آموزش

تاریخچه‌ای کوتاه از کانورتیبل

اتومبیل‌های بدون سقف یکی از بزرگترین اختراعات تاریخ صنعت خودرو بوده‌اند. البته شاید کمی در این مورد زیاده‌روی شده باشد؛ زیرا در واقع، اولین اتومبیل‌ها همگی روباز بوده‌اند. یکی از مثال‌های بارز این موضوع، کوآدری سایکل ۱۸۹۶ هنری فورد است که همانند دیگر وسایل نقلیه موتوری آن دوران، یک طراحی شبیه به درشکه داشت.

Henry Ford & his 1896 Quadricycle
Henry Ford & his 1896 Quadricycle

در آن زمان‌ها، اگر راننده می‌خواست در آب و هوای نامساعد رانندگی کند، یا بایستی از یک ‍پوشش دست‌ساز استفاده می‌کرد و یا اینکه زیر یک درخت، اتومبیل خود را پارک می‌کرد. چنین چیزی کارایی لازم را برای استفاده روزمره از اتومبیل، برآورده نمی‌کرد.

در سال ۱۹۰۵، کادیلاک، خودروی با فضای کاملاً بسته را به صورت یک آپشن عرضه کرد. این کار، توجه بسیاری از رانندگان را در آن زمان جلب کرد؛ کسانی که مجبور بودند با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت، گرد و خاک و مگس‌ها را تحمل کنند!

1905 Cadillac Osceola Coupe
۱۹۰۵ Cadillac Osceola Coupe

از سال ۱۹۱۰، کادیلاک این طراحی را به صورت استاندارد درآورد و به نظر می‌رسید دوران اتومبیل‌های روباز به آخر رسیده است. ولی به زودی، رانندگان دنیای اتومبیل از بودن در زیر یک پناهگاه جداکننده از محیط خسته شدند و به این ترتیب نخستین کانورتیبل‌های واقعی در دهه ۲۰ میلادی متولد شدند.

در نخستین مدل‌ها از این طراحی خودرو، سرما، مشکلی جدی بود و استفاده از سقف‌ نیز به آسانی میسر نبود. اما این وضعیت در سال ۱۹۳۵ با معرفی پژو ۶۰۱ ایکلیپس تغییر کرد؛ خودرویی که یک سقف با قابلیت جمع‌شدن داشت.

peugeot 601 eclipse 1935
peugeot 601 eclipse 1935

این نوع طراحی در سال ۱۹۳۹ بوسیله ‍پلیموث ادامه یافت و طی آن، اولین سقفی معرفی شد که کنترل آن با استفاده از موتور بود. در سال‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی، کم‍پانی Nash Motors کانورتیبل Rambler را معرفی کرد که در آن چارچوب درها و ستون‌های میانی با جمع‌شدن سقف نیز در جای خود، باقی می‌ماندند. در نتیجه شرایط برای منطبق‌سازی بهتر ساختار طراحی فراهم شد و برخی مشکلات کانورتیبل‌های اولیه مانند سر و صدای زیاد، حذف شد.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی، نگرانی‌ها در مورد آینده کانورتیبل‌ها افزایش یافت؛ چرا که محدودیت‌های و استانداردهای جدید دولتی می‌توانست آخرین میخ بر تابوت کانورتیبل‌ها باشد. ولی در میانه‌های دهه ۸۰، دوباره میزان علاقه‌مندی به کانورتیبل‌ها افزایش پیدا کرد و رانندگان زیادی به آنها اقبال نشان دادند.

امروزه، نوآوری‌هایی مانند سقف شیشه‌ای لغزان، اتومبیل‌های روباز را در مسیری قرار داده که پیش از آن و در سال‌های اولیه این نوع طراحی خودرو، هیچ‌کس نمی‌توانست به آن فکر کند. طراحی کانورتیبل‌ها، هنوز هم ادامه دارد و به طرف آینده در حرکت است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. e36

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    فقط BMW کانورتیبل

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mory

      ۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (418 ديدگاه)

      بالاخره بعد از عمری یکی تو یکی از پستا گفت که چرا تو کامنت اول نظرتونو می نویسید(این کار دقیقا مثل پیچوندن صف تو نون وایی)

      چیزی که مسلمه اینه که کار خوبی نیست (دارم 2 باره اینو میگم)

      بیاید کامنت بی ربط رو به عنوان جواب تو کامنت اول ننویسیم

      هرکی موافقه لایک

      مخالفام که معلومه دیس لایک
      با علت بگین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان آرسنالی

        ۴ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        mory تا چند ماه پیش این یه معضل واسه من بود ولی بعدا دیگه بیخیال شدم اگه کمی دقت کنی(نمیخوام بگم فرد بزرگی هستم و کامنتام مهمه) میبینی خیلی خیلی کم اثری از من تو کامنت اول هست چون تو 90% مواقع جواب های کامنت اول رو رد میکنم به نظر من راه حلش اینه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. mory

          ۴ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (418 ديدگاه)

          منم یه دوران گفتم ولی بعدش بی خیال شدم ولی الان دیگه موقشه که پدالم یه کاری بکنه

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. ME 84

      ۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      اون فولکسه رو عشقه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. mory

        ۴ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (418 ديدگاه)

        آقای ME 84 مرد حسابی این کامنت یعنی چی ؟

        چرا اینجا کامنت میدید

        بابا کم ایرانی بازی در بیارید

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. مرتضی

          ۵ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (849 ديدگاه)

          حرف بدی زده؟؟ فولکس رو دوست داره ایراده؟ یا مسئله چیز دیگست؟

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. احسان آرسنالی

          ۵ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (1887 ديدگاه)

          مرتضی مشکل اینجاست که اومده زیر کامنت اول جواب بیخود گذاشته میشد خودش پایین همین جمله رو کامنت بزاره

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. پوری پوریا!

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    اتومبیل های کانورتیبل و کروکی کلا جذاب هستن!چون تو هم میتوی تو هوای گرم سفق ماشینو باز بزاری و تو هوای بارونی سقفو جمع کنی! ولی ماشین های کلا سقف باز موقع آاب و هوای نا مساعد مشکل ایجاد میکنن :) پسر اون کادیلاکه چقدر کوچولوئه!! خودرو تک سرنشین که میگن اینه!! :) کلا یه نفر توش به زور جا میشه!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      اون فولوکس عکس شاخص مطلب رو عشق است!!!
      قدمت به اون میگن!!!
      پژو هم ماشین خوبیه فقط به شرطی که دوستان،پژو رو با مدل های:اردی-405-پرشیا و206 نشناسن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

        ۵ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        آدم میخواد لپاشو بکشه!!! :D

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. مجید

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    پژو پدر صنعت اتومبیل سازی. امیدوارم با این همه قدمت مدلهای بیشتر و متنوع تری از پژو تو جهان و ایران ببینیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      پژو مارک خوب و با قدمتیه،فقط این چند ساله رو خراب کرد!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. علی

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (255 ديدگاه)

    چه میکنه این مسعود انیس حسینی .واقعا ممنونم از شما مسعود جان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      دست جناب انیس حسینی که هم در کالایاب هست و هم در اینجا،(جایی دیگه که ایشون باشه اطلاع ندارم)ازشون نهایت تشکر رو دارم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

        ۵ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        مکی قبلا گفته بودی عین اینو!!! ;)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مک میسل

          ۵ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          اره ولی خب به هر حال باید بازم بگیم دیگه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. Just germany...

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    اون پژو 601 سقفش خیلی باحاله…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. منصور

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    یک سوال از کارشناسان محترم و دوستان عزیز دارم. تفاوت کانورتیبل, کبریولت, رودستر و کروک چیه؟
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فرید

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    پژو قدمت زیادی داره ولی ی کمپانی سیاسیه ی چیزی مث ایرانخودرو خودمون چون اکثر سهام داران پژو نفوز زیادی در سیاست فرانسه واروپا دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فرید

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    من ب شخصه از ماشینای کانورتیبل خوشم نمیاد چون نگهداریشون سخته باید مرتب سقفشون واکس بخو
    ره جلوی افتاب نباشن و….. و

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان آرسنالی

      ۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      حرف شما درست آقا فرید ولی تا اونجایی که ماشین کانورتیبل با سقف پارچه ای داشته باشی منم از سقف پارچه ای زیاد خوشم نمیاد ولی اگه سقف فلزی داشته باشی دیگه مشکل واکس و آفتاب رو نداری ولی یه تفاوت که داره با سقف پارچه فضای صندوق عقب بیشتر و حدودا 100 کیلو وزن کمتر داری که هم واسه تقسیم وزن خوبه هم مصرف عوضش زود خراب میشه ولی فلزی هم امنیت بیشتری داره هم کارایی چون حتی دیدم تو فلزی سانروف هم میگذارند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. مهران1

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    خداییش نمی دونستم که اینا نواوریهای دهه 30 میلادین.
    ممنون از نویسنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. وحید

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (399 ديدگاه)

    ماشالله قدمت. سال 1905 ایران مشغول چه کاری بود؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      مشغول کاشت،داشت،برداشت!!!!!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. احسان آرسنالی

        ۴ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        ای مک میسل دهنت آسفالت کلی خندیدم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مک میسل

          ۵ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          احسان جان چرا اون توپچی ارسنال تبدیل به ویلچر شده؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. وحید

        ۵ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (399 ديدگاه)

        من نمیدونم بعضیا با استناد به چی میان ایرانو با کشورای پیشرفته مقایسه میکنن البته حق دارن اخبار ساعت 14 نیم ساعتش درمورد پیشرفت کشور ایرانه بقیه اخبار: انگلیس کلی معتاد داره آمریکا هفت تیر کشی شده اسپانیا رکود شده ایتالیا تبانی شده و مسئولین فرانسه رسوا شدن و یونان تظاهرات شده و…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. REZA . JUST HYUNDAI

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    اگه پژو نبود بقیه می خوستن چه کار کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. REZA . JUST HYUNDAI

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    پژو 601 صد در صد جز بهترین های تاریخ است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. parseh net30

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (283 ديدگاه)

    همه جای دنیا خودروهای کانورتیبل و قورت دادت بجز ایران. ولی فکر کنید سمند کانورتیبل!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ASADI

    ۵ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    دیگه بیشتر شرکت های معروف دارن کانورتیبل میزنند.
    چرا ایران نمیزنه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۸ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (113 ديدگاه)

      دوست عزیز ما هنوز تکنولوژی اب بندی سانروف رو نداریم چه برسه به …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (20 ديدگاه)

      از کانورتیبل کردن ماشین فقط اره کردن سقفشو بلدن که اونم آهنگری سر کوچه ما میتونه انجام بده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. F16ZG فقط فرانسه.فقط پژو

    ۵ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (522 ديدگاه)

    601 بی نظیره زنده باد پژو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. amir

    ۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (522 ديدگاه)

    وای 601 چقدر خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا