آموزش

روغن موتور را جدی بگیرید!!

چند روز قبل بود که در یکی از فروشگاه های معتبر تهران روغن موتور یک برند معتبر برای فروش ویژه قرار داده شده بود و برخی از مشتریان بدون در نظرگرفتن نوع خودرویشان آن ها را صرفا به علت داشتن قیمت مناسب در سبد خرید خود قرار می دادند. در فکر نوشتن مقاله ای در مورد استفاده صحیح از روغن موتور بودیم که با مطلبی در ضمیمه آخر هفته روزنامه دنیای اقتصاد مواجه شدیم . شما را دعوت به خواندن این مقاله می کنیم.

engine oil

روغن موتور را جدی بگیرید؛ این جمله‌ای است که کارشناسان خودرو تاکید فراوانی بر آن دارند. کار روغن موتور اساسا از بین بردن اصطکاک بین قطعات موتور خودرو است.

در واقع روغن موتور با ایجاد لغزندگی بین اجزای موتور از ساییده شدن آنها پیشگیری می‌کند، اما این تنها خاصیت روغن موتور نیست. به گفته کارشناسان خودرو، روغن موتور به دلیل خاصیت خود به‌‌عنوان یک عامل خنک‌کننده و پخش‌کننده حرارت نیز عمل می‌کند. برای مثال حرارت نقاطی مانند کف پیستون‌ها که بر اثر احتراق بسیار داغ می‌شوند، به واسطه پاشیده شدن روغن به این قطعه خنک می‌شود، اما هر کدام از این خاصیت‌ها در صورتی وجود خواهد داشت که روغن موتور مرغوب در موتور خودروی شما وجود داشته باشد، زیرا کم بودن یا زیاد بودن روغن موتور می‌تواند باعث ایجاد لغزندگی بیش از حد، ایجاد اصطکاک بیشتر و یا خرابی موتور شود.

اما روغنی که بیش از حد در داخل موتور کار کند، به دلیل حرکت در موتور و گرمایی که تحمل می‌کند، بخش زیادی از مواد اصلی خود را از دست می‌دهد و از دست رفتن این مواد باعث می‌شود که اصطکاک بین قطعات موتور افزایش پیدا کند و در نتیجه موتور بیشتر گرم شود. این گرم شدن بیش از حد باعث می‌شود یک سری از قطعات اصلی موتور مانند پیستون، یاتاقان، بلبرینگ‌ها، کاسه نمدها و برخی قطعات دیگر آسیب جدی ببینند؛ بنابراین به نظر می‌رسد توصیه کارشناسان برای توجه ویژه به روغن موتور خودرو به جا باشد.

کدام روغن موتور برای خودرو مناسب است؟

اگر می‌خواهید بدانید کدام روغن موتور برای خودرو شما مناسب است، بهتر است نگاهی به در موتور خودرو بیندازید؛ زیرا شرکت سازنده خودرو شما داخل در موتور روغن سازگار با خودرو را معرفی کرده است. مراجعه به دفترچه خودرو هم راه مناسبی برای آگاهی از روغن موتور مناسب برای خودرو شما است.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو کدام است؟

یک کارشناس خودرو زمان مناسب تعویض روغن موتور را بین ۵‌هزار تا ۱۰‌هزار کیلومتر می‌داند. داود اسماعیلی در این رابطه می‌گوید: حتی اگر بهترین برند روغن موتور را هم برای خودرو خود استفاده کرده‌اید، حتما بعد از ۱۰ هزار کیلومتر آن را تعویض کنید، آن هم ۱۰ هزار تای جاده. به عقیده اسماعیلی از آنجا که در شهرهای بزرگی مانند تهران بار ترافیک بسیار زیاد است و خودروها بیش از اینکه راه بروند پشت چراغ قرمز یا در ترافیک بی حرکت در حال کار کردن هستند، زمان تعویض روغن موتور ۵ هزار کیلومتر است زیرا این ۵ هزار تایی که یک خودرو در چنین شهری کار کرده است با احتساب توقف‌هایی که داشته عملا به اندازه ۱۰ هزارتای جاده خواهد بود.
FUCHS-on-Mercedes
اما توصیه دیگر کارشناسان خودرو این است که هنگامی که می‌خواهید روغن را تخلیه کنید، بهتر است به مکانیک بگویید روغن را در ظرفی شفاف بریزد تا به محتویات درون موتورخودروی خود بیشتر آگاه شوید. ممکن است در روغن موتور شما ناخالصی‌هایی مانند براده‌های قطعاتی از موتور وجود داشته باشد که این خود نشانه‌ای است از اینکه موتور خودرو شما به رسیدگی‌های بیشتری نیاز دارد. این ظرف شفاف حتی می‌تواند حباب‌های آب را نیز به شما نشان دهد حباب‌هایی که احتمالا به علت قاطی شدن آب با روغن در روغن موتور به صورت کف سفیدرنگ دیده می‌شوند.
از روغن‌های تصفیه شده استفاده نکنید
تصفیه روغن کاری است که از قدیم انجام می‌شود. در این روش افرادی که شغلشان تعویض روغن خودرو است با عبور دادن روغن‌های مصرف شده از صافی‌ها و فیلترها و انجام دادن برخی عملیات‌های شیمیایی این روغن مصرف شده را تقریبا به حالت اولیه خود، یعنی قبل از سوختگی در می‌آورند؛ اما این روغن هیچ گاه خواص اولیه خود را باز نمی‌یابد و در عملکرد موتور هم خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. این روغن‌های تصفیه شده معمولا نتیجه ترکیب چند روغن مختلف با یکدیگر هستند و از نظر علمی برای خودروهایی که دور موتور بالا دارند اصلا مناسب نیستند. این روغن‌ها معمولا برای خودروهای سنگین استفاده می‌شوند؛ زیرا حجم روغنی که باید در آنها استفاده شود زیاد است و از طرفی دور موتورشان هم کم است.
شاید تنها حسن این روغن‌ها قیمت ارزان تر آنها باشد، اما بد نیست بدانید که قیمت این روغن‌ها تنها کمی از روغن‌های استاندارد کمپانی‌های مطرح ارزان‌تر است و از طرفی کارایی و تاثیر روغن‌های مرغوب را هم ندارند. یکی دیگر از عوارضی که روغن‌های غیر‌استاندارد برای قطعات خودرو شما دارد، این است که این گونه روغن‌ها جرمی را بر روی قطعات و داخل منافذ ظریف عبور روغن از خود به جا می‌گذارند که به مرور باعث مسدود شدن این منافذ و کانال‌ها می‌شوند و در نهایت باعث می‌شوند که برخی قطعات به صورت استاندارد روغن کاری نشوند که این موضوع آسیب جدی به قطعات داخل موتور وارد می‌کند.به این ترتیب توصیه کارشناسان این است که اگر برای تعویض روغن به یک مغازه تعویض روغنی می‌روید روغن‌های استانداردی را انتخاب کنید که توسط کمپانی‌های مطرح تولید شده‌اند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۲۷۸ دیدگاه‌ها

  1. امید

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان گلم دوستان خدایی یکی صادقانه بگه چه رغنی واسه پراید 132 گاز سوز خوبه؟من بهران پیشتاز استفاده میکنم چهارلیتری عایا بهران سوپر فرق داره؟کدوم بهتره؟لطفا رهنمایم کنین صادقانه دمتون گرم یاحق

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بهتره به جای بهترین روغن بگیم مناسب ترین روغن بخاطر اینکه و قتی صحبت از بهترین روغن میکنیم به جنبه اقتصادی قضیه فکر نباید کنیم و روغن های زیادی وجود دارند که سطح کیفی آنها فراتر از سطح کیفی روغنی هست که برای خودروی شما مناسبه که ازاونها هم می تونیم برای خودروی شما استفاده کنیم( برای مثال انواع روغن های معدنی، نیمه سینتیک و فول سینتیک)
      اما بپردازیم به مناسبترین روغن که هم جنبه اقتصادی قضیه مهم با شه و هم خیالمون راحت باشه که روغن مورد استفاده صد در صد نیاز های موتور (اعم از خنک کردن موتور و کاهش اصطحکاک اجزای موتور بخصوص در لحظه استارت و …) خودروی ما رو برآورده کنه. که خودروساز ها مناسب ترین روغن رو در دفترچه خودرو درج میکنند.
      و اما برای خودرو پراید پایه گاز سوز شما مناسبترین روغن، روغن با سطح کیفی sj (مثل بهران پیشتاز)هست.و توجه فرمایید که در هر تعوض روغن که حدودا 5000 کیلومتر هست فیلتر روغن ماشین رو تعوض کرده و هر 10/000 کیلومتر صافی بنزین و فیلتر هوا نیز تقریبا هر 10/000 تعویض شه/
      و این نکته رو هم ذکر کنم که هیچ گاه در ایران از روغن خارجی استفاده نفرمایید بخاطر اینکه بالای 90 درصد اونها ساخت داخل هستند و اکثرا هم از روغن بازیافتی تهیه می‌شوند.
      اگه سوال دیگه هم داشتید به من ایمیل کنید.
      mehdi_acf@yahoo.com

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. حسین

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من 405 صفر دارم و از روغن موتور لیکومولی استفاده میکنم از وقتی این روغن رو ریختم ماشین نرم تر و بهتر کار میکنه
    به نظرم لیکومولی روغن خوبی باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. رضا

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام
    یه تجربه از خودم
    من مدت 6سال از روغن بهران تکتاز استفاده میکردم واقعا روغن خوبیه روغن50-20 تا پنج هزار کیلومتر اگه ماشین روغن سوزی نداشته باشه حتی رنگ عوض نمیکنه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. bitupars

      ۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز روغن اگر رنگ عوض نکنه یعین اینکه وظیفشو درست انجام نمیده و بدرد نمیخوره ، چون یکی از وظایفش حل کردن روسبات تو خودشه پس باید تغییر رنگ بده

      موافقم 20
      مخالفم 0
    2. مهدی

      ۲۴ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      رنگ عوض نکردن روغن نشانه بی کیفیتی روغن هست هر چه رنگش تیره ترباشه اینکه ناخالصی ها و اشغال موتور رو به خودش می گیره ورنگش سیاه میشه

      موافقم 5
      مخالفم 0
  4. ضياء

    ۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان با سلام لطفا راهنمایی کنید بنده پارس tuf دارم بار قبل هم روغن توتال ریختم به نظر تون خوبه یا عوض کنم ؟

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. مهدی

      ۲۴ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      روغن ده چهل ایرانول ریسینگ بریز

      موافقم 31
      مخالفم 8
  5. علیرضا خان

    ۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی یه نفر حرف حساب میزنه آدم حال میکنه،
    بهترین نظر رو آقا امیر گفتن، اگه ماشینت مدل بالا باشه با کیلومتر زیاد قیمتش به مراتب بیشتر از مدل پایین با کیلومتر کمتر، پس ماشین گرفتی ازش کار بکش،
    بعلاوه من خیلی از روغن موتور سر در نمیارم،
    اما بهران سوپر پیشتاز مگنت 16000 تایی واسه پژو 405 عالیه،همین الان کاسترول 20_50. ریختم آشغاله البته برای پژو

    موافقم 0
    مخالفم 3
  6. همایون

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اگر یه تعویض روغن سعی کرد شما رو از ماشین دور کنه و سرگرم کار دیگه ای مطمئن باشید میخواد روغن تقلبی براتون بریزه .تعویض روغنی که من در کرمانشاه میرم پیشش گالن روغن رو باز میکنه و بعد با پا میره روی گالن پلمب آلومینیومی گالن روغن نباید پاره بشه و چندین ساله که مشتریش هستم حتی یکبار هم از انجام این کار خودداری نکرده و این چند سال کاسترول مگناتک 10w40 با سطح کیفیت SM برای ریو و زانتیا و 206 استفاده کردم و خیلی راضی هستم .

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. حسین

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام برای تعویض روغن ماشین slxموتورtu رفتم گفت در فصل تابستون باید از نوع 20-50 استفاده کنی تا روغن کم نکنه نظرتون چیه

    موافقم 1
    مخالفم 9
  8. علی

    ۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بی کیفیت ترین روغن بهران می باشد و باعث لجن بستن موتور می شود.می گی نه برو امروز قالپاق سوپاپتو باز کن تا متوجه بشی.

    موافقم 6
    مخالفم 6
  9. علی

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان. من یک سمند مدل 87 ال ایکس دارم که در کیلومتر 3 یا 4 هزار تا از نصف بیشتر روغن کم می کنه . در ضمن نه روغن سوزی دار و نه یک قطره روغن ریزی و نه اصلا کمپرس. روغن های ایرانول .بهران پیشتاز و ترن رو هم امتحان کردم فایده نداشته. لطفا بگید چکار کنم. البته چون ماشینم گاز سوزه از گاز هم زیاد استفاده میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آسان پارت الوند

      ۱۵ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      با سلام. این مشکل خودرو شما ناشی از مشکل گیت سوپاپ های سرسیلندره. وقتی پژو دود آبی نداره و نشتی روغن نداره و شما شاهد کم شدن روغن موتور هستید باید به مکانیک مراجعه و سرسیلندر باز شود و در تراشکاری سوپاپ های معیوب و یک دست گیت سوپاپ تعویض بشه . اگه این کار رو انجام ندی به زودی تعمیر موتور لازم میشه و هزینت 5 برابر میشه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. مهدی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینکه روغن پس از چند هزار کیلو متر تغییر رنگ نده نشانه مرغوبیت نیست .برعکس :به خاطر نامرغوب بودنشه که نمیتونه داخل موتور رو تمیز کنه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. Rouhollah

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    برای مزدا 3 اتاق قدیم چه روغنی بهتره؟
    Lux tury خوبه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمدرضا

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من ال90 دارم
    از ابتدا خودرو دست خودم بوده و روغن موتوسل مىریختم
    و پس از7000تا کار عوض مىکردم
    یکى از دوستانم گفت موتوسل خوب نىس
    از کجا بفهمم؟
    بخوام عوض کنم چى بریزم؟
    هزینش برام مهم نىس چون من معتقدم که باید خوب به ماشین رسیدگى کرد
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آسان پارت الوند

      ۱۵ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام. روغن خودرو شما 4.8 لیتر با فیلتر هستش. بهترین روغن برای ال نود روغن های 10w40 با برند کاسترول مگناتک ، elf ,پارس سوپر پایا نیمه سنتتیک و بهران سوپر پیشتاز نیمه سنتتیک یا ایرانول رویال هستش . کاسترول بخاطر مگناتک بودن از همه بهتره و الباقی تقریبا یک کیفیت رو دارن. کلا خودروهای 16 سوپاپ با روغن 10w40 روان تر و بهتر کار میکنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۲۷ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام ولی من روغن مگناتک۱۰_۴۰ ریختم تو ماشینم که ۱۶ سوپاپه از همون موقع صدای چیک چیک سوپاپش در اومد

        موافقم 2
        مخالفم 0
  13. سهراب

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان بابت تموم راهنمای هایی که میکنید سپاس گذارم.من یه سمند ال ایکس مدل 86 دارم که خدایش خیلی ازش راضیم ،تا حالا هم روغن سوپر بهران پیشتاز میریختم ،میخوام بدونم آیا روغن بهتری هم واسه سمند هست .ممنونم.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. آسان پارت الوند

      ۱۵ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      قطعا هست . انواع روغن های با استاندارد sl و sm رو میتونی جایگزین کنی. مثل توتال ، elf و کاسترول و همچنین بهران و ایرانول و پارس نیمه سنتیک رو میتونی بریزی. بهتره برا سمند بخاطر حرارت بالا از روغن های مرغوب استفاده کنی .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آسان پارت الوند

      ۱۵ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      قطعا هست . انواع روغن های با استاندارد sl و sm رو میتونی جایگزین کنی. مثل توتال ، elf و کاسترول و همچنین بهران و ایرانول و پارس . بهتره برا سمند بخاطر حرارت بالا از روغن های مرغوب استفاده کنی .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. سالار.

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    راهنمای انتخاب روغن
    http://www.iranol.ir//fa/fullmode/oil.html

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. مهرداد

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان عزیز بهترین کار اینه که از روغن های داخلی مخصوصأ بهران استفاده کنید که مشخصأ حداقل بازیافتی و تقلبی نیستن.
    من 405 دارم همیشه بهران سومر پیشتاز رو از نمایندکیای بهران تهیه میکنم بعد میدم به تعویض روغنی که بران بریزه!!! چونکه نمیتونم به روغنی که توی تعویض روغنیاس اعتماد کنم
    بعدشم تفاوت قیمت بهران پیشتاز با سوپر پیشتاز 10_40 اونقدرا نیست که ارزش نداشته باشه روغن باکیفیت تری بریزین. من بعد کلی تحقیق فهمیدم که یکی از باکیفیت ترین روغن مونورهای موجود همین بهران سوپرپیشتازه 10_40 هستش

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. مهرداد س

    ۱۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک موضوع جالب اینه که هیچکس دوست نداره چیزی رو گرون تر از قیمت اصلیش بخره.
    من امروز (ابان 94) رفتم تعویض روغنی به هزارو یک دلیل گفت بهران پیشتاز سینتیک بخر با تعویض میشه 60 هزار تومان،
    و تنها یک روغن ده – چهل دیگه داشت که کاسترول مگنتیک سبز رنگ بود و 88 هزار تومان و من حرفش را گوش نکردم و کاسترول را خریدم.
    به خونه که اومدم رفتم سایتهای معتبر اینترنتی ببینم چقدر گرون خریدم و با کمال تعجب دیدم روغن پیشتاز رو که 60 میگفت ، 32 هزار تومانه و کاسترول 78 ,
    یعنی با خرید کاسترول 10 هزار تومان ضرر کردم ولی جلوی ضرر 28 هزار تومانی پیشتاز رو گرفتم.
    این هم تعویض روغنی های ما،یادتون باشه هرچی میگن شما درست برعکسش رو عمل کنید.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  17. علی

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من یک سمند ef7بنزینی 94دارم به نظر شما بهترین روغن موتورچیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. علی

    ۲۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان

    خواستم از دوستان بپرسم آیا روغن 10-40 نیمه سنتیک با کیفت SN یا SM تو بازار هست ؟
    آخه تمام روغنهای 10-40 با کیفیت SL به بالا فول سنتیک هستند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. رضا

    ۳ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    من برای تیبا روغن 20 50 با کیفیت sl استفاده میکردم (تابستان و زمستان) ولی دوبار اخیر از روغن 10 40 با کیفیت sl استفاده کردم و وقتی رو دنده 1 و 2 و 3 گازو تخت میکنم یه جور صدای خرخر ازش میاد. البته این صدا تو سربالایی ها بیشره. نمیدونم صدا به خاطر روغنه یا چیز دیگست. خواهش میکنم راهنمایی کنید.
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۳ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (8 ديدگاه)

      با سلام
      دوست عزیز روغن استاندارد تیبا در هر شرایط آب و هوایی 10-40 نیمه سنتیک ترجیحا باکیفیت SL هست و استفاده از روغن 20-50 تمام تنظیم موتور و فیلر سوپاپها رو بهم میزنه و نفس ماشین رو میگیره و بهترین گزینه بهران سوپر پیشتاز 10-40 نیمه سنتیک اس ال هست و این صدا فکر کنم به خاطر بهم ریختن تنظیم فیلر باشه

      موافقم 2
      مخالفم 2
  20. رضا

    ۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    خیلی ممنون علی جان از راهنمایی. چند نفر دیگه هم در مورد فیلر بهم گفتن. فکر کنم علت همینه که شما فرمودین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (8 ديدگاه)

      سلام آقا رضا

      منم الان مدتیه وقتی پر گاز میرم .حدود دور موتور 3000 از سر سیلندر ماشینم صدای ناله مانندی میاد که هیچکس دلیلشو نمیدونه و الکی میگن این صدا برا تیبا طبیعیه …
      آیا مشکل شما تو صدای سر سیلندر حل شد؟
      منم بهران و ایرانول 10-40 استفاده کردم ولی علت این صداها رو نمی فهمم و نگرانم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. Masoud

    ۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    خدمت دوستان گلم بگم که بیشتر نظرا تتون درستن من چند مطلب رو میخوام خدمتتون عرض کنم.
    راجب به اصل بودن روغنها کاسترول از همه مورد اعتماد تره چون این شرکت انگلیسی هر جا که نمایندگی داره از جمله ایران (کیش) صاحب ۴۹% از اون شرکت خود کاسترول انگلیسه یعنی کاسترولی که تو ایران تولید میشه همون کیفیت کاسترول انگلیسی رو داره البته مواد اولیشون ممکنه با هم فرق داشته باشه ولی کیفیت نهایی یکیه .
    روغنهای شرکتهای ایرانی معتبر اساسأ از روغن پایه تولید میشن یعنی مستقیم از نفت روغن sm 500 رو با افزودن مواد ضروری تبدیل به گریدهای مختلف روغن میکنند که بخواین تخصصی بررسی کنین خیلی اعداد و ارقام داره ولی چیزی که اینجا لازمه بدونین api )American Petrol Institute) که بسته به نوع ماشین ( دیزلی یا بنزینی ) و تکنولوژی سال ساخت ماشین این درجه مهمه و درجه ای که برای نوع آب و هواست که مثلا 20w50 برای مناطق جنوبی و 10w40 برای مناطق خنک بهتره.
    روغن های اماراتی اصولا در بهترین حالت ممکن در حد روغن های درج یک ایرانی هستند ولی با قیمت بالاتر پس اگه قرار روغن اماراتی بگیرین همون ایرانی خودمون خیلی بهتره چرا چون اساسا امارات 80% روغن پایه هاشو از شرکتهای ایرانی مثل اسپیدی و ایرانول میگیره بعد با افزودن مواد لازم به روغن تبدیل میکنه و دوباره به ایران و کشورهای اطراف صادر میکنه یعنی شما با خرید یه روغن اماراتی شاید یه روغن با کیفیت کمتر از ایرانیه رو بگیرین منتها با قیمت بالاتر .
    یه نکته مهم دیگه اینه که اکثرا فکر میکنند که روغن کم کردن به خاطر کیفیت پایین روغنه نه این درست نیست . روغن با عملکرد خوب اصولا مقداری از اون صرف پاک کردن و رسوب زدایی میشه و به صورت بخار وارد دریچه مکش هوای ماشین میشه وسوخته میشه شما اگه به موتور ماشینتون نگاه کنین میبینین که یه لوله از پوشش سر سلندر به ورودی سیستم مکش هوا وصل شده . البته این مقدار زیاد نیست و ناچیزه مصلا برای یه موتور با حجم 4 لیتر روغن ممکنه کمتر از نیم لیتر تو 5000 کیلومتر کارکرد شهری باشه.
    روغن خوب معمولا زود سیاه میشه ! چرا چون این یعنی این روغن یکی از وظایفشو به عنوان پاک کننده خوب انجام داده و به خوبی دوده زدایی کرده.
    در آخر هم اگر میخوایین روغن های حرفه ای استفاده کنین دنبال روغن های آلمانی یا مثلا castrol edge برین. توتال اصل هم که فک نکنم به این راحتی ها گیر بیاد اکثر اماراتی ان که من خودم چون تو کار عمده روغن هستم معمولا روغن ها رو تست میکنم . برای نمونه من روغن total 9000 اماراتی رو ریختم تو موتور tu5 و بعد از 4000 کیلومتر بیشتر از یک لیتر کم کرده و خاصیت لغزندگیش رو تا 70 % از دست داده بود.
    روغن خوب رو باید از لغزندگیش تشخیص داد نه چسپندگی یا رنگش . روغنهای روشن قرار نیست همگی خوب باشند مثلا روغن alpine آلمانی که خیلی هم با کیفیته، تیره تر از روغن لیزویل اسپیدیه ، البته لیزویل بهترین روغن شرکت اسپیدیه ولی به خوبی alpine نیست. هیچ وقت ، هیچ وقت روغن چسپناک نگیرین چون ممکنه حتی از اسفنج هم برای این کار استفاده شده باشه . این روغنا مناسب هیچ موتوری نیستن . چسپناکیه روغن خوب موقعی که اونو بین دوتا انگشتتون قرار میدین کمتر از نیم سانتی متره.
    موفق باشین

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. علی

      ۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (8 ديدگاه)

      مسعود جان ماشین من تیبا یورو 4 مدل 93 هست و ماشین کم مصرف و سالمی از هر نظر هست. ولی وقتی صبح زود که استارت میزنم حدود 30 ثانیه صدای چلغ چلغ فیلر میاد و بعد درست میشه و تا اونجایی که من می دونم تیبا فیلرگیری نداره و هیدرولیکی هست . و کیفیت و اندازه روغن تاثیر زیادی توی ایجاد این صدا داره ولی نکته اینجاست که زمستون پارسال اصلا این صدا رو نداشتم و روغن ماشینم هم از روز صفرش همون بهران سوپر پیشتاز10-40 هست کیلومتر من الان 28500 هست و ماشینم از هر نظر سالم هست. آیا الان نیازبه تنظیم فیلر داره یا اینکه روغن بهران هم داره سوتی میده و تغلبی داره میشه . اگه روغن 10-40 نیمه سنتیک بهتری میشناسید معرفی کنید تا دوستان استفاده کنند.
      با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (2 ديدگاه)

        داداش منم تیبا 2 دارم
        بهران سوپر پیشتاز میریختم که بیچارم کرد از صدا … آشغال شده … یه چیز دیگه بریز … شنیدم پارس سوپر پایا 10-40 خوبه …اونم نیمه سنتتیکه SL

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. علی

          ۱۵ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (3 ديدگاه)

          سلام داداش من پراید یورو 4 دارم. پارس سوپر پایا ریختم عالیه
          بهران سوپر پیشتاز ریختم موتور ماشینم داره میسوزه

          موافقم 4
          مخالفم 0
    2. مجید

      ۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اقا مسعود شرمنده البته ها در مورد روغن کاسترول که تو ایران تولید میشه فقط اسمش کاستروله و گرنه همون روغن بهران . تو قشم پر میشه متاسفانه .

      موافقم 1
      مخالفم 0
  22. Masoud

    ۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این نکته رو هم یادم رفت بگم در جواب علی آقا موتورهای با تکنولوژی جدیدتر معمولا روغن های رقیق رو باید توشون ریخت . مثلا هیچ وقت نباید تو یه موتور vvt-i, elf ویا موتورهای کوچیک نسبت به حجمشون ( مثلا اگه به موتور tu5 نگا کنین به قیافش نمیخوره که 1600 سی سی و 16 سوپاپ باشه) روغن غلیظ یعنی بیشتر از 10w40 ریخت چون تو دراز مدت به موتور آسیب جدی میرسونه. برای نمونه شما اگه در روغن موتور یه ماشین کرایسلر، کامارو 6 سیلندر ، جیپ چروکی و دوج مدل 2012 به بالا نگاه کنین نوشته حتما از روغن 5w20 استفاده بشه. این روغن در حد یه آب پرتقال رقیقه و بسیار در ایران هم کمیابه و بیشتر تو کیش میشه گیر آورد.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  23. علی

    ۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    مسعود جان ماشین من تیبا یورو 4 مدل 93 هست و ماشین کم مصرف و سالمی از هر نظر هست. ولی وقتی صبح زود که استارت میزنم حدود 30 ثانیه صدای چلغ چلغ فیلر میاد و بعد درست میشه و تا اونجایی که من می دونم تیبا فیلرگیری نداره و هیدرولیکی هست . و کیفیت و اندازه روغن تاثیر زیادی توی ایجاد این صدا داره ولی نکته اینجاست که زمستون پارسال اصلا این صدا رو نداشتم و روغن ماشینم هم از روز صفرش همون بهران سوپر پیشتاز10-40 هست کیلومتر من الان 28500 هست و ماشینم از هر نظر سالم هست. آیا الان نیازبه تنظیم فیلر داره یا اینکه روغن بهران هم داره سوتی میده و تغلبی داره میشه . اگه روغن 10-40 نیمه سنتیک بهتری میشناسید معرفی کنید تا دوستان استفاده کنند.
    با تشکر

    موافقم 1
    مخالفم 0
  24. علی رضا

    ۱۶ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من ماشینمو 8 ماه خریدم تیبا 2 هستش ..کیلومتر 5670 بود نمایندگی بردم گفتن چون از 5500 رد کرده گارانتی شامل سرویس اولیه نمیشه باید هزینه سرویس اولیه رو خودت بدی …که با تعویض روغن میشئ 150 تومن اما خودم گفتم روغن برام عوض نکن چون شنیدم گرون میگرن …الان سرویس اولیش انجام شد اما تعویض روغن انجام نشد حالا شما میتونین راهنمایی کنین چه روغن موتوری برا تیبا 2 مناسب هست ممنون میشم کسی اطلاع داشته باشه راهنمایی کنه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. علی

      ۱۹ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (8 ديدگاه)

      سلام علیرضا

      به نظر من روغن بهران سوپر پیشتاز 10-40 نیمه سنتیک یا ایرانول ریسینگ 10-40 نیمه سنتیک جز بهترینا هستن . فقط حواستون باشه هر روغنی خواستید خریداری کنید حتما 10-40 نیمه سنتیک با کیفیت SL به بالا باشه و روغن فول سنتتیک استفاده نکید. روغنهای ذکر شده بالا هر دو کیفیتشون اس ال هست..

      موافقم 1
      مخالفم 0
  25. محمد

    ۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    از مطالب مفیدتون نهایت استفاده رو کردم لطفا راهنمایی کنید که روغن موتور ایرانی کدوم شرکت کیفیت بهتری تو تولید داره (ایرانول،پارس،سپاهان،بهران) و اینکه برای تندر 90 بخوام به جای نیمه سنتیک از فول سنتیک استفاده کنم مشکلی پیش میاد؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  26. بیان

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام لطفا بفرمایید بهترین روغن برای سمند اس ای چیه اگه میشه راهنماییم کنید چه نکاتی رو برای حفظ موتوش باید رعایت کنم. باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. amir

    ۱۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنده برای خودروی پارس با موتور تی یو فایو روغن کاسترول جی تی ایکس استفاده میکردم که احساس کردم صدای موتور زیاد شده تا اینکه دوستی بهم گفت روغنهای کاسترول اصلی نیستن، جدیدا از روغن موتور سوپرپایا 40-10 برای ماشین استفاده کردم و راضی هستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (21 ديدگاه)

      روغن موتورهای پارس عالی هستند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. سینا

    ۲۰ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان سلام من ریو تازه خریدم قبل از من که سوارش شدن روغنشو وقتش عوض نکردن منم که عوض کردم روغنشو یه هفته نشده روغنش سیاه شده و موتور یه کم بخار میکنه الان میخوام راهنماییم کنید که چه روغنی واسش بریزم و آیا موتورشو بدم بشورن ؟ یکی میگفت که یه ماده میریزن تو موتور که رسوباتشو بشوره بیاره بیرون لطفا راهنماییم کنید که این کارو بکنم یا نه و اینکه چه روغنی با چه مشخصاتی از این به بعد باید بریزم به موتور؟
    خیلی ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. احسان

    ۲۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دو ساله یه روغن می ریزم کیفیتش حرف نداره sl 10 40 اسمش زیروله قبلش کاسترول ،ترن یا بهران ریختم ولی این یکی عالی بوده به دلیله اینکه سفر زیاد میرم همه جا ها جواب داده فقط ایرادش اینه که همه جا نیست مثلا تهران ندیدم تبریز ندیدم ولی شیرازو مشهد بوده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  30. محسن

    ۲۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان که اطلاع دارند منو راهنمایی کنن. من یه پژو 405 slx tu5 دارم.6000 تا کار کرده. روغنشو که عوض کردم یه صدا تق تق از سوپاپاش میاد.البته این موقعی که ماشین سرده و وقتی گرم میشه و حرکت میکنه صدا نداره.روغنی هم که زدم ایرانول 20-50 هست 16000. مشکلش چیه؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. بی نام

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      10-40 باید بریزی

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا