آموزش

توربوشارژر و سوپرشارژر الکتریکی چیست؟

تعداد زیادی از خودروهای جدید در حال فروش با پیشرانه‌های توربو عرضه می‌شوند تا بتوانند مصرف سوخت کم و عملکرد بهتری را ارائه دهند. این تکنولوژی سالیان سال است که وجود دارد اما تعداد محدودی از خودروسازان در حال حاضر از توربوشارژرهای الکتریکی در خودروهای خود استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند؟ با ما باشید تا پاسخ این سؤال‌ها را بیابید.

171521_powerpulse_spool_up
خب در ابتدا بیایید یک‌بار دیگر طرز کار توربوها و سوپرشارژرها را با همدیگر مرور کنیم.

پیشرانه‌ها با سوزاندن مخلوط هوا و سوخت قدرت تولید می‌کنند. هرچقدر که این مخلوط سریع‌تر بسوزد قدرت بیشتری تولید می‌شود. توربوشارژرها و سوپرشارژرها هوای بیشتری را به داخل پیشرانه می‌فرستند و به آن اجازه می‌دهند تا سوخت بیشتری را سوزانده و قدرت بیشتری تولید کند. سوپرشارژرها توسط یک پولی از سوی پیشرانه کار می‌کنند درحالی‌که توربوها از گازهای پرفشار اگزوز برای چرخش توربین سود می‌برند.

turbo_2
سوپرشارژرها مستقیماً توسط خود پیشرانه کار می‌کنند و به عنوان نتیجه به تولید قدرت آنی کمک می‌کنند. توربوها بیشتر تمایل دارند تا کم‌مصرف و با راندمان بالا باشند زیرا انرژی تلف شده‌ی اگزوز داغ را به قدرت مفید تبدیل می‌کنند. هرچند، پس از فشار پدال گاز، اندکی طول می‌کشد تا توربین به چرخش درآید به این معنی که تحویل نرم قدرت در پیشرانه‌های توربو به اندازه‌ی نسخه‌های مجهز به سوپرشارژر نیست. ما این تأخیر را با عنوان لگ توربو می‌شناسیم.

خب با این مقدمه‌ی ساده به بحث خودمان برمی‌گردیم. توربوهای الکتریکی به منظور ترکیب کارایی سیستم‌های توربو با پاسخ سریع سوپرشارژرها و حذف لگ توربوها طراحی شده‌اند. این سیستم‌ها، توربوی سنتی را با کمپرسور هوای الکتریکی کوچکی ترکیب کرده‌اند. این کمپرسور با استفاده از پیشرانه‌ی قدرتمندی کار می‌کند. زمانی که پدال گاز فشار داده می‌شود، پیشرانه‌ی یاد شده کمپرسور هوا را مجبور به ورود آنی هوای سرد به داخل پیشرانه می‌کند. این موضوع تحویل نرم قدرت را حتی پیش از آنکه توربوی پیشرانه سرعت گیرد تضمین می‌کند. زمانی که توربوشارژر مرسوم به حدی کافی دور گرفت، سیستم الکتریکی به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی خاموش می‌شود.

2017-Audi-SQ7-109-876x535
اولین خودروی تولیدی که از این تکنولوژی استفاده کرده آئودی SQ7 می‌باشد. سیستم توربوی الکتریکی در پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی دیزلی این خودرو بکار رفته و خروجی ۴۳۵ اسب بخاری پیشرانه باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۸ ثانیه‌ای می‌شود.

175272_volvo_v90_location_profile_1
ولوو سیستم جایگزینی را توسعه داده که هوای فشرده شده را در محفظه‌ای در زیر پیشرانه ذخیره می‌کند. زمانی که شتاب آنی خودرو نیاز باشد یک سوپاپ باز شده و این هوای پرفشار به خود توربو راه یافته و باعث چرخش سریع توربین می‌شود. این سیستم در مدل‌های دیزلی D5 ولوو S90، V90 و XC90 بکار رفته و به کاهش بیش از نیم ثانیه‌ای شتاب‌های صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ثانیه‌ی مدل‌های یاد شده کمک کرده است.

اما تا به اینجا از مزیت‌های توربوهای الکتریکی صحبت کردیم. آیا این سیستم‌ها نقاط ضعفی هم دارند؟ هدف این سیستم‌ها بیش از آنکه کاهش مصرف سوخت یا آلاینده‌ها باشد، افزایش پرفورمنس خودرو است. البته می‌توان این سیستم را در زمانی که موردنیاز نیست خاموش کرد و همین امر به خودرو اجازه می‌دهد تا حداکثر راندمان را داشته باشد.

Electric hybrid turbo
همانند هر تکنولوژی جدیدی، توربوشارژرهای الکتریکی نیز تا زمانی که متداول‌تر شوند، کاملاً گران‌بها خواهند ماند. همچنین میزان اعتماد و اطمینان این سیستم‌ها نیز ناشناخته است. از سوی دیگر می‌توان گفت استفاده از توربوهای الکتریکی راهی به طرف افزایش عمر پیشرانه‌های احتراق داخلی است درحالی‌که بی‌شک صنعت خودرو نیازمند حرکت به‌سوی خودروهای کاملاً الکتریکی می‌باشد.

Electric Turbocharger
شاید تبلیغاتی را دیده باشید که در آن ادعا می‌شود توربوهای الکتریکی قادر هستند عملکرد و مصرف سوخت را بهبود بخشند. متأسفانه قریب به اتفاق این قطعات افترمارکتی نمی‌توانند این کارها را انجام دهند.
اکثر این قطعات از فن‌های کوچکی تشکیل شده‌اند که خیلی بی‌شباهت به فن‌های خنک‌کننده‌ی رایانه نبوده و هوا را به داخل پیشرانه منتقل می‌کنند. هرچند برای تولید قدرت توسط پیشرانه، هوا باید با فشار بالا به داخل سیلندرها تزریق شود. هرچقدر فشار هوا بالاتر باشد خروجی پیشرانه نیز بالاتر خواهد بود.

Electric Turbocharger
این تکنولوژی در حال حاضر نسبتاً جدید بوده و تنها چند خودروساز محدود از این سیستم‌ها در محصولات خود استفاده خواهند کرد. آئودی SQ7 به‌صورت استاندارد با این تکنولوژی عرضه شده و مدل‌های یاد شده‌ی ولوو نیز با سیستم تقریباً مشابهی در دسترس هستند.

plato_007
انتظار داریم توربوهای الکتریکی بیشتر از قبل عادی‌تر شوند زیرا خودروسازان زیادی در تلاش هستند تا خودروهای سریع‌تری بسازند. به احتمال زیاد خودروهای اسپورت و پرفورمنس و گران‌بها در میان اولین خودروهایی خواهند بود که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Saied

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    از یک طرف هر سال قوانین ترافیکی سخت تر میشه و واقعا ماشین رو بیشتر از ١٢٠ نمیشه روند.
    از یه طرف هم ماشین ساز ها سعی میکنن سرعت ماشین هایی که واسه کار هایه روز مره هست رو افزایش بدن. علت این قضیه فقط میتونه تبلیغات الکی باشه که به هیچ دردی نمیخوره.
    ماشین شاسی شتابی در حد لندکروز داشته باشه به نظر من کافیه و اصلا به چه دردی میخوره مثلا شتابش ٣ ثانیه باشه؟

    موافقم 6
    مخالفم 5
    1. Madjid

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      شتاب بالا در قدرت کشش ماشین خیلی تاثیر داره.
      وقتی در جاده های 2 طرفه میخوای سبقت بگیری متوجه اهمیتش میشی.

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. Saied

        ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (1262 ديدگاه)

        حرف شما کاملا درسته. درسته شتاب و کشش خودرو باعث رانندگی لذت بخش تر و راحت تر میشه. ولی در حد نیاز لازم هست. فکر نکنم تو جاده دو طرفه شتاب ۴ ثانیه لازم بشه. و هرکس در جاده دو طرفه اینجوری رانندگی کنه که تا این حد سرعت نیاز داشته باشه واقعا جان خود و جان خیلی از مردم هایه بی گناه دیگر را به خطر می اندازه و فقط به این جور ادم ها میشه احمق گفت.

        موافقم 4
        مخالفم 3
    2. فرهاد

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کمپانی ها الان اکثرا دنبال کاهش حجم موتور و تعداد سیلندر و به تناسبش حفظ قدرت موتور روی یک اتاق هستند یه راهش استفاده از توربوشارژ هست. اینطور نیست که همه دنبال شتاب 3 ثانیه باشن. این مورد فقط تو مدلهای لوکس این خودروسازها هست. ضمنا 4.5 ثانیه تو متن بالا روی کاغذ در بهترین حالت هست. هیچ کس صفر تا صد نمیگیره با این ماشین ها بلکه کشش ثانویه این خودروهاست که اونها رو لذت بخش میکنه. ضمنا دیدگاه کسی که خودروهای متوسط به بالا سوار میشه میتونه با شما فرق کنه. به همین خاطر کارخونه ها رنج متفاوتی از تولیدات دارن.
      اگر دقت کنید الان اکثر شاسی بلند ها و سدان های متوسط تو رنج 170 تا 230 اسب بخار با گشتاوری بین 200 تا 350 نیوتن متری هستند . موتورها کاهش حجم داشتن و بهینه تر شدن. اگه نسبت نیرو به وزن (معمولا بیش از 1.5 تن) این خودروها رو در نظر بگیرید شتاب صفر تا صدشون (یعنی بدون سرنشین و بار و همچنین ارتقاع سطح دریا ) چیزی بین 8 تا 10 ثانیه هست که به نظر مناسب اکثر خریداران هست.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. ford

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (68 ديدگاه)

      دوست عزیر به همه اینا میگن پیشرفت وه گرنه سرعت 120 چه ربطی داره اصلا همه که لندکروز ندارن سرعت 40 تا برا پراید هم زیاده در کل بحث سرعت نیست فقط قدرت هم هست صفر تا صد مثال تو افرود یا شیب زنی خیلی نأثیر داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. e36

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (918 ديدگاه)

    دیره دیگه تا بیاد جا بیفته پیشرانه های احتراق داخلی جاشونو دادن به الکتریکی

    موافقم 1
    مخالفم 2
  3. رضا

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (96 ديدگاه)

    سورن توربو هم توربوش الکتریکی هست

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. ماسل

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      مطمئنی دوست عزیز؟میشه منبعتون رو بگید؟چون فکر میکنم ایرانخودرو هنوز با این سیستم سالها فاصله داره.

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. رضا

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (96 ديدگاه)

    تحقیق کردم کسی که به من گفته بود برقیه اشتباه گفته بود از دوستان معذرت می‌خوام

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. سامان

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان ببخشید . من زیاد از اینجور چیزا سر در نمی یارم .
    این دوتا ویدیو که روی پیکان وانت توربو نصب کردن چه مدل توربویی هستش ؟
    http://www.aparat.com/v/Io4SB
    http://www.aparat.com/v/ogceu

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رضا

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (90 ديدگاه)

    روی سیستم سوخت رسانی کاربراتور میشه توربو نصب کرد؟یه بار امتحان کردم حتی با فوت کردن منیفولد گاز موتور خاموش میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Abbas us.c

      ۳۱ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (269 ديدگاه)

      میشه نصب کرد ولی سخته ستاپ توربو کاربرات مکافاته اگر بخوای به صورت دستی انجام بدی مگر اینکه ژیگلورش با کامپیوتر تنظیم بشه

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا