آموزشهفته نامه

توصیه‌هایی برای نگارش مناسب آگهی آنلاین فروش خودرو

فروختن یک خودرو هرگز آسان نیست مخصوصاً اگر این کار را به‌صورت اینترنتی و آنلاین انجام دهید، جایی که خودروهای دست‌دوم دیگری نیز وجود دارند و مقایسه کردن راحت‌تر صورت می‌گیرد. خوشبختانه سرویس‌های متنوع و متعددی در ایران برای این منظور در دسترس قرار دارند. به عنوان مثال سرویس های دیوار، شیپور، باما و فرابازار هرکدام در پلتفرم‌هایی نظیر وب‌سایت، اپلیکیشن و تلگرام به رایگان در دسترس هستند.


ذکر نکات برجسته‌ی خودرو و ویژگی‌های مثبت آن کلید اصلی فروش آنلاین خودرو است. به همین دلیل است که بسیاری از تبلیغات اطلاعات مهم را ذکر نمی‌کنند و یا داستان کامل درباره‌ی یک خودروی دست‌دوم را بازگو نمی‌کنند.
در نوشته‌ی زیر برخی از مواردی را که باید در یک تبلیغ خوب مدنظر قرار داد ذکر کرده‌ایم، امیدواریم که موردتوجه شما عزیزان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

پایه و اساس:
سخنگوی eBay Motors که سرویس فروش خودروی دست‌دوم آنلاین است این‌گونه بیان می‌دارد:

به‌منظور جلب‌توجه هر چه بیشتر نسبت به خودروی فروشی خود، لیستی از مفیدترین اطلاعات را ذکر کنید. لیست دقیق و صریح از ویژگی‌های یک خودرو باعث جوش خوردن معامله و یا شکست آن می‌شود.

بدیهی است که مهم‌ترین اطلاعات شامل مدل، سال ساخت، نوع تریم خودرو، میزان مسافت طی شده، مصرف سوخت و نوع گیربکس می‌باشد و می‌تواند تأثیر زیادی بر ارزش خودرو داشته باشد.

در کنار ذکر جزئیات اساسی خودرو مطمئن شوید که متنی واضح و صریح را می‌نویسید، اطلاعاتی که به‌صورت روتین توسط خریداران جستجو می‌شوند.

مهم‌تر از همه اضافه کردن عکس است چرا که یک لیست کامل بدون عکس دید کلی خریداران را تقلیل می‌دهد و نوعاً باعث القای قیمت‌های پایین می‌شود. آیا شما یک خودرو را بدون دیدن آن می‌خرید؟
یک تبلیغ موفق دربردارنده‌ی عکس‌هایی از داخل و خارج خودرو و از تمام زوایا است. البته، عکس‌هایی عاقلانه از خودرو تهیه کنید و دقت داشته باشید که قبل از گرفتن عکس، حتی‌الامکان خودروی خود را تمیز نمایید. به آنچه در پس‌زمینه‌ی عکس خودرو است توجه کنید و مطمئن شوید که منظره‌ی بد و زباله در اطراف خودرو پخش نشده و یا افراد رندوم در دوروبر خودرو نباشند.

جزئیات:


مواردی که گفتیم پایه و اساس یک تبلیغ خوب است. اطلاعات زیاد هرگز نکته‌ی منفی نیستند و به درک کلی خریداران از خودروی شما کمک خواهد کرد. شما می‌توانید لیستی از جزئیات را به‌صورت مرتب تهیه نموده و کار را برای خریدار راحت‌تر و سریع‌تر نمایید.

در کنار لیستی از جزئیات و حقایق، توضیحات مشخص و شخصی ازجمله پس‌زمینه و تاریخچه‌ی خودرو می‌توانند تأثیرگذار باشند. متن نوشته‌شده باید جامع و کامل باشد و دربردارنده‌ی ممکن‌ترین جزئیات مرتبط باشد. غالباً، لیست کردن معمولی و ساده‌ی حقایق کافی نیستند.

ذکر اینکه خودرو کی و کجا خریده شده است، چه زمانی رانده شده و چرا فروخته می‌شود تصویر بهتری را ایجاد می‌کند. تاریخچه‌ی سرویس‌های خودرو، هرگونه اطلاعات راجع به گارانتی، مسائل و مشکلات خودرو و هر ویژگی به‌دردبخور دیگر می‌تواند گفته شود. آیا در خودرویتان سیگار می‌کشید یا حیوانات اهلی را با آن حمل می‌کنید؟ آیا فقط دو بار در هفته خودرو را می‌رانید؟ مردم می‌خواهند این موارد را بدانند. شما فقط می‌خواهید که شفاف‌سازی کنید. چیزی که خواهان آن نیستید آن است که کسی احساس نکند گول خورده و بهترین راه برای دوری از ایجاد چنین حسی “صداقت” است.

خود را به جای خریدار بگذارید و سوالاتی که ممکن است از شما بپرسد را از پیش پاسخ دهید. این گونه نیازی به جواب دادن به سوال‌های فراوان دریافتی نیست.

بسیاری از خودروها تجهیزاتی دارند که دارای نام مخفف و اختصاری هستند بنابراین بهتر است مواردی را که ممکن است باعث تفسیر بد شوند توضیح دهید. سطح تجهیزات در خودروهای فول هم ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد بنابراین داشته‌ها و نداشته‌های خودرویتان را ذکر کنید.

برای توضیحات مطمئن شوید که متن شفاف و واضح است و از بکار بردن کلمات مخفف و پیچیده بپرهیزید.

این مورد ممکن است بدیهی به نظر آید اما زمانی را برای ویرایش نوشته و تبلیغ خود اختصاص دهید تا مطمئن شوید که غلط املایی و گرامری ندارید. از نشانه‌گذاری‌های صحیح استفاده نمایید و از زبان نوشتاری ساده‌ای استفاده کنید که قابل‌فهم برای عموم باشد. در نوشته‌ی تبلیغی خود از استفاده از کلمات و جملات کلیشه‌ای نظیر “از صفر بهتره!”،”لای زرورق بوده!” و… بپرهیزید و بجای آن توضیح دهید که چرا خودرو همانند خودروی صفر است.


همچنین قیمت خودروی خود را واقع‌بینانه تعیین کنید و خیلی حریص نباشید. اگر قیمت پیشنهادی شما خیلی پایین یا خیلی بالاتر از حد معمول باشد، انتظار نداشته باشید که به‌زودی خودروی خود را بفروشید.

پاسخ‌ها و عذاب‌ها:
همانند هر مقاله‌ی موجود در اینترنت، تبلیغات خودروهای کارکرده نیز باید به‌آسانی قابل جستجو باشند. به آن چیزی فکر کنید که یک خریدار جستجو می‌کند.

اگر دنبال خودرویی باشید، کدام کلیدواژه‌ها را جستجو می‌کنید؟ تا حد ممکن این کلمات کلیدی را در عبارت اصلی تبلیغ خود جای دهید.

همچنین تلاش کنید تا با انتخاب کلمات مناسب و کلیدی تبلیغ خود را برجسته‌تر سازید و متن شما تا حد ممکن پاسخگوی سؤالات احتمالی باشد.

همان‌طوری که یک متن تبلیغی می‌تواند برای ایجاد جذابیت کافی باشد، در همان حال این متن می‌تواند باعث ایجاد سؤالات گوناگون برای خریداران شود. برای اطمینان خاطر خریداران از رسیدن به پاسخ‌های خود، راه ارتباطی مناسبی را در نظر بگیرید.

همه‌ی این موارد به‌منظور کاهش دردسرهای احتمالی هم برای خریدار و هم برای فروشنده است.

در نوشته‌های خود صادق باشید و جزئیات خودروی خود را صریح ذکر کنید.

شرایط فعلی خودرو یکی از مهم‌ترین جنبه‌های خرید است.

خلاق باشید
اگر واقعاً می‌خواهید که تبلیغ آنلاین خودروی شما برجسته و متمایز باشد، کار متفاوتی انجام دهید، مثل تهیه‌ی ویدئویی جذاب و جالب از خودرو! این مسئله شانس را به خریدار می‌دهد تا چیزهای بیشتری از خودرویتان بداند و اگر شما آن‌ها را بخندانید، جایزه‌ی خود را به دست می‌آورید. اگر خوش‌شانس باشید، ویدیوی شما تکثیر شده و افراد بیشتری تبلیغ شما را می‌بینند و شانس فروش خودروی خود با قیمتی خوب افزایش می‌یابد.

[دانلود ویدئو]

در آخر تأکید می‌کنیم که صداقت و راستی مهم‌ترین جنبه‌ی یک خریدوفروش سالم است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. MehdiTurbo

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1923 ديدگاه)

    خیلی خوبه ک از این مطالب اموزنده هم میزارید و تنوع دارید ممنون لطفن برای مطالب متنوع مثه موتور و هواپیما و … منبع سایت خارجیم بزارید ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. AK_007

    ۳۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (562 ديدگاه)

    یه چیزی که به نظر من خیلی مسخره شده اینه که همه میزنن ماشین ما فول فوله
    در حالی که فول نیست یا میگن شرکتیه
    واقعا مسخره شو دیگه در آوردن

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا