آموزش

راهنمای رنگ فیوز خودروها و پیکاپ ها

در این مقاله می خواهیم به راهنمای رنگ فیوز خودروها و پیکاپ ها از جمله جعبه فیوز پیکاپ ریچ بپردازیم.

راهنمای رنگ فیوز
این قطعات به منظور از کار افتادن خودکار در زمان وجود جریان الکتریکی بیش از حد یا اتصال کوتاه طراحی شده‌اند و خود را به منظور جلوگیری از آسیب سیستم‌های برقی فدا می‌کنند. با توجه به ماهیت کارکرد فیوزها، اطلاع از رتبه‌بندی و مشخصات کامل فیوزها حیاتی است. جریان‌های خیلی پایین باعث سوختن پیش از موعد فیوزها می‌شود درحالی‌که وجود ولتاژ بسیار بالا باعث شکست هدف اولیه طراحی فیوز می‌شود.

همچنین بخوانید:

راهنمای رنگ فیوز
انواع مختلفی از فیوزها در صنعت خودرو بکار می‌روند اما ما درباره فیوزهایی صحبت می‌کنیم که در اکثر خودروهای دهه ۸۰ به این‌طرف استفاده شده‌اند. به یاد داشته باشید که علاوه بر فیوزهای تیغه‌ای استاندارد ATC، فیوزهای دیگری نیز از نظر ابعاد وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به میکرو، مینی و ماکسی اشاره کرد. در این مقاله می خواهیم به راهنمای فیوز نیسان پیکاپ یا نسخه چینی آن یعنی ریچ بپردازیم. یکی از وانت پیکاپ های باسابقه در بازار کشور ما نیسان پیکاپ است که البته در برهه‌ای از زمان نسخه چینی آن با نام ریچ تولید شد. ریچ محصول شرکت دانگ فنگ است که اولین بار در سال ۲۰۰۶ و بر اساس نیسان پیکاپ ناوارا معروف معرفی شد. عرضه ریچ در کشورمان توسط شرکت پارس‌خودرو صورت گرفته است.

ریچ از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با ۱۳۲ اسب بخار قدرت و ۲۰۸ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند و یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز این نیرو را به چرخ‌ها می‌رساند. در نبود رقبای صاحب‌نام و معتبر ریچ توانست به فروش نسبتاً خوبی دست یابد و هم‌اکنون نیز با قیمت‌های نسبتاً بالایی در دسترس است هرچند دیگر نمی‌توان نسخه‌های صفرکیلومتر آن را از بازار خریداری کرد. راهنمای فیوز این خودرو نیز مطابق جدول مربوطه خواهد بود.

راهنمای رنگ فیوز
صرف‌نظر از شکل فیوز تیغه‌ای بکار رفته در صنعت خودرو، فیوزهای بکار رفته در خودروها معمولاً دارای کدبندی رنگی استانداردی هستند که تشخیص رتبه‌بندی الکتریکی آن‌ها را آسان می‌سازند. شاید در ابتدا با خود فکر کنید که شناسایی این فیوزها آسان است زیرا شماره آن‌ها رویشان نوشته شده و نیازی به دانستن رنگ آن‌ها نیست. این طرز تفکر به نوعی صحیح است اما برخی فیوزها دارای شماره‌هایی به رنگ پلاستیک خود بوده و رنگی نیستند. موضوع مهم‌تر اینکه جعبه‌فیوزها اغلب در بخش‌های تاریک زیر داشبورد یا در محفظه کثیف پیشرانه قرار گرفته و خواندن اعداد روی آن‌ها کاری سخت است.

راهنمای رنگ فیوز
به همین دلیل است که دانستن رنگ و استاندارد فیوزها کمک مهمی محسوب خواهد شد. در ادامه شما را با استاندارد رنگ‌بندی فیوزها در خودروهای مختلف از جمله پیکاپ ریچ آشنا می‌کنیم. می‌توانید لیست راهنمای رنگ فیوز را پرینت کرده و در جایی مناسب نگه دارید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید. البته اگر پرینتر رنگی ندارید نام رنگ فیوز را نیز به همراه مشخصات آن نوشته‌ایم.

رتبه‌بندی آمپری

رنگ فیوز

۱

مشکی
۲

خاکستری

۳

بنفش
۴

صورتی

۵

قهوه‌ای مایل به زرد
۷-۱/۲

قهوه‌ای

۱۰

قرمز
۱۵

آبی

۲۰

زرد
۲۵

شفاف

۳۰

سبز
۳۵

آبی کم‌رنگ

۴۰

نارنجی

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. یاس ی

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    تشکر جناب احمدزاده عزیز، مثل همیشه عالی و کاربردی بود.
    این مورد قبلا زیاد برام پیش اومده، الان سیستم برق خودروها یکم مطمئنتر از قبل شده ولی همین امسال چند مورد پیش اومده که دوستان راهنمایی خواستن از من.

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      برقی که از فندکی ماشین میگیرید در اکثر مواقع باعث فیوز سوختن مختلف میشه و تمام !

      موافقم 6
      مخالفم 20
  2. mm.y@rlou

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    ممنون از این مقاله

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. Enzo Ferrari 2008

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    واقعا خوبه دست شما درد نکنه

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا