آلفا رومئو

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

آلفا رومئو ۴C مدل ۲۰۱۵ یک خودروی اسپرت دوست‌داشتنی است که با وجود حفظ شخصیت قدیمی و کلاسیک، از تکنولوژی‌های جدید بهره برده است. این خودرو تابستان امسال در ۵۰۰ نسخه محدود با قیمت ۶۹۶۹۵ دلار عرضه شده است. در این خودرو تجهیزات کاملی به کار گرفته شده که همه در جهت بهبود عملکرد عمل می‌کنند. این در حالی است که نمونه‌های بعدی آلفا رومئو ۴C که در پاییز امسال به بازار می‌آیند، قیمتی برابر ۵۵۱۹۵ دلار خواهند داشت. مقامات کرایسلر، اصرار دارند که مدل ۴C با هفت مدل دیگر از آلفا رومئو تا سال ۲۰۱۸ همراه گردد. آلفا در نظر دارد تا سال ۲۰۱۸ به فروش سالانه ۴۰۰ هزار دستگاه برسد و از بازار آمریکا انتظار دارد که ۱۵۰ هزار دستگاه از این فروش را به خود اختصاص دهند. این رقم با فروش کلی آلفا در سال گذشته مقایسه کنید که ۷۰ هزار دستگاه بوده است.

2015 Alfa Romeo 4C
۲۰۱۵ Alfa Romeo 4C
مشابهت ظاهری با دیگر مارک‌های شمال ایتالیا چندان تعجب‌برانگیز نیست؛ چرا که لورنزو راماچیوتی، رئیس استودیوی طراحی فیات کرایسلر، قبلاً با کمپانی‌هایی مانند فراری، مازراتی و پینین فارینا کار می‌کرده است. راماچیوتی برای طراحی این مدل از آلفا رومئوی ۳۳ استرادال سال ۱۹۶۷ الهام گرفته و یک بدنه فریبنده با ساختمان فیبرکربنی ارائه داده است. در نهایت کار با عنصر مخصوص آلفا رومئو در طراحی جلو پنجره V شکل خاتمه یافته است تا جلوه‌ای منحصر به فرد برای خودرو ایجاد کند.

2015 Alfa Romeo 4C
۲۰۱۵ Alfa Romeo 4C
این خودرو با وسواس زیاد توسط گروه «آدلر» در ایتالیا مونتاژ شده است. پیشرانه ۴C از یک موتور توربوی چهار سیلندر با انژکتور مستقیم و ظرفیت ۱۷۴۲ سی‌سی تأمین می‌شود که ۲۳۷ اسب‌بخار قدرت دارد. تنها گیربکس ارائه شده نیز یک دوکلاچه ۶ دنده اتوماتیک است.

2015 Alfa Romeo 4C
۲۰۱۵ Alfa Romeo 4C
برای دوام بیشتر، کلاچ خشک اتوماتیک به‌گونه‌ای طراحی شده که از استارت‌های ناشیانه و سخت جلوگیری کند. این عملکرد حتی در هنگام درگیر کردن سیستم کنترل شروع حرکت نیز برقرار خواهد بود. در همین حال، با نزدیک به ۱/۴۹ اتمسفر فشار در بوست و گشتاور خروجی ۳۵۰ نیوتن‌متر، آلفا رومئو ۴C می‌تواند در مدت ۴/۵ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مرز ۱۱۰ مایل بر ساعت (۱۷۷ کیلومتر بر ساعت) را در دنده چهارم رد کند. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت است. البته صدای موتور این آلفا اصلاً شبیه به ملودی V8 فراری نیست، ولی باز هم صدای گوش‌نوازی دارد و با یک آپشن اگزوز مسابقه‌ای (۵۰۰ دلار) بهتر از این هم می‌شود.

2015-alfa-romeo-4c-steering-wheel
۲۰۱۵ Alfa Romeo 4C
یک صفحه نمایش کوچک TFT به ابعاد ۷ اینچ در مقابل راننده قرار گرفته که یک کیلومترشمار و سرعت‌سنج دیجیتالی را در خود دارد. همچنین می‌توان حالت DNA خودرو را انتخاب کرد؛ دینامیک، طبیعی (Natural) و تمام‌فصل (All-Weather). این حالت‌های رانندگی وضعیت مصرف سوخت، گیربکس و سیستم کنترل پایداری را تغییر می‌دهد. در همین حال یک حالت مسابقه‌ای نیز می‌تواند از طریق سیستم کنترل پایداری فعال شود. نکته دیگر زاویه داشبورد که به صورتی هنرمندانه به طرف راننده کشیده شده است.
همچنین یک سیستم صوتی به سبک ۱۹۸۰ استفاده شده که مسافر می‌تواند آن را کنترل کند. اگر استفاده از آن برای مسافرتان ناخوشایند بود، بگذارید با اتوبوس برود!، چون اینجا واقعاً یک خودروی راحت مسافری نیست. به‌علاوه، خبری از تکیه‌گاه دست برای صندلی نیست و مسافر باید برای تکیه‌گاه به دنبال دسته درها بگردد. البته حداقل به لطف قوانین فدرال، صندلی‌های مسافری این خودرو می‌توانند به جلو و عقب خم شوند.
آلفا می‌گوید که پلاستیک مشکی و مات که به عنوان استاندارد در کابین استفاده شده، «آسفالت» نام دارد؛ یک عنوان عجیب برای شرایط ناراحت کابین آلفا رومئو ۴C. با این حال، یک پکیج چرم ۲۷۵۰ دلاری نیز ارائه شده که می‌تواند شرایطی نزدیک فراری را در داخل کابین شبیه‌سازی کند.

2015 Alfa Romeo 4C
۲۰۱۵ Alfa Romeo 4C
آلفا رومئو ۴C مدل ۲۰۱۵ دارای وزن کلی ۱۱۱۸ کیلوگرم در بازار امریکاست که حدود ۱۳۶ کیلوگرم نسبت به نسخه اروپایی آن سنگین‌تر است. البته این وزن، هنوز هم نمی‌تواند چندان زیاد باشد. سیستم فرمان جدید، حس کنترل بهتری را منتقل می‌کند و علی‌رغم سرعت کم در واکنش، راضی‌کننده است. ترمزهای برمبوی ۴C از کالیپرهای چهار پیستونه در جلو استفاده کرده که نیروی ترمز کافی برای متوقف کردن آلفا ایجاد می‌کنند. لاستیک‌های چسبان نیز نیروی متوقف‌کننده ۱.۲۵g را فراهم می‌کنند. آلفا اعلام کرده که به صورت استاندارد از تایرهای ۲۰۵/۴۵ZR-17 در جلو و ۲۳۵/۴۰ZR-18 پیرلی PZero AR استفاده می‌کند که باعث چسبندگی جانبی ۱.۱g خواهند شد.
از لحاظ قیمت، آلفا رومئو خودرویی است که باید خودروهای سطح بالایی مانند آئودی TT RS، پورشه کایمن و حتی شورولت کوروت استینگری مقایسه شود؛ ولی ۴C شبیه هیچکدام از این خودروها نیست. وقتی لوتوس الیزه و لوتوس اگزیج از بازار امریکا رفته باشند، یک جایگاه ویژه برای آلفا ۴C باقی می‌ماند.
آلفا رومئو ۴C مدل ۲۰۱۵

قیمت پایه: ۵۵۱۹۵ دلار

پیشرانه

  • موتور: ۱/۷ لیتری توربو DOHC I4.
  • قدرت: ۲۳۷ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۲۰۰ تا ۴۲۵۰.
  • گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک دوکلاجه.
  • انتقال قدرت: دیفرانسیل عقب.

ابعاد

  • طول × عرض × ارتفاع: ۴ × ۱/۸۸ × ۱/۱۸ متر.
  • فاصله محوری: ۲/۳۸ متر.
  • وزن کلی: ۱۱۱۸ کیلوگرم.
  • ظرفیت حمل وسایل: ۱۰۴/۷ لیتر.

عملکرد

  • صفر تا ۹۶/۶: ۴/۵ ثانیه.
  • سرعت نهایی: ۲۵۷/۵ کیلومتر بر ساعت.
  • مصرف سوخت: ۹/۸ لیتر در شهر، ۶/۹۲ لیتر در جاده و ۸/۴ لیتر به صورت ترکیبی.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸۱ دیدگاه‌ها

  1. تیونینگ کلاسیک

    ۲۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فکر کنین طرف داره الفا رو هم سطح کرووت میکنه .و یکی دیگه میاد میگه اگه به وایپر میگفتی لگن ناراحت نمی شدم. وایپر رو میگه لگن.نزنین از این حرفا خداییس . وایپر هزینه رنگش از خرید کل این سی ۴ بیشتره . دقت کن خزینه رنگ وایپر. با عرض شرمندگی از نظر دوستان من نهایتا این مدل الفا رو با مثلا موستانگ 1967 مقایسه میکنم و در نهایت موستانگ رو بر میدارم. چون صدای موستانگ رو به کل این ماشین ترجیح میدم . الفا رو با فیات مقایسه کنین نه موستانگ . شلبی . کامارو . فورد اسمشم از الفا سنگین تره چه برسه به ماشینش.

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. احمدرضا

      ۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز شما خودتم مقایست اشتباست چون که داری ماسل کارهارو با این ماشین مقایسه میکنی اینها هرکدوم در جای خودشون عالین ماشینایی که شما گفتین توی جاده های مستقیم خیلی سرتر از این ماشینن ولی توی جاده های پرپیچ و خم این ماشینه که حرف اولو میزنه
      لطفا با تعصبات الکی و نابجا نظر ندیم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. سعید

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لطفا یه خورده منطق و اطلاعاتتونو بالا ببرین حجم موتور 4c رو نگاه کنین بعد بگین بده! حداکثر توان بازدهی با حداقل حجم موتور یه خودرو باکلاس و با قدمت ایتالیایی رو میگه لگن!اگه اطلاعات ندارین برید تو نت سرچ کنید ماشینهای سوپر اسپورت با حجم موتور ۵ یا ۴.۵ شتاب این سوپر اسپورت کوچولو رو ندارن ۱.۷ موتورش هندلینگش و دریفتش و توازنش مورد تایید متخصصین دنیای خودرو هستش اون وقت میگین با موستانگ ۱۲ سیلندر مقایسه نشه!!!!!!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طرف یه جوری میگه آلفا بده انگار خودش پورشه سوار میشه :)
    داداش پرایدتو از سر راه وردار اول بعد نظر بده :)))

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. علی

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین عجوبه ای هست، اما بیاید قبول کنیم این ماشین خاصه. یعنی طالبش باید باشی. چون به هیچ وجه به میزان پولی که میدی خدمات دریافت نمیکنی ، در صورتی که با همین پول میشه بهترین ماشینهای دنیا که داخل کابینشون راحتی بسیار بیشتری برات میاره و امکانات بیشتری هم داره رو بخری. الانم که قیمتش شده هفتصد تومن !

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. حسن

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین جوان پسند و زیبایی هست .ما جوونای ایرانی اصلا قرار هست یه روز از اینا سوار بشیم.خدا میدونه ما نه از جوانان ایتالیایی تنبل تریم نه کم هوشتر پس چرا با 10 ساعت کار در روز و خرج اضافی نکردن و مدرک داشتن بیشتر از پژو یا سمند نمیتونیم سوار بشیم.البته اکثریت رو میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد س

      ۷ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خدا پدرتو بیامرزه . جانا سخن از لب ما میگویی . تمام چیز های وارداتی از ماشین گرفته تا سیگار با ارز وارداتی که ۴۲۰۰ تومنه وارد میشن خوب قیمت دلارم که مشخصه اما توی قیمت گزاری این اجناس که از راه قانونی وارد شده عجیبه قیمت ریالی رو بر حسب دلار ازاد می‌سنجن یعنی من بدبخت و هم وطنان عزیز تر از جانم بایدهم هزینه مابه تفاوت دلار ازاد و دولتی پای اجناس رو بدیم هم هزینه ای که بابت سوپسیت دلار دولتی که دولت به وارت کننده میده که از سهم من ایرانی و هم وطنانم میره .این ماشین ها هم سهمی نداریم جز اطلاعت در موردشون و مطالعه و حصرت. با که باید گفت این حال عجیب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Asma

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الفا فوق العادست اون تو ایران بلکه واقعا تکه واقعا خاصه و طراحی جذابی داره من بشخصه عاشقشم و به هرماشین سطح بالاتر ازینی ترجیح میدمش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amir

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا ماشین اسپرت و توپیه.

    ماشین اسپرت با چنین مصرف سوخت پایین
    خدمات و اپشن وایمنی ی بالا
    از نظر ظاهر ، ظاهر توپ خودش رو داره ولی قبول دارم به پای ظاهر موستانگ و کامرو نمی رسه.
    بعدشم نسبت به این همه … قیمتشم خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشین خاص و تکه ، اون دوستمونم که میگن لگن انگار مثلا خودش سازنده اونتادور هست ، عزیزم هروقت به تو این ماشینو دادن نظر بده :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. s.s

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشین عالیه . مقایسه ی ماشین ها برحسب سلیقه و نیازه نه برحسب مقایسه شون با سایر ماشینهاست
    هرکدومشون طراحی خودشو داره
    آلفارومئو از بهترین ماشین های اسپرت دنیاست
    عااااااشقشم
    ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حمید

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ماشین خیلی خوبیه
    خدمت اونایی که همیشه میخوان یه برند رو بکوبن عرض کنم که من طرفدار موستانگم ولی موستانگ چ ربطی به ۴ ـcداره…ک….
    پس موستانگ رو با سالین اس سون  که اسمشم نشنیدید مقایسه کنید سوسک هم نیست ولی موستا برا خودش یه سلطانه
    پس یاد بگیریم به یک خودرو در حد خودش احترام بزاریم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. نادر

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    مقایسه الفا رومعو ۴ با لوتوس الیزه ۲۲۰ را لطفا شرح بدین من موندم کدام یک را بخرم خواهشا اگه امکان داره این دو ماشین را برسی کنید که کدامیک بهتره
    با تشکر از پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Shahab

    ۲۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عاشقشممممممم
    بهتر از این نیست
    موستانگ خوبه نه عالیه اما الفا با ریزه بودنش و حجم موتورش حرف نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا