آموزشهفته نامه

آشنایی با انواع گیربکس‌های اتوماتیک و طرز نگهداری آن‌ها

ترافیک شدید و حالت لوکس بودن باعث می‌شود گیربکس اتوماتیک موردعلاقه افراد زیادی در انتخاب خودروی جدید باشد. گیربکس‌های اتوماتیک جدید نسبت به نمونه‌های قدیمی بسیار سریع‌تر هستند و از نظر پرفورمنس و مصرف سوخت نیز نسبت به اکثر گیربکس‌های دستی برتری دارند؛ بنابراین انتخاب گیربکس دستی انتخاب درستی به نظر می‌رسد.

با توجه به تنوع و حجم خودروهایی که در یکی از مراکز تعمیر گیربکس منتظر هستند، شاید برخی افراد قابلیت اطمینان این گیربکس‌ها را زیر سؤال ببرند. مدیر این مرکز تعمیرات می‌گوید تعمیر گیربکس اتوماتیک هزینه‌های زیادی در بر داشته و خریداران و مالکان باید ریسک‌های این موضوع را در نظر بگیرند. ما مدتی در این تعمیرگاه بودیم تا ببینیم گیربکس اتوماتیک چگونه باید نگهداری شود.

  • پس‌زمینه

گیربکس اتوماتیک

محبوب‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک شامل نمونه‌های مبدل گشتاور، دوکلاچه و ضریب متغیر یا همان CVT هستند. مدیر تعمیرگاه نمونه‌هایی از گیربکس‌های باز شده را به ما نشان داده و درباره عیوب آن‌ها صحبت می‌کند. ما هم می‌توانیم قطعات گیربکس‌ها را بررسی کنیم. مهم نیست که چه تعداد کتاب خوانده یا چند کلیپ را در یوتیوب دیده‌اید زیرا هیچ‌چیزی جای تجربه کردن و از نزدیک بررسی کردن یک چیز را نمی‌گیرد.

شرکت‌هایی همچون Triangle تجهیزات تشخیص لازم برای بررسی کدهای خطای تمامی گیربکس‌ها را پیش از شروع تعمیرات دارند. این کدها به همراه پیام‌های خطا در صفحه‌نمایش دستگاه یاد شده به نمایش درآمده و با توجه به آن می‌توان عیب احتمالی را حدس زد.

گاهی اوقات باید تست‌های فشار روغن هیدرولیک (اکثراً در گیربکس‌های مبدل گشتاور) را انجام داد تا بتوان عیب گیربکس را پیدا کرد. گاهی هم این کار زمانی صورت می‌گیرد که هشدار خاصی به نمایش درنمی‌آید.

  1. مبدل گشتاور

مبدل گشتاور

طرز کار: عبارت مبدل گشتاور به جفت شدن بین شفت خروجی و ورودی پیشرانه به گیربکس اشاره دارد (جای کلاچ سنتی را گرفته است). این امر باعث شده عبارت گیربکس لغزنده مطرح شود زیرا خطای زیادی در گیربکس‌های اولیه وجود داشته است. البته جدیدترین گیربکس‌ها از کلاچ قفل شونده برای حذف لغزش پس از انتخاب دنده سود می‌برند. نسبت‌های واقعی دنده از طریق مجموعه دنده‌هایی به دست می‌آیند که به‌صورت داخلی باهم در ارتباط هستند و کلاچ‌های بیشتری با افزایش دنده‌ها درگیر می‌شوند. فشار هیدرولیک نیز معمولاً برای استفاده از کلاچ‌ها بکار می‌رود.

نشانه‌های عیب: لغزش اضافی، اختلال در تعویض دنده، لرزش یا ارتعاش در زمان استفاده از گیربکس

تعمیرات و هزینه‌ها: در اکثر موارد مهر و موم‌های داخلی گیربکس مبدل گشتاور تضمین کننده این است که فشار درستی به کلاچ قفل شونده وارد شده تا زمانی که نشتی شروع شود کلاچ قفل گردد. برخی کلاچ‌ها به‌صورت پیش‌فرض زمانی درگیر می‌شوند که نشتی تشخیص داده شود. این امر منجر به تعویض‌های دنده ناهنجار می‌شود. برخی دیگر به‌صورت پیش‌فرض باز می‌شوند و این امر باعث لغزش اضافی می‌شود. ما به دو گیربکس یکی مربوط به لندروور دیسکاوری ۴ و دیگری به میتسوبیشی پاجرو نگاه کردیم. این گیربکس‌ها نیازمند مهر و موم‌های جدید و متریال اصطکاکی در کلاچ هستند.

از آنجایی که گیربکس مبدل گشتاور قطعه‌ای جوشکاری شده است بنابراین خودروسازان تنها گیربکس‌ها را به‌صورت کامل می‌فروشند و هزینه‌های آن‌ها متنوع است. البته متخصصان افترمارکتی می‌توانند این گیربکس‌ها را باز کرده و قطعات داخلی آن‌ها را بازکرده و سپس آن‌ها را به هم جوش دهند. هزینه این کار نصف گیربکس کامل است.

زمانی که یاتاقان‌ها به داخل مبدل گشتاور بیفتند پروانه‌های فلزی چرخنده را خواهیم دید که این به معنی پایان کار گیربکس است. به ندرت مشکلاتی در مجموعه دنده‌های سیاره‌ای، واحدهای کنترل یا پمپ‌های هیدرولیک وجود خواهد داشت زیرا این تکنولوژی‌ها ثابت شده‌اند.

مبدل گشتاور

پیشگیری از خسارت: زمانی که خودرو تحت‌فشار است (همچون حرکت در سربالایی یا یدک کشی) و گیربکس هم دنده‌های سنگین را انتخاب کرده است، باید از حالت دستی استفاده کرد تا گیربکس در دنده مناسب باشد زیرا فشار کمتری به گیربکس و پیشرانه وارد می‌شود. همچنین باید به روغن و فیلترها توجه کرده و آن‌ها را به‌موقع تعویض کرد.

  1. دوکلاچه

دوکلاچه

طرز کار: ما با گیربکس DSG فولکس‌واگن کاملاً آشنا هستیم اما بسیاری از خودروسازان دیگر هم از گیربکس‌های دوکلاچه استفاده می‌کنند. این گیربکس دارای دو شفت خروجی است که به دیفرانسیل ارتباط پیدا می‌کنند. دنده‌های فرد به یک کلاچ و دنده‌های زوج به کلاچ دیگر متصل شده‌اند. این آرایش باعث می‌شود دنده بعدی از قبل انتخاب شود و کلاچ‌ها هم تنها زمانی که دنده بعدی نیاز باشد درگیر یا آزاد خواهند شد. این امر منجر به تعویض‌های سریع می‌شود.

نشانه‌های عیب: عادی‌ترین مشکل این گیربکس دنده‌هایی هستند که انتخاب نمی‌شوند. همچنین در زمان تعویض دنده شاید لرزش‌هایی دیده شود.

تعمیرات و هزینه‌ها: مشکل انتخاب دنده‌ها اکثراً به واحدهای مکاترونیک مربوط است. این واحدها مجموعه‌ای از نرم‌افزار و سخت‌افزار کنترل گیربکس و پمپ هیدرولیک و فعال‌کننده‌های دنده‌ها و کلاچ‌ها می‌باشند. البته در این گیربکس‌ها مشکلات دیگری هم دیده می‌شود اما عادی‌ترین آن‌ها از کار افتادن پمپ هیدرولیک و سیستم کنترل می‌باشند.

برای مثال فولکس‌واگن چند هزار دلاری برای واحدهای مکاترونیک کامل درخواست می‌کند درحالی‌که تعمیرکاران متفرقه می‌توانند این بخش را باز کرده و مشکل را پیدا کنند. با نصف هزینه درخواستی نمایندگی رسمی و اضافه شدن دستمزد به آن می‌توان سیستم‌های کنترل الکترونیکی را تعویض کرد.

لرزش دنده نیز معمولاً خبر از ساییده شدن کلاچ‌ها می‌دهند. البته این لرزش در مقدار کم وجود دارد اما وقتی بیشتر شود باید به فکر تعویض کلاچ بود.

دوکلاچه

پیشگیری از خسارت: گیربکس‌های دوکلاچه به‌شدت به کیفیت روغن حساس هستند. اگرچه برخی خودروسازان تعویض روغن گیربکس در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر را توصیه می‌کنند اما اکثر افراد معتقدند بهتر است روغن گیربکس را در ۲۰ هزار کیلومتر تعویض کرد. اشتباه بزرگی که رانندگان این خودروها مرتکب می‌شوند نگه داشتن گیربکس در حالت D در ترافیک‌ها و شیب‌هاست.

  1. ضریب متغیر CVT

گیربکس CVT

طرز کار: گیربکس CVT از دو پولی که توسط تسمه فلزی به یکدیگر متصل شده‌اند تشکیل شده است. نسبت دنده‌های این گیربکس در واقع بی‌نهایت است. هدف طراحان گیربکس CVT این بوده که یک پیشرانه درون‌سوز می‌تواند در سرعت ثابتی کار کرده و حداکثر پرفورمنس یا مصرف سوخت را داشته باشد. برخی خودروسازان دنده‌های مصنوعی را در نرم‌افزار کنترل گیربکس در نظر گرفته‌اند تا لذت رانندگی گیربکس‌های سنتی را شبیه‌سازی کنند. در اکثر موارد یک کلاچ برای قطع شدن گیربکس از پیشرانه در هنگام توقف خودرو وجود دارد.

گیربکس CVT

نشانه‌های عیب: لرزش و ارتعاش عادی‌ترین مشکل این نوع گیربکس است اما در موارد بدتر خودرو راه نمی‌رود.

تعمیرات و هزینه‌ها: ارتعاش دنده‌ها معمولاً به روغن قدیمی یا کلاچ مربوط است. تعویض روغن می‌تواند تا حدی این اشکال را برطرف کند.

برخی گیربکس‌های CVT تسمه فلزی پاره می‌کنند که عواقب بدی دارد. یکی از این نمونه‌ها به مرسدس بنز و محصولات قبلی همچون اولین نسل B کلاس مربوط می‌شود.

پیشگیری از خسارت: تعویض به موقع روغن و فیلتر حیاتی است. از حرکت پرفشار در زمان‌هایی که بار خودرو زیاد است خودداری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
carmag

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. علي-كيوج

    ۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (173 ديدگاه)

    تو پاراگراف اول کلی از گیربکس اتوماتیک تعریف کردید آخرش گفتید گیربکس دستی گزینه ی بهتری هست!
    احتمالا اشتباه تایپی بوده

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۹ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      تو ایران هزینه نگهداری و اصطحلاک بالای گیربکس های اتوماتیک واقعا اذیت سنگینه
      مثلا خودرویی که تو تهران 50 هزارتا راه میره و اکثرش رو تو ترافیک هست در واقع 100 هزارتا خودرو روشن بوده و اکثر کسانی که خودروی اتوماتیک دارن کار باهاش رو بلد نیستن مثلا وقتی خودرو رو خاموش میکنن رو p همون اول میزارن و میرن و یا پشت ترافیک های زیاد پاشون رو ترمز هست که این باعث فشار مضاعف به گیربکس میشه البته بماند که نگهداری هم که اصلا باب نیست مثلاروغن گیربکس که باید تو 30 تا عوض شه رو تو 60 تا با اکراه عوض میکنن و…..
      گیربکس cvt که احساس جالبی نداره انگار یه نفر نشسته رو دنده ها و نمیزاره بره دنده بعد
      و 2 کلاچه که برای شهرهای پر ترافیک سم هست اغاز به حرکت با لرزش همراه هست تو اکثر 2 کلاچه ها و شروع به حرکت پاتو فشار هم رو پدال بدی حرکت انچنانی نمیکنه خودرو بماند که اصطحلاک بالاتری دارن و….
      همه اینها برای ایران هست که نگهداری از خودرو به دلیل نبودن قطعات و خدمات و گارانتی واقعا ازار دهندس ولی در جایی که گارانتی و خدمات باشه موتور توربو مزیته گیربکس اتومات از هر نوعش مزیته

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. SS

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (738 ديدگاه)

        این که تکنولوژی های جدید عمر تکنولوژی های ثابت شده رو ندارن روشن هست
        پس موتور توربو (جدا از مسائل محیط زیستی) و گیربکس های اتوماتیک (به خصوص از نوع ضریب متغیر) از نظر عمر و استهلاک حتی با بهترین سرویس ها هم مزیت نیستن
        من خیلی با گیربکس های دوکلاچه آشنایی ندارم ولی در مورد گیربکس های با مبدل گشتاور نگه داشتن پا روی ترمز و قرار ندادن دنده در حالت خلاص چیزی هست که مبدل های گشتاور برای اون طراحی شدن و شاید یک لانچ افرادی که به این جزئیات اهمیت میدن به اندازه 100 ساعت کار کردن در حالت ایستاده به مبدل فشار و استهلاک وارد کنه.
        در مورد روغن گیربکس هم حتی محافظه کارترین متخصص ها هم 60 هزار یا حتی 80 هزار کیلومتر رو توصیه میکنن که البته باید با تعویض فیلتر روغن همراه باشه.
        به نظر من همچنان بهترین گزینه در تعادل پرفورمنس و اکونومی گیربکس های اتوماتیک معمولی یا تورک کانورتری هستن که استفاده از این گیربکس در خودرویی مثل بی ام و ام 5 بعد از یک نسل با دوکلاچه بودن هم این نکته رو تایید میکنه

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. مهدی

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (4 ديدگاه)

        در ترافیک های معمولی و زمانی که تایم چراغ قرمز زیاد نیست بهتر پا را روی ترمز بزاریم اگه دنده را در حالت n یا p قرار بدیم و هنگامی که راه افتادیم بزاریم روی d استهلاک گیربکس خیلی بیشتره چون فرایند درگیرشدن گیربکس دوباره اتفاق می افته پس پا روی ترمز گذاشتن مشکلی نداره فقط روغن گیربکس در حال چرخشه فشاری هم روی گیربکس ایجاد نمیکنه اکثر مقاله های مختلف هم داخل سایت ها بخونید به همین موارد که گفتم تاکید کردن

        موافقم 4
        مخالفم 0
  2. mg

    ۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (139 ديدگاه)

    این مبدل گشتاوری که نوشته مدل ابداعیش تو کونیک زگ ها استفاده میشه مثل همون گیربکس جیده که ساختند 7 کلاچه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۹ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (155 ديدگاه)

      دوستان بابت راهنمایی های خوب و کاملتون در مورد لاستیک خیلی ممنونم،انشاالله بتونم جبران کنم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حسن

    ۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (155 ديدگاه)

    دوستان کسی تجربه استفاده از لاستیک های ژاپنی و مقایسه اونها با لاستیک های کره ای و میشلن رو داره؟اگر تجربه ای از لاستیک های ژاپنی دارید در مورد نرمی اونها به خصوص بعد از چند سال استفاده و طول عمرشون هم توضیح بدید و برندهای مختلف لاستیک های ژاپنی رو با هم مقایسه کنید،در کل اگر کسی اطلاعاتی داره لاستیک های ژاپنی و کره ای رو از همه لحاظ با هم مقایسه کنه(با اسم برند) ممنون میشم توضیحات کاملی رو ارائه کنید،اگر تجربه استفاده از لاستیک های ایرانی رو هم دارید در مورد نرمی اونها به خصوص بعد از 2-3 سال هم توضیح بدید.
    کسی تجربه استفاده از toyo tires،دانلوپ،سومیتومو،یوکوهاما،بریجستون و فالکن رو داره؟نسبت به کره ای ها و میشلن چه طور بودند؟
    بین برندهای کره ای و ژاپنی ها به ترتیب کدومشون بهتر هستند؟(من خودم تجربه استفاده از kumho و میشلن و بارز رو دارم،در مورد kumho نظری ندارم ولی میشلن فوق العاده هست،البته الان که دیگه لاستیک خارجی اصلا نمیشه خرید)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۸ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (10201 ديدگاه)

      حسن عزیز
      به طور کلی میگم و تجربه شخصی :
      کره ای برای استفاده شهری نرمتر و ترمزگیری بالاتری نسبت به ژاپنی داره
      دانلوپ داشتم که خشک میکرد سواری را اما ماندگاری بیشتر ولی در کل کره ای برای استفاده شهری بهتره .
      اگر آفورد میری و خاج جاده ژاپنی بنداز یا آمریکایی که خب فکر کنم چهار حلقه بالای ۱۲ میلیون بشه.
      تو ایرانیها هم دیگه بارز به هیچ دردی نمیخوره و آشغال شده اما اگر میتونی کویرتایر گیر بیاری حرف نداره از کیفیت در ایرانیها .

      چینی هم خبر ندارم و نمیخوام هم که داشته باشم .
      اِمسال هم بهترین شرکت لاستیک سازی دنیا هانکوک کره شد که بنظرم حرف نداره از هر جهت و من دوسال پیش با دانلوپ ژاپن عوضش کردم که خب قیمتها خیلی خیلی پائینتر بود .
      کومهو هم گل قشنگی داره اما نرمی هانکوک را نداره .

      امیدوارم تونسته باشم اطلاعات مفیدی بدم .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. حسن

        ۸ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (155 ديدگاه)

        خودتون یا کسی از کویر استفاده کرده که راضی باشه؟بعد از مدتی خشک نشدند؟(لاستیک های ایرانی بد نیستند،میگن اولش نرم اند ولی بعد از مدتی که یک سرما گرما میخورن خشک میشن؟،بین ایرانی ها میگن کویر و یزد از بارز نرم ترند)من نرمی لاستیک خیلی برام مهمه
        البته چین هم لاستیک خوب داره حتی در حد کره ولی خوب تو ایران خوباش کم هستند مخصوصا برای سواری،الان زیر ماشین های سنگین لاستیک چینی میندازند و داره کار هم میکنه ولی خوب لاستیک چینی جنس خوب و بد داره و بعضی لاستیک های بی نام و نشان چینی اصلا به درد نمیخورن و خطرناک اند.
        متاسفانه لاستیک های کره ای در 3-4 سال گذشته کیفیتشون افت پیدا کرده(البته باید دو مورد رو در نظر داشت،در تمام دنیا ماشین های حال حاضرشون سایز لاستیک هاش 17 به بالاست،ولی سایز لاستیک ماشین های ایرانی کوچیکه و با اینکه روی هانکوک و کومهو نوشته کره،ولی من فکر نمیکنم واقعا ساخت کره باشن،احتمالا در کارخانه های این شرکت ها در سایر کشورها تولید شده اند و فکر میکنم نسبت به لاستیک های همین شرکت ها در سایز های 16 به بالا کیفیت پایین تری دارند،الان شرکت ها خیلی کم لاستیک 16 به پایین تولید میکنند.)
        هانکوک نرمی خوبی داره ولی به درد جاده های ایران نمیخوره و زود تموم میشه،همچنین یکی از علل نرم بودنش هم فاق و دیواره نازکش هست که همین باعث میشه زود از بغل پاره شه اونم با جاده های ایران
        لاستیک های خود من میشلن هست و تاریخ تولیدشون دقیقا اوایل 2011 هست،آج زیادی هم دارند(در جلو حدود 80 درصد و عقب 50 -60 درصد) خیلی هم نرم هستند ولی روشون ترک ترک خورده،این ماشین 85/000 تا بیشتر کار نکرده،بیشتر هم خواب هست و اکثر استفادش هم داخل شهر هست،میخواد سالی یکبار اونهم مسافت رفت و برگشت 90 کیلومتری رو بره(استفاده در جاده و بیرون شهر)،با توجه به اینکه لاستیک خارجی خیلی گرون شده و اکثرا هم مال 2017-2018 هستند راهی نمیمونه جز لاستیک های ایرانی،حالا نمیدونم برم لاستیک های ایرانی بگیرم یا بزارم همینا باشن؟از طرفی تاریخشون هم مال 9 سال پیشه و ممکنه خطرناک باشند حتی داخل شهر و از طرفی ممکنه لاستیک های ایرانی نرمی اینارو نداشته باشند حتی اولش و حتی بعد از مدتی خشک هم بشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Farzad

          ۸ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (2568 ديدگاه)

          دور یزد تایر رو خط قرمز بکش ، افتضاحه محضه
          روی بیشتر خودروهای داخلی هم همین یزد تایر رو سوار میکنن .

          موافقم 1
          مخالفم 2
      2. امیر

        ۸ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (2956 ديدگاه)

        کویر حرف نداره!؟
        دوست عزیز من خودم بیرجندی هستم و اینجا کسی کویر استفاده نمکینه اصلا مگه پول بارز نداشته باشه!!!!
        کویر اشغالترین لاستیکه و فقط بدرد شهر میخوره و‌اصلا در حاده قابل اطمینان نیس
        اینجا یا استفاده نمیکنن یا اگرم میکنن برا عقب فقط!
        ایرانی فقط بارز

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ADAK

          ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (1842 ديدگاه)

          کسی کویر استفاده نمکینه اصلا مگه پول بارز نداشته باشه!!!!
          کسی کویر استفاده نمکینه اصلا مگه پول بارز نداشته باشه!!!!

          الان مگه اختلاف قیمت بارز و کویر چقدره ؟!
          اوهاماتت زیاده دادا

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. امیر

      ۸ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2956 ديدگاه)

      من خیلی تجربه ندارم اما در همون حدی ک تجربه داشتم لاستیک کورسا و جی تی و سی ایت(ciat) بهترین لاستیک هایی بوده ک استفاده کردم و تا الان هیچ‌کدوم ازینا دچار مشکل نشده و تا حدی استفاده کردم ازشون ک به سیم رسیده و کلا یه لایه از روشون برداشته شد در حین حرکت(سرعتم تقریبا ۱۰۰تا بود) اما هیچ‌وقت دچار ترکیدن نشده و بسیار هم نرم و ترمز گیری خوبی داره مخصوصا کورسا ک فک میکنم ژاپنی باشه
      هانکوک هم لاستیک خوب و‌نرمیه اما فقط برای جاده های صاف و با کیفیت طراحی شده بنظرم چون در خاکی و جاده های بی کیفیت به سرعت از بین میره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Zonda R

      ۸ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      حسن عزیز
      بستگی به نوع خودرو و مورد استفاده ی شما داره
      ولی از نظر نرمی و تجربه شخصی بنده
      تو برندهای ایرانی یزد نرم ترین هست
      تو کره ای ها هانکوک بهترین هست و اصلا مشکلات کومهو رو نداره
      تو ژاپنی ها یوکوهاما رو من تحربشو دارم که بنظرم بی نظیر بود
      توچینی ها نرم ترینش Triangle هست
      در کل لاستیک هایی که نرم هستن زودتر فرسوده میشن
      البته باز بستگی به نوع خودروی شما داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. صادق

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (71 ديدگاه)

      تجربه من : به ایرانی فکر نکن کره ای بنداز بین کره ای و ژاپنی هم هرکدوم تو موارد مختلف متفاوتن هرکدوم ویژگی های خودشو داره بستگی به خودت داره ولی از نظر برتری بهترین لاستیک همون میشلن داره ازطرفی قیمتشم گرون درمیاد تازه اگه گیرت بیاد تو آفرود ها هم بی اف گودریج بهترینه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. رزیتا

    ۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    من گیربکس دستی رو بیشتر دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ایمان

    ۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    دوستان عزیز سایت پدال
    مستند ” فراری ، آغاز یک انقلاب ” هم اکنون شبکه مستند
    همه نگاه کنید و لذت ببرید ؛ حتی طرفداران مکلارن و لامبورگینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پویا

    ۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (27 ديدگاه)

    با گوگل ترسنلیت ترجمه کردین؟!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. Farzad

    ۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    و افتضاح ترین گیربکس جهان با اختلاف زیاد تعلق میگیره به تیبا ☠

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. SS

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (738 ديدگاه)

    “اشتباه بزرگی که رانندگان این خودروها مرتکب می‌شوند نگه داشتن گیربکس در حالت D در ترافیک‌ها و شیب‌هاست.” ؟؟!!
    در مورد گیربکس های دوکلاچه مگه سیستم وقتی پای راننده روی ترمز باشه کلاچ رو از حالت درگیر خارج نمیکنه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محسن

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام حسن جان من سومیتسومو استفاده کردم که دوبار دو تا از لاستیکها یکی تو شهر و دیگری در اتوبان ترکید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. kastech

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (202 ديدگاه)

    تا جائیکه من تحقیق کردم گیربکس های اتوماتیک تکنولوژی متفاوت دارن و نحوه نگهداری و رفتار رانندگی خاصی میطلبه مثلا گیربکس ساندرو و ۲۰۷ ازنوع AL4 هست که بهتره در ترافیک و پشت چراغ پا رو ترمز باشه تا دائم درگیر و خلاص باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا