آموزشهفته نامه

انتخاب رینگ‌های بزرگ‌تر برای خودرو، آری یا نه؟!

خب به سلامتی تصمیم خود برای خرید خودرویی جدید را گرفته و با توجه به علایق و جیب مبارک می‌خواهید مدلی مناسب انتخاب کنید. پس از این کار شاید بخواهید مدلی با رینگ‌های بزرگ‌تر را بخرید و یا اینکه از بازار یکدست رینگ انتخاب نمایید. احتمالاً با خود می‌گویید که رینگ نیز همانند کفش برای خودرو است اما آیا خرج کردن پول بیشتر برای خرید رینگ‌های بزرگ‌تر عاقلانه است؟

2012 Chevrolet Camaro ZL1
زیبایی در نگاه بیننده است اما باید اذعان کرد که رینگ‌های بزرگ‌تر نمایی جذاب‌تر دارند و از نظر بصری قوس چرخ‌ها را به خوبی پر کرده و به عنوان نتیجه نمایی زیباتر و مستحکم‌تر به خودرو می‌بخشند. همچنین برخی طرح‌ها نیز وجود دارد که خاص بوده بنابراین از این نظر نیز خودروی شما انحصاری خواهد بود.

نقاط قوت رینگ‌های آلیاژی بزرگ
اول از همه اینکه این رینگ‌ها ظاهری جذاب به خودرو می‌بخشند. چیزی ناامیدکننده‌تر از اینکه خودرویی زیبا دارای رینگ‌های کوچک باشد وجود ندارد. رینگ‌های بزرگ‌تر چشمگیرتر بوده و از نظر بصری تناسب بیشتری با کل بدنه دارند. پس خودرو ظاهری بهتر داشته و شاید ارزشی بیشتر در هنگام فروش داشته باشد.

Big alloy wheels
این رینگ‌ها همچنین به هندلینگ خودرو نیز کمک می‌کنند. وقتی خودرو وارد پیچ می‌شود، وزن آن به بخش بیرونی تمایل می‌یابد. در خودروهایی با رینگ‌های کوچک‌تر، لاستیک زیر وزن خودرو خم می‌شود. این مورد به فرمان انتقال یافته و در نهایت باعث می‌شود که خودرو زودتر از موقع که دارای رینگ بزرگ‌تر است چسبندگی خود را از دست بدهد.

Big alloy wheels 01
رینگ‌های بزرگ‌تر خیلی از این مشکل در عذاب نیستند زیرا ارتفاع دیواره خود لاستیک بسیار کمتر است بنابراین در پیچ خیلی تحت‌فشار قرار نمی‌گیرد. همچنین سطح لاستیک در پیچ‌ها بیشتر با سطح زمین در تماس است و بنابراین چسبندگی بیشتری را ایجاد می‌کند.

نقاط ضعف رینگ‌های آلیاژی بزرگ
جای تعجبی ندارد که رینگ‌های بزرگ‌تر و زیباتر گران‌تر نیز باشند. رینگ‌های آلیاژی رنجروور ۲ هزار پوند قیمت دارند اما حتی در خودروهای عادی‌تر نیز این اضافه پرداخت می‌تواند تا هزار پوند نیز باشد. همچنین با خرید رینگ‌های بزرگ‌تر باید لاستیک‌های بزرگ‌تری را نیز خریداری کنید که آن‌ها نیز بهای بیشتری نسبت به نمونه‌های کوچک‌تر دارند.

Big alloy wheels 04
رینگ‌های بزرگ‌تر و لاستیک‌های دیواره کوتاه‌تر شاید باعث بهبود هندلینگ شوند اما در مواجهه با دست‌انداز و ناهمواری ویژگی‌های خوب آن‌ها رنگ می‌بازد. با وجود رینگ کوچک‌تر، لاستیک دیواره بلندتری داشته و اثرات ناهمواری‌ها را قبل از انتقال به کابین جذب می‌کنند. رینگ‌های بزرگ‌تر نمی‌توانند این اثرات را جذب کنند و این ضربات به کابین انتقال یافته و از راحتی خودرو کاسته می‌شود.

Big alloy wheels 02
با توجه به اینکه هیچ‌یک از ما یک راننده‌ی حرفه‌ای پیست و استیگ نیستیم، پس نباید دراین‌باره اشتباه کنیم. بسیاری از ما تنها درباره‌ی زیبایی ظاهری خودرو مشتاق و علاقه‌مند هستیم.

Big alloy wheels 05
رینگ بزرگ‌تر هزینه‌ی تعمیر بیشتری نسبت به نمونه‌های کوچک‌تر دارد زیرا احتمالاً خسارات بیشتری را متحمل خواهند شد.

قضاوت نهایی
انتخاب دراین‌باره به ترجیحات شخصی شما مربوط می‌شود. اگر ظاهر رینگ‌های بزرگ‌تر را دوست دارید و یا هندلینگ بهتر در پیچ‌ها را ترجیح می‌دهید پس می‌توانید این نوع رینگ‌ها را انتخاب کنید. تا زمانی که با دقت رانندگی کنید، خسارتی به آن‌ها نخواهید زد و در بازار خودروهای دست‌دوم نیز احتمالاً مشتری بهتری خواهید داشت.

Big alloy wheels 03
اگر چندان اهمیتی به اثرات بصری رینگ‌ها نمی‌دهید (شما در هنگام رانندگی داخل خودرو هستید) یا اگر می‌خواهید که بهترین کیفیت سواری ممکن را داشته باشد توصیه ما این است که پولتان را صرف آپشنی کنید که بهتر مناسب شماست. شاید سیستم ناوبری سفارشی بیشتر از رینگ‌های پرزرق‌وبرق به کار شما بیاید!

the-donk-southern-fly-riding-high

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد رضا داروئی

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام.مفید و جالب بود.تشکر

    موافقم 3
    مخالفم 1
  2. فقط انگلستان

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    ماشین هر چی لوکس تر و سنگین تر (از لحاظ شخصیت) باشه رینگش از حالت پنج پر بودن بیشتر خارج می شه مکلارن پی1 که یکی از بهترین ماشین های اسپورته ولی چون بیشتر به لوکس بودن و سنگین بودن متمایله تعداد پره های رینگش خیلی بیشتر از پنج تاست ولی استثناء هم داریم مثل رولزویس ریس و … که خیلی لوکسن ولی بیشتر از رینگ پنج پر استفاده می کنن.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  3. mahdi

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (208 ديدگاه)

    آری آری اونم رینگای ووسن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سامان

      ۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      من ماشینم رینگ استانداردش 15 هست ولی من 16 اینچ انداختم ماشین خیلی خوش رخ میشه ولی کوچیکترین چاله ها و ناهمواری های خیابونهارو رو به بدنه انتقال میده باعث میشه جلوبندی زودتر به صدا بیوفته
      واسه همون باید لاستیک نرمی رو بندازید زیر ماشین
      راستی واسه واسه تایر سایز
      205.16.55 شما کدوم برند رو بجز هانکوک پیشنهاد میکنید که نرم باشه تو ایران هم پیدا بشه

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. مجید

        ۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (681 ديدگاه)

        من به شخصه جنس رینگ و لاستیک خیلی برام مهمه و از اون مهمتر از اون وزن.ماشین من 206 تیپ 5 هستش لاستیک های فابریک رو با نمونه 195 تعویض کردم و رینگ هم یه مدل 15 اینچ آلیاژی ولی وزن مجموعه تغییر نکرد و الان دوساله که دارم نه جلوبندی و نه فرمون و نه حتی مصرف ماشین تغییر نکرد برای بهتر شدن هندلینگ هم از باد نیتروژن استفاده کردم به علاوه استرس بار و راضیم حتی باهاش پیست هم میرم

        موافقم 8
        مخالفم 0
      2. mashti bash

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دانلوپ بنداز.خیلی نرمه.بشخصه رینگ 17انداختم دانلوپ خوب جواب داده لاستیک نرمیه فقط قیمتش بالاس

        موافقم 4
        مخالفم 0
      3. امیر بزرگمهر

        ۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        پیرلی ایتالیا و میشلن آلمان

        موافقم 3
        مخالفم 0
      4. حسه سیمی

        ۱۴ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش برند نرم ژاپنی فقط دانلوپ شهری بخر کوهستان و اینا نه معمولیش انگار بادکنکه ولی قوی و پر اصطحکاک. عمرشم خوبه

        موافقم 2
        مخالفم 0
      5. مجی

        ۱۸ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1 ديدگاه)

        از لاستیکهای چینی استفاده کن جنس خوبشو یا کویر

        موافقم 0
        مخالفم 0
      6. سول

        ۱۳ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام لاستیک یوکوهاما استفاده کنید

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. محمد

      ۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (12 ديدگاه)

      اووووف vossen چی میزنه یه بار یه تویوتا جی تی ۸۶ رینگ vossen طلایی سوارش بود رد شد دیونه شدم به غیر او دوج چلنجره کلا محو شدم ???????????

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. bernado

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این سلیقه امریکایی ها که رینگ های فوق بزرگ روی ماشین هاشون میزارن حال نمیکنم مثل عکس اخری

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. madjid911 GT2

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    رینگ بزرگ خوبه.
    مخصوصا آئودی زیباترین رینگ ها رو داره.
    ماشین های هندی و چینی با اون چرخای کوچیک رو میبینم یاد کالسکه ی بچه میافتم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      یاد چی هم افتادی

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. امیر

      ۲۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      از لحاض زیبای رینگ هیچ رینگی به اگرا نمیرسه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. پرهام

        ۱۵ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (741 ديدگاه)

        BBS
        هم رینگ هاش خیلی خوشگله

        موافقم 2
        مخالفم 0
  6. <<<<<

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    من به عنوان کسی که سالهاست تو کار خرید و فروشم اینطور تجربه کردم که رینگهای غیراستاندارد (اسپورت) به خاطر ایراداتی که در زیر و بند و جلوبندی ماشین ایجاد میکنند باعث افت قیمت ماشین میشن

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. <<<<<

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    مورد داشتیم شرکت مونتاژکار اتاق سمند رو برداشته با چراغهای جدید گفته این دناست!!!
    حتی وقت نذاشته یه مدل رینگ بزرگتر با طرح جدید روش بذاره
    بعدم 10 میلیون گرونتر از سمند انداخته به ملت
    ملتم که همیشه در صحنه ماشالا

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. hdkaka

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    این تو ایرانه که این همه دست اندازه داره اصلا کلا چقدر دست انداز و چاله چوله تو امریکایا اروپا وجود داره که رینگ بزرگ نگیره برای لذت بردن.
    تازه بحث ماشینم هست چه ماشینی سوار میشی

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. مهرداد

      ۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      شما توی کدوم کشور زندگی میکنی؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
  9. uss zumwalt DDG-1000

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    دقیقا به ترجیحات شخصی مربوط میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. GOD BLESS AMERICA

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    به به
    ببین من بسته به سایز خودرو یه رینگ متوسط با لاستیک فاق بلند رو ترجیح میدم.
    آرامش خیلی حس خوبیه ، لاستیک فاق بلند از کمر درد هم جلو گیری میکنه.
    البته من چون پا به سن گذاشته ام به این چیزها فکر میکنم نه؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. MjM

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (721 ديدگاه)

    اینم میشه گفت سلیقه ایه!! ….رینگ بزرگ و کاهش ارتفاع ماشین باعث اسیب میشه و باعث خشک تر شدن ماشین میشه…از طرفی ظاهر ماشین رو خوب نشون میده..اسپرت تر میشه..ولی تا یه حد …رینگهای بیش از اندازه بزرگ و کاهش ارتفاع زیاد نه تنها زیبا نیست..ابهت ماشینم خراب میکنه.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. حسین

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (419 ديدگاه)

    رینگ بزرگ فقط با دیسک ترمز بزرگ و کلیپس بزرگ خودشو نشون میده مثلا آگه دقت کرده باشین رینگ ولوستر و 528 جفتشون 19 هست ولی زیبایی کدومشن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. سعید

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (43 ديدگاه)

    ماشین های ساخت وطن که از لحاظ موتوری خیلی ضعیف هستن نیازی به تعویض رینگ و تایر با سایز خیلی بزرگ ندارن برای این ها همون رینگ و تایر شرکتی هم براشون بزرگه
    بنده پژو پارس دارم به نظرم رینگ پراید هم براش زیادیه موتورش اصلا زور نداره فقط بنزین می سوزونه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  14. معین

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (49 ديدگاه)

    منم روا دارم. رینگای 16 زیرش گذاشتم. حدودا 4 ساله.
    لاستیکا هم 205/55 مارک سومیتومو
    مشکلی باهاش ندارم
    چسبندگی عالیه. مخصوصا شهر ما که بارون زیاد میاد. بدرد میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. سعید

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (496 ديدگاه)

    هندلینگ، هندلینگ، هندلینگ! همه چی ماشینا جدیدن شده این یه کلمه! بابا من دلم لک زده برای یه سواری نرم و لذتبخش، مگه چقدر پیش میاد که آدم سر یه پیچ ماشینو به چالش بکشه که رینگ اینقدر بزرگ بندازی؟ از اونور وقتی از روی یه خودکار که وسط خیابون افتاده رد میشی دقیقا منتقلش میکنه به ستون فقرات! بنظر من رینگ و لاستیک استاندارد ولی به جاش یه سیستم صوتی مناسبتر.

    موافقم 9
    مخالفم 0
  16. مهدی drift

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (183 ديدگاه)

    با اون ماشین اخری خیلی حال کردم فقط رینگاش اصلا بهش نمیاد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. mohammad fm480

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    از لاستیک های پروفیل بلند متنفرم درسته نرمه ولی هندلینگ ماشینو پایین میاره و در صورت کمباد شدن و یا بصورت معمولی زودتر خراب میشه.
    چرخ باید پهن و پروفیل کوتاه باشه . البته کاملا واضحه که این موضوع سلیقه ایه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  18. mazaher

    ۱۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (111 ديدگاه)

    من رینگ 206 رو عوض کردم و همان 14 آلیاژی گرفتم ولی لاستیک هانکوک 205 با همان فاق 65 رو انداختم زیرش ولی مصرف سوختش رفته بالا اون هم به علت اصطحکاک زیاد با جاده هست اما جلو بندی رو تا حالا باز نکردم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. محمدرضا سابقی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه چیز اتومبیل فقط فابریک…
    بهترین رینگ و لاستیک .. رینگ و لاستیک توصیه شده کارخانه سازنده ماشین..
    مهم: از خودنمائی و تجملات بیهوده بپرهیزید..
    ..
    درود بر شما دوستان

    موافقم 2
    مخالفم 9
  20. M.K karimi

    ۱۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    به شخصه بنظرم رینگ های خود کارخونه یا حداکثر مقدار کمی بزرگتر از همه موارد دیگه معقول تره !!! ( البته بجز ایرانخودرو و سایپا !!! )

    موافقم 1
    مخالفم 2
  21. محمدرضا

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    رانا پلاس صفر دارم و میخوام رینگ و لاستیکشو عوض کنم و میترسم کند بزنه تو سواری ماشین از اونطرفم زشت ترین رینگ و لاستیک با اختلاف ب رانا پلاس میرسه اصلا تناسب ظاهری نداره.لطفا اگه میتونین راهنمایی کنید چ رینگی بگیرم و چ لاستیکی ک سواری نرم و راحت ماشین و ازم نگیره .مد نظر خودم ی رینگ اسپرت سبک 16 با لاستیک کوموهو 205 ولی گفتم دیگه میترسم

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (173 ديدگاه)

      رینگ ۱۴ آلمینیوم ۲۰۷ شمشیری R77 قشنگه برای خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷ و رانا

      به عنوان یه باتجربه میگم بهترین سواری از نظر نرمی در درجه اول
      ۱) رینگ فولادی سایز فابریک با لاستیک باریک سایز کارخونه
      ۲)رینگ فولادی سایز فابریک با لاستیک پهن
      ۳)رینگ آلمینیوم شرکتی سایز فابریک با لاستیک باریک سایز کارخونه
      ۴)رینگ آلمینیوم شرکتی سایز فابریک با لاستیک پهن
      ۵)رینگ آلمینیوم شرکتی یک سایز بالاتر با لاستیک باریک سایز کارخونه
      ۶)رینگ آلمینیوم شرکتی یک سایز بالاتر با لاستیک پهن
      ۷)رینگ متفرقه از هرسایزی حتی کوچکتر
      توجه کنید که رینگ متفرقه اغلب جنس چدن داره که وزنش زیاده و نسخه اصلی رینگ متفرقه بسیار بسیار نایاب هست و دست من و شما نمیرسه مگر با هزینه ۵۰ میلیون به بالا

      و پیشنهادم به دوستان اینه که کوچکترین سایز رینگ و لاستیک خودروی خودتون رو پیدا کنید مثلا خانواده تیبا سایز ۱۳ داره که راننده های ساینا و کوییک هم در صورت استفاده تفاوت نرمیشو حس میکنن
      و خانواده پژو و سمند رینگ ۱۴ سواری خیلی بهتری میده
      خانواده ال ۹۰ هم اگر بتونن رینگ ۱۴ مدل E0 رو گیر بیارن مطمعنا سواری بهتری از ۱۵ دارن
      تجربیاتی که گفتم فقط و فقط برحسب معیار نرمی سواری و آسایش اتاق و افزایش شتاب و کشش خودرو هست و معیار زیبایی در نظر نگرفتم

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. علیرضا

        ۴ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (173 ديدگاه)

        رینگ فولادی یک سایز بزرگتر با لاستیک فابریک
        رینگ فولادی یک سایز بزرگتر با لاستیک پهن

        این دوتا قبل از رینگ آلمینیوم شرکتس ها قرار میگیرن
        چون رینگ آلمینیوم شرکتی یک و نیم کیلو از هم سایز خودش سنگین تره

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا