آموزش

خودروی هیبریدی چیست؟

با وجود خودروهای هیبریدی متفاوت در بازار، هنوز هم افراد زیادی هستند که از طرز کار این نوع خودروها آگاهی چندانی ندارند. در زمان خریدن یک خودروی جدید، خریداران نه‌تنها به جنبه‌های زیست‌محیطی توجه می‌کنند بلکه دنبال گزینه‌هایی جایگزین نیز هستند.

2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
از زمان عمومیت یافتن تویوتا پریوس در جامعه، خودروهای دوست دار محیط‌زیست زیادی عرضه شده‌اند. هم‌اکنون در کنار خودروهای دیزلی کم‌مصرف، خودروهای کارای متفاوتی نیز در بازار فروخته می‌شوند که از آن جمله می‌توان به خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) و همچنین خودروهای تمام الکتریکی اشاره کرد.

به منظور آشنایی هرچه بیشتر با این دسته از خودروها ما سیستم‌های هیبریدی متفاوت را در همه نوع وسایل نقلیه شرح داده‌ایم.

  • خُب خودروی هیبریدی چیست؟

یک خودروی هیبرید به بیان ساده مدلی است که از دو منبع انرژی مختلف برای به حداکثر رساندن راندمان و کارایی استفاده می‌کند. این سخن معمولاً به این معنی است که ترکیب کردن انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری‌ها با انرژی احتراقی سوخت‌هایی چون بنزین، دیزل و یا گاز مایع یک خودروی هیبریدی را می‌سازد. البته موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌ها است زیرا در سیستم‌های هیبریدی متفاوت انرژی الکتریکی شاید مثلاً توسط پیشرانه‌ی احتراق داخلی و یا از ترمزهای احیا شونده تولید شود درحالی‌که در دیگر سیستم‌ها شما می‌توانید برای شارژ باتری‌ها از پریز برق استفاده نمایید.

نمای کلی سیستم هیبرید تویوتا
نمای کلی سیستم هیبرید تویوتا
همچنین تفاوت‌هایی در چگونگی استفاده از الکتریسیته‌ی ذخیره شده وجود دارد. برخی سیستم‌های هیبرید شاید به‌طور انحصاری توسط یک یا بیش از یک پیشرانه‌ی الکتریکی و پیشرانه‌ی احتراق داخلی حرکت کنند که اکثراً به عنوان هیبریدهای گسترش دهنده‌ی محدوده‌ی حرکتی شناخته می‌شوند. دیگر خودروها پیشرانه‌هایی الکتریکی دارند که می‌توانند هم‌زمان با پیشرانه‌ی احتراق داخلی عمل کنند و یا از تنظیماتی برخوردار هستند که می‌تواند بین این دو پیشرانه به‌طور متناوب سوئیچ نماید.

2015 Audi Q7 E-TRON TDI
در ادامه با محبوب‌ترین سیستم‌های هیبریدی موجود در بازار امروزی آشنا می‌شویم:

  • هیبریدهای سری

در هیبریدهای سری همانند خودروی فیسکر کارما و یا برخی نسخه‌های ب ام و i3، خودرو به تنهایی توسط الکتریسیته حرکت می‌کند و درحالی‌که شما در حال رانندگی هستید، پیشرانه‌ی احتراق داخلی با شارژ کردن باتری‌ها به محدوده‌ی حرکتی شما اضافه می‌کند.

bmw-i3-11
هیبریدهای سری می‌توانند بسیار پاک باشند زیرا تمام اهداف و نیات یک خودروی تمام الکتریکی را در مسافت‌های کوتاه برآورده می‌کند.

2012 fisker karma
fisker karma
بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این سیستم‌ها هزینه‌ی بالا است. با تکنولوژی زمان کنونی، باتری‌های بزرگ‌تر موردنیاز هیبریدهای سری گران‌تر از باتری‌های کوچک‌تر سیستم‌های هیبریدی موازی هستند. هزینه‌ی اضافی و پیچیدگی ژنراتور احتراق داخلی می‌تواند این خودروها را حتی گران‌تر از خودروهای الکتریکی خالص کند.

  • هیبریدهای موازی

سیستم سینرژی هیبرید تویوتا بی‌شک شناخته‌شده‌ترین مثال سیستم‌های هیبرید موازی است. هوندا Insight نیز دیگر مثال محبوب است. در هر دو مورد خودرو در ابتدا با پیشرانه‌ی احتراق داخلی حرکت می‌کند اما واحد الکتریکی نیز به همین قوای محرکه متصل می‌شود بنابراین می‌تواند قدرت بیشتری را در هنگام شتاب‌گیری‌ها ایجاد کند. به همین دلیل در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

Honda Insight
هیبرید موازی می‌تواند به تنهایی با حالت الکتریکی نیز عمل کند اگرچه که معمولاً تنها در سرعت‌های پایین و برای رانندگی در شهر و محدوده‌های بسیار محدود این کار صورت می‌پذیرد. البته اندازه‌ی کوچک باتری‌ها باعث می شود که رسیدن به حداکثر ظرفیت شارژ به سرعت امکان‌پذیر شود و هرگز نگرانی از بابت محدوده‌ی حرکتی وجود نخواهد داشت.

2010_toyota_camry_hybrid_india_thailand-9
حتی اگر شارژ باتری‌ها به‌طور کامل تخلیه شود شما می‌توانید به تنهایی با پیشرانه‌ی احتراق داخلی به رانندگی خود ادامه دهید. این سیستم به همراه هیبریدهای ملایم عموماً به عنوان بهترین گزینه‌های هیبریدی در نظر گرفته می‌شوند. همچنین یادآوری این نکته مهم است که حالت الکتریکی هرچند در شهر از آلودگی جلوگیری می‌کند اما الکتریسیته‌ای که شما استفاده می‌کنید عموماً با سوختن سوخت در پیشرانه تولید می‌شود. معنی سخن این است که رانندگی در حالت فقط الکتریکی در حقیقت راندمان کمتری نسبت به حالت هیبریدی دارد.

  • هیبریدهای ملایم

سیستم هیبرید ملایم (Mild) اساساً مشابه سیستم هیبرید موازی است و در آن پیشرانه‌ی الکتریکی در زمان نیاز خودرو به قدرت بیشتر با پیشرانه‌ی احتراق داخلی همکاری می‌کند.

Ferrari Laferrari
Ferrari Laferrari
به عنوان نتیجه این سیستم عموماً از کوچک‌ترین باتری‌ها استفاده می‌کند و به تنهایی نیز نمی‌تواند با باتری‌ها کار کند. البته شما از مزیت‌های کاهش مصرف سوخت بهره مند می‌شوید و انرژی‌ای که معمولاً در هنگان ترمز گیری هدر می‌رود می‌تواند به الکتریسیته تبدیل شده و در باتری‌ها ذخیره شود و در هنگام نیاز به سیستم رانندگی وارد گردد. درحالی‌که این سیستم به عنوان هیبرید ملایم طبقه‌بندی شده اما این همیشه تعریفی مناسب نیست. فراری لافراری ۹۶۳ اسب بخاری از سیستمی شبیه این سود می‌برد که با نیروی الکتریکی می‌تواند به کارایی بسیار بالایی دست پیدا کند.

  • پلاگین هیبریدها

سیستم‌های پلاگین هیبرید یا PHEV تازه‌ترین نوع قوای محرکه هستند و به سرعت محبوبیت خود را افزایش داده‌اند. این سیستم‌ها با اضافه کردن باتری‌های بزرگ‌تری که می‌تواند از منبع انرژی خارجی تغذیه شود اساس مفهوم هیبریدهای موازی را به خودروهای تمام الکتریکی نزدیک‌تر کرده‌اند.

PSA-EV-PHEV-05
خودروهای هیبرید موازی به‌طور چشمگیری با آپشن پلاگین هیبریدی سفارش داده می‌شوند بنابراین برای مثال می‌توان جدیدترین نسخه‌ی تویوتا پریوس PHEV را نام برد که ادعا می‌شود در حالت فقط الکتریکی ۴۸ کیلومتر را طی کند. در شرایط رانندگی عادی پریوس هیبرید معمولی شاید تنها ۱.۶ کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی و پیش از آنکه پیشرانه وارد مدار شود حرکت نماید.

London_PHEV_034
هرچند درحالی‌که خودروهای پلاگین هیبریدی برای رانندگی روزمره بسیار مناسب هستند اما اگر شما معمولا مسافت‌های زیادی را رانندگی می‌کنید، مزیت‌های کاهش مصرف سوخت محدوده‌ی حرکتی ۴۸ کیلومتری می‌تواند با هزینه‌های بیشتر این تکنولوژی خنثی شود. شاید یک خودروی دیزل کم‌مصرف گزینه‌ی بهتری باشد.

toyota_prius_plugin
جدای از پریوس، دیگر خودروهای پلاگین هیبریدی هم وجود دارند که در بین دوست داران خودرو از محبوبیت بالایی برخوردارند از جمله شاسی‌بلند میتسوبیشی اوت لندر، مرسدس C350e و ولوو V60. ابرخودروهای مک لارن P1 و پورشه ۹۱۸ نیز در این دسته جای می‌گیرند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. titan

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    ماشین هیبریدی یعنی لگن وقتی ماشینو گاز میدی باید شلاق سوپاپ رو بشنوی نه اینکه از اگزوز بخار اب بیاد بیرون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Developer

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      پس با این استدلال شما پورشه 918 و فراری لافراری و مکلارن P1 لگن به تمام معنا هستن!
      بعد بخار آب چه ربطی به الکتریکی بودن و هیبرید بودن داره ؟؟ مگه ماشین های هیبرید بخار آب میدن بیرون؟؟ یعنی قشنگ تو دو خط کل علم مهندسی خودرو رو نابود کردی رفت!
      اصلا به وجد میام سطح علمی کارشناسان عزیز سرزمینم رو میبینم…!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hekmat

        ۱ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اون خودرو که بخار اب میده هیدروژنیه نه هیبری

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ami2reza

          ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          هیدروژن و بنزین هم میشه هایبرید قرار نیست که خودرو های هایبرید برقی و بنزینی باشند
          کلا به خودرو هایی که دو منبع سوخت دارن میگن هایبرید
          حتی دوچرخه هایبرید هم داریم ولی برقی نیست اما دو کاره هستند مثلا هم تو شهر میتونید استفاده کنید هم تو کوهستان و از اینجور جاها

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. سید مهران میرابوالقاسمی

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (259 ديدگاه)

      دقیقا خیلی عشقی نظر دوستمون یعنی ماشین های مثل تسلا وپریویس این چیزا نه فراری و مکلارن به قول دوستمون وقتی ماشینا گاز بدی باید صداش ادما دیوونه کنه ماشین های تمام الکتریکی وقتی گازشون میدی صدا ماشین شارژی اسباب بازی میدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سعید اسی

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (44 ديدگاه)

      خودمونیم … ابروی هر چی فراری و مک لارن با اون ابهت رو بردی زیر سوال ???

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علي رضا

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (229 ديدگاه)

        به نظر بعضی ها ماشین فقط باید صدا خفن بده و طراحیش مثل لامبورگینی باشه…
        بقیه هم بوقن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. hybrid

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هیبرید یعنی آری به پیشرفت نه به لگن :)))

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. M.K karimi

      ۸ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (860 ديدگاه)

      داداش از ماشین های هیبریدی و برقی بخار آب نمیاد بیرون 😂😂😂 مدیونید فکر کنید دوستمون سیستم هیبریدی رو نمیشناسه ….😂 ( صرفا جهت شوخی)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مجید

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    همیشه تو کشورهای پیشرفته از این خودرو ها همایت شده و تو کانون توجه بودن ولی تعداد کمی از اونا واقعا به شرایطی که تو کاتالوگ گفته شده در واقعیت رسیدن اما من به شخصه نوع دوم یعنی موازی رو دوست دارم چون تو دنیای واقعی کاربردی تره و قیمتش هم به نسبن نمونه های دیگه منطقی تر.ولی به هر حال اگر میخواید بهترین کارایی رو از ماشین های هیبرید بگیرید باید رانندگی یکنواخت و ملایم داشته باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Davood

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    سلام آقا همه چیز گازشو بگیر نیست مثلا من ال۹۰ داشتم شتابش نسبت به پولش خو ب بود الان یاریس دارم با اینکه از اون شتابش کمتره ولی دنیای دیگه ای داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    چرا فراری هیبریدی تولید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
    مدل لافراری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. M4 Sherman(مجید)

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    فعلا با توجه به سطح تکنولوژی دیزل های کم مصرف گزینه ی بهتری هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ehsan

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    دقیقاَ، در این خودرو ها زمانی که باتری خالی می شود موتور احتراق داخلی ژنراتور را به حرکت درآورده و ژنراتور باتری را شارژ میکند.در مورد خودروهایی مانند لافراری توان مجموع و یا حداکثر تنها زمانی در دسترس است که باتری شارژ باشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیرحسین

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    دوست گرامی که میفرمایید هیبریدی ها بخار میدن بیرون!!!!!!!!!عزیزم اون ماشین ها هیدروژنی هستن و نه الکتریکی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ehsan

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    مقاله کاملی بود اما در آن به دلیل اصلی استفاده از سیستم هیبرید در خودروها اشاره ای نشده. به بیان کاملا ساده در یک خودرو هیبرید انرژی مکانیکی موتور احتراق داخلی به انرژی الکتریکی تبدیل شده و این انرژی در باتری ذخیره می شود. سپس انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری توسط یک الکتروموتور مجددا به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. در نگاه نخست با توجه به این که در اغلب خودروهای هیبرید انرژی الکتریکی از بیرون خودرو تامین نمی شود و در آنها تنها تبدیل انرژ ی صورت میگیرد و همچنین راندمان تبدیل انرژی هیچ گاه صد در صد نمی باشد، راندمان مصرف انرژی یک خودرو هیبرید نه تنها از یک خودرو معمولی بیشتر نباید باشد بلکه به دلیل اتلاف انرژی در جریان تبدیل آن این راندمان کمتر نیز باید باشد !!!
    اما یک نکته بسیار مهم در این بین نهفته است : یک موتور احتراق داخلی حداکثر راندمان خود را در سرعت و دور موتور مشخص تولید میکند در صورتی که در یک موتور الکتریکی راندمان همیشه ثابت است. به بیان دیگر در تردد شهری و به ویژه در ترافیک سنگین یک موتور احتراق داخلی به ندرت در حالت بهینه مصرف سوخت و تولید گشتاور قرار میگیرد و در این شرایط خودرو سوخت مصرف میکند اما معادل آن توان تولید نمی کند. رمز کاهش مصرف سوخت در یک خودرو هیبرید در این نکته نهفته است: در این خودرو ها در سرعت های پایین که موتور احتراق داخلی در حالت غیر بهینه قرار دارند موتور الکتریکی وظیفه حرکت دادن و یا کمک به حرکت خوردو را دارد و در سرعت بالا این وظیفه به موتور بنزینی منتقل می شود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. lmbx

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (287 ديدگاه)

      خیلی مطلب جالبی رو ذکر کردید این همون قانون دوم ترمودینامیک است (ساخت ماشین گرمایی با بازدهی ۱۰۰ درصد غیرممکن است)اما پس چرا توان خودروی هیبرید از توان خودروی معمولی بیشتر اسب ایا این توان بیشتر فقط زمانی هست که باتری ها شارژ هستند و موتور خودرو ژنراتور را به حرکت در نیاورده؟منظور من از توان اسب بخار تولیدی مجموع است

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        ولی میگن شاید بشه قانون دوم ترمودینامیک نقض کرد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. ali

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    هیبرید ها رو فقط با لافراری .918.p1 میشناسم .جذاب ترن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. akbar

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    استفاده از تکنولوژی خودروهای هایبرید سری برای اتوبوسهای درون شهری بسیار عالی است ، وجود فضای بسیار برای نصب باطریها کار را برای استفاده از این تکنولوژی آسان می کند . به جای استفاده از یک موتور چندهزار سی سی غول پیکر که در دورهای مختلف کار می کند ، استفاده از یک موتور 2000 سی سی که در دور بهینه تنظیم شده است کافی خواهد بود . ضمن اینکه علی الرغم عدم اصلاح فرهنگ خاموش کردن موتور اتوبوسها در دو انتهای مسیر دیگر نگران اتلاف انرژی نخواهیم بود ، چون اتوبوس در حال شارژ می باشد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امین

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (821 ديدگاه)

    کمی بی ربط:

    کسی میدونه چرا ایرتویا فروش کمری هیبریدی آمریکایی رو متوقف کرده و نسخه ژاپنی رو جایگزینش کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir52

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام به این علت که واردات خودرو های تولید آمریکایی به ایران ممنوع شد و حتی امکان تردد در مناطق آزاد هم ازشون گفته شد ، به این علت شرکت ایرتویا نسخه ژاپنی این خودرو رو وارد کرد که از نسخه امریکایی هم زیبا تر هم آپشنالتر و هم ایرانی پسندتر هست رو وارد میکنه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امین

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (821 ديدگاه)

        ممنون
        بله نسخه ژاپنیش واقعا کامل تر هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Amir52

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      به این علت که واردات محصولات ساخت آمریکا به ایران ممنوع شد حتی به مناطق آزاد .
      به نظر من این نسخه ژاپنی هم زیباتر هم آپشنالتر از نسخه امریکاییشه،یه جورایی ایرانی پسندتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. محمد حسین

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (489 ديدگاه)

    یه اشتباه تایپی کوچیک وجود داره
    قسمت نقاط ضعف هیبریدهای سری ، خط دوم :
    باتری‌های بزرگ‌تر موردنیاز هیبریدهای “”سری”” گران‌تر از باتری‌های کوچک‌تر سیستم‌های هیبریدی موازی هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تکنولوژی خیلی جالبی دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. آرش قدوسی ( کارشناس زیست سلولی و مولکولی( بیوشیمی ))

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به نظر من آینده ی خودرو در موتور های پیل سوختی ( هیدروژنی ) هست . برد بسیار بالا ، عدم نیاز به موتورهای کمکی بنزینی ویا دیزلی ، استهلاک پایین و همچنین عدم تولید آلودگی توسط این نوع از موتورها همگی فاکتور هایی هستند که می تونن به عنوان برگ برنده ی این نوع ازموتورها باشند . و همانطور که مشاهده می کنیم شرکت های بزرگی همچون مرسدس ، BMW ، تویوتا ، هوندا ، هیوندایی و … در حال توسعه فناوری و به کار بستن این نوع از پیشرانه ها هستند و به نظر من فناوری پیشرانه های هایبرید و تمام الکتریکی در نهایت در مقابل این نوع از پیشرانه ها شکست خورده خواهند بود . ضمنا نباید فراموش کنیم که باطری های مورد استفاده در خودرو های الکتریکی و همچنین فرایند تولید برق برای شارژ این خودرو ها آلودگی های بسیاری رو برای محیط زیست به وجود می یاره ضمنا پس از خرابی باطری ها فرایند دفع و معدوم سازی به دلیل نوع مواد به کار رفته در باطری ها مشکلات بسیار جدی ای رو متوجه محیط زیست می کنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حسام هاشمی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باطری هارا میشود مدیریت کرد ودر یک پروسه نگهداری از آلودگی به دور داشت وبازیافت نمود
    ولی موتورهای هیدروژنی را تا ارتقاء راندمان صددرصد و صدمات ناشی از بخارات خروجی در ایجاد رطوبت بالا وضررهای ناشی از زنگ زدگی اجسام میتواند زیانهای فراوانی را سبب ساز شود البته درهر محصولی علاوه بر سلامت جامعه بحث هزینه فایده نیز فاکتور تایین کننده در تولید انبوه مداقه نظر سرمایه گزاران است…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان این نظرات قبل از من خیلی پخته و زیبا بود.خیلی قشنگ و مهندسی بحث کردید.
    تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. جواد

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا تاپیک خوب و مفیدی بود
    ممنون از دوستان که نظراتشونو ارائه دادند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. پیمان

    ۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . مقاله و همه نظرات بسیار عالی مفید و تخصصی بود مرسی از همه . استفاده کردیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حمید

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یک کرولا هایبرید دارم و بسیار راضی هستم از انتخابم. نرم و بی صدا و کم مصرف.مهم است که چطورباهاش رانندگی کنی و از دکمه پاورش بموقع استفاده کنی تا حداکثر توان رو در جای لازم داشته باشی . شتابش هم خوبه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. تقوی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از نظرهایی که عموما کارشناسانه به نظرم رسید متشکرم. خیلی مفید بود برام. همین طور از مدیریت وب سایت متشکرم. پاینده باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمد رضا

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وااااااای وقتی میگن خودروی هیبریدی منظور نابودی خودروهای بنزینی که نیست اینجور به به بعضیا بر میخوره هرچند کسایی که با هیبریدی مخالفن من شک ندارم از دارو دسته ایران خودرو وسایپای لعنتی هستن که با خودروهای منتاژیشون آبروی صنعت خودروی ایران رو بردن.خ.دروهای برقی ویا هیبریدی آینده صنعت خودروست این رو هرکسی نمیتونه درک کنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. وحید

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان مطالبتون و نظراتتون خیلی مفید و کار بردی بود ممنون از همتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. حمید موذنیان

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من شخصا خیلی ازنظرات کارشناسی اسنفاده کردم.
    ازمدیریت سایت تشکر میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. حمیدرضا احدی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان چرا از توربین بادی برای شارژ استفاده نمیکنند یعنی هوای وارده به خودرو را جهت به حرکت دراوردن توربین استفاده کنند . و باطری را شارژ کنند و دیگر نیازی به سوخت فسیلی نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. فرشاداباداني

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروهای هیبریدی عالی هستن لطفا مقداری مهندسی نگاه کنیم متوجه میشویم باید به اون سمت بریم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا