آموزش

آماده شدن برای زمستان

هوای سرد همیشه چالش‌های بسیاری را در رانندگی ایجاد می‌کند. وقتی زمستان فرا می‌رسد، دانستن اینکه خودروی شما چقدر برای این شرایط آب‌وهوایی سخت آماده است، اهمیت زیادی دارد. این در حالی است که به دنبال برف، یخ، باد و باران در فصل سرد، خرابی خودروها به دو برابر افزایش می‌یابند. در این میان، تنها با چند بررسی زمستانی ساده می‌توانید مطمئن شوید که هم شما و هم خودرویتان برای شرایط پیش‌رو آماده هستید. در ادامه، از بررسی‌های ساده مانند تست سطح مایعات و اطمینان از سالم‌بودن چراغ‌ها گرفته تا استفاده از تایرهای زمستانی، همه‌چیز در یک مجموعه گردآوری شده است که امیدواریم برای داشتن یک زمستان بی‌دردسر به کار بیایند.

Winter car preparation
فهرست اقدامات نگهداری خودرو در زمستان
اینکه از خودروی خود به‌خوبی مراقبت کنید، در تمام فصول سال مهم است، ولی این موضوع در ماه‌های زمستان بیشتر از همیشه اهمیت دارد. البته این به معنای آن نیست که کارهای نگهداری خودرو در زمستان با روش‌های معمول تفاوت زیادی دارند. شاید تنها چند آیتم خاص وجود داشته باشند که باید بیشتر به آنها توجه کنید.

9-winter-driving-mobile-phone_0
بررسی باتری خودرو
هوای سرد و مرطوب، دشمن باتری خودرو است. وقتی با یک باتری نیمه‌جان، کلید را می‌چرخانید، حتماً احساس بدی به شما دست می‌دهد. اگر باتری برای روشن‌کردن خودرویتان تقلای زیادی می‌کند، احتمال اینکه در آخر عمر خود باشد، وجود دارد.

winter car preparation battery
اگر تجهیزات مناسب در اختیار دارید، می‌توانید خودتان باتری را تست کنید. با این حال، آسان‌ترین کار، درخواست کردن از یک متخصص است. با فرض اینکه می‌توانید استارت بزنید، می‌توانید به اولین کارگاه مکانیکی یا نمایندگی برسید و یک باتری جدید بخرید. بسیاری از فروشندگان باتری نیز می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند.

قیمت باتری خودروها متفاوت است و می‌توانند از حدود ۶۰ پوند برای شما خرج بردارند. با این حال، مدل‌هایی که با سیستم استاپ-استارت همراه هستند، نسبت به اندازه، نوع و جریان الکتریکی تولیدی، می‌توانند به قیمتی بیش از ۱۰۰ پوند برای این منظور نیاز پیدا کنند.

اگر هم نمی‌توانید خودروی خود را روشن کنید، می‌توانید از یک سری گیره برق (jump leads) از یک خودروی دیگر کمک بگیرید و یا اینکه باتری را جدا کرده و آن را با برق شارژ کنید. فارغ از اینکه باتری خودروها معمولاً سنگین هستند، چنین کاری می‌تواند پیچیدگی‌های خود را داشته باشد و برای این منظور، باید حتماً به سراغ راهنمای خودرو بروید.

بررس ضدّ یخ
«ضدّ یخ» همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، برای جلوگیری از انجماد آب در درون سیستم خنک‌کننده موتور استفاده می‌شود. برای تست کارایی ضدّیخ، نیاز به یک ابزار ویژه این کار دارید که با قیمتی حدود ۵ پوند در دسترس شما قرار می‌گیرد. برای استفاده از آن، ابتدا درپوش مخزن خنک‌کننده در زیر کاپوت را باز کنید؛ البته پس از اینکه از سرد بودن موتور اطمینان حاصل کردید.

Engine_coolant
لوله را در درون خنک‌کننده وارد کنید و حباب پلاستیکی انتهای آن را فشار دهید تا اندکی از مایع ضدّ یخ به درون تستر مکیده شود. حالا می‌توانید نقطه انجماد ضدّ یخ را از طریق مقیاس تستر بخوانید. پس از این بررسی، ضدّ یخ را به درون سیستم خودرو برگردانید و درپوش مخزن آن را نیز بگذارید.

بررسی شوینده شیشه‌شور
هوای زمستانی معمولاً با بارش‌های زیادی همراه است و بنابراین، شما زمان زیادی را به استفاده از برف‌پاک‌کن‌های جلو می‌گذرانید. در همین حال، اگر مخزن شوینده شیشه‌شور شما خالی باشد، احتمال زیادی برای تشکیل جرم روی شیشه جلوی شما وجود خواهد داشت.

Check screen wash
برای اطمینان از اینکه این اتفاق برای شما رخ ندهد، مخزن شوینده شیشه‌شور جلو را در زیر کاپوت باز کنید و آن را به شکل مناسب پُر کنید. شما می‌توانید از ترکیبات آماده و یا غلیظ شوینده استفاده کنید که البته در هنگام به کار بردن شوینده غلیظ، باید آن را با آب مخلوط کنید.
شوینده شیشه‌شور دارای یک نقطه انجماد پایین‌تر از آب است. بنابراین، شما هیچ‌گاه با یک آب‌پاش یخ‌زده روبرو نخواهید شد.

بررسی چراغ‌های خودرو
عنوان این بررسی، بسیار ساده به نظر می‌رسد که در واقع، چنین نیز هست. ولی روزهای کوتاه و هوایی که شرایطش در زمستان بدتر از همیشه است، باعث می‌شوند که نگهداری از چراغ‌های خودرویتان، بیشتر از هر اقدام نگهداری دیگری در زمستان اهمیت پیدا کند.

Check exterior lights
بنابراین، چراغ‌هایتان را همیشه تمیز و سالم نگه دارید. نمک و جرم به سرعت می‌توانند بر روی سطح آنها تشکیل شوند و قابلیت دید را در شب، و همین‌طور در روزهای برفی، مه‌آلود و بارانی کاهش دهند. برای احتیاط نسبت به خراب‌شدن چراغ‌ها، چند لامپ اضافی به همراه داشته باشید.

بررسی‌های حرفه‌‌ای خودرو برای زمستان
اگر برای آماده کردن خودرویتان برای زمستان وقت کافی در اختیار ندارید، آن را به دست یک فرد ماهر برای این کار بسپارید. بسیاری از نمایندگی‌های اصلی و کارگاه‌های معتبر مکانیکی این کار را برای شما انجام می‌دهند و در قبال آن، از شما پول اندکی خواهند خواست. برخی هم شاید انجام این بررسی را به صورت رایگان به شما پیشنهاد دهند.

mechanic taking notes
mechanic taking notes
تایرهای زمستانی
اگر اغلب در حال و هوای زمستانی رانندگی می‌کنید، حتماً باید به فکر یک سری تایرهای زمستانی باشید. این تایرها در هنگام افت دما به زیر صفر و در برف و یخ، چسبندگی فوق العاده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند. البته این تایرها قیمت ارزانی هم ندارند، ولی سرمایه‌گذاری بسیار خوبی برای ایمنی بیشتری هستند که با خود به همراه دارند.

Winter tires
اگر نمی‌خواهید هزینه اضافی برای تایرهای زمستانی بپردازید، حتماً عمق آج‌های تایرهای کنونی خودرویتان را بررسی کنید؛ موضوعی که بسیار اهمیت دارد. محدوده قانونی این آج‌ها تا ۱/۶ میلی‌متر است، ولی بیشتر از این مقدار نیز می‌تواند بهبود قابل‌ملاحظه‌ای را برای سیستم فرمان و ترمزگیری شما ایجاد کند. همچنین فشار باد لاستیک‌های خود را به طور مرتب چک کنید.

تجهیزات زمستانی خودرو
به همراه داشتن یک کیت وسایل اضطراری ممکن است اندکی زیاده‌روی به نظر برسد، ولی زمانی که در یک جایی گیر می‌کنید و معطل می‌شوید، حتماً از داشتن آن خوشحال خواهید شد. چیزهایی که در این بسته پیشنهاد می‌شوند:

  • یک گوشی موبایل و شارژر
  • یک مثلث قرمز هشدار خطر
  • جلیقه با قابلیت دید بالا
  • جعبه کمک‌های اولیه پزشکی
  • محلول یخ‌شکن و کاردک
  • بیلچه
  • طناب یدک‌کش
  • چکمه
  • چراغ قوه
  • لباس گرم
  • غذا و مایعات

همه اینها در کنار، یک سری کف‌پوش مناسب که علاوه بر جلوگیری از خیس یا گِلی شدن کف کابین، بتوانند در زیر چرخ‌های خودروی شما نیز جا شوند و به این وسیله شما از یک «گیر افتادن واقعی در برف» نجات دهند.

Winter_Motoring_Assets_2015_01

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    بسیار مفید بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. aston martin

      ۲۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      بسیار ک نع ولی خوب بود
      مثلا خودمون میدونیم باید گوشی برداریم :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. shahab

        ۲۱ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (647 ديدگاه)

        حالا تشکر از آقای انیس حسینی

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. احسان آرسنالی

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    یعنی کسی هست که راننده باشه البته راننده واقعی و اینا رو ندونه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دیگه این موارد رو باید همیشه مد نظر قرار داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sina

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    این مواردو اکثرا میدونیم ولی نمیدونیم چرا تا یه برفی میاد و سرما میوفته تو کوچه خیابون پره ماشینایی میشه ک دنبال قانتاق گرفتن و خودرو بر هستن!!:-):-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دورهمی

      ۲۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (75 ديدگاه)

      “” بسیاری از نمایندگی‌های اصلی و کارگاه‌های معتبر مکانیکی این کار را برای شما انجام می‌دهند و در قبال آن، از شما پول اندکی خواهند خواست. برخی هم شاید انجام این بررسی را به صورت رایگان به شما پیشنهاد دهند””

      ماشین باز خسته :
      آقا خواهش میکنم به منم بگید کجاست.. آدرسش کجاست این تعمیرگاهه… کمرم شکست زیر فشار هزینه های تعمیرات.. پدرمو در آوردن این مکانیکا…

      مکانیک خسته :
      نفمیدم.. کی کجا کی چنین خفتی کرده ؟! :|
      یعنی چی !! بازارو واسه چی خراب میکنن اینا..!؟ اینا مگه دینو ایمون ندارن!؟
      اصن مکانیکی که رایگان کار کنه مکانیک نیست..! جوشکاره !

      جوشکار خسه :
      حرف دهنتو بفهم مرد مومن
      لااله الالله..

      صافکار خسه : صلوات بفرسین..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. nima_naseri

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (336 ديدگاه)

    یکی از کارهایی که دوست دارم در آینده انجام بدم اینه که یه تویوتا هایلوکس بخرم و با تجهیزات کامل تو دل برف بزنم به جاده و کوه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahab

      ۲۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      اوووف اون هایلوکس لعنتی هیچی حالیش نمیشه فقط میره هرچی نباشه داداش لندکروزه دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Ahmad

    ۹ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (67 ديدگاه)

    چرا احساس میکنم کامنتا مثل دیالوگای سریالای مزخرف ایرانیه؟😂

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا