آموزش

ارتفاع زدن؛ خوب، بد، زشت!

آنچه که امروزه به وفور در کوچه و خیابان دیده می‌شود، سیل خودروهایی است که ارتفاع به‌شدت پایینی دارند و گاهی نیز صدای بلندی از آن‌ها به گوش می‌رسد! این تب ارتفاع زدن، از پیکان جوانان تا ماکسیما و حتی خودروهای بالاتر را نیز در برگرفته است!

Larry_Chen_speedhunters_bisimoto_honda_odyssey
این پدیده‌ی نه چندان قدیمی، اختصاص به جوانان ندارد و بعضاً افراد میان‌سال به بالا نیز درگیر آن می‌باشند! البته از آنجایی که تیونینگ موتور و اجزای فنی خودروها در کشورمان چندان رایج نیست، افراد مجبورند به ارتفاع زدن و امثالهم اکتفا نمایند. البته به این پدیده القاب دیگری نیز داده‌اند که ما ضرورتی برای بیان آن‌ها نمی‌بینیم!

این پدیده در کشورهای خارجی به صورت علمی و معتبر پیگیری می‌شود تا جایی که بعضاً فستیوال‌های اختصاصی مانند نیز هر ساله برگزار می‌شود. البته لازم به ذکر است که برخی از جوانان نیز به صورت بسیار افراطی این کار را انجام می‌دهند، تا جایی که یک قوطی کبریت نیز در زیر رکاب خودرو جای نمی‌گیرد!

car-with-lowest-ride-height
راه‌های زیادی برای این کاهش ارتفاع خودرو وجود دارد که ارزان‌ترین آن‌ها که غیراستانداردترین مورد نیز می‌باشد، این است که فنر لول کمک‌فنر را ببرید و بدین طریق از ارتفاع خودروی خود بکاهید!

car-with-lowest-ride-height
روش دیگری که وجود دارد، این است که به‌اصطلاح کمک‌فنر خودروی خودتان را پیچ و مهره‌ای کنید، در این روش داخل فنر را با روغن مخصوصی پر می‌کنند و به همین خاطر شما کمک‌فنر نرم‌تری خواهید داشت. البته ارتفاع خودرو کاهش نمی‌یابد و برای کاهش ارتفاع باید فنر لول کمک‌فنر را عوض نمایید.

car-with-lowest-ride-height
در نهایت می‌رسیم به علمی‌ترین و استانداردترین روش که البته هزینه‌ی نسبتاً بالایی دارد و آن چیزی نیست جز عوض کردن کمک‌فنرهای استاندارد خودرو با نمونه‌های اسپرت و کوتاه. کمپانی‌های مختلفی در این باره وجود دارند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به Accu air و Ksport و … اشاره کرد.

اما سؤال اصلی اینجاست، هدف از این کار چیست؟ به نظر می‌رسد که هدف جوانان امروزی از این کار در درجه‌ی اول زیبایی و بعد از آن مواردی مانند افزایش هندلینگ و نظایر آن باشد. البته در اکثر اوقات نتیجه‌ی چندان جالبی به دست نمی آید زیرا نرمی سواری خودرو تا حد زیادی کاهش می‌یابد و فرد عطای زیبایی خودرویش را به لقایش می‌بخشد!

car-with-lowest-ride-height
علاوه بر مورد بالایی که ذکر گردید، افزایش استهلاک خودرو به خصوص در محور جلو و استهلاک جلوبندی نیز قابل ذکر است. البته این مورد به دلیل اسفالت خیابان‌ها نمود بیشتری دارد. با وجود این موارد، هر روز به شمار افرادی که ارتفاع خودروی خود را کاهش می‌دهند افزوده می‌شود. از دیگر معایب کم کردن بیش از حد ارتفاع خودرو می‌توان به سروصدا افتادن زودتر خودرو، برخورد سنگریزه و مواردی از این قبیل به خودرو و تحت‌فشار بودن سیستم زیربندی و فنربندی خودرو اشاره نمود.

car-with-lowest-ride-height
موضوع جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد، فروش این خودروها است! از آنجایی که نگارنده کم‌وبیش با بازار خودرو آشنا می‌باشد می‌توان گفت که این خودروها در میان قشر عادی و معمولی، خریدار چندانی نخواهد داشت! شاید بتوانید خودروی خود را به جوانی که دنبال این‌گونه خودروها می‌گردد بفروشید!

البته کم کردن اصولی و استاندارد ارتفاع برای خودرو، مزایایی هم دارد که شامل هدایت‌پذیری و فرمان پذیری بهتر، تعادل بیشتر و… می‌باشد.

car-with-lowest-ride-height
در نهایت انتخاب با شماست! ماشین استاندارد را ترجیح می‌دهید یا یک “خزنده “را؟!

البته سعی کنید به این سؤال زمانی جواب دهید که با یک خودروی ارتفاع زده از یک سرعت‌گیر عبور نمی‌کنید یا با این خودرو به مسافرت نمی‌روید! چون مطمئنا بر روی جوابتان تأثیر گذار خواهد بود!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶۱ دیدگاه‌ها

  1. سینا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام من رانا دارم لطفا یکی برای ارتفاع زدنش راهنماییم کنه .ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Aston Martin

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      تو ایران رینگ گذاشتنو ارتفا زدن الان مود شده سه چرخه هارو هم جدیدا ارتفا میزننو رینگ میندازن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سینا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام.من رانا دارم لطفا بگید چطور ارتفاع بزنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ehsan

    ۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینای که میگن ماشین استانداردش بهتره واقعا فکر میکنین پراید و پژو ایران استانداردن؟؟؟ این حرفاتون در مورد خودرو های بنز یا BMW میزدین کاملا درست بود//
    پیشنهاد میکنم یه بار سوار این ماشین های که ارتفاع زدن بشین تا هندلینگ و لذت رانندگی بفهمین چیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahab

      ۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      ماشینای ایرانی همینجوی هر روز باید جلوبندی پیاده کنی چه برسه به ابن که کف خوابشم کنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مجید عباسی

      ۱۴ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (43 ديدگاه)

      دوست عزیز این ماشینا قطعا از استاندارد روز خیلی فاصله دارند، اما اون سالی که طراحی شدن (دو یا سه دهه پیش یا شایدم بیشتر) قطعا طبق یه اصولی ساخته شدن. اینکه با قوانین و طراحی امروز فاصله دارن، توجیهی نمیشه که وضعیت رو بدتر کنیم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. سینا

    ۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام.کسی نبود جواب منو بده؟؟؟
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ehsan

      ۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام
      برادر تو برو جلوبندی سازی ها بگو میخوام ماشینمو ارتفاع بزنم خودشون راهنمایت میکنن و انجام میدن واست …
      روش هاشم تو متن گفته دیگه بستگی داره چقدر خرج کنی
      موفق باشی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Amin

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ب همه بچه ها خواستم ی سوال بپرسم ماشین مهتی فخرقاضی رو دیدید ارتفاع ماشینش خیلیپایینه و چرخ داخله گلگیره خواستم بدونم ماشینش موقع پیچیدن مشکل پیدا نمیکنه مثلا ب گلگیر بگیره؟ و چرخ های عقب در حالت عادی ب گلگیر نمیگره؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. SS

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (735 ديدگاه)

    ارتفاع زدن علاوه بر معایبی که گفتید، یک عیب دیگر هم داره
    که اون کاهش ایمنی خودرو در تصادف هست
    چرا که وقتی خودرویی با ارتفاع کمتر با یک خودرو دیگه با ارتفاع بیشتر تصادف میکنه
    شاسی خودروی بلندتر بجای برخورد با شاسی خودروی کوتاه تر، به بدنه اون که مقاومت خیلی کمی داره برخورد میکنه اصطلاحا روی خودروی کوتاه تر سوار میشه، که در حالت معمول خسارت بیشتر و در تصادفات شدید، خطرات جانی رو (حتی در خودرو های ایمن) به همراه داره
    البته این مشکل در تصادف خودروهای سدان با شاسی بلند هم وجود داره، که با پایین تر آوردن شاسی توسط خودروسازان در شاسی بلند های جدید تا حدودی رفع شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. vahidahmadi

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ب نظر من ماشین باید به اندازه پایین باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. vahidahmadi

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ss ولی تعادل ماشین خیلی بهتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مجید

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام دوستان من یه لیفان ۶۲۰دارم که هندلینگش افتضاحه وهمینجوری هم کمی خشکه لطفا اگه کسی تجربه ارتفاع زدن لیفان رو داره بگه که از اینکار راضی بوده یانه ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. عادل

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من ریو سوار شدم به راحتی سرعت میگیری کف خوابم انقد هست که پا زیرش نمیره(مثال بود منظور این بود خیلی پایینه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امیر

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من ماشینم بخواب هستش جلوش میکوبه چیکار کنم ، چه چیزی بخرم که نکوبه؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهدی

    ۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی بود مرسی ازمطالب خوبتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ehsan

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان.
    من یه پرشیا دارم.میخوام ارتفاع بزنم.
    یکی بهم گفت که لول پراید بخرم بندازم زیرش.
    ارتفاعش چقد میاد پایین؟
    هزینه اش چقد میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۶ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      لول پراید؟!!!
      برادر دوروزه باید موتورو جلوبندیتو از کف خیابون جم کنی
      اصلا این کارو نکنی که هیچ مقاومتی نداره
      لول 206 تیپ2 یا 4 بنداز
      ارتفاع رو تا 3 انگشت میاره که نه اذیت کنه نه بکوبه
      اگرم میتونین هزینه کنین یه دست کامل ریس بگیرین حرفه ای و راحت
      من خودم رو 405 اینکارو کردم الان دوساله هیچ مشکلی هم پیدانکرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. فردین

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من ماشین خوابیده باید فنر حرفه ای بندازی فنر معمولی زیاد جواب نمیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. M_pooya_2005@yahoo.com

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین ارتفاع واسه ماشین اینکه که چرخای جلو به فاصله ۲ انگشت وچرخای عقب ۳ انگشت. فنر ریسی بنداز حالشو ببر.من واسه ماشینه خودم پرشیا همین کارو کردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ershad

      ۱۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ببخشید منم ماشینم وضعیتش مثل ماشین شماست الانم بادوستام میخوام برم مسافرت بنظرتون تو جاده گیر نمیدن؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. مهيار

    ۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من ماشینه بدون ارتفاع یا بهتر بگم ، ماشین ایرانی با ارتفاع فابریک انگار یه چیزیش کمه ، من که هر ماشینی داشتم از راه اصولی ( کمک و فنر ریس ) ارتفاع زدم ، هیچ مشکلیم پیش نیومده ، فقط باید یه ذره سر کیسرو شل کنی ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. وحید

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام منم یه پراید111 دارم حدود یکونیم دور ازفنرهاشو بریدم خیلی حال میداد هم قیافش عالی بود البته 30درصدهم دودی کرده بودم عالییییییییییییییییییییی بود سواریش خیلیم راحت تر از زمون استانداردش بودم اما الان فروختم و 405صفر خریدم موندم اینو چیکارش کنم 405 سوارا نظرشون چیه درباره این کار ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. علي

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من ٢٠۶ تیپ ۵ دارم خودم ماشین باز هستم ارتفاع ماشین جلو یک انگشت هس دیگ خسته شدم هرجا میرم زیرش گیر میکنه بیشتر از یک نفر هم سوار میکنم دیگ بسختی حرکت میکنم میخوام ببرم بیارمش بالا در اصل اینطور ماشینها سوار ما هستن ن ما سوار ماشین…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. kabos

    ۲۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ک ماشینمو 4دور هر چهارتا لاستیکو بریدم .تو جاده میکوبه .ولی حال میده .ماشین باز باید فرق کنه با یه غیر ماشین باز .بجای هم خوابی با دختر ماشینمون رو میخوابونیم .شما چ میدونین وقتی تموم درد و غمت تو مشتت جمع میشه نصف شب ب ماشین گاز میدی اون بجات غرش میکشه یعنی چی .درود بر تمام ماشین بازها ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. ایرج

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایول کابوس حرف دل ماشین بازارو زدی اونایی که ماشین باز نیستن این کارو نکنن دردسره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. ابوالفضل

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    دوستان من جدیدا یه 206 خریدم که ارتفاع زده.
    حالا الان میتونم به حالت اولش برگردونم آخه الان خیلی خشک شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مهدی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من اخیرا از رینگ 16 با فاق 50 واسه 206 SD استفاده کردم، یه خورده ارتفاع ماشین زیاد شده و البته خشک تر از سابق… ممنون میشم اگه راهنمایی کنید چجوری میتونم هم یه خورده ارتفاع رو کم کنم هم ماشین نرم بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Kasra

      ۱۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (202 ديدگاه)

      رینگ ١۵ بنداز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. سام

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کف خواب فقط پرشیا ؛ پرشیا فقط کف خواب ، چی میشه لامصب

    موافقم 1
    مخالفم 0
  24. سینا

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (126 ديدگاه)

    سلام دوستان من ماشینم 206 مدل 83 هست و از لحاظ فنی ظاهری فوق العادس میخوام یه خورده ارتفاعشو بیارم پاین نمیخوام کف خواب کنم چون خودمم زیاد از این کار خوش آیند نیستم (گیردادن خانواده) حالااونایی که میدونن لطفا راهنمایی کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مهدی ام

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من پارس داریم فنر فابریک زیر ماشین هست .میخواهم ماشین رو تا روی نوشته های لاستیک پایین بیارم یکی راهنمایی کنه که چه فنری بندازم که نشکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. محراب

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من رانا دارم الان ماشین با لول ریس شماره ٣٠ بخواب کردم حس میکنم جلوش زیاد بازی داره که جلوبندی سازی میگه معدل کمک من تا حالا اینطور بخواب نکردم به نظر شما مشکلی داره که لولش ریس و کمکش فابریک البته از نوع گازی کمکش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. مهدی

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من ۲۰۶ اس دی وی ۸ صفر خریدم که دنده ۲ لرزش داره می گن با کمی ارتفاع زدن درست می شه لطفا راهنمایی کنین درسته و چقدر باید ارتفاع بزنم.ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ماشين باز تير

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اشتباه گفتن بهت عزیز انگار دل درد داری بگن کفشتو پاشنه کوتاه بپوش چه ربطی داره
      ارتفاع واسه عشق بازی و هندلینگ نه واسه بچه سوسولایه استاندارد سوار که استانداردشون یه شایی نمیرزه .

      موافقم 1
      مخالفم 0
  28. ماشين باز تير

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط فنر کوتاه ریس اصلی المان بندازید نمیکوبه و عالی میشه
    من رو 206 405 L90 207 پرشیا انداختم 8 ساله هم دارم هر سال ماشین عوض میکنم تا میگیرم فنر ریس اصلی المان میگیرم عوض میکنم عالی میشه
    ارتفاع معمولی و عادی دو انگشت روی لاستیک هست
    الباقی ارتفاع ها داستان داره که اذیت میشین

    لطفا ریس اصلی المان بندازید
    هم خوش روخ میشه . هم هندلینگ عالی . هم کوبش نداره . هم تا 5 نفر هم میتونن سوار بشن . خیالتون راحت اصلی بگیرین عشق کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. غریبه

      ۱۹ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام قیمت این فنر ریس آلمانی ها ک میگین چنده ؟ و فقط فنر یا کمک هم روشه ک باید تعویض بشه ؟ برای 405!!!یکی از دوستان میگفت برای 405 فتر فابریکی 206 بنداز هم نرم میشه هم ارتفاع و کم میکنه خودشم انداخته ! نظر شما چیه ؟ممنون…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. حسین

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان.من خودم ۴۰۵ داشتم، مرحله اول فنرای جلو رو بریدم انداختم زیرش خیلی بد شد همش میکوبید و زیرش گیر میکرد، مجبور شدم دوباره فنر فابریکی خریدم انداختم زیرش، بعد ی سال دیدم ماشین اصن قیافه نداره، رفتم ی جفت فنر لول ۲۰۶ خریدم انداختم، خیلی عالی شد، نه زیاد میکوبید نه اذیت میکرد، ارتفاع عقبم ک ریگلاژیه دیگه هرچقدر بخوای میاری پایین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. رضا

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من ی پرشیا دارم چنوقت پیش فنر تمام اسپرت انداختم عقبشم خوابونده بودم با پنج نفر سرنشین رفتم تو جاده دهنم سرویس شد اصن ماشین بیچاره داغون شد دوتا از قالپاقاش افتاده بود، زیر ماشین چنبار خورد دراصل ماشینم واسه کسایی که بیرون بودن خوشکل شده بود ولی هرکی تو ماشین مینشست سنگ کلیه شو دفع میکرد الان بردم از استاندارد خودشم بلندترش کردم. خواستم بگم اگه نمیخواید داشبردتون مغزتونو بخوره شماهم این اشتباه احمقانه رو انجام ندید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا