آموزش

آشنایی با آدمک های تست تصادف

امروزه آدمک های تست تصادف نسبت به دوره های پیشین باهوش تر شده اند. این آدمک ها با هر شکل و اندازه ای در دسترس محققان قرار دارند و در بدترین حالت انجام دادن این تست، استخوان هایشان شکسته شده، به ستون فقرات آن ها فشار وارد آمده و مفاصل آن ها به شدت خرد و خمیر می شوند و از جا در می آیند اما به جای این که با عجله به سمت بیمارستان برده شوند، مورد بررسی و موشکافی مهندسین قرار می گیرند. گروهی از مهندسان اطلاعات ضبط شده تست تصادف را جمع آوری کرده  و دوباره هرکدام از قسمت های شکسته آدمک ها را  جایگزین می کنند و با نتایج به دست آمده به سمت ساخت خودروهای ایمن پیش می روند.

CrashTest Dummy AutoCar Drive Wreck Safe
در دوره های گذشته آدمک ها، افرادی خوش تیپ در اندازه انسان بودند و از فوم لاستیک و فولاد ساخته می شدند اما امروزه آدمک های تست تصادف از ابزاری با تکنولوژی بالا استفاده می کنند که زندگی بی شماری از انسان ها را نجات می دهد. در آزمایشگاه تست انسان گونه جنرال موتورز در میلفورد میشیگان، آدمک های تست هزاران بار اطلاعات را در یک ثانیه ضبط کرده و منتقل می کنند. این آدمک ها که به بیش از ۸۰ سنسور متصل هستند، می توانند به مهندسان ایمنی اطلاعات لازم درباره این که چه مقدار و چه نیروهایی را طی تصادف تحمل کرده اند، بدهند.

family-of-crash-test-dummies--courtesy-ford-motor-co
جک جنسن، مهندس ایمنی جنرال موتورز و مدیر فنی “آزمایشگاه آدمک” در میلفورد می گوید: تست های تصادف به شما معیار می دهد. وی توضیح می دهد: نوع، شکل، اندازه و تعداد آدمک ها به کارشناسان این فرصت را می دهد تا تست های تصادف را در شرایط گوناگون و متفاوت انجام دهند. شرکت جنرال موتورز تقریبا ۲۵ میلیون دلار برای ۲۰۰ آدمک تست تصادف سرمایه گذاری کرده است. همان طور که گفته شد این آدمک ها مانند اعضای یک خانواده با هر سن و سایزی هستند. به صورتی که از شش فوت و ۲۳۳ پوند وزن آدمک مرد گرفته تا آدمکی با پنج فوت قد و ۱۰۵ پوند وزن از جنس آدمک زن. این ها آدمک هایی هستند که شبیه بچه ها، نوپاها و حتی نوزادان متولد شده هستند. هر کدام از آن ها بخشی از ابزارآلات ماشینی هستند که به سنسورها مجهز شده تا نیروی تاثیر تصادف را ضبط کنند. مدل های جدید و بسیار پیشرفته به بیش از ۴۰۰ هزار دلار می ارزد.
در بیشتر موارد، استخوان های پلاستیکی و قفسه دندههای لاستیکی و فولادی در طراحی آدمک ها گنجانده شده اند تا تاثیرات تصادف بر روی پوست و استخوان بدن انسان را بهتر بتوانند الگوبرداری کنند. ساختار اساسی هر آدمکی یک اسکلت فولادی قوی و محکم است که ترکیبی از لاستیک، وینیل و فوم آن را پوشانده است. جنرال موتورز الگویی را برای طراحی های آدمک تست تصادف  با مدل هیبرید سه ایجاد کرده است که شروع توسعه و گسترش آن به دهه ۱۹۷۰ بر می گردد.
برای انجام هر تست تصادف که شامل خودرو و آدمک است یک خودروساز صدها شبیه ساز کامپیوتری را انجام می دهد که اطلاعات را پشتیبانی کرده و سناریوهای تست بی شماری را انجام دهد. این شبیه سازهای واقعی هر چیزی از جمله اندازه سرنشین تا شرایط آب و هوا و حتی اصطکاک خودرو بر روی جاده را مورد توجه قرار می دهند. با این وجود امروزه در عصر دیجیتالی که قرار داریم آدمکهای تست تصادف برای ایمنی خودروها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و در اندازه های گوناگونی ساخته شده تا بتوانند وظایف ویژه ای مانند تصادف های از جلو، کنار و عقب را  انجام دهند.
پروفسور لتا جیکبسون، متخصص فنی خودروهای ولوو در مرکز ایمنی گوتنبرگ، سوئد، تکنولوژی را شروع کرده تا به هنگام تصادف از عقب، مهره های گردن جابه جا نشود. این کار با همکاری مشترک ولوو، ساب، دانشگاه فنی چاملر سوئد و اتولیو، بایورید (نام آدمک تست تصادف از عقب) به توسعه و گسترش وسایل ایمنی کمک می کند تا جابه جایی مهره های گردن در تصادف از عقب کمتر صورت بگیرد. هم اکنون خودروسازان در سراسر دنیا این آدمک را برای اهداف آزمایشی خود مطابقت داده اند.
جیکبسون توضیح می دهد: حتی یک دستگیره در نیز جنبه های ایمنی دارد بنابراین برای ساخت یک خودرو باید تمامی زوایای ایمنی آن را مد نظر قرار داد تا هر سرنشین بتواند بعد از تصادف در را باز کند. وی که با گروهی متشکل از تقریبا ۱۰۰ مهندس ایمنی با همکاری دپارتمان طراحی کار می کند، روزانه بیش از پنج تست تصادف را در آزمایشگاه ایمنی ولوو انجام می دهد.
در این تست خودرو به مانعی ثابت برخورد می کند و به خودرو فشار بسیار زیادی وارد می آید و تنها به قسمت کوچکی از ساختار جلویی آدمک ضربه زده می شود. در شانه های آدمک، طراحی اصلاح شده ای صورت گرفته تا در این تست دشوار بهتر بتواند نیروهای وارد آمده بر این قسمت را ثبت و ضبط کند.

v8-i31-Crash-Course
پس از این که دوره کاری به اتمام رسید، بعضی از آدمک های خوش شانس این فرصت را دارند تا به زمان بازنشستگی برسند. تابستان سال گذشته، پس از ۱۵ سال خدمات انسان دوستانه، آدمک مدل ۵۰ ایچ-یک به بازنشستگی رسمی نائل شد و هنگامی که به موزه ملی اسمیت سونیان برای تاریخ امریکا در واشنگتن دی سی اعطا شد با وجود این که بازوها و پاهای بی شماری را در راه انجام وظیفه از دست داد، باز هم دست نخورده، صحیح و سالم بوده و در معرض نمایش عموم قرار داده شد.
نوشته: خانم مهسا تاج

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

هفته نامه ایران خودرو

نشریه ایران خودرو به صاحب امتیازی گروه صنعتی ایران خودرو، با موضوع خودرو، وسایل نقلیه و اخبار و تحلیلها و بررسی های مربوطه، بصورت هفتگی منتشر می گردد.

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. م م ط

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدا اجرشون بده ………

    موافقم 3
    مخالفم 1
  2. پرنيان پاكدل

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اخه چه چیزهایی می سازند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمدرضا777

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    تو عکسی که سر آدمک به شیشه خورده چی غمی تو نگاهش موج میزنه…

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا