آموزشهفته نامه

چگونه خودروی خود را از نمایندگی تحویل بگیریم؟!

ترس از هزینه‌های تعمیرات احتمالی، تصادفی بودن، اتمام گارانتی، استهلاک بالاتر، نگرانی‌های بالقوه در رابطه با تنظیم سند و تعویض پلاک و… همه و همه از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند خریداران چشم خود را روی خودروهای دست‌دوم بسته و بیشتر به سمت خرید خودروهای نو و به اصطلاح صفرکیلومتر سوق داده شوند. البته این در صورتی صادق است که از نظر بودجه محدودیت چندانی وجود نداشته باشد.


اما فکر نکنید که خرید خودروهای صفرکیلومتر هم فرایند آسانی است! در برخی موارد شاید اتفاقات ناگواری برای خریداران خودروهای صفرکیلومتر پیش بیاید که البته با اندکی جست‌وجو در فضای مجازی می‌توانید نمونه‌های بی‌شمار آن را مشاهده کنید!

مشاوره خرید خودرو
در این مطلب بنا داریم بر پایه تجربیات و مشاهداتی که صورت گرفته راهنمایی‌های کلی درباره چگونگی خرید و البته تحویل خودرو از نمایندگی‌های فروش انجام پذیرد و البته خوشحال هم می‌شویم که تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

اما بیایید پیش از بررسی فرایند تحویل خودرو از نمایندگی نگاهی به چگونگی ثبت‌نام و خرید خودروهای صفرکیلومتر و نکاتی که باید به آن دقت کرد بیندازیم. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در رابطه با خرید خودروی نو باید صورت گیرد آگاهی از شرایط فروش و همچنین معتبر بودن نمایندگی فروش است. برخی از نمایندگی‌ها به‌صورت شخصی و با شرایط خاص خود اقدام به فروش خودرو می‌کنند که اگرچه پیشنهادهای فروش جذابی را شامل می‌شود اما شاید در آینده شما را به دردسر بیندازد. بهتر است پیش از ثبت‌نام در نمایندگی از طریق وب‌سایت خودروساز جدیدترین شرایط فروش را بررسی کرده و سپس از طریق یک نمایندگی معتبر اقدام به ثبت‌نام نمایید.

قدم بعدی پس از انتخاب نمایندگی و ثبت‌نام آگاهی کامل از مفاد قرارداد فی‌مابین است. در بسیاری از موارد مشاهده شده که خریدار یا حوصله مطالعه قرارداد را نداشته و یا اصلاً قراردادی به او داده نشده است! در قرارداد یاد شده تمامی تعهدات دو طرف به‌صورت کامل نوشته شده و البته باید به یاد داشته باشید که در صورت خرید اقساطی شرکت‌های خودروساز کار خود را به اصطلاح بسیار سفت‌وسخت چسبیده‌اند و تا آخرین ریال ضرر و زیان خود را از شما مطالبه خواهند کرد؛ بنابراین به این نکته دقت کنید تا اگر خدایی نکرده در آینده با مشکل بازپرداخت اقساط مواجه شدید از مشاهده ارقام خسارت و جریمه اقساط سنگین خود حیرت‌زده نشوید!


خب پس از آگاهی از شرایط ثبت‌نام و خرید خودروی جدید، نوبت به تحویل خودرو از نمایندگی می‌رسد. در نگاه اول تحویل گرفتن خودروی نو ساده‌ترین کار ممکن است چراکه به هر حال با خودرویی طرف هستیم که کاملاً جدید بوده و هیچ عیب و ایرادی ندارد؛ اما نه! احتمال دارد خودرویی را تحویل بگیرید که کاملاً صفر نیست! البته منظور ما همه‌ی خودروها نیست اما در برخی موارد مشاهده شده که برخی خودروهای با کارکردهای کم به عنوان خودروی صفرکیلومتر به خریدار از همه‌جا بی‌خبر قالب شده است که اگرچه تعداد این‌گونه موارد کم بوده و یک نمایندگی معتبر هرگز با اعتبار خود بازی نمی‌کند اما به هر حال احتمال چنین امری وجود دارد.

اگر خیلی شکاک و بدبین هستید و یا اینکه می‌خواهید حداکثر اقدامات احتیاطی را در پیش بگیرید بهتر است یک نقاش کار درست را با خود همراه کنید تا در زمان تحویل خودرو اقدام به بررسی دقیق بدنه خودرو بکند تا از نظر تصادفی بودن و مواردی از این دست خیالتان راحت باشد.

buy-a-2014-mercedes-benz-s-class
موضوع بعدی اینکه در زمان تحویل خودرو اصلاً نباید عجله داشت. در راحت‌ترین حالت ممکن اقدام به بررسی دقیق تمامی لوازم و ادوات خودرو کرده و بدنه را نیز کاملاً بررسی نمایید زیرا به محض اینکه برگه تحویل خودرو از نمایندگی را امضا کنید نمایندگی دیگر مسئولیتی در قبال خسارت‌های احتمالی قبول نخواهد کرد. تک‌تک عملکردهای خودرو از قبیل چراغ‌ها، آمپرها، سانروف، سیستم تهویه و… را بررسی کرده و از صحت عملکردهای آن مطمئن شوید. همچنین از کارشناس فروش و تحویل خودرو بخواهید تا تمامی تجهیزات و لوازم خودرو را به شما تحویل داده و طرز کار صحیح آن‌ها را نیز آموزش دهد.

همچنین زمان‌های سرویس اولیه و دوره‌ای را از نمایندگی به‌صورت دقیق جویا شده تا بعداً به سرنوشت ابطال گارانتی دچار نشوید. پس از تمامی این مراحل می‌توانید خودروی خود را تحویل گرفته و تجربه جدیدی را شروع کنید!

به یاد داشته باشید که خودروی نو نیاز به مدارا داشته و در چند هزار کیلومتر اولیه کارکرد به اصطلاح باید آب‌بندی شود. امیدواریم خودروی جدیدی که می‌خرید تا مدت‌ها روی نمایندگی را به خود نبیند! هرچند احتمال این مورد با توجه به کیفیت محصولات تولیدی خیلی بالا نیست!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    همیشه از نمایشگاه های سطح شهر و بازار خودرو خریدادی میکنم ولی من تجربه خرید خودم برای بار اول از نمایندگی را ذکر میکنم که بار آخرم شد و دیگه پشت دستم را داغ میکنم از نمایندگی خودرو نخرم .
    در بهمن ماه سال۱۳۹۵ از نمایندگی ایرتویا خودرویی به موئد تحویل یک ماهه (( به اصطلاح تحویل فوری مثلاً ))خریداری کردم . اما خودرو را با بدبختی و دوندگی بسیار و بحث و جدل در خرداد ۱۳۹۶ تحویل گرفته و در تیر ماه همان سال پلاک کردم ، گذشت تا اینکه کارم به خدمات کشید …:
    ۱ . قیمت سرویس حداقل ۳۰٪ بالاتر از بازار ، چون مثلاً نمایندگیه و اگر نبرین نمایندگی گارانتی باطل میشه و شمارو مجبور به این کار میکنن (( حواستون باشه فیلتر هوا و روغن تقلبی براتون به اسم ارزانتر نندازند روی ماشینتون و اگر به هر دلیلی چنین کاری کردن شما با شکایت کردن میتونید پدرشون رو در بیارین که درس عبرت بشه براشون ولی من چون اطلاع نداشتم و از این اتفاق چند روز گذشته بود ، دیگه پیگیری نکردم اما دیگه به اون نمایندگی هم نرفتم برای خدمات ماشینم ، چرا که هیچ اعتمادی دیگه بهشون نداشتم)) .
    ۲ . این دفعه رفتم به یک نمایندگی مثلاً درجه یک شهرستان اصفهان ، موقع خدمات ۲۰/۰۰۰ km اقدام به تعویض روغن و فیلترها کردن که متوجه شدم لنت خودرو را عوض کردن و در فاکتور برای لنت جلو مبلغ ۱/۲۰۰/۰۰۰ از من طلب کردن در صورتی نیاز به تعویض لنت نداشت اما در هر صورت با کلی مشاجره لنت نو را برداشتن و به اصطلاح لنت خودم را انداختن در صورتی که باید به من قبل از این عمل اعلام میکردن ، حالا من از کجا باید بدونم که لنت من همون لنت قبلی خودرو خودم هست و به ناچار رفتم و از قطعه فروش در بازار لنت اصلی را خریدم ۷۳۰/۰۰۰ تومن (( یعنی چیزی حدود ۵۰۰/۰۰۰ تومن نمایندگی پول اسمشو از شما دزدی میکنه و اگر اسم این کار دزدی نیست پس چیه )) .
    در هر صورت من نسبت به خرید خودم از نمایندگی بسیار پشیمونم و دیگه تا عمر دارم در ایران از نمایندگی خرید نمیکنم و مثل همیشه از نمایشگاه دار مطمئن کلید خودرو را تحویل و بدون استرس به کار و زندگیم میرسم .
    تمام این پروسه فقط باعث این شد که من از نمایندگی دلسرد و بی اعتماد بشم ، چیزی که در کسب و کار بسیار بسیار مهمه ولی در کشور ما به دلیل قانون و فرهنگ کم به صورت نمایشی اجرا میشه و جالب اینه که بعد از هر سرویس به من زنگ میزنن و از کیفیت کار هم از من سئوال میکنند و با اینکه من همه چیز رو براشون میگم ولی فقط میگن پیگیری میکنیم ولی هیچ خبری نمیشه و دوباره روز از نو ادامه دارد .
    در هر صورت کلاتون رو دو دستی بچسبین باد نبره که در کشور ما هیچ کاری مثل آدم جلو نمیره و حتماً باید یه جای کار بلنگه که درست انجام بشه .

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Shadow

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      ایرتویا و خیلی از نمایندگی های مثلا رسمی که اینجا فعالیت دارن اصلا مجوزی از شرکت مادر ندارن و صرفا واردکننده ی انحصاری هستن که به لطف آقایون برچسب نمایندگی رسمی!! روشون خورده
      اگه خود تویوتا مستقیما روی اینها نظارت داشت شاهد چنین چیزهایی نبودیم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. میلاد

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (12 ديدگاه)

    چرا وقتی یه نمایشگاه دار مطمئن هست از نمایندگی ماشین خرید
    پولتو بدی بعد از حداقل دوسه ماه تاخیر ماشین بهت بدن که مثلا از بازار ارزون تره ??
    در مورد گارانتی وخدمات پس از فروش هم حرف نمی زنم که فک کنم همه چشیدن طعم دزدی شونو

    موافقم 1
    مخالفم 2
  3. net

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    پست خوبی بوداقای احمدزاده،دوستم ۴۰۵ خریداز نمایندگی از نمایندگی که بیرون رفت گیربکش خراب بود و زمانی که میرفت دنده پنج دنده بر میگشت رو خلاصی و فقط دنده پنج اینجوری بود

    موافقم 2
    مخالفم 1
  4. مسعود

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (52 ديدگاه)

    ماشین یکی از دوستای منم اینجوری بود همون روزای اول گیربکس صدا میداد برد نمایندگی چهار روز ماشینش خوابید گیربکس عوض کردن پول چایی هم گرفتن دو روز بعد صفحه کلاج سوزوند بازم همین داستان. آخرش ماشین واشر زد دیگه ردش کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سامان

    ۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    میخواستم محبت کنید و بفرمایید اگر خودروی صفر که از لحاظ مونتاژ ظاهری خوب نیست و خط و خش غیرقابل رفع با پولیش داره رو تحویل نگیریم میشه توقع خودروی صفر جایگزین رو داشت؟ و واقعا خودروساز این حق رو به مشتری میده که خودروی بدون خط و خش تحویل بگیره؟
    ممنون

    موافقم 1
    مخالفم 3
  6. رضا

    ۲۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام.بنده هفته پیش از نمایندگی مجاز سایپا یه ماشین خریدم.مبلغ رو همونجا کارت کشیدم تو نمایندگی بعد گفتن ماشین رو میفرستیم درب منزل تا چند ساعت بعدش فرستادن.ماشین رو چک کردم تحویل گرفتم روش یه پلاک هست که نصب نشده به نام یک نفر هست .کسی که ماشین رو تحویل داد گفت اگه خواستی بری بیرون اینو فعلا نصب کن تا وکالت اومد زنگ میزنیم بری تعویض پلاک گفتم باشه منم هنوز ماشبن رو بیرون نبردم و هیچ مدرکی هم به من ندادن البته آشنا بودن .الان تو سایت پست استعلام گرفتم پلاک ماه پیش ارسال شده برای خریدار.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا