آموزش

دلایل اصلی داغ کردن پیشرانه

داغ کردن می‌تواند بلای جان خودرو باشد و هرگز نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.
هیچ چیزی بدتر و ترسناک‌تر از دیدن آمپر آبی نیست که وارد منطقه قرمز شده است. زمانی که دمای پیشرانه از حد معینی بگذرد احتمال گیرکردن یا تاب برداشتن برخی قطعات وجود دارد. ما معتقدیم که از سیستم خنک‌کنندگی با توجه به اهمیت آن مخصوصاً در دورهای بالا و خودروهای اسپورتی که گرمای زیادی را تولید می‌کنند غفلت شده است.


خب بیایید نگاهی به دلایل اصلی داغ کردن پیشرانه و نتایج آن و البته راه‌حل‌های احتمالی بیندازیم.

  • ترموستات خراب


ترموستات بین رادیاتور و پیشرانه قرار گرفته و به‌صورت مؤثری دمای آن را کنترل می‌کند. این قطعه باعث محدود کردن مایع خنک‌کننده تا زمان رسیدن دمای پیشرانه به محدوده‌ی مناسب شده و به ایجاد سریع دمای مناسب کمک می‌کند. ترموستات که در ابتدا بسته است بین دماهای ۹۵ تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد باشد خواهد شد و سوپاپی که باز شده به سیستم خنک‌کننده اجازه خواهد داد تا کار خود را انجام دهد.

یک ترموستات خراب می‌تواند بسته باقی بماند و مانع از حرکت مایع خنک‌کننده در اطراف پیشرانه شود. معنی سخن این است که ترموستات کار خود که همان حفظ دمای متعادل پیشرانه را انجام نداده و اگر راننده متوجه آن نشود پیشرانه به احتمال زیاد داغ خواهد کرد.

  • خرابی لوله‌ها، فن یا واترپمپ


لوله‌های خنک‌کننده اغلب زیر کاپوت پنهان مانده و با توجه به اینکه اکثر سیستم‌ها از لوله‌های ساده‌ی سیلیکونی یا لاستیکی استفاده می‌کنند، خرابی یا مسدودی به‌کرات رخ می‌دهد.

الکترولیزهای داخل رادیاتور می‌تواند باعث ساخته شدن لایه‌های ایزوله در اطراف لوله‌های خنک‌کننده شده و این امر می‌تواند باعث از کار افتادن جریان مایع خنک‌کننده و انتقال گرما شود. همچنین احتمال از بین رفتن این لوله‌ها به خاطر گرمایی که تحمل می‌کنند و همچنین انبساط و انقباضی که رخ می‌دهد وجود دارد.

فن رادیاتور پشت یا جلوی رادیاتور قرار گرفته و برای انتقال هوا و کمک به خنک کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. خودروهای زیادی از فن‌هایی استفاده می‌کنند که با رسیدن به دمای معین به‌صورت الکترونیکی کنترل شده و اگر این قطعات الکترونیکی از کار بیفتند یا پره‌های فن آسیب ببیند، جریان هوا می‌تواند کاهش یافته و پیشرانه داغ کند.

یک واترپمپ معیوب نیز می‌تواند پیشرانه‌ی خودرو را در معرض خطر قرار دهد. مایع خنک‌کننده نیازمند جزیان یافتن با سرعتی خاص در کانال‌های سیستم خنک‌کننده است. اگر پروانه‌ی داخل واترپمپ از کار بیفتد یا بشکند این جریان مایع خنک‌کننده کاهش یافته یا متوقف خواهد شد و این امر باعث کاهش برهم‌کنش مایع با مناطق داغ پیشرانه خواهد شد.

  • نبود روغن


همان‌گونه که می‌دانید روغن هم برای روان کنندگی و هم برای خنک کردن قطعات متحرک داخل پیشرانه بکار می‌رود. خواه نشتی واشر باشد یا مشکلات آب‌بندی داخل سیلندرها به وجود آید، روغن می‌تواند از اینجاها به مناطقی که نباید حضور داشته باشد برود و در زمان احتراق سوخته و آلودگی زیادی ایجاد کند. بدین ترتیب سیستم روان کنندگی پیشرانه فاقد روغن شده و پیشرانه داغ خواهد کرد.

این انرژی گرمایی انباشته شده می‌تواند از حد مجاز ظرفیت سیستم خنک‌کنندگی فراتر رفته و درصورتی‌که راننده متوجه آن نشود، باعث تاب برداشتن پیستون‌ها گردد. اگر این موضوع رخ ندهد احتمال ایجاد حفره‌ای تیز در بلوک پیشرانه وجود خواهد داشت.

  • خرابی واشر سر سیلندر


در بحث دلایل از دست رفتن خنک‌کنندگی پیشرانه، این مورد پدر همه‌ی آن‌هاست. نبود مایع داخل سیستم خنک‌کننده باعث کاهش انتقال گرما از پیشرانه به سستم خنک‌کننده شده و این امر منجر به گرم شدن بیش‌ازحد می‌شود.

بسته به جایی که واشر سر سیلندر خراب می‌شود (اکثراً به دلیل اینکه افراد اجازه‌ی گرم شدن کافی به پیشرانه را نداده و پر گاز حرکت می‌کنند) مایع خنک‌کننده می‌تواند به آرامی وارد سیستم روغن شده و همین امر موجب دیده شدن رسوباتی در محفظه‌ی روغن شود که اصطلاحاً مایونز نامیده می‌شوند. این مایع اساساً مخلوط آب و روغن بوده و می‌تواند باعث داغ کردن پیشرانه شود. اگر دمای آب ثابت اما بالاتر از حد نرمال است، این موضوع می‌تواند منبع مشکل باشد.

  • وجود هوا در سیستم خنک‌کننده


اگرچه که سیستم خنک‌کننده یک سیستم بسته است اما در طول زمان هوا می‌تواند وارد آن شود و باعث ایجاد گازهای ناخواسته‌ی زیاد شود. این میزان هوا می‌تواند رفته‌رفته انباشته شده و جریان مایع خنک‌کننده را مسدود کند. این میزان هوا همچنین می‌تواند باعث شبیه‌سازی وجود مقادیر زیاد خنک‌کننده در سیستم شود درحالی‌که شاید مایع کافی برای خنک کردن پیشرانه وجود نداشته باشد زیرا هوا مایع خنک‌کننده را به‌سوی مخزن فرستاده و مقادیر موردنیاز برای خنک کردن کافی پیشرانه را شبیه‌سازی کند.

هواگیری سیستم خنک‌کننده آسان و البته ضروری است زیرا می‌تواند از داغ کردن پیشرانه جلوگیری کند.


تعمیرات لازم برای رفع داغ کردن پیشرانه بسته به نوع مشکل عبارت‌اند از:

  • تعویض واترپمپ
  • تعمیر یا تعویض رادیاتور
  • تعویض ترموستات
  • تعویض روغن یا پر کردن آن
  • تعویض لوله‌های سیستم خنک‌کننده

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    سال 80 یه مدت واسه یه مدت اوضاعمون خراب شد و یک رنو سپند II خریدیم . 8000 کیلومتر کار نکرده بود که 2 بار آب روغن قاطی کرد !!!
    داغ کردن هاش شده بود مایه ی آبرو ریزی !!! ???
    کسایی که تو فامیل پیکان داشتن دلشون به حال ما میسوخت !!!
    سر 10/000 تا بی درنگ فروختیمش !!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ماسل

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      ایول عجب حافظه ای داری پسر.اونموقع هنوز مدرسه نمیرفتی چطور تا حالا یادت مونده؟ دوران مزخرفی بود دلار از 170 تومن رسید به 800 تومن.ا لبته فکر کنم.د قیق یادم نیس. حالا دوستانم که یادشونه تصحیح کنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Noble

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        خاطرات اون ماشین به قدری برای پدرم تلخ هست که الان گاهی که رنو سپند تو خیابون میبینیم دوباره شروع میکنه به تعریف کردن داستان خرابی هارو آب روغن قاطی کردن هاش … !!!!!
        مخصوصا چون قبلش یه مدت 2002 داشت سپند خیلی اذیتش کرد. به قول خودش انتظار اینقدر خرابی رو نداشت.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. محمد زمانلو

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (129 ديدگاه)

    پراید ما هم سال 86 موقعی که از نمایندگی بیرون آوردیمش ، تنها 1 کیلومتر پس از شروع رانندگی جوش آورد!!! ولی چون سنم نمی رسید و از ماشین سررشته نداشتم نفهمیدم که چش شد ولی ظاهرا مایع خنک کننده یا حتی آب داخل رادیاتور نریخته بودن….!
    خدا بگم چیکارشون کنه …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. #ali.m#

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    عجیبه ولی سمند ما 10سالشه تا الان جوش نیاورده حتی یک بار .
    فقط چند مدت پیش امپرش میومد وسط که نسبت به همیشه زیاد بود و مشگل از جنت بخاری بود ک عوض شد .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      اصلا تویوتا باید جلو سمند لنگ بندازه که جوش نمیاره! خخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. #ali.m#

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        طرز فکر جالبی داری??

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. aston martin

          ۲۴ شهریور ۱۳۹۶
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          راس میگه بنده خدا خودمونم هشت ساله سمند داریم هرچی بگین دچار شده بش ولی آب روغن قاطی کردنو روغن سوزیو جوش آوردن تو برنامش نبوده اصلا. خودمم ندیدم تاحالا ماشین جوش بیاره. گاهی شک میکنم اصا که چرا جوش نمیاره کسی.البته ایران اکثرا سردو خشکو کوهستانیه اینجا جای جوش اوردن نیس

          موافقم 1
          مخالفم 0
  4. سامان اذری

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    منم یه بار رفته بودیم جلفا برگشتنی یکم سربالایی بود دیدم چراغ استوپ موتور روشنه و امپر دقیق یادم نیس ولی فکنم حدود 100یا 110 بود (ماشینم سمنده)
    کشیدم کنار باز کردم کاپوت رو باز کردم دیدم از اون جایی که اب رادیاتور رو هواگیری میکنند درپوشش ترکیده و اب رادیاتور با فشار میومد بیرون
    خدا رحم کرد وه درپوش باد لاستیکها بهش می اومد یکیش رو باز کردم و بستم به اون محل که ترکیده بود
    بعد اب رو ریختم رادیاتور دیدم که درجه اومد پایین
    ولی چون ضد یخش کلا ریخته بود بیرون هی داغ میکرد
    از شبکه نگاه کردم دیدم یکی از فن ها کار نمیکنه و فهمیدم که کل مشکلا از نبود یکی از فن هاشت
    هیچی دیگه از جلفا تا تبریز 1.5 ساعته اونم دقیقا برج 4 بود و هوا گرم بود بخاری رو روشن کردم (این کار باعث خنک شدن موتور میشه خیلی کار سازه )شیشه هارو دادم پایین با سرعت 50 تا خودمو رسوندم تبریز
    صبح رفتم باتری ساز باز کرد گفت سوکتش یکم رسوب داشته تمیزش کرد محکم بست تا الان که 3 سال از اون ماجرا میگذره چیزی نشده حمد خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ROHAM

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (728 ديدگاه)

      راجع به سمند مطمئن نیستم ولی فن دوم معمولا زمانی روشن میشه که از ماشین کولر میگیری
      دوستان خوبم وقتی ماشین جوش میاره به هیچ وجه خاموشش نکنید یا اگه خاموش کردید هر 15 ثانیه یک بار تک استارت بزنید که هم موتور اصطلاحا جام نکنه و هم با گردش هرچند اندک آب تو موتور باعث زودتر خنک شدن ماشین میشه
      در ضمن وقتی تو جاده هستید سعی کنید با سرعت 70 تا 90 کیلومتر در ساعت خودتون رو به اولین مکانیک برسونید . تو این سرعت به غیر از زمانی که دما محیط بالای 55 درجه سانتیگراد هست ( که اونم فکر کنم کمتر جایی معمولا دما اینقدر بالا باشه ) و با استفاده از دنده سبک که باعث میشه دما موتور کمتر بالا بره ، موتور به صورت هوا خنک کار میکنه یعنی دمای محیط با اون سرعت باعث خنک شدن موتور میشه ( مثل چیزی که در موتور سیکلت میبینیم )
      نکته دیگه اینکه هیچ وقت در شرایطی که موتور جوش آورده در رادیاتور رو باز نکنید چون هم ممکنه قطعات داغ به احتمال زیاد تاب بردارن و دوم اینکه از نظر ایمنی میتونه خطرناک باشه و باعث سوختگی خودتون بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. احسان

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (314 ديدگاه)

    در حال حاضر پراید خیلی زود جوش میاره درمانش استفاده از رادیاتور گرمسیری که یه مقدار بزرگتره ویا از اون بهتر نصب رادیات تیبا خیلی عالی جواب میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. amin

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    من هم یادمه سال ٨٨ یه ٢٠۶ داشتم جوش آورد،زدم کنار تو اتوبان چمران سریع یه امداد خودرو از این متفرقه ها اومد یکم به ماشین ور رفت گفت واشر سرسیلندر سوزونده ببریم تعمیرگاه آشنا دارم گفتم نه،زنگ زدم امداد ایران خودرو اومد گفت پین موتور فن لاغر کرده و تو پروانه هرز میگرده،ماشین رو بردیم تعمیرگاه اونجا بود که فهمیدیم امدادگرد نامرد اولی پیچ هواگیری رو باز کرده و با خودش برده و پیچ پلاستیکیش هم گیر نمیاد،مجبور شدم کل اون لوله رو هم بخرم و پیچ رو از روش باز کنم ببندم جای قبلی،فن رو هم عوض کردیم و ماشین درست شد
    ماه پیش هم ایکس٣٣ جوش میاورد و از تو منبع انبساطش آب قل قل میکرد و آب کم می کرد،بردم نمایندگی موقع پذیرش یارو گفت در رادیات خراب شده و یه نو گرفتم بستیم و خدا رو شکر درست شد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. مجید

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام من سمند مدل 86 دارم دوگانه سوز کارخانه هستش در تابستان داخل شهر هیچ مشکلی نداره چه با کولر و چه بی کولر ولی تو جاده اگه کمی هم سربالایی باشه و کولر بکشم آمپر آب تا وسط میره و فن هرچقدر کارمیکنه پایین نمیاد. دوستان اگر کسی اطلاعات یا راهنمایی داره ممنون میشم .
    در ضمن لازم بذکر هست که در داخل شهر آمپر آب با کولر و بی کولر از خط دوم کمی بالاتر فن باز میکنه و روی خط دوم میایسته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. E 36

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (918 ديدگاه)

      طبیعیه دیگه تو سربالایی کولر میگیری یه مقدار آمپر میره بالا! سمنده دیگخ 8 سیلندر نیست که

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا