آستون مارتینبنتلی

دوئل بنتلی مولسان و آستون‌مارتین لاگوندا

به روزی دیگر و دوئلی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیدیم. امروز به سراغ کلاس سدان‌های فوق لوکس رفته‌ایم. کلاسی که خودروهای آن نهایت تجمل، شکوه و رفاه را ارائه می‌کنند. سدان‌های سوپرلوکسی که دست‌کمی از جت‌های شخصی ندارد و فوق‌العاده گران‌قیمت و البته لوکس هستند تا جایی که حتی کلمهٔ لوکس هم نمی‌تواند درخور شأن آن‌ها باشد. البته خودروسازان بسیار کمی در این سگمنت حضور دارند و به همین دلیل تعداد شرکت‌کنندگان این گروه تنها هشت خودرو هستند که عبارت‌اند از:

مایباخ ۶۲S

مرسدس-مایباخ S600

رولزرویس فانتوم

رولزرویس گوست

بنتلی مولسان

بنتلی فلاینگ اسپار

آستون‌مارتین لاگوندا

آستون‌مارتین راپید

اما ذکر یک نکته در رابطه با این گروه ضروری است. همان‌طور که اطلاع دارید، این گروه خودرویی بسیار خلوت است و خودروهای در حال تولید آن نیز تنها هفت عدد هستند. بنابراین تعداد شرکت‌کنندگان این گروه فرد بوده و برای یکی از خودروها رقیبی وجود نخواهد داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به این گروه، مایباخ ۶۲S را هم اضافه کنیم. البته تولید این خودرو چند سالی است که خاتمه یافته اما به دلیل مواردی که ذکر آن‌ها رفت، استثنائا با اینکه تولید مایباخ ۶۲S پایان یافته اما آن‌را هم جزء شرکت‌کنندگان گروه سدان‌های بزرگ فوق لوکس قرار داده‌ایم. با این مقدمه به سراغ اولین دوئل این گروه می‌رویم که در آن دو اشراف‌زادهٔ بریتانیایی مغرور یعنی بنتلی مولسان و آستون‌مارتین‌ لاگوندا به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

آستون‌مارتین لاگوندا

لاگوندا در ابتدا یک شرکت خودروسازی بریتانیایی بود که در سال ۱۹۰۶ تأسیس شد؛ اما این شرکت در پی مشکلات مالی در سال ۱۹۴۷ توسط آستون‌مارتین خریداری شده و به زیرمجموعهٔ این شرکت انگلیسی درآمد. پس‌ازاین معامله، مدت‌ها از لاگوندا خبری نبود تا اینکه در سال ۱۹۷۴ سدان لوکسی تحت نام آستون‌مارتین لاگوندا معرفی شد. تولید این خودرو در چهار سری تا سال ۱۹۹۰ ادامه یافت و پس‌ازآن دوباره لاگوندا به انزوا رفت. سرانجام در سال ۲۰۰۹ آستون‌مارتین تصمیم گرفت دوباره برند لاگوندا را احیا کند و توسط آن خودروهای لوکسی را تولید نماید که شخصیتی متفاوت از ساخته‌های اسپرت این شرکت داشته باشند. نهایتاً اولین محصول تولیدی دوران جدید لاگوندا در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ معرفی شد. این خودرو مانند نیاکان خود یک سدان فوق لوکس است که طراحی آن نیز کاملاً با نگاه به لاگوندا ۱۹۷۴-۱۹۹۰ شکل گرفته است؛ اما لاگوندا جدید خودرویی تولید محدود است و تنها ۲۰۰ دستگاه از آن ساخته شده است که قیمت هریک از آن‌ها در نسخهٔ ویژه Taraf به رقم فوق‌العادهٔ یک میلیون دلار می‌رسد. این سدان فوق لوکس مجهز به یک نیروگاه ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۵۴۰ اسب بخار قدرت است.

بنتلی مولسان

شرکت بریتانیایی بنتلی برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ با معرفی یک سدان لوکس بزرگ، از نام مولسان استفاده کرد. تولید این خودرو تا سال ۱۹۹۲ ادامه داشت و سپس با مدل آرنیج جایگزین شد. بعدازاین، نام مولسان از سبد محصولات بنتلی کنار رفت تا اینکه سرانجام در ضیافت پبل بیچ ۲۰۰۹، این شرکت مولسان جدید را به‌عنوان پرچم‌دار خود معرفی نمود. این اولین پرچم‌داری است که بعد از ۸۰ سال به‌طور مستقل توسط بنتلی طراحی و توسعه یافته است. مولسان که به‌صورت دست‌ساز تولید می‌شود، گران‌ترین و بالاترین خودروی بنتلی است. این سدان فوق لوکس مانند آرنیج، مجهز به همان پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V8 سنتی بنتلی است که البته برای تطابق با قوانین آلایندگی مورد به‌روزرسانی و اصلاح قرار گرفته است. علاوه بر این، برخلاف کانتیننتال و فلاینگ اسپار، مولسان کمترین اشتراک را با دیگر محصولات گروه فولکس‌واگن دارد. این خودرو در سه نسخهٔ معمولی، اسپید و LWB تولید می‌شود که دومی نسخهٔ قوی‌تر و اسپرت‌تر بوده و سومی نمونهٔ فاصله محوری کشیده است. ما برای این نبرد جهت تطابق قدرت با لاگوندا، نسخهٔ اسپید مولسان را انتخاب کرده‌ایم که ۵۳۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ویرانگر ۱۱۰۰ نیوتن متر دارد.

 

مشخصات فنی

بنتلی مولسان اسپید آستون‌مارتین لاگوندا
پیشرانه ۶.۷۵ لیتری V8 ۶ لیتری V12
قدرت ۵۳۰ اسب بخار ۵۴۰ اسب بخار
گشتاور ۱۱۰۰ نیوتن متر ۶۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر ۳۱۵ کیلومتر
شتاب صفرتاصد ۴.۹ ثانیه ۴.۷ ثانیه
مصرف سوخت ۱۵ لیتر (ترکیبی) ۱۳ لیتر (ترکیبی)
طول ۵.۵۷ متر ۵.۴۰ متر
وزن ۲۷۶۰ کیلوگرم ۲۰۴۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۳۴۱,۳۲۵ دلار ۸۸۵,۰۰۰ دلار

 

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن، برند و ویژگی‌های فنی، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9738158]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. سیاوش

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (221 ديدگاه)

    گشتاور مولسان خیلی بالاست دلیل این همه تفاوت قیمت برای این دو خودرو برایم قابل هضم نیست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. توحید

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (57 ديدگاه)

    از نسخه ویژه Taraf لاگوندا خیلی کم(به تعداد انگشتان دست )فقط برای کشورهای خلیج فارس ساخته شده که اتفاقا از همین رنگ هستش.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. رافال M

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (61 ديدگاه)

    خدا خیرت بده
    اطلاعات بنتلی رو زیر بنتلی می ذاشتی بهتر نبود و مال استون مارتین زیر خودش؟
    توی تمام دوئل هایی که ارسال کردی این اشکال وجود داره
    منم ول کن نیستم

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا