آموزش

چالش خرید اتومبیل؛ نوی اقتصادی یا لوکس دست‌دوم؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بین انتخاب یک اتومبیل نو و یک اتومبیل دست‌دوم لوکس‌تر دو دل شده باشید و یا اینکه مقالاتی با عنوان «نو یا دست‌دوم؟» را خوانده باشید. تصور داشتن یک اتومبیل دست‌دوم عالی با قیمتی در حدود قیمت یک اتومبیل جدید معمولی، قطعاً وسوسه‌انگیز است.

سری 5 نو یا سری 7 کارکرده؟
سری ۵ نو یا سری ۷ کارکرده؟
معمولاً مقالاتی با این مضمون، تیترهایی همچون «شما می‌توانید این فراری V12 را با قیمت یک نیسان ورسا بخرید» را انتخاب می‌کنند. اما اساساً این دو اتومبیل‌هایی هستند که هرگز نباید به‌جای یکدیگر خریداری شوند. خریدار اتومبیل ارزان‌قیمت جدید به‌هیچ‌عنوان نباید یک اتومبیل لوکس را خریداری کند، حتی اگر قیمت مشابهی داشته باشند. زیرا هزینه‌های نگهداری و سوخت و بیمه و لوازم‌یدکی و سایر موارد در یک خودروی لوکس با یک خودروی معمولی بسیار تفاوت دارند. اما به هر حال صحبت در مورد این انتخاب‌ها جالب و جذاب است. در ادامه نمونه‌ای را بررسی خواهیم کرد.

BMW 528i 2015
BMW 528i 2015
تصور کنید شما یک جوان موفق هستید و درآمد خوبی هم دارید. در خانه‌ای مناسب در یکی از مناطق گران‌قیمت شهر زندگی می‌کنید و به دنبال اتومبیلی مناسب می‌گردید. شما به BMW هم علاقه‌مند هستید. بنابراین به نزدیک‌ترین نمایشگاه اتومبیل رفته و BMW 528i جدید توجه شما را جلب می‌کند. ۵۲۸i یک اتومبیل فوق‌العاده است. ظاهر خوب، جادار، لوکس، با هندلینگ خوب و قدرت مناسب. به نظر می‌آید که برازنده شماست. قیمت مناسبی هم دارد، ۵۰۲۰۰ دلار در مدل پایه. اما اگر به شما پیشنهاد یک BMW 760Li با پکیج M Sport با قیمتی نزدیک به قیمت ۵۲۸i داده شود چه خواهید کرد؟

2012 BMW 760Li M Sport
۲۰۱۲ BMW 760Li M Sport
۷۶۰Li در زمان تولیدش مردانه‌ترین مدل تولیدی BMW بود. دلیل این موضوع زیر درپوش کاپوت نهفته است. یک موتور V12 توئین توربو قدرتمند که ۵۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ پوند فوت (بیش از ۷۴۵ نیوتن متر) گشتاور را در اختیار شما می‌گذارد. این ارقام برای رساندن ۷۶۰Li به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت در مدت زمان ۴.۳ ثانیه و طی مسافت ۴۰۰ متر در ۱۲.۵ ثانیه کافی هستند. برای یک اتومبیل لوکس بزرگ… بهترین تعبیر شاید «شگفت‌آور و باورنکردنی» باشد. این رکوردها ۷۶۰Li را به یکی از بهترین لوکس‌های جهان تبدیل می‌کنند در حالی که شاید در دنیای واقعی هیچ‌گاه شرایطی پیش نیاید که به این همه جسارت و دیوانگی نیاز پیدا کنید. شاید بتوان به طنز و شوخی گفت که سری ۷ F01 شبیه به مردی است که ظاهر خیلی جذابی ندارد اما آن‌قدر جذابیت دارد که هر بانویی آرزوی داشتنش را می‌کند و این دقیقاً همان حسی است که نگارنده به این اتومبیل دارد.

2012 BMW 760Li M Sport
۲۰۱۲ BMW 760Li M Sport
این ۷۶۰Li قدرتمند با پکیج M Sport ظاهر شگفت‌انگیزی پیدا می‌کند. تایرهای M، نمایی اسپرت به خودرو بخشیده‌اند و آن را بسیار جذاب نشان می‌دهند. اتاقش پرزرق‌وبرق است و باوجود اینکه ۳ سال از تولید آن می‌گذرد باز هم تمام مشخصه‌های مدرن BMW را در خود دارد. بنابراین به هیچ وجه قدیمی به نظر نمی‌رسد. تمامی این ویژگی‌ها در کنار قیمت ۴۵۰۰۰ دلاریِ آن، بی‌شک خریدنش را توجیه می‌کنند و از دست دادنش را غلطِ محض می‌نمایانند.

2012 BMW 760Li M Sport
۲۰۱۲ BMW 760Li M Sport
۵۲۸i جدید کوچک‌تر است، به این اندازه لوکس نیست، ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری توربو و ۲۹۵ اسب بخار نیروی کمتری دارد و حدود ۵۰۰۰ دلار هم گران‌تر است. در نظر گرفتن این موضوعات سری ۷ مدل ۲۰۱۲ را برای شما (که دارای ویژگی‌های ذکر شده هستید و به دنبال یک BMW لوکس می‌گردید) به یک انتخاب ایده‌آل مبدل می‌کند. اما آیا خریدن یک BMW 760Li M Sport به‌جای یک ۵۲۸i درست است؟

2012 BMW 760Li M Sport
۲۰۱۲ BMW 760Li M Sport
2012 BMW 760Li M Sport
۲۰۱۲ BMW 760Li M Sport
بیشتر مقالات «قدیمی یا جدید» عاقلانه نیستند، زیرا هیچ عقل سلیمی در خرید یک اتومبیل اقتصادی یا یک اتومبیل لوکس (و یا اسپرت) دو دل نمی‌شود. با این حال بسیاری از افراد با خرید یک اتومبیل لوکس دست‌دوم یا بعضاً دست چندم به قیمت پایین، پس از مدتی متوجه می‌شوند که از پس هزینه‌های نگهداری خودروی‌شان برنمی‌آیند. حال اگر در مدت مالکیت خسارتی به بدنه خودرو نیز وارد کرده باشند ممکن است قادر به تعمیر آن نباشند و درنهایت و مجبور به فروش خودروی خود با وضعیتی بسیار معیوب‌تر از روز اول و با قیمتی بسیار پایین‌تر می‌شوند. نظر شما چیست؟

درباره نویسنده:
حسین رحمانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد-گرایش سرامیک، علاقه‌مند به دنیای اتومبیل
منبع: bmwblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۴ دیدگاه‌ها

  1. فرزاد

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    بی ام و تو اروپا امریکاو…….خوب کار میکنه درسته؟گور پدرشون…ما الان کجا زندگی میکنیم؟ما از ایران حرف زدیم.وقتی تو این مملکت بنزین سوپرش هم معلوم نیست واقعا چیه ..وقتی 99 درصد روغنها اصل نیست و……..چرا باید یه ماشینی سوار بشیم که به همه اینا حساسه؟ ما هم از خودمون نمی گیم که بی ام و x3 2009 داشتیم که روز نبود خراب نشه گفتیم خوب حتما دست دوم بوده رفتیم صفر خریدیم 5 ماه بعد توربوش خراب شد شدید!!..من نظر خودم رو گفتم .شاید یکی بی ام و بخره 10 سال اخ نگه.ولی اکثرا اونایی که بی ام دبیلیو داشتن ناراضی بودن..

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسين

      ۱۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود بر شما. این جملتو قبول دارم:
      «ما الان کجا زندگی میکنیم؟ما از ایران حرف زدیم.وقتی تو این مملکت بنزین سوپرش هم معلوم نیست واقعا چیه ..وقتی 99 درصد روغنها اصل نیست و……..چرا باید یه ماشینی سوار بشیم که به همه اینا حساسه؟ »

      جوابشم اینه: شما میتونی هرچی دلت خواست سوار شی، به شرطی که خوب و درست ازش نگهداری کنی و طرز استفاده و نگهداریشو بدونی. نه اینکه به روش غلط ماشینو تحت فشار بذاری (دقت کن، نمیگم تحت فشار نذار، میگم به روش درستش بهش فشار بیار. یعنی توربو وقتی سرده دور موتور رو نبر بالا و …)
      به خاطر یه X3 داغون که خریدی هم تبلیغ منفی راه ننداز
      موفق باشی

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. ali ayat

        ۱۲ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (716 ديدگاه)

        اتفاقا ایکس تری قدیمی یه ماشین با نقص طراحی فراوونه این که توربو خراب شده و هر روز تو تعمیرگاه بوده قبول ندارم ولی به صورت کاملا علمی میتونم بهت ثابت کنم که ایکس تری سری های قدیمی خیلی خرابی داره

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. حسين

          ۱۲ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (1364 ديدگاه)

          درود.
          علی آقا من نمیگم ب ام و یا هر ماشین دیگه ای ضد خراب شدنه! اصل حرفم چیز دیگه ای بود. اما خیلی مشتاقم که بیشتر راجع به خرابی های X3 بدونم. اگه توضیح بدین ممنون میشم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. aston martin

      ۱۹ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      نگارنده د… بازه ها..! :D

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. aston martin

      ۱۹ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      واقعا مقاله ی بی کیفیتی بود الکی این همه مدت رو هاردم سیوش کردم
      فک کردم با توضیحات مفصلی طرفم که اخرش بد خورد تو ذوقم
      کیفیت پدال خیلی کم شده

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. Hamid

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    تو هر رنج قیمت همیشه این چالش وجود داره. مثلا با حدود 20 میلیون هم میشه پراید صفر خرید هم 405 کارکرده. یا با حدود 250 میلیون هم میشه بنز E350 کارکرده خرید هم جنسیس صفر. اما مهمترین مساله اینه که اون ماشین دسته دوم تمیز باشه و قیمتش هم مناسب باشه. در اینصورت من حتمن دسته دوم و انتخاب میکنم در غیر اینصورت ماشین صفر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. نیما

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (150 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز.به نظر شما اساتید بهترین انتخاب خودرو حدود ۷۵ میلیون برای یک خانواده جوان ۲نفره چی هستش؟کارکرده باشه هم مهم نیست.خودرویی که همه نیازهارو پوشش بده اعم از شهری و البته قابل اعتماد در مسافرت.باتشکر

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (231 ديدگاه)

      تو رنج ۷۵و خودروی دسته دوم سراتو اتاق قدیم .مگان .ماکسیما.اکسنت .فلونس . اگم نو بخوای انواع اقسام چینی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. کامران

      ۱۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام آقا نیما مگان مدل 91 یا 92 من مگان دارم فوق العادست البته بشرط اینکه تمیز و کم کار باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Sina

      ۱۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (360 ديدگاه)

      برای دونفر مزدا3 نیو بهترین گزینه هست مخصوصا اگه بتونی یه تمیزشو پیدا کنی عالیه، در ضمن مزدا معروفه به موتور های سگ جون اگه درست استفاده کنی اصلا خراب نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۱۱ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (231 ديدگاه)

        اقا سینا بعید میدونم مزدا ۳ترو تمیز با ۷۵بتونن پیدا کنن.در ضمن حواستون باشه اگه مزدا خواستین بخرین از سلامت کاملش مطمعن بشین وگرنه خرج بالایی داره ..در کل اگه تمیزش گیر بیارین ماشین جمع جورو راحتیه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. mohsen

        ۱۲ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (1063 ديدگاه)

        ولی مزدا 3 خیلی فازحال گیری نداره نیو هاچبکاش بد نیس ولی اون یکیاش خیلی نه یه بار یه TU5 رو با زور رد شدم و بعد دو روز مزدا رو فروختم البته هرکس ملاکی داره ها ولی ملاک بنده اینه یه لحظه ماشینو اتیشی کردی بهت فاز کافیو بده
        جناب نیما اگر شما مقداری(البته فضولیه)به هزینه اضافه کنید ماکسیما دنده دستی 88 87 عالیه البته اونم باید گشت تا تمیزش پیدا شه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. نوید جهرمی

      ۱۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      خانواده جوان 2 نفره. ان شاءالله سه نفر و چهارنفر و شلوغ و بابرکت بشین حالشو ببری از زندگی عزیز.
      گزینه های چینی که فرواوونه اما ی پیشنهاد بینشون از نظر من مناسب تره و اون آسا هس. هم ظاهرزیبایی داره و امکاناتش خوبه. هم شاسیش از مزدا 6 نسل قبلی گرفتن. موتورش هم خوبه.
      جک S5 هم هست تا حالا صاحباش ازش راضی بودن.
      از چینی بگذریم بین گزینه های وارداتی روی فلوئنس دنده ای میتونی حساب کنی. ماشین نرم و ایمن و باکیفیت.
      ام جی 3 و ام جی 350 هم هستن ک میتونی در نظر بگیری اگر میخوای ماشینت تک تر باشه.
      اگر هم میخوای کارکرده بگیری شخصاً نظرم اینه ک ژاپنی بگیر ک خیالت راحت باشه. مزدا 3 و ماکسیما البته اگر تر و تمیز گیرت بیاد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. tv

        ۱۱ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (225 ديدگاه)

        شاسی بلندم بخوای کوراندو ماشین توپیه ،اگه قیافه اشو یکم دست کاری کنی.
        خیل عجیبه برام دوستان مبلغ ماشینای چینی شدن . ما این همه سال از دست چینی جماعت کشیدیم بازم توبه نکردیم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. MohammadreZa

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    من خودم یکی از طرفدارای سری 7 هستم
    528 هم ماشینه خوبیه ظاهرش عالیه ولی اگه شاید یه دستی ب روی موتورش میکشیدن بهتر میشد البته بد نی. مقاله باحالی بود منو عجیب ب فکر فرو برد!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرزاد

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    نمیدونم شاید واقعا انقدر بی ام و اذیتم کرده بدبین شدم.اخه نمیدونی که چ بلایی سرمون اورد.به هر حال مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      قربان شما :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ARAZ

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من دو ساله نیو ازرا دارم هیچ خرجی برام باز نکرده خیلی راضیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۱۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      از 120 به بالا رفتی خرج باز نکرده؟ یا اینکه 70 تا برونی یه دفعه گازشو تا ته بگیریو موتور تا جیغش در نیومده دنده عوض نکنی؟ یا مثلا تو جاده با اسفالت بد محکم برونیو چاله هارم خیلی رد نکنی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. کامران

    ۱۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آقا نیمامزدا3 امکاناتش از مگان بیشتره ولی مگان ماشین نرمتری هستش در ضمن مزدا 3 کفش میگیره رو اعصابته با رنج قیمت 75 میلیون روی مگان شک نکن چون من خودم مگان دارم با اطمینان دارم بهت میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ایرانی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    چه حرفیه؟!!!
    اینجا ایران … ماشین اگه چند سالم ازش بگذره در بعضی موارد گرون تر هم میشه.. شبیه به قالی دستباف…..

    (شانست بگه یه ماشین بخری بعد وارداتش ممنوع بشه… 400-500 تومن میشه یک میلیارد و دویست)خخخخخ

    (منظورم خودروهای عتیقه نیست)

    درصورتی که در یک کشور جهان اولی با افت شدید قیمت روبرو میشه……….!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سیاوش

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من با این پول میرم ی مدل لوکس از تویوتا مث لندکروز یا لکسوس میخرم که نه استهلاک داشته باشه نه افت قیمت انچنانی خیلی هم با کلاسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. دکتر

    ۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (337 ديدگاه)

    والا من یه ۵۳۰ مدل ۲۰۰۹ داشتم ۱۴۰ هزارتا تا الان کار کرده هیچ خرج اضافه ای هم نداشته

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا