آئودیبی ام وولوو

نبرد آفرود بین ب‌ام‌و X3، آئودی Q5 و ولوو XC60

سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت لوکس در همهٔ دنیا بسیار پررونق و رقابتی است. در این سگمنت شلوغ، گزینه‌های بسیار خوبی حضور دارند که بسیاری از آن‌ها اروپایی هستند. سه نمونه از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین گزینه‌ها در این بخش می‌تواند ب‌ام‌و X3، آئودی Q5 و ولوو XC60 باشند. هرچند این کراس‌اوورها روی آفرود تمرکز ندارند اما هنوز هم از توانایی‌هایی برای حرکت در مسیرهای خارج از جاده برخوردار هستند؛ بنابراین، کارواو که می‌خواهد ببیند کدام‌یک از این سه کراس‌اوور لوکس اروپایی می‌تواند بهترین عملکرد را در آفرود داشته باشد، آن‌ها را طی شش چالش آفرودی مختلف در برابر هم قرار داده است.

هرچند این سه خودرو از لحاظ فرمول کلی بسیار به هم شبیه هستند اما در زیر پوست تفاوت‌های بزرگی با هم دارند. بررسی را با ب‌ام‌و X3 آغاز می‌کنیم که به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۲۹۲ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. از سوی دیگر، ولوو XC60 با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزلی به میدان آمده که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را تحویل هر چهارچرخ می‌دهد.

و سرانجام به آئودی Q3 می‌رسیم که از یک موتور ۲ لیتری بنزینی با ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. از لحاظ وزن، ب‌ام‌و با ۱۹۹۰ کیلوگرم از هردو رقیب خود سنگین‌تر است زیرا آئودی ۱۸۸۰ کیلوگرم و ولوو ۱۹۰۰ کیلوگرم وزن دارند. البته در آفرود همه‌چیز فقط وزن و قدرت نیست و موارد دیگری مثل کشش، توزیع قدرت بین چرخ‌ها، توزیع وزن و… هم اهمیت دارند. خب حالا وقت آن رسیده که سراغ ویدئو رفته و ببینید کدام‌یک از این کراس‌اوورهای لوکس در چالش‌های آفرودی کارواو بهتر عمل می‌کنند.

تماشا در یوتیوب:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Ninja

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    اینام شدن افرودر اینا نه تو اسپرت بودن خوبن نه تو افرود زیاد جادار خانوادگی هم نیستن بدرد نمیخورن 🙂

    موافقم 3
    مخالفم 4
  2. Silent

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (625 ديدگاه)

    امروز اتفاقی یک نگاهی به قیمت توو سایتا انداختم چه طور ممکنه کسی پولی برا همچین چیزی بده؟؟!! بعد سیستم بیمه و خدمات پس از فروشش اصلا چه طوری هست وقتی نمایندگی نداره؟ اصلا معامله می شه 😂
    زده bmw x4 مدل 2017 کم کارکرد 4 میلیارد و 200 !! همین ماشین اینجا هست رنج 25 تا 30 هزار دلار تازه اگه کسی بخره همچین چیزی رو! (600 میلیون دست بالا تازه)

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. Silent

      ۲۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (625 ديدگاه)

      یا xc90 volovo زدن 4 میلیارد و 400 مدل 2017 !!! اینجا چیزی حدود 35 تا 40 هزار تا با قطعات اصلی و … (می شه چیزی حدود 800 میلیون) خو الان چطور اینا اصلا معامله می شن؟!! فردا روز مدل جدیدش وارد شه که همین لگن 4 ت و 500 تومن هم نباس بخرن که چطوری معامله می شه!؟ اصن می شه

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. porsche

        ۲۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (749 ديدگاه)

        مثل اینکه شما ایرانی نیستی

        چرا مدل x باهاشون رقابت نمیکرد

        موافقم 4
        مخالفم 0
    2. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

      ۲۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      ایران همه چی برعکسه 🙂

      موافقم 3
      مخالفم 1
    3. مثنوی

      ۲۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (14 ديدگاه)

      چند سال پیش یه ولوو انداختم زیر پام و رفتم برا آفرود. هر چی گازش میدادم، لشش تکون نمیخورد. انگار جون و حال نداشت. همونجا انداختمش ته دره و رفتم یه لندکروزر خریدم. بدک نبود، شیب های 30 درصد و چهل درصد رو جواب میداد ولی تو 50 درصد و بیشتر بکسوباد میکرد. دفه دوم تو یه سرپایینی گذاشتم رو کلاج و خودم ازش پریدم بیرون.
      گفتم اینجوری نمیشه باید سلطان آفرود رو پیدا کنم. این بود که یه دیفندر گرفتم و به دل کمرکش ها زدم. لامصب یه آفرودر همه فن حریف بود و نمیشد ایرادی ازش گرفت.
      بعد یه روز هیجان انگیز، خسته برگشتم خونه دیدم یه شاسی بلند تو پارکینگه. بابام رو دیدم که به طرفم اومد و گفت این پادشاه آفروده. بهش خندیدم و گفتم الان میبرمش اگه یه تپه بالا نرفت میندازمش ته دره. فوری قبول کرد.
      همون اول که پست فرمونش نشستم منو جذب خودش کرد. به کوه و کمر و دشت و تپه که رسیدیم انگاری پرواز میکرد و همه رو مثل آب خوردن رد میکرد. شیب 60 درجه (200 درصد) رو با چه سرعتی بالا میرفت و کم نمیاورد.
      برگشتم خونه، اصلا حاضر نبودم از پشتش پایین بیام. به بابام گفتم دیفندر رو سوار شه و دوتایی رفتیم کوه و دیفندر رو کنار یه سراشیبی تند گذاشت اومد پیشم نشست و من محکم زدم تا دیفندر پایین بیفته. بعد خودمون تو سراشیبی دنبالش کردیم و اون هی غلت میخورد و خورد میشد ما مثل بز کوهی تعقیبش میکردیم و بابام فیلم میگرفت.
      واقعا تک پادشاه آفرود بود مه فقط باید سوارش بشی ببینی چی میگم. پادشاه هاوال اچ 9 بود که کوه و کمر و دشت و بیابون زیر پاش بود.

      موافقم 4
      مخالفم 6
      1. porsche

        ۲۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (749 ديدگاه)

        منم نیمارم

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. نوید محمد

          ۲۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (140 ديدگاه)

          نی مار؟!

          موافقم 3
          مخالفم 0
        2. فرید

          ۲۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (203 ديدگاه)

          پورشه جان
          توجه نکن، اینا فقط برای جلب توجه میان نظر میدن

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. Amirreza

        ۲۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2724 ديدگاه)

        وای فقط آخرش 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        موافقم 3
        مخالفم 1
      3. امیر

        ۲۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (606 ديدگاه)

        پول هم که علف خرسه درسته ؟
        چرا چرت و پرت میگی برادر من ، وقتی نظری نداری چیزی به ذهنت نمی رسه خب
        نگو اونوقت همه بهت می خندن. جناب مثنوی

        موافقم 5
        مخالفم 2
      4. zeg

        ۲۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (158 ديدگاه)

        مثنوی، ما رو منقلب کردی😂

        موافقم 4
        مخالفم 0
      5. mahan

        ۲۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        هرچی بیشتر ازین کامنت ها میبینم بیشتر متقاعد میشم که کامنت نذارم!
        اول که بعید میدونم تا حالا ولوو رو نشستی حداقل xc90 نبود فوقش با این ولوو های سدان رفتی افرود بماند که کلا ولوو برای افرود نیست!
        بعد تو اصلا راننده نیستی و گواهینامه نداری به احتمال زیاد پات به پدال هم نمیرسه!اول که هر افرودی اصول خودش رو داره و باید براش اماده شد و حتی باد لاستیک رو کم و زیاد کرد صخره و جنگل و کویر فرق میکنه و دوستان بلدن و توضیح بدم تکرار مکررات میشه!بعدش توی شیب زدن بیشتر گشتاور مهمه نه قدرت!چیزی که اشتباه گفتی برای اینکه شیبی رو بزنی اول باید مکث کنی یک مسیر مستقیم انتخاب بکنی بعد با دنده سنگین شروع بکنی و با حداکثر گشتاور طی بکنی حرکت با سرعت بسیار بالا در مسیرهای ناهموار موجب می‌شه که با بالا و پایین رفتن آنی خودرو، یک یا دو چرخ تماس خود را با سطح مسیر از دست بدهند.صعود موفقیت امیز مدیون انتخاب مسیر خوب و گشتاور مناسب و چسبندگی مناسب لاستیک هست.البته گفتم هر سطح فرق میکنه من معمولی ترین و بیسیک ترین مدل رو گفتم مثلا همین سطح شیب دار اگه لغزنده باشه نیازه از قدرت زیاد استفاده کنیم.دنده های بالاتر گشتاور کمتر و چسبندگی بیشتری رو در سطوح لغزنده فراهم میکنن. البته مشکل ترین بخش عبور از تپه نوک قله هست معمولاً در چنین مواقعی چرخ‌ها شروع به هرزگردی کرده و در اثر چنین حالتی، خودرو کم‌کم به حالت توقف می‌رسه اگر خودرو به حالت توقف نرسید، بهتر است که خودرو را با پدال ترمز متوقف کرده و فوراً دنده کمک را درگیر کنید و سپس، پدال ترمز را رها و همزمان پدال کلاچ را هم رها کنیم.
        نکات طلایی برای رانندگی آفرود
        نکات طلایی برای رانندگی آفرود

        ایمن‌ترین روش برای بالا و پایین آمدن از یک شیب تپه انتخاب یک مسیر مستقیم است.

        به گزارش خودروتک ، عمدتاً برای پیمایش در تپه‌ها و سراشیبی‌های تند از خودروهای دو دیفرانسیل و شاسی‌بلند استفاده می‌شود؛ خودروهایی که اغلب به دنده کمک و قفل دیفرانسیل نیز مجهز هستند.
        مطالب پیشنهادی

        خرید گوشی شیائومی+ارسال رایگان همراه با هدایای ویژه

        با 2.5 میلیون تومان تو کیش فورد موستانک سوار شو!!

        موهات ریخته و کف سرت دیده میشه؟ با ثبت نام تو این سایت درمانش کن!!

        تخفیفات استثنایی آیفون 12 همراه با ارسال رایگان

        بهترین رفیقات رو توی این مسابقه بشناس!

        اما تنها به صرف سواری بر یک بلندقامت مجهز و خوش‌رکاب نمی توان به سهولت و اطمینانی صد در صد از یک تپه و یا سربالایی تند فراز و فرود نمود بلکه این کار به متد و روش خاصی نیاز دارد که در این نوشتار مختصراً به آن می‌پردازیم.

        صعود از شیب تند یک تپه به مهارت ویژه‌ای در زمینه رانندگی نیاز دارد. شیوه کار هم بدین گونه است که در همان ابتدای مسیر، خودرو را متوقف نموده و سپس با نگاه چشمی به سربالایی مفروض مسیر مورد نظر خود را به دقت انتخاب می‌کنید.

        در این موقعیت، همواره سعی نمایید در صعود از تپه‌ها یک مسیر کاملاً مستقیم را گزینش نموده و از حرکت مارپیچی اکیداً خودداری کنید؛ چون در چنین وضعیتی که خودرو عمود بر مسیر شیب است، امکان سر خوردن و پایین آمدن آن از مسیر حرکت وجود دارد و یا حتی بدتر از آن، ممکن است که خودرویتان معلق زده و دچار فاجعه‌ای بس خطرناک شوید.

        برای شروع حرکت از سربالایی، ابتدا خودرو را در دنده سنگین قرار داده و با تمام توان حرکت خود را آغاز کنید.انجام چنین کاری انرژی جنبشی لازم را در ابتدای حرکت برای شما فراهم می‌کند؛ چون انرژی جنبشی حاصل ضرب سرعت در جرم جسم است و بنابراین، هر چه رقم این سرعت بیشتر باشد مقدار این انرژی بیشتر است. ضمناً توجه داشته باشید که حرکت با سرعت بسیار بالا در مسیرهای ناهموار موجب می‌شود که با بالا و پایین رفتن آنی سرعت خودرو، یک یا دو چرخ تماس خود را با سطح مسیر از دست بدهند. پس کسب یک سرعت معقول و قابل کنترل در این وضعیت باید همواره مد نظرتان باشد.

        مشکل‌ترین بخش عبور از تپه بالاترین نقطه آن است که معمولاً در چنین مواقعی چرخ‌ها شروع به هرزگردی کرده و در اثر چنین حالتی، خودرو کم‌کم به حالت توقف و واماندگی می‌رسد. اگر خودرو به حالت توقف و واماندگی نرسید، بهتر است که خودرو را با پدال ترمز متوقف نموده و فوراً دنده کمک را درگیر کنید و سپس، پدال ترمز را رها و همزمان پدال کلاچ را هم رها کنید.با انجام این عملیات ترمز موتور و یا به عبارتی مقاومت پیستون‌ها در حرکت رفت و برگشتی پیشرانه، می تواند حرکت سریع رو به پایین خودروی شما را به حرکتی بسیار آرام تبدیل بکنه، اما به خاطر داشته باشید که در زمانی که خودرو با سرعتی آرام رو به پایین آمدن است هیچ وقت با پدال‌های گاز و کلاچ و ترمز بازی نکنید چون استفاده از اهرم پدال یا ترمز باعث قفل شدن چرخ‌ها شده و نتیجه آن سر خوردن خودرو به سمت انتهای تپه است.البته این درس خیلی ادامه داره و از حوصله دوستان خارجه و دوستان همه بلدن و اینو بیشتر برای شما گفتم گرچه بنظرم بهتره تعاریف زوایای افرودی از قبیل زاویه شکست و فرار و حمله و رمپ و همچنین درصد رو مطالعه کنید که چیز خنده داری نگید!من زاویه حمله و فراره چند خودرویی که داشتم رو میگم که یاد بگیری.
        اف جی کروزر:زاویه حمله 34.زاویه فرار30
        پرادو:زاویه حمله 31.زاویه فرار 24
        g550:زاویه حمله 35.زاویه فرار 27
        لندکروز:زاویه حمله32.زاویه فرار27
        ((((رنجروور رنجروور اتوبیوگرافی اس وی:زاویه حمله 34.7 . زاویه فرار29))))) یکی از بهترین زویای حمله و فرار ساخته شده
        رنجروور اسپرت:زاویه حمله 25.5.زاویه فرار24.5
        ————————————————————————–
        بهترین ها هامره.رانگلره.دیفندر.فوررانره.رنجروور رنجروور.جی کلاس هست
        رانگلر هم اگه یادم باشه حمله 43 هست فرار رو یادم نمیاد امریکایی بازای سایت میدونن میتونن بگن
        دیفندرم حمله و فرارش 40 هست
        راستی داستان فکاهی و پادشاه افرودت بماند ولی بذار حالا که این همه گفتم درصد هم بهت یاد بدم شیب 60 درجه نمیشه 200 درصد!(هر 45 درجه میشه 100 درصد)60 درجه میشه چیزی حدود 134 درصد!همه اونایی که نوشتی شیب های 30 و 40 درصد و 50 درصد رو مزخرف نوشتی برادر من مثلا 30 درصد میشه 13.5 درجه که کراس اور هم میره ازش بالا و بهتره زیاد این موضوع رو هم نزنیم تا بوش درنیاد!بقول بزرگواری فعلا خداحافظ😂😂😂
        راستی تو با هول h9 من با لندکروز می خوای 8 سیلندر 5.7 لیتریم رو تو پارکینگ میذارم با 6 سیلندر باهات مسابقه افرود میدم جایزه هم هر ماشینی که بخوای تو ایران برات میخرم😂

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. Amirreza

          ۲۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2724 ديدگاه)

          آقا ماهان ناراحت نشین ما از تجربیات شما همیشه استفاده کردیم ، من بیشتر فکر کنم ایشون منظورشون رامین بوده یا منظوری نداشته

          موافقم 2
          مخالفم 1
        2. mahan

          ۲۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          امیررضا جان عزیز مایی.تجربه ما در مقابل شما و دوستان چیز ارزنده ای نیست ولی ایشون کلا هیچ اطلاعی از افرود نداشت و انگار می خواست ملت رو ایسگاه کنه

          موافقم 2
          مخالفم 1
        3. امین

          ۲۸ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (578 ديدگاه)

          Mahan
          عزیز متن کپی میکنی درست. ولی تبلیغات وسطش کات کن ضایع هست (مخصوص قسمت شیائومی ش)
          اون بنده خدا ( مثنوی ) داستان طنز نوشته بود نیازی به جوش آوردن نبود
          اعتماد به نفس چیز خوبیه ولی زیادیش بیرون روی میاره

          موافقم 2
          مخالفم 0
        4. mahan

          ۲۸ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          امین جان من خب دکترا ندارم یک سری تجربه خودم یکسری مطالعه!اتفاقا رفتم از جایی کپی اوردم که یک وقت اشتباه نگم.ادم همه چیز رو بلد نیست بعضی چیز هارو باید از کسایی که بلدن استفاده کنه و من برای مطلب دقیق تر خب کپی کردم.اگه دقت کنی یک سری از تجارب خودم بود یکسری هم که برای اینکه دقیق تر باشه و با مدرک باشه از سایت زومیت کمک گرفتم و فکر نمی کنم اشکالی داشته باشه

          موافقم 1
          مخالفم 1
  3. ممد ژانگولر

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    آزمایش جالبی بود ولی کامل نیست برای محک زدن خودرو . خود کارخونه ها جاهایی دارن برای محک زدن خودروهاشون که به نظر من اون سیستم برای همه باشه بهتره . چاله ایی که یکبار توش بکسه باد کنی شرایطش برای ماشین بعدی خیلی متفاوت میشه و گودتر

    موافقم 0
    مخالفم 2
  4. Amirreza

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    اینکار مثل اینا که مایباخ و رولزرکیس رو ببری تو پیست ، در کل انتخابم q5 هست ، چون ظاهر واقعا شیک تری نسبت به اون دو تا داره و وزن کمتری نسبت به بیمر ، وقد این رنگ آئودی بهش میاد

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. امیر

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    خب که چی ؟ اینا اصلا برای آفرود ساخته نشدن.
    بشر فکر می کنه هر نوع چیزی که از سطح زمین ارتفاع بلندتری داشته باشه. باهاش میشه رفت آفرود ، اگر این این طور پیش بره پس فردا کارواو قطار و کشتی رو میبره آفرود

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. خوشنام

      ۲۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (215 ديدگاه)

      درسته برای آفرود ساخته نشدن ولی امتحان و تستش که ضرر نداره
      متوجه میشیم چند مرده حلاجند؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. Swedish arrogant tiger

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    هیچکدوم برای آفرود ساخته نشدن پس کلا بی اساسه، ولی من برای استفاده آفرود سبک در کنار استفاده روزمره ولوو رو انتخاب می‌کنم.
    احساس میکنم برخلاف امتیازات برای آفرود مطمئن تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mahan

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    جای رنجروور ایووک خالی بود بین این ها.هرچند مقایسه خنده داری بود و باید این هارو توی مسیر مقایسه کرد ولی کلی نظرم روی x3 هست.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. AMG///

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (142 ديدگاه)

    یه چروکی از همه‌ این سوسول ها بهتره
    توی ماشین های اروپایی آفرودر فقط رنجرور و g واگن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. آریا ماشین

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (661 ديدگاه)

    انتخابم آئودی q5

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد مختاری آذر

    ۲۸ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    به نظرم آئودی بهتر هستش واقعا تست جذابی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا