آموزش

زمانی که سیل می‌آید و شما در ماشین هستید چه کار کنید؟

یکی از بدترین تجربه‌هایی که راننده و مسافرین می‌توانند داشته باشند، گیر کردن داخل ماشین زمانی که سیل اتفاق می‌افتد است. اگر ندانید چطور این شرایط را مدیریت کنید در مخمصه بدی گیر می‌افتید، آیا باید در خودرو بمانید تا کمک برسد،؟ آیا باید سریع به بیرون بروید تا کمکی پیدا کنید؟ ازآنجایی‌که کلی راه‌حل هست، بعضی‌ها کاملاً غلط‌اند و ما به شما می‌گوییم در این شرایط چه کار کنید.

یک نصیحت کوچک: هیچ وقت آب را دست‌کم نگیرید حتی آب‌های کم‌عمق. بر اساس دستورالعمل خطرات طبیعی، سازمان مدیریت بحران فدرال، فقط ۱۰ سانتی‌متر آب می‌تواند تعادلتان را به هم بزند و کنترل کردن خودرو را برای شما سخت کند همین‌طور ۳۰ سانتی‌متر آب می‌تواند باعث شناور شدن تدریجی خودرو شده و در آخر ۶۰ سانتیمتر آب کافی است تا وسیله نقلیه‌تان را جابجا کند حتی خودروهای سنگین مانند شاسی بلندها و ماشین‌های باری را.

به‌محض اینکه خودرو در آب محاصره شد خونسردی خود را حفظ کنید و منتظر نباشید که سیل به درجه کشتن و مرگ برسد و باید طبق دستورالعمل‌هایی که گفته می‌شود عمل کنید.

عاقلانه عمل کنید:

منظورمان این نیست که بروید روی سقف ماشین و دستانتان را به نشانه کمک تکان دهید، به‌جای انجام چنین کارهای بیهوده‌ای، آرامشتان را حفظ کنید. اول باید کاری کنید که خودروی شما قابل دید باشد مثلاً با روشن کردن چراغ‌های جلو و چراغ‌های خطر ماشین، اگر هم توانستید به سازمان‌های کمک‌رسانی زنگ بزنید که خیلی خوش‌شانس هستید این سازمان‌ها از چراغ‌های خطر ماشین متوجه می‌شوند و به کمک شما می‌آیند صبر کنید تا برسند.

خودتان را داخل ماشین حبس نکنید:

شما باید داخل ماشین کاملاً آزاد باشید منظورمان کمربند ایمنی است. در این شرایط، به‌محض اینکه ماشین شناور شد خودرو را متوقف کنید و کمربند ایمنی را باز کنید درها را قفل نکنید که اگر گروه‌های امداد نزدیک شما بودند بتوانند به راحتی شما را نجات دهند!

 

 لایه‌های لباستان را کمتر کنید:

اگر فقط دو تکه لباس پوشیدید مانند یک شلوار و تی‌شرت که هیچ، ولی اگر لباس‌هایی مانند ژاکت سویشرت، کاپشن و غیره دارید سریع آنها را در آورید. این کار باعث می‌شود اگر مجبور به شنا بودید غرق نشوید و راحت‌تر شنا کنید.

 

یک شیشه را پایین بیاورید:

حالا بیایید به بدترین سناریو فکر کنیم، اگر وسط یک سیل گیر افتاده بودید بدون هیچ امدادگری در اطرافتان نبود چه؟ شیشه یکی از پنجره‌های ماشین را پایین بدهید، تا زمانی که ماشین زیر آب نرفته شیشه‌های برقی کار می‌کنند حتی در سیل! بعد از پایین دادن شیشه یک مسیر صاف و یک زمین مرتفع پیدا کنید و به امدادرسان‌ها زنگ بزنید.

 

اگر نتوانستید شیشه را پایین بدهید برید سراغ نقشه B:

این امکان هست که به هر دلیلی نتوانید شیشه ماشین را پایین بدهید خصوصاً اگر برقی باشد، پس سعی کنید درها را باز کنید بی‌خیال خیس شدن در خودرو شوید.

اگر زورتان نرسید تا در را باز کنید شیشه ماشین را بشکنید در نظر داشته باشید این راه‌حل‌ها برای مواقعی هست که آب هنوز در سطح پایین است، البته که بدن و دستتان موقع رد شدن از شیشه‌های شکسته شده زخمی خواهد شد، ولی اولویت اول نفس کشیدن هست، زخم‌های شما در مقابل غرق شدن هیچی نیست.

متأسفانه وقتی‌که آب تا بالا آمده، باز کردن درهای ماشین در این شرایط غیرممکن است، چرا؟ به دلیل دو کلمه: فشار آب، نمی‌توانید درهای خود را باز کنید اگر فشار زیادی بیرون از خودرو باشد.

راه‌حل مساوی کردن فشار بین قسمت بیرونی و داخلی ماشین است که انجام این راه‌حل هیچی برای شما باقی نمی‌گذارد، ولی صبر کنید تا آب وارد ماشین شود و کابین خودرو را پر از آب کند نفستان را حبس کنید و به یک‌باره در ماشین را باز کنید. به خاطر همین به شما توصیه کردیم که کمربند ایمنی را باز کنید و درهای ماشین را قفل نکنید و منتظر بالا آمدن آب نباشید مگر اینکه خودروی شما در آب غوطه‌ور شده باشد.

علاوه بر درس‌ها و دستورالعمل‌های رانندگی شنا بلد بودن نیز جزو واجبات است. درحالی‌که خودرو در حال غرق شدن است فشار آب دلیلی است که شما نمی‌توانید شیشه ماشین را بشکنید، در نظر داشته باشید که در صورت شکستن شیشه نیز شیشه‌های خرد شده به شما به شدت آسیب می‌رساند!

 

وسایلتان را رها کنید:

مگر اینکه آب همچنان در سطح پایین باشد، وسایلتان را در داخل ماشین بی‌خیال شوید، اگر وسایلتان همراهتان باشد نمی‌توانید به‌خوبی شنا کنید، اما اگر توانستید، گوشی در اولویت باشد تا بعدها با امدادگرها در تماس باشید.

 

خودرو را نجات ندهید:

فقط به خاطر اینکه سطح آب پایین است و می‌توانید هنوز راه بروید معنی‌اش این نیست که می‌توانید با ماشین به‌جای امن نیز بروید. دلیل اصلی اینکه به شما توصیه می‌کنیم از ماشین سریع خارج شوید و یک جای امن پیدا کنید این است که سیل می‌تواند به‌سرعت و با شدت بالا اتفاق افتد! پس بهتر است عجولانه تصمیم نگیرید حتی اگر ماشینتان گران بود نیز شما به‌عنوان یک مالک ماشین همیشه باید مواظب سیگنال‌های طوفان و هوای نامساعد باشید.

 

اجازه بدهید تا نیروهای امداد خودرو را بیرون بکشند:

زمانی که سیل بالاخره فروکش کرد و آرام شد به ماشین خود برنگردید شاید وقت زیادی را صرف پیدا کردن و هل دادن ماشین کنید، ولی احتمال دارد دوباره سطح آب بالا بیاید. کنار بمانید، نیروهای امداد همیشه با مواظبت، خودروها را به مکان امن منتقل می‌کنند.

 

زمانی که سیل آمد و شما در ماشین هستید چه کار کنید:

خلاصه، اولین راه‌حل حفظ خونسردی است زمانی که آرام هستید ذهنتان به‌خوبی به یاد می‌آورد که چه کاری باید انجام داد در این شرایط، هدف اصلی شما باید این باشد که از ماشین بیرون بروید و به یک جای مرتفع برسید. منتظر نباشید سطح آب بالا بیاید اگر توصیه‌های ما از آسان‌ترین سناریو تا سخت‌ترین سناریو به یادتان نیامد، خود را در شرایط خطرناک‌تری قرار ندهید، در آخر توصیه‌های هواشناسی را جدی بگیرید، در مسیر سیل و رودخانه مخصوصاً در فصل‌های بارانی قرار نگیرید و ضمن احتیاط شنا هم یاد بگیرید!

مترجم: رضا انصاری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. Ramin

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    عجب عکسایی. ماشین دیگه عمرا راه بره بیچاره موتور ماشین.

    یه لحظه فکر کنید فراری یا تسلا یا تایکان رو سیل ببره.
    ???? یا حتی لامبور…. چه روز دردناکی ?????

    موافقم 24
    مخالفم 9
    1. Ramin

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      سر عقل….. ؟؟

      من نگران اون پولی بودم که به اون ماشین ها میدی یهو دیدی سیل اومد.
      خودم شخصا از لامبور و مازراتی وآستون و…. خوشم نمیاد. ولی به هرحال پول بهش دادن. بده الکی بپره. البته الکی که نه سیل….

      موافقم 2
      مخالفم 2
    2. Malt hill

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (514 ديدگاه)

      شما دکترید؟!
      در مورد عقل مردم حرف میزنید!

      موافقم 6
      مخالفم 0
    3. زیزیگولو

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (4780 ديدگاه)

      نکنه قراره سیل بیاد که پدال همچین خبری گذاشته!!؟؟

      موافقم 9
      مخالفم 6
    4. 600000

      ۲۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (344 ديدگاه)

      Ramin

      اونجا ها سیل اومده مردمو کشته اونوقت شما نگران ماشیناشونی؟؟
      برای اون کسایی که لایکت کردنم متاسفم

      موافقم 7
      مخالفم 2
  2. مهدی موتورز

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1195 ديدگاه)

    اسپم
    یه سوال خودرو الکتریکی در مقابل پالس الکترو مغناطیسی مقاومه؟

    موافقم 18
    مخالفم 3
    1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (238 ديدگاه)

      واقعا سوال خیلی خوبی بود فک کنم برای این کشور هایی که سیل زا باشه ماشین برقی نباید باشه

      موافقم 19
      مخالفم 5
    2. OMID

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      احتمالا نه
      ولی خودروهای درون‌سوز هم در مقابل پالس الکترومغناطیسی ( به عنوان مثال emp ) مقاوم نیستن
      Ecu و سیستم های الکترونیکی شون از کار میوفته که عملا کل ماشین رو از کار میندازه

      موافقم 14
      مخالفم 3
    3. farid

      ۲۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (134 ديدگاه)

      نه تسلا مقاومه نه خودروهای دیگه. برا مقاوم کردنشون دربرابر emp لازمه که تک تک قطعات سیم ها و بورد الکترونیکی ماشین عوض بشه. باطری که اصلا حرفشو نزن. منفجر میشن. یا از درون به اصطلاح اب میشن.
      یه قطعه ی ساده ی الکترونیکی که ۱۰ دلار قیمتشه رو بخوان از نوع مقاوم در برابر emp بسازن ۱۰۰۰ دلار در میاد. شاید بیشتر. تسلا ضد emp بشه قیمتش به میلیون دلار میرسه. تازه اگه فرض بگیریم خط تولیدشو داره. وگرنه بخواد تک و توک ضد emp کنه قیمتش به ۵۰ میلیون دلار میرسه. شایدم بیشتر.
      ماهواره های معروف به cubic satellite یا همون نانو ماهواره ها اجزا خاصی ندارن و اندازه کف دست یا اندازه یه گوشی موبایل هستن بیس همشون یه گیرنده فرستنده ی ساده ی vhf و کنترلرها و مایکروکامپیوترهای ساده هستن تقریبا ۱۰ هزار دلار قیمتشه. دانشگاه ها میخرن دانشجوهاشون سرهم میکنن تا یاد بگیرن. اما چرا ۱۰ هزار دلاره؟ چون تو فضا تشعشعات زیاده. قطعات مقاوم هستن برا همین ۱۰ هزار دلار قیمتشون میشه. دانشگاه ما از یه شرکت اروپای شرقی یادمه خریده بود. فکر کنم رومانی بود یا مجارستان.
      اینم بگم یه شرکت هندی بعضی قطعات ماهواره رو رسوند بعضی دانشگاه ها. تو کشور به صورت ازمایشگاهی قطعات مقاوم تولید میشه که اصلا صرفه نداره. مثلا قطعه ایی که شرکت هندی با چمدون ازش میاوردن ۲ هزار دلار بود. اما اگه همونو تو خفن ترین ازمایشگاه مملکت میساختن میشد ۱ میلیون دلار. صنعت فضایی هم طوریه که اصلا نمیصرفه یه کشور صرفا برا خودش ایجادش کنه. باید براش مشتری پیدا بشه تا بصرفه. از هند چمدونی میاوردن سرهم میکردن بعدم دو سه تا عکس و یه پسود بومی. ایکسوویان اسم شرکته هستش. دیشهای گیرنده هم از هند اوردن. چندتا پکیج گیرنده ماهواره اوردن دادن به چندتا دانشگاه. مشتکل از یه انتن گیرنده. یه جعبه کنترل و یه لپ تاپ خاص. لپ تاپا لینوکسه و شرکته برنامه خاص خودشو روشون نصب کرده. برنامه بپره باید لپ تاپو ببری هند برات نصب کنن.

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. MASIHA

        ۲۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (946 ديدگاه)

        میشه توضیح بدی این پالس دقیقا چطور عمل میکنه؟
        از توضیحاتت لذت بردم

        موافقم 11
        مخالفم 0
        1. فرید

          ۲۷ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (134 ديدگاه)

          emp دقیقا همون جریان داخل سیم برق هست. اما فرقش اینه که مثل امواج وای فای یا موبایل همه طرف منتظر میشه. تو یه مدار الکترونیکی جریان فقط داخل سیمها هستش. یه منبع لازمه که این جریان برق رو به صورت بیسیم انتشار بده.
          مدار و سیم و خلاصه هر وسیله ی الکترونیکی یک حدی از ولتاژ رو تحمل میکنه. اگه ولتاژ بالا بره یا بیشتر بشه مدار یا سیم میشکنه. مثلا فیوز اگه یه جریان قویتر رد بشه اون رشته ی رابط میشکنه. در اصل شکستنه اما میگن میسوزه. مثلا میگن این مدار سوخته در واقع به این علته ولتاژ بالا رفته سیم داغ شده و بوی سوختگی میده. برا همین میگن سوخته اما در حقیقت وقتی داغ میشه میشکنه اون سیم یا مدار.
          خب یه emp ولتاژ خیلی بالایی داره. امپر و فرکانس رو خط میکشم نمیگم تا ساده تر بشه.
          یه emp ولتاژ خیلی بالایی داره اندازه گیری دقیقش غیر ممکنه. اما اینطوری بگم ترنسهای نیروگاه رو دیدی؟ وقتی روشن هست حتی نباید از نزدیکش رد بشی. چه برسه بهش دست بزنی. خب این ترنسها معممولا بالای ۷۰۰ هزار ولت هستن. یعنی جریان ۷۰۰ هزار ولتی رو میتونن از خودشون عبور بدن بدونه اینکه به اصطلاح بسوزن. حالا یه emp میتونه این ترنس رو بسوزونه. یعنی emp ولتاژش از اینم بالاتره. emp قدرت (وات یا مگاوات) های متفاوتی داره. emp های دست ساز تو خونه معمولا ۱۲ ولت هستن یا ۲۰ وات. مدارهای زیر ۱۲ ولت رو میسوزونه. (اسمی غیر اسمی رو ول کن). بالاتر رو نویز میندازه. مدارهای خیلی قوی تر رو کاری نمیکنه.

          منبع اتشار emp میتونه رعد و برق باشه. میتونه بمب اتم باشه. میتونه یه دستگاه الکترونیکی باشه. مثلا تلفنهای پاناسونیک موج یا همون نویز مینداخت رو بعضی تلویزیونای وطنی. به این موج تلفن های پاناسونیک هم emp میگن. اما ضعیفه. میشه دستگاه انتشار دهنده ی emp قوی هم ساخت که باهاش drone یا همون پهپادها رو شکار میکنن. مثلا رائفی پور که بعضیا لقب استاد بهش بستن یکی از همین دستگاه ها رو معرفی. تازه خودش نساختا. یه سری دانشجوی سال دومی سومی الکترونیک ساختن طرف به اسم خودش زد. مثل اون اسلحه که ساخت وزارت دفاع بود. ساخت این دستگاه ها خیلی خیلی سادس. من خودم زمان دبیرستان یه انتشار دهنده ی emp ساختم با کانال تلویزیون. تو یوتوب فیلمای زیادیه. اما از یه حد قوی تر بشه باید از یه رگولاتوری مجوز بگیری وگرنه میزنی برق شهر رو به فنا میدی.

          موافقم 6
          مخالفم 0
      2. Hamid Ahvazi

        ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دمت گرم واقعا خوشم اومد
        چند بار کامنت شمارو خوندم و کیف کردم
        فهمیدم دانش این موضوعو داری و حرفات همه از روی منطق بود
        خصوصا در مورد افزایش قیمت قطعات.
        امیدوارم بهترین ها نصیبتون بشه
        مرسی🙏🌹❤

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (10176 ديدگاه)

    فقط دعا کنید ، جز دعا و معجزه کاری از انسان دوپا ساخته نیست !
    سال ۹۸ را با سیل شیراز شروع کردیم
    سال ۹۹ را با شیوع جهانی کرونا
    و اِحتمالاً سال ۱۴۰۰ را با بمباران آدم‌فضایی‌ها و نابودی زمین به اتمام میرسونیم !

    هر سال گند‌تر از پارسال .

    موافقم 53
    مخالفم 18
    1. Aria

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (351 ديدگاه)

      سیل خوزستانو نگفتی
      واقعا نمیدونم چرا مسئولین رسیدگی نمیکنن و برای مواقع بارندگی اسنپ قایق و زیر دریایی رو برای اهواز فعال نمیکنن?
      چون وقتی بارون میاد اهواز میشه ونیز ماشین نمیشه تردد کنه

      موافقم 25
      مخالفم 2
      1. Aria

        ۲۶ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (351 ديدگاه)

        سیل پیش رو??

        موافقم 14
        مخالفم 1
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۲۶ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (10176 ديدگاه)

        آقا Aria
        شهرهای جنوبی ما هنگام بارندگی تماماً این مشکل را دارند ( بوشهر ، بندرعباس ، اهواز ) چون همسطح دریا هستند ولی به دلایل مختلف رسیدگی به اهواز خیلی سخته و زیرساخت شهر از ابتدا مشکل داشته .
        قومیت‌های مختلف با فِرقه‌گرایی‌ها دامن زده به آشوب در این شهر و کنترل کردنش خیلی سخت شده ، خوزستان ثروتمندترین شهر ایرانِ اما بیکاری در اون موج میزنه و عجیب مردم خون‌گرم و باحالی دارند (( رفیق زیاد دارم اهواز که وقتی پای رفاقت وسط بیاد جونشون هم میدن )) که ای کاش حداقل واردات خودرو مثل چند سال پیش در تمام مدل‌ها آزاد بشه تا کمی دلشون به خودروهای خوب خوش بشه .

        یادم میاد خیلی سال پیش نگذاشتند که آب از کارون بکشند زاینده‌رود اصفهان و این سیل‌ها در این سه سال به سبب بارندگی و دِبی زیاد در پشت سدها و باز کردن دریچه سدها بوده و راهی غیر از این نیست مگر چندین کانال طویل بکشند به دریا و خیلی از روستاها و زمین‌ها باید تخلیه بشه که خیلی سخته و کار میبره .

        از دوستان نمیدونم کسی رفته خوزستان یا نه ، اما اگر خواستید بروید ، حتماً اردیبهشت بروید از جاده ایزه ، شوشتر حتماً بروید ، خوزستان یکی از استان‌های حاصلخیزه کشوره که خیلی از محصولات را در خودش ساپورت میکنه بخصوص گوجه و هندوانه و گندم .

        خوزستان بایییید مثل شهر دوبی باشه و حتی بهتر با چنین ثروت و پتانسیلی که از نیروی انسانی و جغرافیایی داره اما چه فایده که گفتن هیچگاه مثل عمل‌کردن نمیشه و فقط مثل همه جوانب روزمره در این کشور باید آه کشید و آه !

        موافقم 22
        مخالفم 9
        1. Aria

          ۲۶ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (351 ديدگاه)

          مشکل اصلی سیستم فاضلاب هست که با توجه به جمعیت ارتقا پیدا نکرده و با اولین بارون آب توی خیابون ها میاد

          موافقم 15
          مخالفم 1
        2. MehdiTurbo

          ۲۶ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (1948 ديدگاه)

          اگه اب میکشیدند اصفهان هم اصفهان مشکل اب نمیداشت هم اهواز اوضاعش بهتر میشد
          این پل های تاریخی که تو اصفهان هست که اگه یبار سفر کنید میبینید چقدر قشنگ و کلی میتونه جاذب توریست باشه به خاطره بسته بودن زاینده رود کلی اسیب دیدند و اگه رسیدگی نکنند تخریب میشند به مرور زمان خدا حفظش کنه برای نسلای بعد واقعن حیف نباید بزارند جاذبه های توریستی از بین بره
          اگه ماشینا الکتریکی بشند فروش نفت ایران خیلی کم میشه و اگه از جاذبه ها مراقبت کنند میتونه در همون حد در اینده درامد زا باشه برای خودمون برا من و تو برای مردم.

          موافقم 7
          مخالفم 5
        3. NAVID۰۰۹۸

          ۲۶ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (10176 ديدگاه)

          اصفهان شهر عجیبیه با مردمی عجیب .

          هر شخص اصفهانی دیدم به هر نقطه و مکانی از ایران یا جهان رفت و مهاجرت کرد از موفق‌ترین‌ها و عملگراترین‌ها بوده .

          اصفهان دقیقاً در قلب ایران قرار گرفته و به نظر من نگین ایران به حساب میاد به سبب آثاردستی و بناها و غذاها و جاذبه‌های دوران صفویه به همراه شیراز که هر چقدر بگردید کم هست و جالبه که چهار فصل با تمام میوه‌های چهار فصل از بیابان گرفته تا کوهستان و دشت را در خودش جا داده (( جدیداً مثل اینکه چهارباغ اصفهان را بسته‌اند و دیگر نمیگذارند ماشین در آنجا تردد کنه و شده مسیر پیاده و دوچرخه که در این فصل پائیز و درخت‌های چنار و برگ‌های ریخته دیدن داره )) .

          هم زاینده‌رود زنده را دیدیم و هم مُرده را ، و فهمیدیم این رودخانه به شدت در نفس و عمق وجود این شهر اثر داره .

          میدونستید شهر اصفهان و یزد به سبب ثروت زیادی که مردمانش دارند ، بیشترین خودروهای تمیز و کم‌کار وارداتی این چند ساله را در زیر چادرها و در پارکینگ‌ها خوابانیده‌اند و اصفهان یکی از شهر‌های بسیار فعال در اَمر خودروهای کلاسیک و جذاب به شمار میاد که تازه خیلی‌هاشون بیش از ۳۰ ساله که از پارکینگ بیرون نیومده‌اند و در گوشه پارکینگ‌ها آرام خوابیده‌اند (( کروت زرد پلاک ملی شماره اصفهان هم آخرش نفهمیدیم چی شد بعد از فوت صاحب جوانش )) .

          اصفهان و یزد چون دارای شهرسازی کفی و بدون شیب هستند ، کمتر به خودرو فشار میاورند و سال ۸۸ از این شهر خودرو خریدم ، اما همیشه قیمت خودروها در این دو شهر گرانتر از بقیه جاهای ایران هست .

          در این مقاله یاد سفرها افتادیم و یه تجدید خاطره از جغرافیای ایران هم شد ? .

          موافقم 13
          مخالفم 5
        4. MehdiTurbo

          ۲۷ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (1948 ديدگاه)

          قلمت دوست داشتم راجع به اصفهان
          اینجوری که تو گفتی برام جذاب شد
          راستش بگم من شهرش دوست دارم ولی اخلاق مردم شهرش نه هر چند همه جا خوب و بد داره
          ولی خودم دل خوشی ازشون ندارم
          خودمم اصفهانیم ولی خب حقیقت برام اینه
          حالا نمیدونم من با مردم شهرای دیگه در ارتباط نبودم که ببینم ایا این اخلاقا فقط تو اصفهان هست یا مردم شهرای دیگه ام هست
          ولی خواستم بگم قلمت برای نوشتن قشنگ در مورد سفر ?
          من عاشق سفرم دلم میخواد همه شهرا رو برم ای کاش وضع بهتر بود راحت تر میشد رفت جدای از کورونا از نظر بنزین هزینه جا فقط تو این یکساله هزینه سفر خیلی فرق کرده
          یا حتی بیشتر کشورا رو حتی با یه دوچرخه و خیلی ساده
          به امید روزهای بهتر اقتصادی

          موافقم 9
          مخالفم 1
      3. Ramin

        ۲۶ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2380 ديدگاه)

        اگه رسیدگی کنن.
        کی بره تفریح ؟؟؟؟؟

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. افشار

          ۲۶ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (705 ديدگاه)

          میگم رامین اگر مشابه همین سیلی که پدال گفته بیاد اگر یک وقت کسی که سوار چانگان شده وسط سیل گیر بی افته تکلیفش چیه ؟؟؟

          موافقم 13
          مخالفم 2
        2. Hadi

          ۲۷ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (2200 ديدگاه)

          اصفهان فوق العادس ??????…
          بهترین و با مدیریت ترین کلانشهر ایرانه…
          راستی خودمم اصالتا اصفهانیم و الان اصفهانم…
          اصفهان نصف جهان ?

          موافقم 6
          مخالفم 7
    2. امین

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (438 ديدگاه)

      عالی بود.احسنت

      موافقم 4
      مخالفم 2
    3. شیرازی

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حادثه سیل شیراز بخاطر بی تدبیری و کم کاری و ناکارآمدی شهرداری شیراز بود ، تقریباً دیگه همه مردم در جریان قرار گرفتن که علت سیل فروردین 98 در شیراز چی بوده ، سیل فقط توی دروازه قرآن ” ابتدای بزرگراه هفت تنان” و چندتا از بلوارها و خیابانهای فرعی همان ابتدای بزرگراه هفت تنان و یه قسمتهای کوچکی از شهرک سعدی اتفاق افتاد و دیگه هیچ کجای کلانشهر شیراز مشکلی نبود که همینم همونطوری که گفتم بخاطر بی تدبیری و بی کفایتی شهردار شیراز بود و فقط میتونم بگم حیف از این شهر تاریخی با قدمت چند هزار ساله که آقای…. در اون سال شهردارش شده بود و حیف و صد حیف و هزاران حیف

      موافقم 5
      مخالفم 0
    4. Ramin

      ۲۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      سال 96 پلاسکو نابود شد.
      97 سیل اومد
      98 بازم سیل اومد.
      99 کرونا اومد .
      1400 جنگ داخلی میشه
      1401 بدبخت میشیم
      1402 ………

      فک کنم بعد اون انقلاب بشه. انقلاب بدبختی. ?

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. Amin-mc20

        ۲۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2098 ديدگاه)

        هووووووو هنوز کلی رو نگفتی زلزله و …………………

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. Ramin

          ۲۷ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (2380 ديدگاه)

          اگه همه رو بگم کل سایت پر میشه .

          ??????????

          ???

          موافقم 3
          مخالفم 0
    5. فرید

      ۲۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (134 ديدگاه)

      یعنی اینایی که تو غرب مهندسی شهرسازی میخونن الکی ان؟ یا ژاپن که زلزله ساختموناشو خراب نمیکنه خدا بهشون کمک کرد؟
      بیسواد ترین ادم دنیا هم میدونه اب از سربالایی میره پایین.
      اکثر شهراای ایران هم معمولا یه طرف پایینه یه طرف تو دامنه ی کوه. مثل شیراز. یه بیسواد میتونه طوری کانال بندی کنه و طوری خیابون و کوچه رو بکشه که این جریان اب ازادانه هدایت بشه. اها. اینجاست که مسئله پول میاد وسط. خب اون زمینو چرا نفروشه؟ چرا اون زمینو کانال بزنه؟ چرا اون زمینه تبدیل به جاده کنه؟ اینجاست که حتی خدا و پیغمبرم کاری نمیکنه. چون این انسان دوپا خودش خواسته. حتی لازم نیست پول خرج کنن کانال بزنن.
      شهرای همسطح هم معمولا کانال کشی دارن. اما چون قدیمیه و توسعه پیدا نکرده اب خارج نمیشه. سیل نمیادا. اب خارج نمیشه. سیل به یه چیز دیگه میگن. سیل به طغیان کردن میگن. سیل انسانی یا خودخواسته یا هرچی که اسمشو میزاری. خدا و پیغمبر دیدی سلام برسون

      موافقم 3
      مخالفم 0
    6. Hamid Ahvazi

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز لطفا انرژی منفی نده
      اهل ایشالا ماشالا هم نیستم
      ولی معتقدم از هرچه بترسی و خیلی بش فکر کنی ،باور کن برات اتفاق میافته
      خودم داشتم با موتور در اهواز برج ۵،گرمای ۶۰درجه میرفتم
      که خدایی آسفالت کف خیابون جوش میزنه ساعت ۴ ظهر
      همش با خودم میگفتم اگه پنچر کنم….وای فکرشم نکن!!!!
      نه جایی بازه!!!
      نه وانتی رد میشه!!!!
      تازه احتمال خفتگیری هم هست🥶
      به ۵دیقه نکشید چرخ عقب با وجود لاستیک نو پنچر شد.
      باور کنید واقعا گریه کردم😪
      چون حتی سوپری نبود یه آب بگیری بخوری😫
      یا یه سایه پیدا نمیشد کمی نفس بگیری😰
      خلاصه بعد از دوساعت زبونم از تشنگی و گرما آویزون،😡 با بدبختی رسیدم خونه
      و گرما زدگی و مریضی چندروزه…😤🥺
      ببخشید طولانی شد
      فقط اعتقادم اینه هرچی ازش بترسی و زیاد بش فکر کنی،برات اتفاق میافته.
      پس بدون اینکه بعضی رفقا این کامنتو به سخره بگیرن و ریشخند کنند،(که مهم نیست،یک نفرم حرف منو بفهمه،حال میکنم و انرژی بم میده)به چیزای خوب فکر کنیم،از آرمان ها و خواسته هامون حرف بزنیم و در ذهنمون بگیم
      حتما میشه
      اگر قصد داریم یه تاجر بزرگ بشیم
      با اعتماد ب نفس بالا بگیم
      من قطعا یک تاجر موفق و سرشناس میشم
      کسانیکه شمارو ناامید میکنن و فاز منفی میدن،باشون بحث نکنید
      و فقط بگید به همه ثابت میکنم.
      همچنین به تو
      مرسی که کامنت منو خوندید🙏🌹❤

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ارشیاsvj

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    اصلا نمیخوام تو همچین وضعیتی گیر بیفتم!?????

    موافقم 9
    مخالفم 7
    1. Amin-mc20

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      اقایونی که دیس دادن لطفا فازشونو اعلام کنن و بگن چرا دوست دارن تو ای شرایط باشن تا 100 سال مشاوره رایگان دریافت کنن!!

      موافقم 19
      مخالفم 11
      1. ارشیاsvj

        ۲۶ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (1749 ديدگاه)

        ????????

        موافقم 7
        مخالفم 6
      2. ارشیاsvj

        ۲۶ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (1749 ديدگاه)

        امین جان
        جدی چرا انقد دیسلایک
        گرفتیم؟؟!!

        موافقم 4
        مخالفم 4
        1. Amin-mc20

          ۲۷ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (2098 ديدگاه)

          دیگه…

          موافقم 1
          مخالفم 4
        2. Amin-mc20

          ۲۷ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (2098 ديدگاه)

          بخاطر اینه که دیگه هیشکی امید به زندگی نداره میخواد تو ماشین گیر بیوفته خلاص شه از این زندگی
          یا شایدم بعضی ها براشون فانه

          موافقم 2
          مخالفم 4
  5. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    من اگه سیل بیاد چطور ماشینم رو نجات بدم؟؟؟
    ی شب تو پارکینگم نباشه دیوونه میشم……..
    سازمان مدیریت بحران هم که……….
    فقط به قول نوید۰۰ دعا……

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. Ahmadreza2002

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      سوال اینجاس که ماشینت چیه؟
      یا شایدم مدل ماشین چندان مهم نباشه وقتی عاشقانه دوستش داری

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

        ۲۶ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (1200 ديدگاه)

        ?
        چند بار باید بگم
        اسمش سر username هست یا همون نام…..
        آخه کی پراید دوست داره؟

        موافقم 6
        مخالفم 4
  6. MR.JJ

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (109 ديدگاه)

    (مطالب جالب و متنوعی گذاشتید خیلی خوبه ولی به شرطی که از هدف اصلی سایت زیاد دور نشوید)
    در مورد اینکه زمانی سیل بیاید یا از آنهم بدتر با ماشین به دریا بیفتید چه کار کنید و …
    bear grylls در برنامه اش واقعا بدترین سناریو هارا امتحان کرده و تمام توضیحات لازم راداده
    پیشنهاد می کنم حتما نگاه کنید : acil durum senaryoları

    موافقم 12
    مخالفم 1
  7. حسن

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1315 ديدگاه)

    فکر کنم این پاراگراف برا خارجه است تو ایران میگن سیل اومده جاده ها بسته است بعد سیل میایم حالا بر فرض محال که بیان نه تجربه انجام کار دارن نه ابزار و وسایل لازم
    ((اگر هم توانستید به سازمان‌های کمک‌رسانی زنگ بزنید که خیلی خوش‌شانس هستید این سازمان‌ها از چراغ‌های خطر ماشین متوجه می‌شوند و به کمک شما می‌آیند صبر کنید تا برسند.))

    موافقم 4
    مخالفم 2
  8. مهدی

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    اگه ماشین برقی باشه از یه جاش اب بره تو کل ماشین از کار میفته

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. MASIHA

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (946 ديدگاه)

      بنزینی ها هم همینطورن
      بیشترشون کافیه اب از اگزوز بالاتر بره

      موافقم 9
      مخالفم 3
  9. Ahmadreza2002

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    طرف ما اصلا بارون نمیاد چه برسه سیل

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1200 ديدگاه)

      برعکس طرف ما همش بارونه

      موافقم 5
      مخالفم 6
  10. Amin-mc20

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    دوستانی که تونستن به سایت گراواتار برن لطف کنن بگن چجوری سایت رو باز کردن میخوام عکس ام سی سلطان رو بزارم

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1200 ديدگاه)

      من نتونستم یه حساب ایجاد کنم…..
      هر کاری کردم نشد……

      موافقم 3
      مخالفم 3
    2. MASIHA

      ۲۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (946 ديدگاه)

      اول برای خودت یه جیمیل بساز
      بعد
      برو پایین سایت و برای خودت یه حساب کاربری درست کن
      درست که شد، میری تو پروفایلت و یه قسمتی هست برای تغییر عکس پروفایل اونو انتخاب میکنی، عکسو آپلود میکنی و تمام
      از خود پدال برو خیلی اسون تر و بی دردسر تره
      امیدوارم کمکی کرده باشم

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. Amin-mc20

        ۲۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2098 ديدگاه)

        خوده پدال چجوریه

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. [—|/-{AMIN_MC20}-|/—]

        ۲۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2098 ديدگاه)

        ممنون تونستم

        موافقم 5
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا