Tron GT، برادرانی از مادران متفاوت

آئودی به‌تازگی از مدل جدید E-Tron GT رونمایی کرده که یکی از زیباترین خودروهای تمام الکتریکی محسوب می‌شود که تاکنون دیده‌ایم. این خودرو با ظاهری جذاب و بسیار آئرودینامیک و همین‌طور نسخهٔ RS با ۶۴۶ اسب بخار قدرت، کاملاً چشمگیر به نظر می‌رسد؛ اما درحالی‌که آئودی می‌گوید E-Tron GT طراحی منحصربه‌فرد و احساس شاسی خاص خود را دارد، نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که این دومین سوپرسدان الکتریکی آلمانی است. درواقع، پورشه تایکان نه‌تنها پیش‌قراول این میدان بود بلکه به‌عنوان پایه و اساسی برای E-Tron GT هم عمل کرده است؛ اما با توجه به این موضوع، این دو ماشین چقدر می‌توانند از هم متفاوت باشند؟ آیا خریداران باید بجای پورشه آئودی را بخرند یا این دو اساساً یک خودرو با بدنه‌های متفاوت هستند؟ در این مطلب سعی داریم به این سؤالات پاسخ دهیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

ظاهر و اندازه

همان‌طور که انتظار می‌رفت، فاصلهٔ محوری آئودی E-Tron GT و پورشه تایکان یکسان و برابر با ۲.۹ متر است. تایکان اما با ۴.۹۶ متر طول، در مقایسه با آئودی ۴.۹۹ متری کمی کوتاه‌تر است. عرض دو خودرو نیز با ۱.۹۶ متر تقریباً باهم برابر است. در ارتفاع هرچند پورشه با ۱.۳۸ متر کمی کوتاه‌تر است اما اختلاف دو خودرو بسیار جزئی و در حد ۳ سانتی‌متر است. از لحاظ فضای بار، تایکان با صندوق‌عقب ۳۶۵ لیتری در پس آئودی با صندوق ۴۰۵ لیتری قرار می‌گیرد اما طولی نمی‌کشد که دوباره به شباهت‌ها می‌رسیم زیرا صندوق بار جلو در هردو خودرو ۸۱ لیتر حجم دارد. بااین‌حال در طراحی بیرونی خودروها تفاوت‌هایی دیده می‌شود. در اینجا دو ماشین کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند و تایکان با ضریب درگ ۰.۲۲، آئرودینامیک‌تر از آئودی با ۰.۲۴ است. تایکان در ظاهر عناصر صلی کانسپت Mission-E را حفظ کرده درحالی‌که آئودی در E-Tron GT چراغ‌های آشنای خود را به همراه جلوپنجرهٔ جدید و گلگیرهای برجسته‌تر ارائه کرده است؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که این دو سدان الکتریکی هم‌خانواده باهم اشتباه گرفته شوند.

داخل

با نگاهی به تصاویر داخلی دو خودرو می‌توان متوجه شد که تیم‌های طراحی تمام تلاش خود را کرده‌اند تا این دو سدان الکتریکی را از هم متمایز کنند. E-Tron GT بازگشتی قابل‌ستایش به دکمه‌های فیزیکی برای عملکردهای معمولی مثل کنترل سیستم تهویه داشته است درحالی‌که تایکان از رابطه‌های لمسی پرزرق‌وبرق اما کمتر کاربردی استفاده کرده است. هرچند E-Tron GT به‌عنوان خودرویی چهارنفره معرفی شده اما به‌صورت استاندارد به صندلی میانی پنجم در عقب هم مجهز است درحالی‌که تایکان به‌صورت استاندارد با چهار صندلی ارائه می‌شود و صندلی پنجم عقب برای آن قابل سفارش است. ازجملهٔ دیگر تفاوت‌های داخلی قابل‌توجه میان این دو خودرو هم می‌توان به صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آئودی که به سمت راننده زاویه دارد و وجود نمایشگر سرنشین جلو در تایکان اشاره کرد.

زیر پوست

هرچند بدون شک آئودی وقت زیادی را صرف تنظیم دقیق سیستم تعلیق و فرمان E-Tron GT کرده تا احساس متفاوتی با تایکان داشته باشد اما اصول اولیهٔ آن همان است. هردو خودرو به سیستم تعلیق بادی سه محفظه‌ای مجهز هستند و به نظر می‌رسد چیزی که پورشه آن‌را سیستم مدیریت فعال تعلیق پورشه می‌نامد، در آئودی تحت عنوان کمک‌فنرهای تطبیقی ارائه شده است. این سیستم در نسخهٔ RS به‌صورت استاندارد وجود دارد اما برای نسخهٔ معمولی قابل سفارش خواهد بود. از لحاظ پرفورمنس، هردو خودرو از ترکیب دو موتورهٔ یکسانی سود می‌برند. البته به‌تازگی نسخهٔ تک موتور و محرک عقب تایکان هم ارائه شده اما برای اینکه خودروها باهم هماهنگ باشند، در اینجا نسخه‌های دو موتوره را باهم مقایسه می‌کنیم.

نسخه‌های توربو و توربو S تایکان هردو ۶۲۵ اسب بخار قدرت دارند اما در حالت اووربوست، خروجی موتورها در توربو به ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور و در توربو S به ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. از سوی دیگر، E-Tron GT در نسخهٔ پایه ۴۷۶ اسب بخار و در نسخهٔ RS نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد که این عدد در حالت اووربوست برای مدت کوتاه ۲.۵ ثانیه می‌تواند به ۶۴۶ اسب بخار قدرت و ۸۳۰ نیوتن متر گشتاور برسد. تایکان توربو با کمک لانچ کنترل ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که توربو S این کار را ظرف تنها ۲.۶ ثانیه انجام می‌دهد. نسخهٔ پایهٔ E-Tron GT اما برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و نسخهٔ RS با استفاده از حالت اووربوست ظرف ۳.۱ ثانیه به این سرعت می‌رسد.

حداکثر سرعت تایکان در هردو نسخهٔ توربو و توربو S برابر با ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است اما E-Tron GT در نسخهٔ پایه می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت برسد و در نسخهٔ RS حداکثر سرعت آن روی ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است؛ اما علیرغم برتری پورشه در پرفورمنس، قوای محرکهٔ تایکان و E-Tron GT تقریباً یکسان است. به‌عنوان‌مثال، هردو خودرو از معماری ۸۰۰ ولت مشابهی برخوردارند که امکان شارژ با شارژرهای سریع ۲۷۰ کیلوواتی را فراهم می‌کند. طبق اعلام EPA، بُرد تایکان در نسخهٔ توربو S با هر بار شارژ کامل ۳۱۰ کیلومتر و در توربو ۳۲۳ کیلومتر است. آئودی نیز بر اساس چرخهٔ آزمایشی تقریبی EPA، بُرد E-Tron GT را در نسخهٔ پایه ۳۸۳ کیلومتر و در نسخهٔ RS حدود ۳۷۳ کیلومتر برآورد کرده است.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، نظر شما چیست؟ آیا طراحی بیرونی و چیدمانی داخلی متفاوت کافی است تا آئودی E-Tron GT را خودرویی متفاوت بدانیم؟ آیا اصلاحاتی که زیر پوست E-Tron GT انجام گرفته اقدام مثبتی هستند یا بهتر بود آئودی صرفاً پوستهٔ تایکان را تغییر دهد؟

کدام خودروی الکتریکی لوکس اسپرت را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. R@m!n

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (540 ديدگاه)

    من آئودی بیشتر می پسندم جذاب تره بنظرم

    موافقم 38
    مخالفم 13
    1. پدر خودرو سازی جهان

      ۲ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      تنها خودرو الکتریکی که دوست دارم تایکانه

      موافقم 24
      مخالفم 14
    2. Audi s8

      ۲ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (757 ديدگاه)

      ❤Audi e-tron gt❤

      موافقم 16
      مخالفم 5
    3. سهند

      ۲ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (662 ديدگاه)

      هر دو بسیار عالی هستند ولی انتخاب من با اختلاف خیلی کم پورشه است.

      موافقم 15
      مخالفم 6
  2. MAHDI

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    هردو خیلی جذابن. اما اگه موتور بنزینی بود یه دنیا جذابیت بیشتری داشتن.

    موافقم 24
    مخالفم 8
    1. حمید رضایی

      ۲ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (73 ديدگاه)

      پانامرا و آئودی A7 هست دیگه
      نسخه های پرفورمنس هم دارن هر دو محصول!

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. سهند

        ۲ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (662 ديدگاه)

        فروش تایکان خیلی بیشتر از پانامرا است. اگر پانامرا اینطوری پیش رود تولید نخواهد شد.

        موافقم 8
        مخالفم 2
  3. Amir

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (261 ديدگاه)

    هر دو عالی هستن ولی تایکان بنظرم بهتره

    موافقم 19
    مخالفم 10
  4. Hadi

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    هر دو واقعاً گزینه های فوق العاده و بشدت خوبی هستند….
    ولی با تمام احترامی که به آئودی میزارم انتخاب تو سدان های الکتریکی پورشه تایکان 4s هست…?
    چون بنظر من طراحی بهتر داره و بشدت زیباست و به اندازه آئودی شلوغ نیست…
    و طراحی ماندگارتری داره و دیر تر قدیمی میشه…
    کابین بهتر و زیباتری داره شاید از نظر برد روی کاغذ به آئودی نرسه ولی همیشه تو دنیای واقعی پورشه ها بهتر از روی کاغذ هستند و توی یک فیلم که تو همین پدال منتشر شد مدل 4s با یک بار شارژ 576 کیلومتر رفت!
    تایکان واقعاً معرکست هر چند اگه تو برد رقبا نرسه ولی خیلی دوست داشتنی و معرکست ?…

    موافقم 21
    مخالفم 8
  5. T.C.B.K

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (185 ديدگاه)

    هر 2 خوبن ولی….
    هیچ خودرو برقی کامل نیست….

    منتظرم یه استارت آپی بیاد خودرو بسازی ترکیبی از هرچهار تا.

    شتاب مدل s
    دینامیک تایکان
    طراحی آئودی
    لوکس بودن لوسید

    ولی تو همین رنج قیمت بین 120 الی 160 هزار دلار .

    متاسفانه هیچ خودرو برقی ساخته نشده با اون مشخصات. ( ترکیبی از اون 4 تا که نام بردم)

    موافقم 8
    مخالفم 4
  6. Amin

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (119 ديدگاه)

    در همین حین تایکان کراس توریزمو معرفی شد???

    موافقم 8
    مخالفم 3
  7. مرسدس فن

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (96 ديدگاه)

    تایکان رو ترجیح میدم!
    تنها ماشین برقی که دوست دارم فقط تایکانه

    موافقم 8
    مخالفم 7
  8. Benz

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    جفتشون عالین ولی من تایکان رو کمی بیشتر دوست دارم.

    موافقم 9
    مخالفم 5
  9. SHERVIN

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (16 ديدگاه)

    پورشه در عین سادگی زیباست
    و آئودی بسیار جذاب است
    بین این دو ماشین ظاهر پورشه بیشتر به الکتریکی ها می خوره ولی آئودی نه

    موافقم 7
    مخالفم 3
  10. یانکی

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    پدال ضد آمریکایی چرا اینجا میشه رای داد ولی تو قسمت کدیلاک بنز بیمر نمیزاشتی ما رای بدیم.دیت بردار

    موافقم 6
    مخالفم 13
    1. OMID

      ۲ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      اره اینجا خیلی ضد آمریکان به نظرم به نشانه اعتراض دیگه نیا پدال

      موافقم 11
      مخالفم 7
      1. یانکی

        ۲ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2354 ديدگاه)

        بعد عید

        موافقم 0
        مخالفم 3
  11. Khosrow

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    Wrong Turn / چه سخت شد ..

    موافقم 4
    مخالفم 3
  12. Reza ar

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (257 ديدگاه)

    آئودی همیشه به پرفورمنس پورشه نرسیده نه به این دلیل که توانشو نداره بلکه به این دلیل که فولوکس واگن نمی خواد دو برند در یک سطح داشته باشه ولی در کل دینامیک رانندگی پورشه بالا تره و در عوض قیمت آئودی بر خلاف پورشه منطقی و مناسب هست !

    موافقم 4
    مخالفم 1
  13. رامتین

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (3048 ديدگاه)

    از نظر من تایکان بهتره. اصولا شرکت پورشه پله های بالاتری از فناوری را نسبت به آئودی طی کرده.

    موافقم 5
    مخالفم 3
  14. حسین دهمرد

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    هیچکدوم. پانامرا

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا