آموزش

چرا سیستم چهار چرخ محرک در زمستان کافی نیست؟

ما هم مثل اکثر افراد اعتقاد زیادی به نقش زیاد لاستیک‌های فصلی نداشتیم و تصور می‌کردیم که این لاستیک‌ها نمی‌توانند کار سیستم چهار چرخ محرک را انجام دهند. البته هنوز هم از گوشه و کنار و می‌شنویم که فرستادن قدرت پیشرانه به چرخ‌های بیشتر شما را از لاستیک‌های فصلی بی‌نیاز می‌کند؛ اما برای فهمیدن اینکه در گذشته اشتباه می‌کردیم تنها ۵ دقیقه زمان نیاز بود! با نشستن پشت فرمان خودرویی که مجهز به لاستیک‌های زمستانی بود بسیاری از ایده‌های قدیمی اشتباه از آب درآمدند؛ و بله این موضوع دربرگیرنده‌ی مالکان خودروهای شاسی‌بلند و تراک دو دیفرانسیل نیز هست. داشتن سیستم چهار چرخ محرک شما را در برق شکست‌ناپذیر نمی‌کند. این یک تصور غلط بوده و باید اصلاح شود.

ford-focus-rs-winter-tire-package
قانون پایه این است که اگر دمای محل زندگی شما به زیر ۷ درجه سانتی‌گراد افت کرد باید از لاستیک‌های زمستانی استفاده کرد؛ و این یک تئوری توطئه نیست. این علم است. به یاد داشته باشید، آن‌ها لاستیک‌های زمستانی هستند نه لاستیک‌های برفی. حتی اگر هیچ برفی روی زمین ننشسته باشد، مواد نرم‌تر بکار رفته در لاستیک‌های زمستانی نقطه انجماد پایین‌تری دارند و این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا انعطاف‌پذیر باقی بمانند. این ترکیبات به همراه الگوهای آج مخصوص و کانال‌های آب بی‌شمار به لاستیک اجازه می‌دهد تا چسبندگی زیادی را که لاستیک‌های تمام فصل از ایجاد آن عاجزند فراهم نماید.

winter-ford
به یاد داشته باشید، ما اینجا از چسبندگی حرف می‌زنیم نه از کشش. این دو واژه اغلب به جای هم استفاده می‌شوند و اگرچه اساساً واژه‌هایی یکسان هستند اما تفاوت بسیاری دارد و این مورد در رانندگی زمستانی بسیار مهم است.

Winter car preparation
کشش به عنوان حد اصطکاک بین لاستیک‌ها و سطح جاده تعریف می‌شود. با رسیدن به حد نهایی چرخ شروع به هرزگردی خواهد کرد که همین امر منجر به دخالت سیستم کنترل کشش می‌شود. چسبندگی به عنوان میزان چسبیدن به سطح جاده تعریف می‌شود و حتی زمانی که نیرو به چرخ منتقل نمی‌شود امری حیاتی به شمار می‌رود. چسبندگی همچنین در بحث چگونگی توقف خود خودرو نیز مطرح است. سیستم چهار چرخ محرک باعث افزایش این موضوع نمی‌شود؛ و اینجاست که نمی‌توان سیستم چهار چرخ محرک را به لاستیک‌های زمستانی ترجیح داد.

تایرهای زمستانی
و برای آن دسته از افرادی که نگران هزینه‌ی اضافی خرید لاستیک‌های زمستانی هستند باید گفت فراموش نکنید داشتن دو ست از لاستیک‌ها در طول سال باعث کاهش ساییدگی هر دوی آن‌ها می‌شود. اگر هنوز نتوانسته‌اید خود را برای این هزینه توجیه کنید باید گفت رسماً ایمنی خود و اطرافیان را با مشتی دلار معامله کرده‌اید!

Winter tires
سیستم چهار چرخ محرک در زمان عبور از راه‌های پوشیده از برف عالی است اما تصور غلط درباره‌ی برتری این سیستم در زمستان باید محو شود. اگر می‌توانید کشف کنید که سیستم چهار چرخ می‌تواند سرعت خودرو را در جاده‌های لغزنده کم کند پس می‌توانید آن را به عامه‌ی مردم بفروشید! اما اگر قادر به انجام چنین کاری نیستید پس هر چه زودتر به یک لاستیک‌فروشی مراجعه کنید. این برای شما خوب است!

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. lmbx

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (287 ديدگاه)

    متلب بسیار جالبی بود ممنون اقا شاهین عزیز.
    چند وقتی هست مطالب پدال قوت گذشته رو ندارند و به قولی یکم مقاله ها آبکی شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ace

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      درسته.
      لطفا ویدئوهای درگ بیشتری روی سایت بذارین .
      نه فقط درگ ، مقایسه ها بین شرکت های رقیب همیشه جذابیت خاصی داره.
      ممنون.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۶ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        ما هر هفته جمعه ها میریم افرود
        حداقلا 15 ماشین
        طرفهای ما برف خیلی میباره و تو کوها معمولا منفی 20 درجه هم.میشه
        تو پاییز که برف نبود یه تپه با شیب بسیار تند رو اکثر ماشینها نتونستند بالا برن یه پاجیرو شش سیلندر چهار درب مثل آب خوردن اونم با لاستیک های معمولی سعود کرد
        ولی همین دو هفته پیش که برف اومده بود بعد ذوب شده بود و دوباره یخ زده بود همون پاجیرو با همون لاستیکها کوچکترین شیب رو نمیتونست بره و لاستیکهاش هرزگردی میکرد
        ولی یه جیپ صحرا که دفر جلوش خراب بود و فقط دیفرانسیل عقب بود با لاستیک های مکسس مودزیلا پا به پای بقیه میومد (ولی اصلا تعادل خوبی نداش هی عقب ماشین به چپ و راست منحرف میشد )
        به نظر من هم ماشین 4 چرخ متحرک و هم لاستیک زمستانی خیلی مهمه
        حتی اگه یادتون باشه تو تهران همین دو ماه پیش که برف باریده بود کلی پرادو و پاجیرو لکسوس ار ایکس سر خوردن و میکوبیدند به هم (البته مهارت راننده هم خیلی مهمه) ولی مطمئنم اگه رو همون شاسی بلند ها یه تاییر گل درشت(بی اف گودریچ یا مکسیس بیگهورن) مینداختی مثل اب خوردن میتونستند حرکت کنند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ace

          ۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          تایر خیلی مهمه.
          تایر گل درشت برای زمستون اهمیتش بسیار زیاده.
          یادش بخیر ، دقیقا یادمه یک‌ زمانی رنو ۵ داشتم ، لاستیک هاش صاف شده بود ، روی برف همچین سُر میخورد و دریفت میزد! آدم فکر‌میکرد ۵۰۰ اسب بخار قدرت داره. اصلا با دنده ۱ نمیشد حرکت کرد . مجبور بودن از ۲ شروع‌به حرکت کنم.
          .
          .
          ولی با لاستیک نو راحت حرکت می‌کردم.
          .
          لاستیک خیلی مهمه. کهنه باشه راحت سر میخوره. مثله کفشه دیگه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. ASA

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    تو ایران امنیت فدای زیبایی توسط مردم داره انجام میشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سامان اذری

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    ما تا هفته قبل هر جمعه می رفتیم افرود طرفهای ما معمولا برف زیاد میباره و دمای هوا تو ارتفاعات منفی 20 درجه هم میشه تابستون یه تپه با شیب خیلی تند رو رونیز ها هر چقدر زور زدند نتونستند ازش با موفقیت بالا برن ولی یه میتسوبیشی پاجیرو شش سیلندر مثل اب خوردن بالا رفت
    ولی همین 2 هفته پیش همون پاجیرو با تاییر های معمولی توبرف کوچیکترین شیب ها رو می موند چون لاستیکهاش گل درشت نبودند
    برعکس اون یه جیپ صحرا یکی از بچه ها لوکهای جلوش هم خراب بود(در واقع فقط دیفرانسیل عقب بود) ولی چون تایر هاش مکسیس مودزیلا بود پا به پای بقیه می اومد بالا
    به نظر من 2 دیفرانسیل بودن همراه با تایر زمستانی مکمل هم هستند حتی تو فیلمهای چند ماه پیش تهران هم دیدیم که لندکروز و پاجیرو هایلوکس لکسوس ار ایکس چطور با تایر های فابریک تو برف سر میخوردند البته مهارت راننده هم خیلی مهمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ace

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      سامان نظراتت چرا اینطوری شده .
      کامنت های منم بعضی اوقات تایید نمیشن بعد یهو ۱۰ تا با هم تایید میشه.
      تو‌ هر ۱۰ تاش هم یک حرف رو زدم .
      البته یک بار اون اوایل این اتفاق افتاد
      آبروریزی بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۷ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        اره به شدت دهن ادم سرویس میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. سامان اذری

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    پدال امروز دهن منو سرویس کرده با این ثبت کردن نظر هاش ????????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. AK_007

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    مطلب بسیار بجایی بود
    دوستان لطفا “امنیت خود و اطرافیانتان را به مشتی تومان نفرشید”!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ارمان

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    متاسفانه نمایندگی های فروش واقعی برندهای خوب تایر در ایران فعالیتی ندارن و یا به زور جنس خاصی رو میخوان بهتون بفروشن
    به دوستان توصیه میکنم اجازه ندید یا فروشنده خلاف اعداد تایر ماشینی که کمپانی برای اون در نظر گرفته رو با نیرنگ به شما بفروشه مخصوصا خودروهای جدید که از فرمان برقی و میزان مصرف سوخت خاصی استفاده میکنن . تایر بسیار مهمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      من چند ماه پیش تایر سایز 205.55.16 لازم داشتم سومیتومو رو از یه لاستیک فروش معروف پرسیدم گفت ساخت 2012 رو 560 تومن میدم
      ولی یه لاستیک فروشی هست نماینده سومیتومو هست از اون اخر 2016 رو گرفتم 520 تومن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ارمان

        ۷ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        سامان جان سومیتومو از برندهای خیلی خوبه البته شما واسه ابعاد روند خریداری کردی مثل سمند و پرشیا اما بعید میدونم هنوز بشه ۲۱۵r18.45 رو گیر اورد با همه اینها تو سومیتومو یه اولترا ال سیزن داره به نام htr که بسیار لاستیکه خوبیه ?

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سامان اذری

          ۸ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          اگه بخوای میپرسم ازش

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. بیژن

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بنده شخصا تجربه رانندگی سخت و وحشتناکی در حادثه ی برف بوران تاریخ 14 بهمن در محور فیروزکوه داشتم.با اینکه یه خودروی کراس اوور دارم ، ولی چون تنها سفر میکردم ترجیح دادم با پژو206v8 برم شمال.به لطف چهار عدد تایر 205 میشلن (البته چهارفصل) به نسبت بقیه خودروها رانندگی مطمئن تر ومسلط تری داشتم.این در حالی بود که بسیاری از خودروها به دلایل زیاد قادر به پیمودن ادامه مسیر نبودن حتی شاسی بلندها.درسته که16ساعت توو جاده شمال بودم ، ولی این بدلیل ازدهام ترافیکی بود که خیلی از رانندهای نا آشنا با شرایط جاده وخودروهای ناآماده وارد مسیر شده بودن اما قادر به ادامه پیمایش نبودن..!
    حتی سانتافه دیده بودم که سرنشینان آن خودرو را در همان حال رها کرده وتوسط نیروهای امدادی محل را ترک کردند…!!
    دوستان ، قلب خودرو تایر آن هست. تنها اتصال خودروی شما با زمین،وبخش بزرگی از امنیت خودرو و سرنشینانش. پس روی آن دقت زیاد داشته باشید. در همه ی فصول سال…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. moja

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    اخه مشکل اینه که زمستون اینجوری نیست که از روز اول برف بیاد تا روز اخر
    مثلا ما تو مشهد امسال کلا پنج روز یا شش روز برف روی زمین داشتیم
    برای پنج روز اصلا نمی صرفه خرید لاستیک
    ضمن اینکه پنج روز پشت سر هم نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ME84

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    چاره کار زنجیر چرخه.
    مدلای جدیدی هم وارد بازار شده که وقتی روی تایر نصب میشه خیلی نرم و روان عمل میکنه. خیلی راحت هم نصب و جدا میشه. خیلی هم بصرفه تره و تاریخ مصرف هم نداره و عمر طولانی هم داره و سالها میتونی استفاده کنی و خیلی ارزون تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا